تالشِ جذاب و سخاوتمند


تالشِ جذاب و دست و دل باز که در غرب گیلان جایی میان جنگل و دریا نفس می کشد، حتی برای سختگیر ترین و تنوع طلب ترین گردشگران هم چاره اندیشیده، بدین ترتیب اگر از قدم زدن کنار دریا خسته شدند، می توانند به سمت جنگل و ارتفاعات بروند. اگر آنجا هم دل شان را زد به دریاچه ها و رودخانه ها سر بزنند.
خلاصه تالشِ سخاوتمند تمام داشته هایش، دریا، جنگل، رودخانه، آبشار، کوه های مرتفع و دشت های وسیع و زیبایش را متناسب با هر سلیقه و خواسته ای در اختیار گردشگران و طبیعت گردان قرارداده است.

تالش

شاید جالب باشد بدانید، پیش از آریایی ها هم مردمان تالش، ساکن این منطقه ی خوش آب و هوا بوده اند. زبان تالشی یکی از قدیمی ترین زبان های ایران (زبان پهلوی قدیم) است.
تنوع زبانی این شهر به گیلکی، تالشی، فارسی و ترکی آذری می رسد. ترکی از آنجایی می آید که این شهر در همسایگی شهر آستارا و اردبیل قراردارد.
شهر تالش از شمال در همسایگی شهر آستارا، از شرق در جوار دریای خزر، از جنوب به شهر رضوانشهر و از غرب به اردبیل می رسد.

جاذبه های تاریخی و باستانی شهر تالش

قوم تالش از بازماندگان اقوام کادوس و از همسایگان قوم گیل در دوران باستان هستند. باستان شناسی به نام ژاک دمرگان فرانسوی، در این منطقه گوردخمه های بسیار را به نام گورکان یافته است. دخمه یا تومولوس ها از جاذبه های دیدنی این منطقه هستند.
ایران شناسان ردپایی از حضور جنگاوران دلیر تالشی در سپاه کوروش کبیر نیز یافت کرده اند. که از دست آوردهای باستانی و زیرخاکی اش هویداست.

جاذبه های تاریخی و باستانی شهر تالش

پوشش گیاهی شهر تالش

درختان میوه: انار، انجیر، آلو، ازگیل، زردآلو، گلابی، گیلاس، سیب و فندق
درختان جنگلی: توسکا، بلوط، افرا، یالان قوز و ممرز

پوشش جانوری شهر تالش

پلنگ، ببر، آهو، خرس قهوه ای، شغال، راسو، روباه، بزکوهی

بزکوهی در تالش

فاصله شهر تهران تا تالش

مسافت: 423 کیلومتر
زمان: 5 ساعت و 30 دقیقه

راهنمای سفر به شهر تالش

قبل از سفر به شهر تالش ابتدا باید از این شهر دیدنی راهنمایِ سفری تهیه کنید تا از جاهای دیدنی اش غافل نمانید. در ابتدا باید جاهای مهم و دیدنی شهر را مشخص کنید.

5 دسته از جاهای دیدنی شهر تالش برای راهنمایی گردشگران


1) دریا و جنگل
2) کوه ها
3)دریاچه و رودخانه
4) مناطق ییلاقی
5) پارک جنگلی

جنگل گیسوم به دریا می رسد

حتما نام جنگل گیسوم به گوش تان خورده، برای رفتن به دریا ابتدا باید از جاده ای جنگلی که در دو سوی آن، درختان سربه فلک کشیده با شاخه هایی که سایه بان جاده شده، عبور کنید. سر که بلند کنید زیر دالانی از شاخه و برگ درختان هستید، درختانی قطور با قدمتی زیاد که فقط در دل جنگل ها می توان شاهدشان بود. این جنگل، 80 کیلومتر مساحت دارد و با وجود آلاچیق، پارکینگ و رستوران هایی در حوالی دریا به یک پارک جنگلی بزرگ معروف است.
در بهار و تابستان تمام این جاده جنگلی شلوغ و پرتردد است و سیل گردشگران و مسافران را به سمت دریا می کشد.

