سفر به تالاب انزلی، جنگلی شناور روی آب

اگر استان گیلان را یکی از توریستی ترین استان های کشور بدانیم، شهرستان بندر انزلی یکی از ممهمترین نواحی توریستی این استان محسوب می شود.سفر به تالاب انزلی یکی از جذابترین مقاصد گردشگری ایران است و هر ساله مسافران زیادی از تهران و سراسر کشور به این منطقه جذب می شوند. بندر انزلی همچنین از آب و هوای فوق العاده ای برخوردار است و اگر به باران علاقه دارید باید به شما بگوییم که شهر انزلی پرباران ترین شهر ایران می باشد. ما قبلتر راجب تالاب کیاکلایه یکی دیگر از تالاب های مهم استان گیلان صحبت کرده بودیم که آن مطلب هم می تواند برایتان مفید باشد.

سفر به تالاب انزلی

تالاب انزلی که در زبان محلی به آن "انزلی سل" از مهمترین تالاب های طبیعی کشور ایران است که توسط 11 رود اصلی و 30 رود فرعی پر می شود. این تالاب در فصل بهار با توجه به بارش های نواحی و جاری شدن تمامی رودها اطراف به پرآب ترین حالت خود می رسد و عمق آن نزدیک به 5.2 متر می شود. با توجه به شیرین بودن آب تالاب انزلی، این منطقه زیست بوم مهمی برای آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر به حساب می آید. تنوع پرندگان این تالاب بالای 100 گونه می باشد و ماهی های موجود در این تالاب به 50 نژاد مختلف می رسند. مساحت تالاب انزلی 374 هزار هکتار می باشد که شهرهای بندرانزلی و آبکنار از سواحل این تالاب محسوب می شوند.

تالاب انزلی کجاست؟

تالاب انزلی کجاست

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، تالاب انزلی از جاذبه های گردشگری استان گیلان محسوب می شود. تالاب انزلی در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی قرار دارد، در واقع بندر انزلی در شمال این تالاب قرار دارد. مرداب انزلی از غرب به شهر آبکنار، از شرق به پیربازار و از سمت جنوب به شهر صومعه سرا وصل می شود. فاصله این تالاب با شهر رشت 40 کیلومتر می باشد.

چرا تالاب انزلی اینقدر پر طرفدار است؟

یکی از مهمترین دلایل اینکه این منطقه در تمام روزهای سال، گردشگرانی بسیاری را از سراسر دنیا جذب خود می نماید، بی نظیر بودن این تالاب در سطح کشور و دنیا و تنوع زیستی حاکم بر این منطقه است. تعداد زیادی از رودهایی که به این تالاب می ریزند، به همراه خود آبزیان بسیاری را آورده اند و یکی از دلایل تنوع بالای آبزیان این مرداب، همین دلیل می باشد. اما پوشش گیاهی این تالاب یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مرداب انزلی به حساب می آیند. نیلوفرهای آبی که در جهان مشهورند، گیاهان حاشیه ای و شناور روی آب و گیاهان غوطه ور و درخت و درختچه هایی که در اطراف تالاب رشد کرده اند از دیگر جاذبه های دیدنی تالاب انزلی می باشند. بندر انزلی موقعیت بسیار خوبی نسبت به دیگر شهرهای توریستی استان گیلان دارد که از مهمترین آن ها می توان به تالش اشاره نمود. اگر علاقه مند به سفر به این شهر هستید، راهنمایی کامل آن را در تالش سخاوتمند و جذاب برایتان قرار داده ایم.

سفر به مرداب انزلی از تهران

سفر به مرداب انزلی از تهران

اگر می خواهید سفر خود به این تالاب را از تهران آغاز کنید، 376 کیلومتر راه دارید و ظرف مدت 4 ساعت و 42 دقیقه به مقصدتان برسید و از جاذبه های دیدنی مرداب انزلی لذت ببرید. اگر ماشین شخصی ندارید و یا ماشین خود را برای سفر به مرداب انزلی مناسب نمی دانید می توانید از سایت کافه رنت با اجاره ماشین مورد نظرتان از تهران سفر هیجان انگیزتان را شروع کنید. اجاره خودرو یکی از باصرفه ترین راه ها برای سفر به تالاب انزلی می باشد. برای رسیدن به این مقصد هیجان انگیر ابتدا باید خود را به آزادراه تهران قزوین برسانید، پس از آن وارد جاده ی رشت شده و از شهر رشت به سمت بندرانزلی حرکت کنید. در مسیر خود می توانید از شهر زیبای رشت و جاذبه های توریستی شهر دیدن کنید. از شهر رشت کافیست 40 کیلومتر رانندگی کنید تا به شهرستان زیبای بندر انزلی برسید. سپس وارد خیابان تکاواران شده و از خیابان پل هوایی وارد خیابان تعاونی نیزار شوید.

