چه نکاتی را برای کاهش مصرف سوخت هنگام مسافرت باید در نظر گرفت؟


چه نکاتی را برای کاهش مصرف سوخت هنگام مسافرت باید در نظر گرفت

کاهش مصرف سوخت هنگام مسافرت به چند دلیل برای افراد اهمیت ویژه ای دارد. برخی به دلیل کاهش هزینه ها به دنبال کاهش سوخت هستند و برخی تنها به فکر سلامت محیط زیست هستند. فرقی ندارد شما جزو کدام دسته هستید؛ ما قرار است در این مقاله به تمام جوانب آلودگی محیط زیست و راهکار بهینه کردن مصرف سوخت بپردازیم. در ابتدا با مفهوم آلودگی آشنا می شویم و در ادامه سعی می کنیم راهکارهای ساده اما کارآمدی را برای شما معرفی کنیم.

آلودگی!

اکثر ما وقتی کلمه آلودگی را می شنویم، تصویر کلان شهرهایی مثل تهران، اصفهان و مشهد در ذهنمان تداعی می شود که در دود غلیظی که مربوط به وسایل نقلیه یا کارخانه ها است، فرو رفته اند. جالب است بدانید که آلودگی، انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها آلودگی آب و هواست. از انواع دیگر آلودگی، می توان به آلودگی صوتی اشاره کرد که آن نیز مربوط به وسایل نقلیه و ازدحام آن هاست.
سفر کردن شما در روزهای شلوغ سال، می تواند باعث آلودگی دیداری شود و همچنین می تواند خرج زیادی روی دست شما بیاندازد، زیرا جا به جا شدن با خودروی شخصی و گیر افتادن در ترافیک سنگین و تنظیم نکردن باد لاستیک ها یا زیاد بودن بار ماشین، مصرف سوخت را به شدت بالا می برد. این امر باعث می شود که میزان زیادی از پولی که به مسافرت و تفریح با دوستان یا خانواده تان اختصاص داده اید، خرج بنزین شود. دراین مقاله قصد داریم روش های کاهش مصرف سوخت را برایتان شرح دهیم. پس اگر با خودروی شخصی قصد سفر دارید، و مایلید نکاتی را در مورد کاهش مصرف سوخت خودرو در هنگام سفر بدانید، با ما همراه باشید.

بهترین روش ها برای کاهش مصرف سوخت خودرو

در زیر به چند روش که با استفاده از آن ها می توانید مصرف سوخت خودرو را تا حد امکان کاهش دهید، اشاره می کنیم.

تعویض فیلتر روغن و فیلتر بنزین!

با توجه به این که جزء اصلی یک خودرو، موتور آن است، پس باید بیشترین دقت را در حفاظت و نگهداری از آن به کار برد. یکی از لازمه های خوب کارکردن موتور خودرو، روغن آن است. در صورتی که مایل باشید موتور خودرویتان به درستی کار کند، باید به نوع روغن خودرو و زمان تعویض آن توجه ویژه ای داشته باشید. در صورتی که از روغن 5 هزار کیلومتری استفاده می کنید، باید فیلتر روغن را پس از 2 بار تعویض روغن، عوض کنید. اما اگر از روغن 20 هزار کیلومتری استفاده می کنید، باید پس از هر بار تعویض روغن، فیلتر آن را نیز تعویض کنید.

با سرعت مجاز رانندگی کنید

همه ما می دانیم رانندگی با سرعت بالا، باعث می شود که کنترل ما روی ماشین کاهش یابد و همین امر می تواند یکی از عوامل اصلی تصادف به شمار رود.
طبق تحقیقاتی که انجام شده، خودرویی که در اتوبان با سرعت 90 الی 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است، نسبت به خودرویی که زیر 90 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد، 30 درصد سوخت بیشتری مصرف می کند. پس چه بهتر است با سرعت ایمن، هم خطر تصادف را کم کنید و هم مصرف سوخت را پایین بیاورد.

بار اضافی با خودتان حمل نکنید

سنگین بودن بار خودرو، یکی از عواملی است که باعث می شود مصرف سوخت خودرویتان به شدت بالا برود؛ حتی اگر با هواپیما یا قطار هم سفر کنید، در صورتی که میزان بار شما سنگین تر از حد مجاز باشد، مصرف سوخت آن وسیله نقلیه افزایش میابد. به همین دلیل است که هنگام مسافرت با این وسیله ها، حداکثر میزان سنگینی برای بار یک فرد، یک اندازه مشخص است و اگر وزن بار آن افزایش یابد، باید جریمه یا پول بیشتری بپردازد.

