تاریخچه ایران خودرو

تاریخچه ایران خودرو

یکی از شرکت های ایرانی فعال در زمینه خودروسازی، ایران خودرو نام دارد. این شرکت خودروسازی در سال 1341 توسط برادران خیامی تأسیس شده است. نام تجاری این مجموعه آیکو بوده و در گذشته نیز ایران ناسیونال نامیده می شد که گونه ای از اتوبوس ها را تولید می کرد.

ایران ناسیونال در سال 1345 یک قرارداد با روتس انگلیس تنظیم کرد و پس از آن به ساخت پیکان روی آورد. از 24 اردیبهشت 1346 رسماً ساخت این خودرو آغاز و تولید انبوه آن در خط تولید جدیدی شروع شد.

تولیدی های ایران خودرو در کشور طرفداران زیادی دارند. پژو 206، 207، دنا و پژو پارس چند مدل از تولیدی های این شرکت هستند که در خیابان های کشور به وفور دیده می شوند. اگر دوست دارید تجربه رانندگی با این خودروها را داشته باشید، می توانید به راحتی آن ها را از کافه رنت اجاره کنید.

سیر تکاملی ایران خودرو؛ از پیکان تا پژو

پیکان هایی که در بازه زمانی سال 46 تا 57 ساخته شدند، اغلب از مدل های جوانان، کار، لوکس، استیشن و وانت بودند. اتوبوس، مینی بوس، کامیون و آمبولانس نیز با همکاری دایملر بنز در این مجموعه ساخته می شد.

ایران ناسیونال در سال 52، با هدف گذاری خودکفا شدن، برنامه ریزی آینده خود را تنظیم کرده و تصمیم گرفت تا محصولی کاملاً بومی را عرضه کند.

در همین راستا چندین شعبه فرعی از این کارخانه در سراسر کشور تأسیس شد. وقوع انقلاب سال 57 باعث شد تا تولید جایگزین های پیکان لغو شود. درنهایت بعد از اتمام جنگ و آشوب های آن با پژوی فرانسه و شرکای تجاری دیگر قراردادی تنظیم شد تا ایران ناسیونال بتواند در کشور خودروهای جدیدی بسازد.

لوگوی ایران خودرو

ایران خودرو در زمان جنگ تحمیلی

وقوع جنگ برای ایران با آشفتگی های بسیاری همراه بود به طوری که صنعت خودروسازی به تعطیلی کامل نزدیک شد. در همین زمان برند پژو اعلام آمادگی کرد تا با ایران همکاری کند و همین امر موجب شد تا تحول عظیمی در این صنعت ایجاد شود.

برند پژو شریک تجاری ایران خودرو بود که توانست درصد بالایی از خودروهای این برند را به فروش برساند. مشکلات اقتصادی که جنگ با خود به همراه آورده بود همچنان ادامه داشت تا زمانی که قطعنامه 597 بین ایران و عراق منعقد شد.

پذیرش این قطعنامه از سوی دو کشور سبب شد تا ایران خودرو بتواند مقدمات ساخت پژو 405 را فراهم نماید و این خودروی فرانسوی را در کوتاه مدت به بازارهای داخلی عرضه کند.

آغاز تولید اتوبوس در ایران خودرو

دولت ایران در سال 1368 اعلام کرد که باید خودروهایی ساخته شوند که بتوانند حمل ونقل عمومی را نیز پوشش دهند. در راستای این خواسته، ایران خودرو دو سالن مجزا برای تولید اتوبوس ها در نظر گرفت. این سالن دو شیفت شبانه روزی داشت که سالیانه 6000 دستگاه اتوبوس تولید می کرد.

بعد از اینکه ساخت پیکان به دلیل کمبود نیروی محرکه متوقف شد، پژو با ایران خودرو قراردادی منعقد کرد و پیشرانه 504 پژو بر پیکان های آن زمان نصب شد. سال 1370 با تأسیس شرکت ساپکو، تولید پیکان نیز از سر گرفته شد.

انبار پیکان ایران خودرو

فعالیت های ایران خودرو در دهه هشتاد

دهه هشتاد برای ایران خودرو نویدبخش تولید پژو 405، 206، 207 و پارس بود که با آن می توانست بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد و محصولات خود را به فروش برساند.

ایران خودرو بار دیگر با رنوی فرانسوی قرارداد منعقد کرده و 90L یا همان لوگان را در بازار داخل به فروش رساند. در سال 2002 اولین خودروی ملی بومی ایران به نام سمند وارد بازار خودرو شد. کشورهای دیگری مانند ونزوئلا، بلاروس، آذربایجان و سوریه نیز در پروژه های ساخت سمند همکاری کردند و خطوط تولید آن را راه اندازی نمودند.

خط تولید ایران خودرو در سال 1386 در شهرهایی مانند تبریز و کشورهایی مانند سنگال و مصر راه اندازی شد که در همان حین سمند سورن نیز به بازار خودرو معرفی شود.

در سال 87 ایران خودرو به تولید خودروی رانا اقدام نمود که پلتفرم غیربومی دارد و بسیار به پژو 206 شبیه است. در همین سال ایران خودرو توانست جایزه ملی صادرات را از آن خود کند.

دو سال بعد رکورد تاریخ تولید ایران خودرو تغییر کرده و به عدد 755 دستگاه رسید که برای خاورمیانه رقم جدیدی بود. بعد از آن نیمی از سهم تولید ماشین های داخلی در اختیار ایران خودرو قرار داده شد. با افزایش تولید خودرو در این شرکت، شرایط مناسبی مهیا شد تا افراد زیادی بتوانند در شعبات مختلف ایران خودرو مشغول به کار شوند.

