تاریخچه کمپانی کادیلاک

تاریخچه کمپانی کادیلاک

در دنیای علاقه مندان خودرو، کمتر کسی یافت می شود که با این برند خوش نام آشنایی نداشته باشد. کادیلاک، شرکت خودروسازی آمریکایی است که از نخستین فعالان صنعت خودرو محسوب می شود.

در طول سال ها فعالیت صنعتی خود، توانسته عظمت و شکوه را به خیابان های ایالات متحده هدیه کند؛ درنهایت نیز به یک برند معتبر و لوکس در این زمینه مبدل شود. بازار خودرو کشورهایی مانند آمریکای شمالی، کانادا و چین همواره میزبان اتومبیل های برند کادیلاک هستند.

اگر شما نیز به خودروهای لوکس از برندهای معتبر دنیا علاقه مند هستید، در صورت تمایل می توانید اقدام به اجاره خودرو از مجموعه بزرگ کافه رنت کنید. در ادامه، برای آشنایی بیشتر با کمپانی کادیلاک، نماد اصالت و قدرت، همراه ما باشید.

معرفی کمپانی کادیلاک، پیوند صنعت و فرهنگ

کمپانی کادیلاک

برند Cadillac، در مرکز شهر دیترویت واقع شده است؛ این شهر، قطب خودروسازی کشور آمریکا به شمار می رود.

در سال 1902، به افتخار بنیان گذار این شهر، « آنتونی لامت کادیلاک»، مشهورترین برند آن را، کادیلاک نام گذاری کردند. تملک این شرکت، با کارخانه جنرال موتورز است؛ محصولات آن، همواره به لاکچری بودن در میان علاقه مندان خود شهرت داشته و اتومبیل های آن نیز در همین راستا تولید می شوند.

صنعت خودروسازی، از اوایل قرن بیستم شروع به رونق گرفت؛ ابداعات تولیدی کادیلاک در این صنعت، باعث تحولات بسیاری در آن شد. به نوعی می توان گفت، کادیلاک، قدمتی به اندازه صنعت خودروسازی دارد و یکی از تاثیرگذارترین کمپانی های آمریکایی در این زمینه است. شعار این برند، زندگی، آزادی و کار است و اشاره به حقوقی دارد که در بیانیه استقلال ایالات متحده ذکر شده اند.

معرفی کمپانی کادیلاک

اتومبیل های کادیلاک، به صورت رسمی، در بیش از 50 کشور جهان به فروش می رسند؛ پس از ایالات متحده آمریکا، دومین بازار میزبان این خودروها، کشور چین است.

این شرکت خودروسازی، یکی از سودآورترین زیرمجموعه های جنرال موتورز محسوب می شود؛ کادیلاک، در سال 2019، تعداد 390.458 دستگاه از اتومبیل های خود را در سراسر جهان به فروش رساند.

تاریخچه کمپانی کادیلاک، ادامه مسیر فورد

لوگوهای کادیلاک

قرن بیستم، برای صنعت خودروسازی، یک نقطه عطف بزرگ به شمار می رود؛ چرا که در همین برهه زمانی، کمپانی فورد فرو می پاشد و برند کادیلاک، مانند ققنوسی از بقایای آن، متولد می شود.

در سال 1901، هنری فورد تلاش کرد دومین شعبه از شرکت خود را برای پیشرفت بیشتر تاسیس کند؛ اما عواملی مانند اختلاف میان هیئت مدیره و متصدیان کارخانه، اجازه پیشروی به وی را نداد.

هنری فورد، خودروساز معروف آمریکایی، یک سال بعد از این اقدام درگذشت و وارث شرکت، آن را به دو فرد دیگر به نام های «لموئل بوئن» و «ویلیام مورفی» واگذار نمود. این دو شریک تجاری، در موضوع تولید ماشین های مسابقه ای فورد 999، با «هنری» مخالف بودند و مانع از صرف هزینه بیهوده برای ساخت آن شدند.

بعد ازاینکه فورد مجموعه را ترک کرد، مورفی و بوئن به این نتیجه رسیدند که برای جبران خسارت های شرکت، باقی مانده تاسیسات قبلی را بفروشند.

آن ها شخصی به نام «مهندس لی لاند» را دعوت کردند تا به عنوان یک فرد باتجربه، ارزش مجموعه و تاسیسات را بسنجد. هنری لی لاند، مالکان کارخانه یعنی ویلیام و لموئل را قانع کرد تا از لغو امتیاز کمپانی صرف نظر کرده و برند جدید خودروسازی را بنیان گذاری کنند.

تصمیم بر آن شد که در ابتدا به تولید خودروهایی با موتور تک سیلندر بپردازند. پس از آزمایش موفقیت آمیز آن موتور، آن ها اقدام به تاسیس شرکت خودروسازی کادیلاک (Cadillac Automobile Company) نمودند.

اولین محصولات کادیلاک چه ماشین هایی بودند؟

اولین ماشین های کادیلاک

پس از آغاز به کار برند کادیلاک، اولین محصولات آن، 2 اتومبیل تک سیلندر با قدرت موتور 10 اسب بخار بودند؛ که رونابوت و تونئو نامیده شدند.