پنجره های اتوموبیل خود را بالا بکشید

هنگام رانندگی با سرعت بالا، یکی از عواملی که باعث می شود جلوی شتاب رو به جلوی ماشین گرفته شود، پایین بودن پنجره ها است. این عامل به تنهایی می تواند مصرف سوخت شما را حدود 20 درصد افزایش دهد. پس با بالا کشیدن پنجره های خودروی خود، مصرف سوخت آن را کاهش دهید.

باد لاستیک های ماشین را تنظیم کنید

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، از مهم ترین عواملی که می تواند مصرف سوخت خودروی شما را بالا ببرد، بالانس نبودن باد لاستیک ها است. تنظیم نبودن باید لاستیک ها علاوه بر افزایش میزان مصرف سوخت، می تواند کنترل ماشین را با مشکل مواجه کند و باعث تصادف شود. همچنین، این عامل باعث کاهش عمر لاستیک های ماشین نیز می شود. پس با تنظیم کردن باد آن ها، هم خطر تصادف را کم کنید و هم از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

از باربند استفاده نکنید


باربند خودرو

همان طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از عوامل مهمی که در افزایش مصرف سوخت، نقش مهمی دارد، استفاده از بارهای اضافی است. پس حدالامکان، سبک سفر کنید تا هم استهلاک ماشین پایین بیاید و هم مصرف سوخت کاهش یابد.

در صورت مطلوب بودن شرایط، از دنده های بالا استفاده کنید

استفاده از دهنده های پایین که اصطلاحا به آن ها دنده های سنگین می گویند، به شدت مصرف سوخت را بالا می برد. اگر دقت کنید، در ترافیک های سنگین، میزان مصرف سوخت خودروها بسیار بیشتر از شرایطی است که در آن ترافیک روان است، زیرا در ترافیک های سنگین، رانندگان مجبورند از دنده های پایین استفاده کنند و همین عامل سبب شده که مصرف سوخت در کلان شهرها، از حد نرمال بالاتر برود. پس در صورتی که در مسیرهای صاف و با ترافیک روان رانندگی می کنید، از دنده های بالا استفاده کنید تا هم به ماشین فشار کمتری بیاید و هم مصرف سوخت آن کاهش یابد.

قبل از خالی شدن کامل باک، بنزین بزنید

از موثرترین روش هایی که با استفاده از آن می توانید مصرف سوخت را به طرز چشم گیری کاهش دهید، بنزین زدن در موقعی است که باک شما نصف و یا بیشتر است؛ زیرا در این هنگام، میزان کمتری هوا درون باک وجود دارد. هر چه این هوا بیشتر شود، میزان تبخیر بنزین نیز افزایش میابد. پس بهتر است تا زمانی که سقف شناور بنزین درون باک از نصف کمتر نشده، اقدام به زدن بنزین کنید.

بهترین روش برای انتخاب مسیر کوتاه در سفر

قبل از اینکه بهترین روش را برای انتخاب مسیر کوتاه در سفر را بررسی کنیم، بهتر است چند نکته را گوشزد کنیم:

به علایق خود توجه کنید

بدون شک، یکی از عواملی که در تعیین مقصد نهایی سفرتان اهمیت دارد، علاقه و سلیقه شخصی شما است. به عنوان مثال فردی به سفرهای زیارتی رفتن علاقه خاصی دارد. اگر این فرد تصمیم بگیرد که به مشهد برود و خودش ساکن جنوب از کشور باشد، دو مسیر احتمالی برای او وجود دارد. اول اینکه او می تواند از مسیر کویر و طبس به مشهد بیاید و دوم اینکه او می تواند از مسیر یاسوج و اصفهان که آب و هوای خوبی دارند، عازم مشهد شود. مسیر اول مسیری کوتاه و مسیر دوم، طولانی اما زیبا و سرسبز است. در صورتی که این شخص به طبیعت و سرسبزی علاقه داشته باشد، قطعا مسیر دوم را انتخاب می کند و از سفرش لذت می برد
بنابراین کوتاه بودن مسیر، همیشه به معنای برتری آن مسیر نیست.

