اشکورات رودسر

https://cafeerent.com/

یکی از ییلاق های بسیار جذاب و دیدنی با جاذبه های خارق العاده طبیعی و تاریخی استان گیلان اشکورات رودسر است. این بخش در مرز بین گیلان و مازندران واقع شده است و مقصد گردشگران زیادی است که به شمال کشور سفر می کنند.

این منطقه‎ی بسیار زیبا دارای دریاچه ی طبیعی متعدد، رودخانه های خروشان و آثار باستانی چشم نواز است. اگر به طبیعت گردی علاقه زیادی دارید شناخت این منطقه و سفر به آنجا را پیشنهاد می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این منطقه با ما همراه باشید.

از مسیرهای مختلفی می توان به این منطقه خوش آب و هوا رسید که بهترین راه برای عبور از این مسیرها استفاده از خودرو شخصی است. اگر به صورت خانوادگی به این ییلاق می روید بهتر است از خودروهای طبیعت گردی و خانوادگی استفاده کنید تا سفر راحتی داشته باشید.

همه افراد به این نوع خودروها دسترسی ندارند به همین دلیل می توانید از اجاره خودرو استفاده کنید.

اشکورات رودسر کجاست؟

اشکورات رودسر کجاست

شهرستان رودسر در بخش انتهایی شرق استان گیلان واقع شده است. رودسر یکی از سه شهرستان بزرگ این استان است و در مرز استان مازندران قرار دارد. ییلاق اشکورات رودسر بخشی از رحیم آباد شهرستان رودسر محسوب می شود و در بخش جنوبی کلاچای به سمت رودسر قرار دارد.

این ییلاق از مرتفع ترین قله ی استان گیلان یعنی سماسوس بهره مند است. بخش ییلاقی اشکورات محدود به شهرستان رودسر و استان گیلان نیست و در امتداد رشته کوه البرز قرار دارد. این ییلاق از بخش جنوبی رودسر آغاز شده و تا بخش جنوبی شهرستان رامسر ادامه دارد. اما می توان گفت که خوش آب و هواترین بخش این ییلاق رحیم آباد رودسر است.

مسیرهای رسیدن به اشکورات رودسر

برای رسیدن به این منطقه از 3 مسیر می توانید عبور کنید که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

مسیر 1: از جاده ی چالوس به سمت مازندران حرکت کرده و با گذر از شهرهای چالوس، نمک آبرود، تنکابن، رامسر، چابکسر و کلاچای به این ییلاق برسید.

مسیر 2: از جاده ی قزوین به اشکورات از شهرهای قزوین، جاده ی باراجین، گردنه ی گدوک، کامان، فلار، بهرام آباد، شهر رازمیان (مرکز الموت غربی)، هیر، ویار، گردنه ی گون کوه، سپارده، لشکان، پرندان، بارگاه دشت، کاکرود، سی پل، گرمابدشت، جیرکل، نیلو، سفید آب؛ طول لات گذر کرده و در نهایت به شهر رحیم آباد برسید.

مسیر 3: از آزادراه کرج به رشت قبل از رسیدن به رشت وارد جاده ی سراوان، سنگر و سپس سیاهکل شده و با عبور از لاهیجان، لنگرود و رودسر، قبل از کلاچای به اشکورات رودسر می رسید.

قدمت اشکورات رودسر

طبق تحقیقات انجام شده قدمت این منطقه ی باستانی را حدود 3 هزار سال پیش تخمین زده اند؛ یعنی در عصر آهن تا دوره ی ساسانی. البته ناگفته نماند که برخی معتقدند این منطقه در دوران اسلامی تأسیس شده است.

این تخمین قدمت به کشفی که در سال 1391 صورت گرفت، برمی گردد. در سال 91 یک گورستان عظیم در این منطقه کشف شد که آثار زیادی از بقایای انسان ها، ظروف سفالی، اشیای رزمی و تزئینی را شامل می شد که قدمتی در حدود 3000 سال داشت.

پوشش گیاهی و مناطق طبیعی اشکورات رودسر

پوشش گیاهی اشکورات

این منطقه بزرگ ترین قله ی استان گیلان را دربر می گیرد و به همین دلیل هم دارای پوشش گیاهی بکر و زیبایی است. این شهرستان از یک طرف دارای سواحل زیبای دریای خزر و طرفی دارای کوه های زیبای سرسبز است.

پوشش گیاهی این منطقه از نوع هیرکانی و دارای باغ های چای بسیار زیادی است. این منطقه علاوه بر موارد فوق دارای مزارع برنج و باغ های فندق و گردو و گل گاو زبان است.

