تاریخچه شرکت نیسان

تاریخچه شرکت نیسان

نیسان، یکی از شرکت های خودروسازی قدیمی است که از ابتدای کارش خودرو نمی ساخت. ریشه ی تاسیس این شرکت به سال 1911 باز می گردد اما ورود آن به صنعت خودروسازی با ادغام دو شرکت نیسان و داتسون توسط یوشیسوکه آیکاوا صورت گرفت.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تاریخچه و برخی محصولات شرکت نیسان بپردازیم. همچنین برای اجاره ی خودروهای نیسان می توانید از خدمات شرکت کافه رنت بهره مند شوید.

یوشیسوکه آیکاوا

شرکت نیسان کنونی، در پی ادغام چندین شرکت و گروه صنعتی بوجود آمد. برای اینکه بیشتر و بهتر با شرکت نیسان آشنا شویم ابتدا باید کمی با موسس آن یعنی یوشیسوکه آیکاوا آشنا شویم.

آیکاوا در سال 1880 در شهر یاماگوچی ژاپن زاده شد. او از خانواده ی سلطنتی ژاپن بود که تحصلاتش را در دانشکده فنی مهندسی توکیو به پایان رساند و برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. او در آمریکا به تحصیل در زمینه استخراج فلزات ادامه داد و پس از پایان دوره ی تحصیلی، به ژاپن بازگشت.

بازگشت به ژاپن

او پس از بازگشت از آمریکا، در رشته ی تحصیلی اش مشغول به کار در یک شرکت معدن در ژاپن شد و در ادامه پیشرفت هایش به ریاست این شرکت رسید.

در دهه 30 میلادی این شرکت را خریداری کرد و نام آن را نیپون سانگیو گذاشت. یوشیسوکه فرد زیرکی بود، چراکه با وقوع یک بحران اقتصادی، فرصت را غنیمت شمرد و 133 شرکت داخل کشور را خرید که برخی از آن ها نام های آشنایی چون ایسوزو، ان ای سی و هیتاچی بودند.

ادغام کلیه ی شرکت ها و متولد شدن نیسان

شرکت هایی که آیکاوا خریداری کرده بود، در حوزه های بسیار مختلفی بودند از جمله تجهیزات الکترونیکی، ارتباطی و... که همگی را زیرمجموعه ی شرکت اصلی خود یعنی نیپون سانگیو قرار داد. این آغاز یکی از بزرگ ترین شرکت های خوشه ای جهان بود.

خرید داتسون

یکی از شرکت هایی که آیکاوا خریداری کرد، شرکت خودروسازی داتسون بود که در سال 1911 تاسیس شده بود و به تولید کامیون و ماشین های سنگین مشغول بود.

آیکاوا با خرید این شرکت و چند شرکت خودروسازی دیگر، آن ها را با هم ادغام کرد و رسما وارد بازار تولید خودرو شد. آیکاوا پس از ادغام این شرکت ها و ورود به صنعت خودروسازی، شروع به برنامه ریزی حرفه ای برای آن ها کرد و اولین هدف را تولید 15 هزار خودرو قرار داد.

تولید خودروهای اولیه ی نیسان، تا حد زیادی پیش رفت اما وقوع جنگ جهانی دوم، مانع تکمیل شدن پروژه شد. در طول جنگ، نیسان مجبور به توقف تولید خودروهای سواری و مشغول شدن به ساخت کامیون های جنگی، قایق های موشکی و موتور هواپیما شد.

فراز و نشیب های نیسان در دهه 50 میلادی

پس از پایان جنگ، نیسان، تولید وسایل و خودروهای جنگی را متوقف و تولید داتسون را از سر گرفت. سال 1952، نیسان همکاری های خود را با شرکت خودروسازی آوستین بیشتر کرد و طی قرادادی 7 ساله، خودروی آوستین را می ساخت و در ژاپن به فروش می رساند.