نیازهای فعلی خودتان را در نظر بگیرد

اگر شما فردی باشید که چند ماه گذشته را پشت میز محل کارتان گذرانده اید و اکنون نیاز به سفر دارید، قطعا مقصدی را انتخاب می کنید که برای شما آرامش به همراه داشته باشد. این آرامش را می‎ توانید با سفر در دل طبیعت به دست آورید. یا اگر فردی باشید که زندگی کسل کننده ای داشته اید، مطمئنا یک سفر ماجراجویانه مثلا سفر به آمازون را امتحان خواهید کرد.
پس باید در نظر داشته باشد که علاقه شما در انتخاب مقصد، حرف اول را می زند. به طور کلی اگر فردی باشد که اهمیتی به مسیر سفر ندهید و فقط مقصد و سریع رسیدن برای شما در اولویت باشد ، گوگل مپ یا نرم افزارهای مشابه آن، به شما کمک شایانی در انتخاب سریع ترین مسیر می کنند.

ماشین های داخلی و خارجی که مصرف سوخت پایین تری دارند

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، در صورتی که بخواهید میزان مصرف سوخت را پایین بیاورید، عامل کلیدی، نوع ماشین است. در زیر به تعدادی از ماشین هایی که مصرف سوخت پایینی دارند اشاره می کنیم:

پژو 206 تیپ 2

پژو 206 تیپ 2
این خودرو که جزو یکی از پرفروش ترین خودروهای ایرانی است، بدلیل استاندارد یورو 4، به ازای هر 100 کیلومتر، 6.3 لیتر بنزین مصرف می کند.


سمند ال ایکس مدل EF7


سمند ال ایکس مدل EF7

این خودروی خانوادگی، به لطف سیستم تعلیق مناسبی که شرکت ایران خودرو برای آن تدارک دیده است، به عنوان یکی از بهترین آپشن ها برای خرید خودرو در ایران محسوب می شود. این خودرو با وجود اینکه استاندارد یورو 4 را ندارد، به خاطر طراحی منحصر به فرد خود، به ازای هر 100 کیلومتر، 7.5 لیتر سوخت مصرف می کند.

کیا پیکانتو


کیا پیکانتو

یکی دیگر از خودروهایی که در لیست خودروهای سبز قرار می گیرد، این هاچ بک کره ای است.
این خودروی کوچک که 85 اسب بخار قدرت دارد و به ازای هر 100 کیلومتر، 5.3 لیتر بنزین مصرف می کند، توانسته جای خود را در بازار ایران پیدا کند و طرفداران زیادی بیابد. این ماشین توسط شرکت کره ای کیا موتورز روانه بازار می شود که با رنگ بندی های زیبا و آپشن های متنوع و سیستم تعلیق کم نظیر، رضایت اکثر مشتریان را کسب کرده است.

دی اس 3


دی اس 3


این ماشین باکلاس و جذاب، با موتور توربو شارژی که دارد، به طور متوسط به ازای هر 100 کیلومتری که طی می کند، 4.6 لیتر بنزین مصرف می کند. اگر از بین ماشین های سبز بخواهیم یکی از زیباترین ماشین ها را انتخاب کنیم، قطعا دی اس 3 جزو یکی از 10 انتخاب اول ما خواهد بود.
این خودرو با قیمت مناسبی که دارد، به تازگی در بازار ایران جای گرفته و روز به روز به محبوبیت آن در بین مردم کشورمان افزوده می شود.

رضایت مشتری، اولویت کافه رنت

اکنون که در مورد روش هایی که می‎ توانید با استفاده از آن ها مصرف سوخت ماشینتان را کاهش دهید صحبت کردیم، بیایید مجموعه بزرگ کافه رنت با چندین سال سابقه در کسب رضایت مشتری هنگام اجاره ماشین را به شما معرفی کنیم.
از طلایی ترین روش هایی که استفاده از آن می تواند در کاهش مصرف سوخت نقش داشته باشد، استفاده از ماشین های سبز و یا استفاده از ون برای مسافرت است. در صورتی که ماشین شما جزو ماشین های سبز به شمار نمی رود و یا اگر تعدادتان زیاد است و قصد مسافرت دارید، کافه رنت بهترین پیشنهاد ما برای شما است. این مجموعه با فراهم کردن ماشین های سبز و اجاره ون برای مسافرت های گروهی و اجاره آن با کمترین قیمت، یکی از بهتری راه ها برای کاهش مصرف سوخت هنگام سفر را پیش پای شما می گذارد. بنابراین با آسودگی خیال، می توانید با مشاوران این مجموعه صحبت کرده و بهترین ماشین هایی که مصرف سوخت پایینی دارند و برای سفر شما مناسب اند را اجاره کنید و از سفر در کنار خانواده و همراهانتان، لذت ببرید.

دیدگاه شما

فرمول: 45 + 2
02149934