جاذبه های گردشگری مرداب انزلی

1. گیاهان شناور

یک از مهمترین عوامل پوشش گیاهی با ارزش تالاب انزلی، گیاهان شناور این منطقه می باشند. این گیاهان که طیف وسیعی از انواع گیاهان آبی را شامل می شوند، علاوه بر ایجاد منظره ی فوق العاده، زیست بوم امنی برای زندگی برخی پرندگان و تخم ریزی آبزیان می باشند. این گیاهان قسمت های اصلی این گیاهان به مانند ساقه و برگ ها در سطح آب قرار می گیرند و ریشه آنها در بستر تالاب می باشند. گل های این گیاهان نیز بر روی سطح آب قرار دارند. از مشهورترین گیاهان شناور تالاب می توان به اوتریکولاریا، شالوین، هیدروکاریس، عدسک سرنیزه ای، عدسک کوچک، عدسک چندریشه، تراپا، مریم آبی، علف هفت بند، پوتاموژتون شناور، دسپیرودلا، سرخس آبزی، علف قورباغه (هیدروکاریس)،نیلوفر آبی زرد و نیلوفر آبی سفید اشاره نمود.

جاذبه های گردشگری مرداب انزلی

2. لاله مردابی

مشهورترین گیاهی که در آب تالاب انزلی رشد می کند و فضایی سراسر سبز و رنگارنگ را به آن می بخشد، لاله مردابی یا همان لوتوس است که به اشتباه به عنوان نیلوفر آبی معرفی می شود.. این گل که در جهان زبان زد است و در بسیاری از ادیان به عنوان یک گیاه مقدس شناخته می شود، با توجه به کاهش عمق تالاب و افزایش رسوبات داخلی آن در خطر انقراض قرار دارد. این لاله که برگ های سبز شناور آن، فضای تالاب را مانند یک چمنزار یک دست سبز می نمایند، از اواخر فصل بهار شروع به گل دادن می کنند و اگر بدین ترتیب بخش هایی از تالاب در اواخر فصل بهار و فصل تابستان رنگی صورتی به خود می گیرند و یکی از زیباترین مناظر طبیعی بندر انزلی را رقم می زنند.

لاله مردابی

حیات وحش مرداب انزلی

1. پرندگان مرداب

مرداب انزلی با توجه به رطوبت کافی و دمای مناسب در فصول مختلف سال، زیست گاه مناسبی برای پرندگان بومی و مقصد مناسبی برای پرندگان مهاجر می باشد که بسیار حائز اهمیت می باشند و بر زیبایی های تالاب انزلی افزوده اند. از پرندگان معروف این مرداب می توان به مرغابی سر سفید، مرغابی بلوطی، مرغابی تاجدار، مرغابی چشم طلایی، مرغابی سیاه کاکل، مرغابی سر حنایی، مرغابی کله سیاه، مرغابی کله سبز، عروس غاز، غاز خاکستری ، قوی فریاد کش، قوی گنگ و قوی کوچک اشاره نمود.

پرندگان مرداب انزلی

2. آبزیان مرداب

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، مرداب انزلی علاوه بر زیست بوم بسیاری از آبزیان، محل مناسبی برای تخم ریزی این ماهیان می باشد. یکی از مهمترین گونه های آبزی موجود در این تالاب، "لایه ماهی" است که از اهمیت بالایی در سازمان شیلات برخوردار است. دیگر آبزی معروف این تالاب، خرچنگ های آن می باشد که در بستر آن پرورش داده می شود، از بهترین خرچنگ های جهان محسوب می شوند که دارای ارزش غذایی بالایی می باشند. از دیگر آبزیان این تالاب می توان اردک ماهی، کپور، سیم بزرگ، سبله (گربه ماهی)، شاه کولی، سیاه کولی، سوف ماهیان، سوف سفید، سوف حاجی طرخان، سس (زرد پر)، ماهی سفید، کفال، کولمه، فیتوفاک، بیگ هد، علفخوار (آمور وحشی)، ماهی آزاد، ماهیان خاویاری، ماهی ماش، سگ ماهی، کپور ماهی حوض، لای ماهی، سیم کوچک، سرخ پر، ماهی زیبا، زالون، شیشه ماهی، مار ماهی، آمور سفید و سس ماهی نام برد.