دهه 50 میلادی، برای نیسان پر از فراز و نشیب بود. جنگ بین دو کره ی شمالی و جنوبی، احزاب کمونیستی و اعتصابات کارگری وضع شرکت را تحت تاثیر قرار داده بود و آن را در زمینه ی اقتصادی تقریبا از کار انداخته بود. در نهایت فردی به نام شیوجی ایچیرو، تحصیل کرده ی دانشگاه هاروارد، اتحادیه های کارگری را مدیریت کرد که در پی آن اوضاع نیسان نیز بهبود یافت.

شروع صادرات خودرو

پس از خروج از شرایط بحرانی و بهبود اوضاع، نیسان در پی گسترش بازار خود و صادرات محصولاتش بود. این کار در سال 1960 میلادی با احداث شعبه ی نیسان در آمریکا انجام شد که خودروهای کلاس سدان و بهبود یافته ی خود را در آمریکا به فروش می رساند.

خودروهایی مانند فیرلیدی، سری 411 و 240، از جمله خودروهای محبوبی بودند که توسط نیسان تولید و به محبوبیت جهانی دست یافتند.

نیسان در تلاش برای فروش بیشتر و تولید خودروهای الکتریکی

نیسان، یکی از اولین خودروسازهای جهان بود که تصمیم به ساخت خودروهای الکتریکی گرفت. نیسان در دهه 50 تحقیق روی خودروهای الکتریکی را آغاز کرد.

نیسان بین سال های 1971 تا اوایل 1980، تعداد خیلی زیادی از محصولات خود را به آمریکا صادر کرد که در سال 75 به عنوان بزرگ ترین شرکت خودروسازی صادرکننده خودرو به آمریکا معرفی شد. این پیشرفت ها ادامه یافت و کارخانه های تولید خودروی نیسان در کشورهای بیشتری چون یونان، مکزیک، تایوان و آفریقای جنوبی افتتاح و مشغول به کار شدند.

همکاری با آلفا رومئو ایتالیا

یکی از قراردادهای مهمی که در تاریخچه شرکت نیسان وجود دارد، قراردادی با شرکت ایتالیایی آلفارومئو بود. حاصل همکاری این دو شرکت، تولید مشترک داتسون مدل چری بود. پس از آن، نیسان تصمیم گرفت کارخانه ی دیگری را در یکی از کشورهای اروپایی تاسیس کند تا سهم خود از بازار اروپا را افزایش دهد.

تا سال 1983، نیسان بیش از 20 میلیون خودرو را به جهان صادر کرده بود. نیسان، برند اختصاصی اینفینیتی را نیز برای خودروهایی راه اندازی کرد که به آمریکا صادر می شدند که فروش خوبی را نیز با این برند رقم زد.

دهه 90 میلادی، چالش ها و پیشرفت ها

یکی از چالش هایی که شرکت نیسان در دهه 90 با آن رو به رو شد، از دست دادن سهم فروش خود در آمریکا بود. اما در اروپا وضع بهتری داشت. سال 1993، خودروی جدید خود را به نام میکرا معرفی کرد که خودروی سال اروپا شد و فروش بالایی از آن کسب کرد. با این حال، از دست دادن سهم زیادی از فروشش در آمریکا همچنان گریبان گیر آن بود.

کار تا جایی پیش رفت که بدهی های نیسان به 10 میلیارد دلار رسید. در سال های قبل از آن، شرکت های آمریکایی فورد و کرایسلر، همکار تجاری نیسان محسوب می شدند اما با قطع سفارش آن ها، نیسان با این مشکلات رو به رو شد.

البته قطع سفارش تنها مشکل شرکت نبود، بلکه مدیران و تصمیم های نا کارآمد، عدم شفافیت مالی و مشکلات موجود در نیروی انسانی شرکت، هم به این رکود مالی نیسان دامن زدند.

در میان این چالش ها، رنوی فرانسه تصمیم گرفت در ازای گذشتن از مطالبات مالی خود، 9 درصد از شرکت نیسان را تصاحب کند. این کار انجام شد اما باز هم راهگشا نبود. نیسان با وضعی نا به سامان سراغ سال 2000 رفت.