این خودروها، در واقع درشکه هایی بدون اسب محسوب می شدند؛ رونابوت در قالب دونفره و تونئو به صورت چهارنفره طراحی شده بودند. طرح این اتومبیل، ترکیبی از فورد مدل 1903 و محصولات شرکت فرانسوی رنو داشت؛ طرح آن ها نیز توسط مهندس لی لاند به کارخانه ابلاغ شد.

بعد از تولید اولیه این خودرو، کارخانه تصمیم گرفت محصولات خود را ارتقا دهد؛ بنابراین کلاس های متنوعی از آن ها را تا سال 1908 به بازار خودرو عرضه کرد. در آن دوره، استفاده از موتورهای چهارسیلندر نیز در دستور کار کارخانه کادیلاک قرار گرفت که مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ بودند؛ این تکنولوژی پیشرفته، در آن برهه از زمان، بسیار شاخص و خاص بود.

مسیر تولید اتومبیل های باکیفیت کمپانی کادیلاک

اتومبیل های باکیفیت کمپانی کادیلاک

شرکت کادیلاک، محصولات خود را با تکنولوژی مدرن تر و کیفیت بالا تولید نمود؛ تا بدین وسیله، نام برند کادیلاک در کنار سایر رقبا با مرغوبیت، دوام و زیبایی همراه باشد.

باتوجه به پیشرفت محصولات و موفقیت های چشم گیر آن، شرکت جنرال موتورز، در سال 1909، تصمیم به خرید امتیاز کادیلاک، به ارزش 4.5 میلیون دلار گرفت. این شرکت، همواره خودروهای صنعتی، تجاری، آمبولانس، لیموزین و خودروهای مراسم تشریفات خود را تحت نام کادیلاک تولید و به بازار عرضه کرده است. کادیلاک، برند لوکس جنرال موتورز محسوب می شود.

تولید نخستین سیستم های پیشرفته

در سال 1912، این برند، تنها کارخانه ای بود که توانست در تولیدات خود از سیستم هایی مانند روشنایی لامپ ها، سیستم کامل برق و جرقه، سوئیچ، باتری و دینام برای روشن کردن استارت برقی استفاده کند.

استارت برقی، در آن برهه زمانی، تکنولوژی بسیار پیشرفته ای بود که همه شرکت های خودروسازی از آن بهره مند نبودند.

تولد پیشرانه V8

خودروی قدیمی کادیلاک

برگ زرین تاریخ ایالات متحده، در سال 1915، به هنگام تولید موتورهای V8 آمریکایی با زاویه 90 درجه رقم خورد. قبل از این پیشرانه های قدرتمند، موتورهای V8 فرانسوی تولید می شدند که توان رقابت با قدرت موتور V7را نداشتند.

در آن زمان، نیروی 70 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتن متر، برای این پیشرانه، دو رقم قابل توجه به شمار می رفت. تیپ 51 کادیلاک، با استفاده از همین پیشرانه تولید شد و معرفی آن به بازار با سود بالایی همراه بود؛ چرا که 13 هزار دستگاه از همین کلاس به فروش رسید.

کمی بعد، تیپ 53 کادیلاک، با موتور V8، ویژگی های جدیدی را ارائه کرد تا در عین قدرتمند بودن بتواند نیروی 80 اسب بخار خود را حفظ نماید.

کادیلاک تیپ 53، اولین اتومبیل جهان بود که از ابزار کنترلی مشابه خودروهای امروزی بهره می برد؛ جانمایی ابزاری مانند پدال ها، محل قرار گرفتن سوئیچ، جایگاه اهرم دنده و ترتیب تعویض دنده ها دقیقا مانند مدل های امروزی انجام شده بود.

ابداعات و تولیدات گسترده تر

طی دهه 30 تا 40 میلادی، اولین پیشرانه 16 سیلندر، با سرمایه گذاری کارخانه کادیلاک، به مرحله ساخت و بهره برداری رسید.

سیستم تهویه هوای مطبوع از جمله خصوصیت های محصولات جدید کادیلاک بودند. پس از آن، در سال 1944، این کمپانی با تولید تانک M-24، نقش مهمی در پیروزی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم ایفا کرد.

ابداعات و تولیدات گسترده تر

طی دهه 30 تا 40 میلادی، اولین پیشرانه 16 سیلندر، با سرمایه گذاری کارخانه کادیلاک، به مرحله ساخت و بهره برداری رسید. سیستم تهویه هوای مطبوع از جمله خصوصیت های محصولات جدید کادیلاک بودند. پس از آن، در سال 1944، این کمپانی با تولید تانک M-24، نقش مهمی در پیروزی ایالات متحده در جنگ جهانی دوم ایفا کرد.

مشتری مدار و لوکس

خودرو لوکس و قدیمی کادیلاک

دهه پنجاه میلادی با تولید اتومبیل افسانه ای به نام کادیلاک الدورادو به پایان رسید؛ ساخت آن به مدت 23 سال ادامه پیدا کرد.