آبزیان مرداب

بهترین زمان برای سفر به مرداب انزلی

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، بندرانزلی پرباران ترین شهر ایران است و در تمامی فصول سال، دارای رطوبت نسبتا بالایی می باشند. تالاب انزلی به نسبت دارای رطوبت بالاتری دارد و در فصل تابستان این رطوبت آزار دهنده است. اما در فصول بهار، پاییز و حتی زمستان این تالاب آب و هوای معتدلی دارد و با توجه به پوشش گیاهی این تالاب، در هر فصل زیبایی منحصر به فردی دارد، اما بهترین زمان برای سفر به این تالاب بهار و پاییز می باشد.

ملزومات سفر به مرداب انزلی

در سفر به مرداب انزلی به ویژه در فصول بهار، پاییز و زمستان با توجه به هوای همیشه ابری بندر انزلی، پیشنهاد می شود که همراه خود بارانی و لباس گرم همراه داشته باشد. از دیگر ملزومات لازم برای سفر به این مرداب، داشتن یک وسیله نقلیه می باشد که با خیال راحت بتوانید از مرداب و مناطق اطراف آن دیدن کنید، اما اگر خودروی شخصی ندارید و یا ترجیح می دهید با خودرویی دیگر سفر خود را انجام دهید می توانید از سایت کافه رنت با اجاره ماشین بدون راننده مورد نظرتان برای مدت زمان لازم سفر خود را انجام دهید .

تفریحات هیجان انگیز مرداب انزلی

تفریحات هیجان انگیز مرداب انزلی

قایق سواری

اگر بخواهید به قلب تالاب انزلی وارد شوید، باید از قایق های موجود در تالاب استفاده کنید. برای این کار می توانید یک قایق اجاره کنید و با آن به مکان های مورد نظرتان وارد شوید، قایقران های تالاب انزلی مانند یک تور لیدر خبره، مناطق مختلف تالاب را به شما نمایش می دهند و توضیحات کاملی را ارائه می دهند.

ماهیگیری

یکی از پرطرفدارترین و آرامش بخش ترین ورزش هایی که در تالاب انزلی موجود است، ماهیگیری می باشد. شما می توانید در فصل های مناسب با توجه به آسیب نرساندن به اکوسیستم مرداب، به این ورزش لذت بخش بپردازید.

اقامت در مرداب انزلی

با توجه به توریستی بودن شهر بندر انزلی، پیدا کردن اقامتگاه کار سختی نمی باشد، اگر علاقه به دریا و نزدیک بودن به ساحل دارید می توانید از ویلاهای ساحلی موجود در این شهر استفاده کنید. همچنین می توانید از اقامتگاه های بومگردی ساخته شده در شهر استفاده کنید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به مرداب انزلی

با سفر به مرداب انزلی می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری شهر بندر انزلی و نزدیک به مرداب انزلی دیدن کنید. این مناطق را به اختصار معرفی می کنیم تا شما بتوانید سفری پربار را تجربه کنید.

بلوار ساحلی بندر انزلی:

صدای مرغ های ماهی خوار، کشتی های پهناور در آب، نورپزدازی زیبا و فضای سبز اطراف بندر چشم انداز بسیار زیبایی را بوجود آورده اند.

آکواریوم بندر انزلی:

آکواریوم بندر انزلی

آکواریوم بندر انزلی بزرگترین و کاملترین مجموعه ی آبی کشور می باشد که از گونه های بسیاری از آبزیان سراسر جهان در این آکواریوم قرار داده شده است. این آکواریوم، نه فقط یک مجموعه ی آبی، بلکه یک مجموعه ی تفریحی کامل می باشد.

آبشار ویسادار:

آبشار ویسادار

طبیعت بکر آبشار ویسادار یکی از مناطق فوق العاده ای است که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر کشور جذب خود می کند. آبشار ویسادار را ما در مقاله ای اختصاصی به طور کامل توضیح داده ایم. این آبشار در 60 کیلومتری تالاب انزلی قرار دارد. برای دیدن عکس ها و اطلاعات کامل این آبشار اینجا کلیک کنید.

بسیاری از گردشگران علاقه مند به ایرانگردی، راحتی سفر را از اولویت های خود می دارند و خودروهای شاسی بلند را ترجیح می دهند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، به مطلب اجاره خودروهای شاسی بلند از کافه رنت سر بزنید.

دیدگاه شما

فرمول: 35 + 17
02149934