نکات مهم برای کاهش مصرف سوخت بنزین ماشین

کاهش مصرف بنزین ماشین می تواند تاثیرات مثبت و چندجانبه ای روی محیط زیست و شما داشته باشد. یکی از این تاثیرات مثبت ورود کمتر آلاینده های سمی به هواست. نکته مثبت دیگر کاهش هزینه های ماشین است. اگر مصرف سوخت ماشینتان کم باشد، هزینه کمتری برای تامین بنزین پرداخت می کنید. در این مقاله راجع به نکات مهم برای کاهش مصرف سوخت بنزین ماشین صحبت کرده ایم که نظر شما را به خواندن آن جلب می کنیم.
بهترین راه های کاهش مصرف سوخت ماشین

بهترین راه های کاهش مصرف سوخت ماشین عبارتند از:

  • رانندگی صحیح و اصولی
  • رانندگی صحیح علاوه بر اینکه ایمنی راننده و سرنشینان خودرو را تا حد زیادی افزایش می دهد، در کاهش مصرف سوخت نیز موثر است. با رعایت کردن نکات ذکر شده در زیر می توانید مصرف بنزین ماشین را کاهش دهید.
  • وقتی در حال حرکت نیستید، موتور را خاموش کنید.
  • وقتی متوقف شدید، پا را از روی پدال ترمز بردارید.
  • وقتی با سرعت بالا رانندگی می کنید، به آرامی و تدریجاً ترمز کنید.
  • وقتی با سرعت پایین رانندگی می کنید، به صورت نرم و متوسط شتاب بگیر

داشتن سرعت مناسب

رانندگی در سرعت های زیاد و کم باعث می شوند که خودرو شما سوخت بیشتری مصرف کند. هنگامی که با سرعت کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنید، موتور خودرو با دنده کمتری فعال می شود و در نتیجه سوخت زیادی مصرف می کند. همچنین وقتی با سرعت زیاد رانندگی می کنید، موتور خودرو باید با مقاومت هوا مقابله کند و این نیز مصرف سوخت را بالا می برد. برای مثال، در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت 15٪ و در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت 25٪ بیشتر می شود.
بهترین راندمان سوخت برای اکثر خودروهای سواری، وانت و شاسی بلند در سرعت های بین 50 تا 80 کیلومتر بر ساعت حاصل می شود. اگر از این محدوده سرعت خارج شوید، خودرو شما سوخت زیادی را مصرف خواهد کرد.

رانندگی با سرعت ثابت

سرعت ناپایدار باعث می شود که مصرف بنزین بیشتر شود. بر اساس آزمایش های انجام شده ، سرعت بالا و پایین بین 75 تا 85 کیلومتر بر ساعت در هر 18 ثانیه، مصرف سوخت را 20٪ بیشتر می کند.

اگر خودروی اتوماتیک دارید، در بزرگراه از کروز کنترل برای حفظ سرعت ثابت استفاده کنید. این کار باعث می شود که خودرو شتاب نگیرد و سوخت کمتری مصرف کند. اگر خودروی دستی دارید، هم باید در مواقع لازم، دنده بالاتر بزنید. این کار باعث می شود که موتور دور بر دقیقه (RPM) کمتری داشته باشد و سوخت کمتری بریزد.

تعویض به موقع فیلتر هوا

تعویض به موقع فیلتر هوا

فیلترهای هوای ماشین اگر کثیف باشند، باعث می شوند که خودرو شما بنزین بیشتری بسوزاند. به همین دلیل بهتر است که فیلترهای هوای ماشین را به صورت منظم عوض کنید تا در سالم ترین حالت خود کار کند. این کار باعث می شود که موتور خودرو کارایی بهتری داشته باشد. در نتیجه، مصرف سوخت خودرو کمتر شده و هزینه شما نیز کاهش می یابد.

بار اضافی ممنوع

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بار اضافی می توانید مصرف سوخت را افزایش دهد. بنابراین توصیه می کنیم که وسیله های سنگین و زیاد را در صندوق عقب ماشین نگهداری نکنید. از طرف دیگر توصیه ما این است که بارند را از سقف ماشین حذف کنید. کشش آیرودینامیکی باربند می تواند مصرف سوخت در بزرگراه را تا 20٪ افزایش دهد.