این منطقه دارای چشمه ی آب گرم، دریاچه های طبیعی، رودخانه های خروشان و چشمه های آب معدنی و آبشارهای زیباست که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

رودخانه ی پلرود اشکورات رودسر پرآب ترین و بزرگ ترین رودخانه ی شرق گیلان و دومین رودخانه ی بزرگ استان گیلان بعد از سپیدرود است.

حدود 470 هکتار باغ گل گاوزبان در اشکورات رودسر وجود دارد که سالانه بیش از 237 تن محصول از آن بهره وری می شود.گل گاو زبان این منطقه جزء محصولات صادراتی محسوب می شود؛ به طوری که این منطقه را پایتخت گل گاو زبان می نامند.

این منطقه دارای حدود 50 نوع گیاه دارویی است که مهم ترین آن ها گل گاو زبان، بنفشه، قارچ خوراکی، کنگر، گون، باباآدم، گزنه، گلپر و همیشه بهار هستند. اگر علاقه زیادی به دمنوش های مختلف دارید می توانید از تماشای پایتخت آن ها هیجان زده شوید.

مناطق دیدنی و گردشگری اشکورات رودسر

اشکورات

علاوه بر پوشش گیاهی فراوان و آب و هوای لذت بخش، مناطق دیدنی و جاذبه های طبیعی دیگری نیز در این منطقه وجود دارند که هر کدام زیبایی و شگفت انگیزی خاص خود را دارند. در این قسمت به معرفی چند نمونه از این دیدنی ها می پردازیم.

غار واردار در روستای دلیجان: این غار در امتداد سرچشمه رودخانه ی آسمانرود قرار دارد. براساس تحقیقات تاریخ دانان قدمت زیادی برای این غاز تخمین زده شده است.

رودخانه و چشمه آسمانرود در روستای گیری: سرچشمه ی اصلی این رود در روستای گیری قرار دارد و یک آسیاب بزرگ نیز در این روستا برای آسیاب گندم وجود دارد.

دریاچه ی شَوَک: این دریاچه در روستای شوک در دهستان اشکورات سفلی قرار دارد که آب زمین های کشاورزی و باغ ها را تأمین می کند.

غار سجیران: این غار در دهستان اشکور سفلی واقع شده است و قدمت آن به حدود 3000 سال پیش برمی گردد.

آبشار میلاش: این آبشار در دهستان اشکور سفلی قرار دارد. نمی توان با خودرو به این آبشار رسید و باید پیاده به میلاش بروید. پیاده روی در این مسیر زیبایی های زیادی دارد به طور مثال در مسیر می توانید باغ های فندق و قله ی سماسوس را مشاهده نمایید.

گورستان های اشکور: تا کنون 6 گورستان از این منطقه کشف شده که همگی در آثار ملی به ثبت رسیده اند. این گورستان ها عبارت اند از: گورستان محوطه جردن در روستای یاسور، گورستان بوج ده در روستای ویشکی، گورستان روستای جورده، گورستان بابا ملهودی گور در سیاکشان، گورستان پس گور در روستای چاکل و گورستان تله سر در روستای تله سر در دهستان شوئیل.

دریاچه صمدآباد در روستای صمدآباد: این دریاچه ی زیبا در دهستان شوئیل و در 54 کیلومتری رحیم آباد قرار دارد.

دارگردان رجه در روستای گیری: یک اثر طبیعی که دو استان گیلان و استان مازندران را از همدیگر جدا می کند. تصویر چندین انسان که در حال حمل درخت بوده اند در این منطقه دیده می شود که چشم همه ی آن ها به سمت کوه بلور است.

کلام آخر

شمال کشور ما ایران دارای جاذبه های طبیعی زیادی است که از جمله آن ها می توان به اشکورات رودسر اشاره کرد. در هر فصل از سال این منطقه جذابیت های خاصی دارد ولی بهترین زمان برای سفر به ییلاقات اشکورات بهار و تابستان است.

در گرمای تابستان می توانید از آب وهوای خنک و تازه ی آن لذت ببرید. اغلب جاده های دسترسی به این منطقه کوهستانی است و داشتن یک خودروی مجهز و باکیفیت لذت سفر را دوچندان می کند.

کافه رنت با ارائه ی بهترین خودروهای خارجی و مناسب مسیرهای غیر جاده ای این امکان را به شما می دهد که از مسیر اشکورات لذت ببرید.

دیدگاه شما

فرمول: 49 + 20
02149934