تا اواخر دهه 60، کمپانی کادیلاک، اولین خودروساز آمریکایی بود که در تولیدات خود از کولر استفاده کرده بود. می توان گفت Cadillac، تمامی «اولین ها» را در اختیار خود دارد. همچنین، اولین شرکتی بود که در سال 1990، به مشتریان خود خدمات امداد جاده ای 24 ساعته در هفته و به مدت یکسال را ارائه کرد.

تولید محبوب ترین خودروها

مرغوبیت ساخت محصولات کادیلاک سبب شد تا این کارخانه از سوی مجله موتورترند، 5 بار جایزه خودروی سال را دریافت کند. کادیلاک xt6, ct5, xt5, ct4, xt4، اسکالاد و کادیلاک ct6 از جمله مدل هایی هستند که در خط تولید این کارخانه قرار گرفته اند. این محصولات، از محبوب ترین تولیدات کمپانی کادیلاک به شمار می روند.

کادیلاک شاسی بلند

هم اکنون در سال 2022، برنامه کاری کادیلاک محدود به تولید خودرو با پیشرانه های قبلی نبوده و ساخت کلاس جدیدی از اتومبیل ها، آغاز شده است.

با وجود چنین برنامه کاری فشرده ای، شرکای تجاری و متخصصان فنی در انتظار تولیدات جدید هستند؛ تا بار دیگر ارزش محصولات کادیلاک را بیازمایند.

دیگر خدمات ارزنده کمپانی کادیلاک

همان طور که پیش تر گفتیم، این شرکت خودروسازی، با ابداعات و تولیدات متنوع و خاص خود، تاثیر زیادی در صنعت خودروسازی داشته است.

از جمله دیگر خدمات ارزنده آن، به صورت مختصر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ساخت اولین مکانیزم خنک کننده موتور با وسایل دماسنج در سال 1915
• تولید اولین موتورهای هشت سیلندر بالانس در سال 1923
• ساخت اولین خودرو با کابین متصل به شاسی در 1927
• تولید نخستین مکانیزم تعویض دنده با استفاده از چرخ دنده به سال 1928
• ساخت اولین ماشین با سقف تمام فلز به جای چرم و چوب در سال 1941
• ساخت اولین خودرو دنده اتومات و لوکس در سال 1941
• تولید اولین شیشه های جلو خمیده در دهه 1950
• تولید نخستین خودروهای دارای کیسه هوا طی سال های 1974 تا 1977
• تجهیز خودروهای تولیدی در دهه 1980 به مبدل کاتالیزوری و ...

تولیدات کمپانی کادیلاک در ایران

تولید کادیلاک در ایران

شرکت اخوان، از دهه 30 شمسی، اقدام به واردات خودروهای آمریکایی کرد. در سال 1338، کارخانه ای برای تولید جیپ ویلیز، ایجاد کرد. پس از آن وانت سیمرغ، رامبلر و آمباسادور را به بازار خودرو ایران وارد کرد.

مدل رامبلر در سال 1346، با نام شاهین و آریا در داخل کشور مونتاژ شد و به دست مشتریان ایرانی خود رسید.

روابط میان کمپانی جنرال موتورز و اخوان گسترش یافت؛ آنها به تولید محصولاتی مانند شورلت نوا و بیوک اسکای لارک پرداختند. پس از آن، نوبت به لوکس ترین خودرو کشور در آن زمان رسید؛ کادیلاک سویل، در طی سال های 1356 تا 57 توسط جنرال موتورز ایران تولید شد.

این اتومبیل، مجهز به موتور V8 و 5.7 لیتری با قدرت 180 اسب بخار و گشتاوری برابر 390 نیوتن متر بود. حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت و شتاب 9 ثانیه ای آن، این خودرو را در ایران به محبوبیت رساند. پس از انقلاب تولید این اتومبیل لوکس در ایران متوقف شد.

کلام آخر

کادیلاک جدیدکمپانی کادیلاک، از معتبرترین شرکت های خودروسازی آمریکایی است که هم اکنون تحت مالکیت جنرال موتورز، محصولات خود را تولید می کند.

این شرکت، از همان ابتدای فعالیت، با ابداعات خود تحولات بسیاری را در صنعت خودروسازی رقم زد. اتومبیل های کادیلاک، در میان مشتریان و مردم جهان، به لوکس ترین خودروها شهرت دارند. همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، پای این خودرو لوکس به ایران نیز باز شده است.

نسخه جدید کادیلاک، یکی از خودروهای لوکس مجموعه کافه رنت است که برای تردد در جزایر کیش و قشم استفاده از آن توصیه می شود. نسخه کلاسیک آن نیز در لیست ماشین های عروس قرار گرفته تا زوج هایی که به ماشین قدیمی علاقه دارند، برای مراسم خود از این خودرو استفاده کنند.

چنانچه قصد اجاره این خودرو را دارید، می توانید از خدمات حقوقی کافه رنت مانند بیمه طلایی، الماس و پکیج ویژه استفاده کنید؛ تا اطمینان خاطر بیشتری بابت پرداخت خسارت های احتمالی داشته باشید. مجموعه بزرگ کافه رنت، همراه شما در همه لحظه ها است.

دیدگاه شما

فرمول: 36 - 5
02149934