بستن پنجره ها

پنجره های ماشین اگر باز باشند، مقاومت هوا را بالا می برند و مصرف بنزین خودرو را زیاد می کنند. اگر با سرعت کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنید، می توانید پنجره های ماشین را باز کنید. اما اگر سرعت بیشتر از این باشد، باید پنجره های ماشین را ببندید.

تنظیم باد تایرها

تنظیم باد تایرها

تایرهای کم باد باعث می شوند که خودرو شما سوخت زیادی مصرف کند. زیرا وقتی با تایرهای کم باد رانندگی می کنید، تایرها با مقاومت چرخشی (rolling resistance) و اصطکاک بیشتری روبرو می شوند. این مقاومت چرخشی و اصطکاک باعث می شود که مصرف سوخت خودرو بیشتر شود.
اگر تایرهای خودرو شما 56 کیلو پاسکال (8 پوند بر اینچ مربع) کم باد باشند، سوخت خودرو 4٪ بیشتر می شود و عمر تایرها نیز بیش از 10 هزار کیلومتر کوتاه تر می شود. برای دانستن فشار باد مناسب تایرهای خودرو خود، به پلاکارد اطلاعات تایر که معمولا در قاب در سمت راننده یا در لبه در سمت راننده قرار دارد، مراجعه کنید.

بررسی سلامت موتور

موتور خودرو اگر تنظیم نباشد، مصرف سوخت خودرو را 4٪ افزایش می دهد. بهتر است که خودرو را به صورت منظم چک کنید تا مشکلات احتمالی مربوط به تنظیمات پیشرانه، پارامتر کارکرد موتور و سنسورها را برطرف کنید.

تنطیم فرمان ماشین

فرمان خودرو اگر تنظیم نشده باشد، می تواند سوخت خودرو را تا 10٪ بیشتر کند. همچنین فرمان تنظیم نشده باعث می شود که لاستیک ها زودتر ساییده شوند و عمرشان کوتاه تر شود.
بیجا ترمز نکنید
وقتی خودرو متوقف می شود، اگر پای خود را روی ترمز نگهدارید، مصرف سوخت خودرو35٪ بیشتر می شود. همچنین این کار باعث می شود که لنت ترمز خودرو زودتر فرسوده شوند و عمرشان کوتاه تر شود. برای همین بهتر است که در زمان هایی که لازم نیست، از ترمز زدن خودداری کنید.

استفاده از روغن موتور مناسب

استفاده از روغن موتور مناسب

روغن موتوری با غلظت مناسب برای خودرو، مصرف سوخت را کمتر می کند. به همین دلیل باید بر اساس استانداردهای هر خودرو، روغن موتور مناسب را انتخاب کنید. همچنین باید روغن موتور را در زمان معینی عوض کنید تا همواره کیفیت خوبی داشته باشد. در فصل تابستان از روغن موتور کمی غلیظ تر و در فصل زمستان از روغن موتور رقیق تر استفاده کنید.
درپوش را ببند
درپوش باک بنزین یک نقش مهم در کاهش مصرف سوخت دارد. اگر این درپوش درست و محکم بسته نشده باشد، بنزین از باک تبخیر می شود و در نتیجه مقدار آن کم می شود. برای همین باید مطمئن شوید که درپوش بنزین به خوبی بسته شده است.
در جاده های خراب رانندگی نکنید
اگر مجبور به انتخاب جاده ها و راه های نامناسب نیستید بهتر است از آنها استفاده نکنید. رانندگی در جاده های خاکی، شنی و ناهموار باعث می شود که زمان رانندگی تا 30٪ بیشتر شود. بنابراین افزایش زمان موجب بیشتر شدن مصرف بنزین خواهد شد.
مجموعه اجاره خودرو کافه رنت برای کاهش مصرف سوخت خودروهای خود از بهترین روغن موتور استفاده میکند.

کلام پایانی

در این مقاله با 13 راه کاهش مصرف سوخت بنزین ماشین آشنا شدیم. اگر نکات ذکر شده را رعایت کنید می توانید مدیریت مناسبی بر مصرف بنزین ماشین های خود داشته باشید. توصیه نهایی ما این است که به سلامت خودروی خود اهمیت دهید و مشکلات فنی آن را در اسراع وقت برطرف کنید تا بتوانید مصرف بنزین را به کمترین حد ممکن برسانید.

دیدگاه شما

فرمول: 36 - 9
02149934