شروعی دوباره برای نیسان

یکی از مشکلاتی که نیسان با آن دست و پنجه نرم می کرد، مشکلات فرهنگی و همکاری بین نیروی انسانی بود. سال 1999، ناجی نیسان پیدا شد. کارلوس غصن، شخصی با تجربه، فرانسوی و تباری لبنانی داشت که در این سال به نیسان پیوست.

کارلوس در پی اتحادی که بین نیسان، رنو و میتسوبیشی انجام شد، به نیسان پیوست که در نهایت مدیرعامل شرکت شد. او کسی بود که مشکلات موجود در نیروی انسانی شرکت را بهبود داد و سپس با همکاری رنو، شروع به فعالیت جدی تر در راستای حل مشکلات نیسان از جمله بدهی 20 میلیارد دلاری آن کرد. در نهایت در سال 2005 بدهی ها پرداخته شد، تبلیغات، تولید و فروش بهبود پیدا کرد و نیسان از ورشکستگی نجات یافت.

کارلوس غصن و رسوایی های نیسان

بعد از چند سال که اوضاع شرکت بهبود یافت و تقریبا به جایگاه خود در فروش جهانی بازگشت، چالش های جدید دوباره به سراغ نیسان آمدند. نیسان در سال 2014، به عنوان بزرگ ترین شرکت تولید خودرو در آمریکا و در سال 2018 بهترین تولیدکننده ی خودروهای الکتریکی در دنیا بود. کارلوس غصن، بعد از بهبود اوضاع نیسان، به مدیریت رنو هم به طور همزمان منصوب شد.

اوضاع تا سال 2017 تقریبا خوب بود تا اینکه مقامات ژاپن اعلام کردند که کارلوس غصن به طور عمدی، در گزارشات مالی نقص ایجاد می کرده و او را از ریاست نیسان کنار گذاشتند.

قبل از آن خود کارلوس از سمت مدیرعاملی شرکت استعفا داده بود و اکنون از ریاست شرکت هم کنار گذاشته شد. در پی این رسوایی ها معاون کارلوس هم مجبور به استعفا شد و شرکت وارد دوران بسیار بدی شد. حدود دو سال بعد، بیماری پاندمی کرونا نیز دنیا را دگرگون کرد و کار را برای نیسان بیش از پیش سخت تر کرد.

نیسان در مرز ورشکستگی

ساختمان نیسان

در پی این چالش ها نیسان در سال 2020 اعلام کرد که برند اینفینیتی را منحل و تولید کل محصولات جدید متوقف خواهد کرد. 12 هزار و 500 نفر از کارکنان خود را نیز تعدیل نیرو کرد و کارخانه هایش در اسپانیا و اندونزی را خواهد بست. همچنین نیسان اعلام کرد که به دلیل چالش هایی که کارلوس غصن و پاندمی برای شرکت ایجاد کرده اند معادل 420 میلیون دلار ضرر کرده است.

سخن پایانی

نیسان یکی از قدیمی ترین شرکت های خودروسازی شرق آسیا است که از ادغام شرکت های متعدد از جمله داتسون، به صنعت خودروسازی وارد شد.

نیسان در کلاس های متعددی خودرو تولید و به میزان خیلی زیادی خصوصا به آمریکا صادر کرد. در دهه 50 شروع به تحقیق و تولید خودروهای الکتریکی کرد و اکنون خودروی برقی نیسان در جایگاه دوم جهانی پس از تسلا قرار دارد.

مجموعه کافه رنت مفتخر بود تا در این مقاله همراه شما عزیزان باشد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت ما از انواع و اقسام خودروهای لوکس و اقتصادی دیدن فرمایید و در صورت تمایل برای سفرهای تابستانی یا ... خود اقدام به اجاره آن ها نمایید.

دیدگاه شما

فرمول: 43 + 10
02149934