جنگل گیسوم

زمستان گیسوم هم سزاوار دیدن است، شاخه های درختانی که از برف پوشیده، چشم هر بیننده ای را خیره می کند. اگر از راه رفتن در دالانی از درختان با شاخ و برگ برفی لذت می برید. زمستان گیسوم را از دست ندهید زیرا رویایی و تماشایی ست.
جنگل گیسوم برگرفته شده از نام روستایی در حوالی آن به نام روستای گیسوم است. حدود 76 گونه گیاهی در آن روییده می شود.
انواع درختان زردآلو، ازگیل، انار، انجیر و... در این جنگل وجود دارد و ساحلی زیبا در انتهای این تونل سبز جنگلی چشم به راه گردشگران است. اگر قصد رفتن به جنگل گیلسوم را دارید، ما به طور کامل در مقاله ای اختصاصی به این منطقه زیبا پرداخته ایم که می توانید آن را از اینجا بخوانید.

جاده ی اسالم به خلخال

بدون شک، جاده ی اسالم به خلخال یکی از رویایی ترین جاده های ایران است که اگر از تهران قصد رفتن به این جاده را داشته باشید، باید از شهر تالش عبور کنید. این جاده در هر فصل زیبایی منحصر به فردی دارد که هر گردشگری را جذب خود می کند و رانندگی در این جاده، به تنهایی یک سفر محسوب می شود. اگر شما هم برای بازدید از این جاده وسوسه شده اید، می توانید اطلاعات کامل جهت سفر به آن را در جاده ی اسالم به خلخال، پرسه زدن در رویا مطالعه کنید.

امکانات ساحل دریای گیسوم


1) اسب سواری در ساحل و جنگل
2) قدم زدن با پای برهنه روی شن های نرم و مطبوع
3) قایق سواری روی موج های دریا
4) موتورهای چهار چرخ در ساحل
5) پاراگلایدر برای دیدن دریا و جنگل از فراز آسمان
فاصله چند مسیر مهم تا پارک و ساحل گیسوم:
فاصله تهران به گیسوم: حدود 400 کیلومتر
فاصله رشت تا گیسوم: حدود 90 کیلومتر
فاصله خلخال – اسالم تا گیسوم: حدود 30 کیلومتر

دریاچه و رودخانه های تالش

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در 10 کیلومتری شهر تالش قراردارد. آب آن از چشمه های اطرافش تأمین می شود. اطراف دریاچه چشم انداز شالیزارهای برنج و مزارع کیوی است. وجود پرندگان مهاجر در این دریاچه، زیبایی آن را دو چندان می کند.
اگر علاقمند به ماهیگیری در جایی آرام و سکوتی مطلق هستید. دریاچه سراگاه منتظر شماست، قلاب خود را توی آب بیندازید و به تماشای مرغان دریایی که روی دریاچه به پرواز درمی آیند، بنشینید.

5 رودخانه ی مهم تالش

1)کرگانرود
2) دیناچال
3) آستاراچای
4) کورا
5) شفارود

کرگانرود

کرگانرود

کرگانرود در روستای قرون وجود دارد و به دریای خزر می ریزد. از پرآب ترین رودخانه های غرب گیلان به شمار می آید.که کوه های تالش سرچشمه آن است. کرگانرود از وسط شهر تالش عبور می کند. و نیاز نیست برای دیدن و پیداکردنش وقت زیادی صرف کنید.

اگر شهری جنگل داشته باشد، دریا نداشته باشد یک چیزش کم است. حال اینکه شهری هم جنگل داشته باشد، هم دریا، هم رودخانه و آبشار، نورعلی نور است. یعنی هرچه می توان از طبیعت خواست در تالش وجود دارد. هر گردشگر مشتاق حداقل چند روز وقت نیاز دارد تا تمام زیبایی های طبیعی تالش را ببیند.

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان

سوباتان ییلاقی است در نزدیکی شهر تالش. دشتی وسیع و سرسبز در ارتفاع 1900 متری دریا که آب و هوایی خنک و دلچسب دارد.
رودخانه لیسار در شمال آن و دریاچه نئور در غرب و جنگل های تالش در شرق این ناحیه ییلاقی قراردارد. تابستانی دوست داشتنی در این منطقه ییلاقی خواهید گذراند.

آبشاری به نام ورزان و پارک جنگلی آلاچیق از دیدنی های این منطقه ییلاقی است.
غاری در دل سوباتان وجود دارد که مردم روستا معتقدند طلسم شده و اگر خبر از این خرافات نداشته باشید و دل به حرف های این چنینی نمی دهید، حتما از این غار دیدن کنید.
برای گردشگران که از گرد راه می رسند، یک غذای گرم و لذیذ بهترین چیز است. غذای محلی «سوجا دیله» که از گوشت گوسفند و ماست محلی تهیه می شود. پیشکش گردشگران است.
از سوغاتی هایی که می توانید از ییلاق سوباتان به یادگار ببرند، لبنیات محلی و لباس های پشمی و گرم است.
برای رفتن به این منطقه ی ییلاقی که در ارتفاع بالا قرار دارد. حتما باید مهیا باشید. ماشین مناسب و خوب لازم دارید. تا شما را راحت و بی دلهره به آنجا برساند.
کافه رنت مفتخر است توریست های ایرانگرد و گردشگران فعال از مشتریان وفادارش باشند.

