زمان تعویض روغن خودرو

زمان تعویض خودرو

گرانروی یا غلظت روغن موتور خودرو در اثر گذر زمان تغییر کرده و بیشتر می شود. در این صورت روغن موتور نمی تواند کار خنک سازی و روان کردن قطعات را به خوبی انجام دهد. از این رو لازم است که روغن موتور را به موقع عوض کنیم. اما اینجا سوال پیش می آید که زمان تعویض روغن خودرو چه موقعی است؟
چه زمان باید روغن را تعویض کنیم که کارایی مناسبی برای خودروی ما داشته باشد؟ ما در این مقاله به شما گفته ایم که بهترین زمان تعویض خودرو چه زمانی است و با دیدن چه نشانه هایی لازم است که روغن را تعویض کنید. بنابراین توصیه می کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین زمان تعویض روغن موتور

بهترین زمان تعویض روغن موتور

عوامل مختلفی وجود دارند که روی زمان تعویض روغن خودرو تاثیر می گذارند. این عوامل عبارتند از:
- تکنولوژی ساخت موتور
- نحوه رانندگی با خودرو
- نوع روغن موتور
5000 کیلومتر عددی است که برای اغلب ماشین ها در نظر گرفته می شود. یعنی به نظر برخی از کارشناسان بهتر است که پس از 5000 کیلومتر رانندگی روغن موتور اتومبیل را تعویض کنید. در این صورت و به شکل تقریبی لازم است که شما هر 6 ماه یک بار روغن را عوض کنید.
برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که حتی می توانید سالانه تنها 1 بار و پس از طی 12 هزار کیلومتر اقدامی برای انجام این کار انجام دهید. البته نکاتی وجود دارند که با در نظر گرفتن آنها می توانید زمان صحیح تعویض روغن را حدس بزنید. از طرف دیگر شخصی که این کار را برایتان انجام می دهد نیز می تواند به شما کمک کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که از توصیه های افراد متخصص نیز استفاده کنید.

نشانه های رسیدن زمان مناسب تعویض روغن

نشانه زمان تعویض روغن

برخی از نشانه ها به قدری آشکار هستند که حتی بدون توجه زیاد نیز متوجه آنها خواهید شد. به طور مثال کم جان شدن خودرو، شنیده شدن صدای های عجیب از پیشرانه و تغییرات نشانگر فشار روغن موتو از این موارد واضح هستند. علاوه بر این موارد، نشانه های دیگری هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

شنیده شدن صدای تیک تاک زمان روشن شدن موتور

اگر روغن موتور کیفیت اصلی خود را از دست بدهد نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. روغن اولیه رنگ طلایی و حرکت بسیار روانی دارد. در اثر آلوده شدن به گرد و خاک و جذب گرما و.... روغن سنگین شده و کار خود را به خوبی انجام نمی دهد. در این صورت احتمال دارد که هنگام روشن کردن صدای تیک تاک از سوپاپ ها به گوش برسد. این صدا به این دلیل شنیده می شود که روغن کثیف حرکت کندی دارد و زمان بیشتری نیاز دارد که روان شود.

بالا بودن دور موتور در حالت درجا

اگر دور موتور شما در حالت ایستاده بالا باشد می تواند این حس را القا کند که پیشرانه با سرعت بیشتری در مقایسه با حالت عادی کار می کند. این امر خود نشان دهنده این است که روغن تمیز نیست و به سختی داخل محفظه ها حرکت می کند.

کم شدن شتاب خودرو

هنگامی که قطعات در حال حرکت کارکرد روان و مناسبی نداشته باشد طبیعتاً نمی تواند حرکت نرم و نرمالی داشته باشد. در این وضعیت شتاب خودرو کم می شود و متوجه خواهید شد که قدرت پیشرانه کمتر شده است. در این موقعیت نیز بهتر است وضعیت و کیفیت کلی روغن موتور خودرو را چک کنید.

شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور

شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور می تواند نشانه مهم دیگر برای خراب شدن روغن باشد. روغن کثیف و کهنه حتی می تواند منجر به یاتاق خودرو شما نیز شود. بنابراین اگر این صداها را می شنوید بهتر است که حساسیت بیشتری نسبت به آنها نشان دهید.

چراغ چک روغن روشن شده است

چراغ چک

این نشانه مهمی است که وضوح بیشتری نسبت به سایر موارد دارد. روشن شدن چراغ چک این معنا را دارد که فشار روغن داخل پیشرانه به قدری افت کرده که خودرو نمی تواند به درستی کار کند. بنابراین قبل از به وجود آمدن خسارت های سنگین، بهتر است روغن موتور را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از روغن های باکیفیت و کمی گران قیمت اولویت دارد. بنابراین تا جای امکان از روغن مرغوب استفاده کنید.

تعویض روغن موتور در شرایط خاص رانندگی

اگر از خودروهای خود تنها برای رانندگی در شهر استفاده نمی کنید باید بدانید که مرغوب بودن روغن برای ماشین شما اهمیت بیشتری دارد. بنابراین اگر در محل های زیر رفت و آمد زیادی دارید بهتر است که توجه بیشتری به روغن خودرو داشته باشید.
- رانندگی در مسیرهای خاکی و پر از گرد و خاک
- رانندگی در جاده های ناهموار یا کویری
- رانندگی مداوم با سرعت بسیار زیاد
- رانندگی طولانی مدت با سرعت زیر 30 کیلومتر بر ساعت
- استفاده از ماشین در مناطق بسیار سرد
- رانندگی در مناطق بسیار مرطوب

جمع بندی

با مطالعه مطالب بالا متوجه شدیم که تعویض خودرو تاثیر زیادی در سلامت کلی موتور ماشین دارد. در صورتی که روغن موتور کیفیت خوبی داشته باشد حرکت قطعات را روان تر و بهتر خواهد کرد. از طرف دیگر، در صورتی که روغن کیفیت خود را از دست بدهد فشار زیادی به موتور خودرو وارد خواهد شد. این امر می تواند خسارت های سنگینی برای خودرو شما بار آورد. بنابراین بهتر است که روغن موتور را در زمان مناسب تعویض کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 40 + 27
02149934