پیکان های ایران خودرو

ایران خودرو همگام با نسل جدید

ایران خودرو نسل جدیدی از تولیدات خود را با یک پلتفرم تازه و فیس لیفت بومی به بازار عرضه کرد و آن را دنا نامید. رونمایی از خودروی دنا در سال 1390 انجام شد.

براساس اعلام طراحان ایران خودرو، مراحل ساخت و نمونه سازی دنا کمتر از یک سال زمان برده است. بعد از خودروی دنا، ماشین های جدیدتر بر پایه همین ماشین ساخته شدند.

دنا پلاس یکی از همین خودروها بود که با آپشن هایی مانند گیربکس اتومات و فرمان برقی به بازار خودرو وارد شد. بعد از سال 1390 ایران خودرو همچنان رکورددار خاورمیانه در زمینه تولید خودرو بود. متأسفانه در سال های اخیر، پژو بعد از دو دهه همکاری قرارداد تجاری خود را با ایران خودرو فسخ کرد.

تحریم ها بر ایران خودرو چه تأثیری دارند؟

تحریم هایی که در این دهه به صنعت خودروسازی ایران اعمال شدند، ساخت خودرو را با مشکلات زیادی مواجه کردند. ایران خودرو در توافق برجام موفق شد تا مجدداً با پژو همکاری کند. این شرکت در تلاش بود تا با فولکس واگن و فیات هم توافقات تجاری انجام دهد اما چنین چیزی میسر نشد.

با وجود اینکه ایران خودرو سرمایه بیشتری برای همکاری با پژو مصرف کرده بود اما تحریم ها باعث شدند تا پژو مجدداً همکاری خود را با ایران قطع کند. بعد از همکاری های ناتمام این دو شرکت، ایران خودرو اعلام کرد که به پلتفرم 301 تسلط پیدا کرده و می تواند خودروهایی مانند تارا بسازد.
خودرو تارا

اشتباه ایران خودرو چه بود؟

برخی از کارشناسان فنی بر این باورند که اگر ایران خودرو انرژی خود را صرف استعداد داخلی می کرد، می توانست موفق تر باشد. به این صورت که می توانست در تولید خودروهای کاملاً بومی و پیشرفته سرمایه گذاری کند.

برخلاف این کار، این برند تصمیم گرفت تا سرمایه کلان خود را برای رنو و پژو صرف کند. همین عامل باعث شد تا برای این دو شرکت فرانسوی بازار خوبی ایجاد کرده و عملاً فروشنده محصولات آن ها باشد.

البته ذکر این نکته قابل توجه است که قطع همکاری با ایران خودرو، برای پژو و رنو نیز ضرر بخش بود؛ چرا که این دو برند رسماً بازارهای ایرانی خود را از دست دادند.

در این بین عاملی که بیش از سایر فاکتورها کار تولید خودرو را به تعویق می انداخت، وجود رانت در ساخت قطعات یدکی بود. تولیدکنندگان قطعات یدکی به امید افزایش قیمت ها، ساخت این قطعات را متوقف کردند.

طبیعتاً بعد از مدتی فروش لوازم یدکی خودروها کاهش پیدا کرد و افراد برای تعمیر خودروهای خود با مشکل مواجه شدند. افراد باید بدانند که انحصار در تولید یک قطعه یا یک خودرو گزینه های خرید را کاهش می دهد و این وضعیت کاملاً به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.

ماشین های ایران خودرو در کافه رنت

ممکن است افراد در مواقع خاصی نیاز به اجاره خودرو داشته باشند و بخواهند که با کمترین هزینه نیاز خود را برطرف کنند. کافه رنت یک مجموعه معتبر در زمینه اجاره ماشین های اقتصادی، لوکس، کلاسیک و ماشین عروس است که می تواند خودرویی متناسب با بودجه شما معرفی کند.

محصولات ایران خودرو مانند پژو پارس، 206، 207، دنا و دنا پلاس چند نمونه از خودروهایی هستند که به عنوان ماشین اقتصادی و کم هزینه به مشتریان اجاره داده می شوند.

اجاره خودرو از این آژانس شرایط نسبتاً راحتی دارد. ارائه مدارکی مانند گواهینامه، جواز کسب، کارت ملی یا شناسنامه، چک یا سفته ضمانتی و مبلغ ودیعه جزو قوانین لازم الاجرای این آژانس رنت خودرو به شمار می روند.

خودرو دنا

نتیجه گیری

ایران خودرو یکی از شرکت های موفق ایرانی بوده که در دهه های اخیر و با توجه به رویدادهایی مانند جنگ و تحریم، اسیر اتفاقات ناگواری شده است.

همچنین فراز و فرودهای زیادی را تجربه نموده که مسیر کلی این شرکت را دستخوش تغییر کرده است. البته بعضاً سیاست گذاری های غلط مدیران این شرکت و عدم تکیه بر سرمایه های داخلی نیز اثرات منفی بر جای گذاشته اند.

با تمام این تفاسیر این شرکت هرساله سعی بر خودکفایی داشته و در کنار عرضه خودروهای برند پژو، اقدام به تولید محصولات جدیدی مانند سمند، رانا و دنا نموده است. این خودروها گزینه مناسبی برای سفرهای بین شهری و درون شهری هستند. شما می توانید به راحتی خودرو مورد علاقه خود را از کافه رنت اجاره کنید و علاوه بر رفع نیاز، یک سفر خاطره انگیز برای خود رقم بزنید.

دیدگاه شما

فرمول: 42 + 14
02149934