مزارعه تالش

آبشار ورزان

آبشار ورزان

ورزان نام دیگر آبشار ورزان است که در ارتفاع مابین 1900 تا 1970 متری از سطح دریا قرار گرفته.
این آبشار زیبا در ییلاق سوباتان قراردارد. مسیر آن پس از روستای سوباتان در میان کوه ها و تپه های سرسبز است. ارتفاع آبشار بیش از 100 متر می باشد.

پارک جنگلی سیاه داران

سیاه داران یا به قول تالش زبانان «سیاداران» بام شهر تالش نامیده می شود. این پارک هم مثل پارک جنگلی گیسوم از درختان کهن و انبوهی برخوردار است. مانند بلوط، از دور نمایی سیاه به جنگل می دهد. خوشبختانه در منطقه سیاه داران امکانات تفریحی مانند سورتمه ریلی که از دل جنگل عبور می کند، آلاچیق و رستوران و امکانت رفاهی برای گردشگران مهیاست.

چند نکته برای راهنمایی گردشگران

  • کوله پشتی تان را پر کنید از وسایل ضروری مانند گوشی، کارت بانکی، لباس گرم و ... زیرا در سفر به تالش حالا حالاها آنجا ماندگارید. آنقدر جاهای دیدنی و تاریخی دارد که یک هفته ای وقت لازم است، همه ی جاهای دیدنی اش را خوب ببینید.
  • کفش خوب و راحت بپوشید. برای دیدن آبشار ورزان و ییلاق سوباتان باید از تپه ها و ارتفاعات بالا بروید. کفش خوب از همراه خوب هم در این مواقع واجب تر است.
  • نقشه راه یادتان نرود. چون طبیعت تالش آنقدر وسیع و پراکنده است که برای رفتن به هر نقطه اش، احتیاج به نقشه و اطلاعات دارید.
  • خودرویتان باید مناسب باشد. زیرا برای رفتن به ارتفاعات، راحت و مطمئن بودن خودرو اهمیت دارد. تا مسیرهای سخت و مالرو را به راحتی بالا برود. اگر خودروی مناسبی برای سفر به تالشِ سخاوتمند ندارید، نگران نباشید.
  • کافه رنت با بیش از یک دهه سابقه ی درخشان در اجاره خودرو مفتخر است که توریست های ایرانگرد و گردشگران فعال از مشتریان وفادار و همیشگی اش باشند. با در اختیار گذاشتن خودروهای لوکس و اقتصادی از آنها حمایت می کند. تنوع در نوع ماشین، تحویل در جای جای ایران، با پشتیبانی 24 ساعته و خدمات امدادرسانی به موقع در تمام جاده های کشور، در خدمت شماست.
  • همچین سفر گروهی همراه با خاواده یا دوستان و همکاران به همچین مطقه زیبایی خالی از لطف نیست جمعیت زیاد و راه افتادن تعداد زیاد اشی شخی ممک است دردسر ساز اشد و ایجاد مشکل کند . برای حل این مشکل و تجربه یک سفر گروهی لذت بخش می توانید با اجاره ون یا اتوبوس از کافه رنت سفر خود را به تالش و زیبایی های این منطقه آغاز کنید . ون و اتوبوس های اجاره ای موجود در کافه رنت همراه با راننده مجرب و راه بلد می باشد.

و در آخر

اگر می خواهید چشم و دلتان از گشت و گذار در مناظر بکر سیر شود، حتما سری به تالش بزنید. چون تالشِ سخاوتمند مانند مادری مهربان انتظارتان را می کشد تا شما را در آغوش پرمهرش جای دهد، ریه هایتان را پر کند از هوای مطبوع و دلچسب. پس شتاب کنید که در هر فصل سال باشید، فرقی نمی کند، میزبانتان مهیاست.

پیشنهاد نویسنده: بهترین ماشین های برای مسافرت

دیدگاه شما

فرمول: 33 + 24
02149934