مسیرهای سفر به شمال از تهران

سفر به شمال از تهران به یک عادت برای پایتخت نشینان تبدیل شده است. با شنیدن اینکه چند روز آخر هفته تعطیل است، اهالی تهران باروبند سفر می بندند تا به خوش آب و هواترین شهرهای کشور سفر کنند. برای بسیاری از مسافران، مسیر سفر از تهران به شمال خود به تنهایی بخشی از مهمترین لذت های رسیدن به مقصد است.
دشت های سرسبز، جنگل های سر به فلک کشیده، آسمان ابری و خانه های روستایی برای مردم تهران که در دود و دم شهر گرفتار شده اند، حکم آزادی را دارد؛ اما برای رفتن به شمال ایران، بهتر است از کدام مسیر راهی جاده شویم؟ برای پاسخ با کافه رنت همراه باشید.

فهرست
نقشه شمال ایران
مسیر اول جاده های شمال: جاده هراز
مسیر دوم: جاده چالوس
مسیر سوم: جاده فیروزکوه
مسیر چهارم: جاده قزوین - رشت
مسیر پنجم: آزادراه تهران - شمال
کلام آخر

برای اجاره خودرو روی تصویر زیر کلیک کنید.

نقشه شمال ایران

نقشه شمال با طبیعت بکر و سرسبز خود، مقصد بسیاری از مسافران است. افراد زیادی هرساله از اقصی نقاط کشور، به این خطه سرسبز سفر می کنند تا کمی استراحت کرده و با روحیه مضاعف به شهر خود بازگردند. در این میان، ساکنین پایتخت، به دلیل نزدیکی به شهرهای شمالی کشور تعداد بیشتری از این مسافران را تشکیل می دهند.
سفرهای آخر هفته از تهران به شمال کشور، یکی از تفریحات اصلی پایتخت نشینان محسوب می شود. بنابراین نیاز است تا در کمترین زمان ممکن این مسیر را طی کرده و به استراحت بپردازند.

ازتهران تا شمال چند ساعت راه است؟

مسیر تهران به چالوس از بقیه جاده های شمال نزدیک تر است.حدودا زمانی که شما طی میکنید برای رسیدن به شمال 4 ساعت می باشد. ما در مطلب زیر یکسری از جاده های شمال را بررسی کرده ایم.

مسیر اول جاده های شمال: جاده هراز

جاده هراز یکی از شناخته شده ترین مسیرها برای رسیدن از پایتخت به شمال کشور است. در تمام پیچ ها و مسیرهای دیدنی دره رودخانه هراز که در طول راه می توان آن را دید، لذت سفر در جاده هراز با هیچ جاده دیگری قابل مقایسه نیست. درحقیقت، هراز مسیر اصلی ارتباطی تهران با شهرهای شمالی کشور است.


جاده ای که امروزه به نام هراز شناخته می شود در سال 1342 به بهره برداری رسید و تکمیل آن 23 سال به طول انجامید. این جاده که به «جاده 77» نیز معروف است از رودخانه هراز می گذرد و دو شهر بومهن و رودهن را از جاده فیروزکوه جدا می کند. جاده هراز از رودخانه های آبعلی، امامزاده هاشم، پلور، ابوسک، رینه و لاریجان عبور می کند و در نهایت به شهر آمل می پیوندد.

نقشه راه تهران به شمال

هراز به دلیل شگفتی های طبیعی مانند کوه دماوند، رودخانه هراز، دره هراز، جاده هراز، چشمه های آبگرم لاریجان، دماوند و پیست اسکی آبعلی بسیار قابل توجه است. جاده هراز نزدیک ترین جاده به کوه دماوند، بلندترین قله ایران و خاورمیانه است. سد لار و پارک ملی لار که کوه دماوند در داخل آن قرار دارد، از جاده هراز به راحتی قابل دسترسی هستند.

مسیر هراز، به انتخاب مردم، بعد از جاده چالوس به عنوان دومین جاده زیبای کشور انتخاب شده است. این جاده، جاذبه های طبیعی و دیدنی بسیاری در مسیر خود دارد که از جمله آن ها می توان به کوه دماوند اشاره کرد. دریاچه های تار و هویر، پیست اسکی آبعلی، منطقه گل زرد و روستای دیدنی پلور، دشت و سد لار، آبشار شاهاندشت، چشمه های آبگرم و ... از دیگر دیدنی های چشم نواز در جاده های فرعی در طول مسیر جاده هراز هستند.


• طول جاده هراز: 194 کیلومتر
• مدت زمان سفر: 3 ساعت 19 دقیقه
• میزان خطر: خطر ریزش سنگ و بهمن
• جهت مسیر: شرق تهران به استان مازندران
• مسیریابی: از بزرگراه بسیج به سمت آبعلی

مسیر دوم: جاده چالوس

این جاده که به «جاده کندوان» یا «جاده 59» نیز معروف است، در لیست 20 جاده دیدنی جهان قرار دارد. میلیون ها مسافر در طول سال این مسیر را به سمت شمال ایران طی می کنند تا از مناظر دیدنی آن لذت بسیار ببرند. این جاده که از پرترددترین جاده های ایران محسوب می شود، حدود یک قرن پیش در زمان قاجاریه احداث شد.
جاده چالوس در کنار دره های زیبایی که هر فصل زیبایی خاص خود را نمایان می کند، خود به تنهایی مقصدی برای سفر است. سد کرج که در کنار این جاده قرار دارد، یکی از منابع اصلی آبی پایتخت و یکی از محبوب ترین تفرجگاه های مسافران چالوس است. بعد از سد به جاذبه های تاریخی چالوس می رسیم. روستاهای قدیم (شهرستانک)، قلعه ها (صلصال)، کاخ های تاریخی، آبشارها (نوجان) و چشمه ها، دیدنی های این جاده زیبا هستند.

این محور، چشم اندازها و مناظر بکر و زیبایی دارد و از پرطرفدارترین مسیرهای دسترسی از تهران به شهرهای شمال کشور محسوب می شود. این جاده پرتردد است و تقریبا اغلب مسافرانی که به شمال سفر کرده اند از این جاده زیبا گذر کرده و محو زیبایی های آن شده اند.

نقشه راه جاده چالوس

جاده چالوس، به طول تقریبی 163 کیلومتر با پیچ وخم های بسیار است که برخی از این پیچ ها 360 درجه بوده و نیاز به تبحر بالا در رانندگی دارند. این جاده قدیمی به واسطه کوه های مرتفع و سرسبز، دره ها، رودخانه های پر آب، امکانات رفاهی و رستوران های بین راهی در میان گردشگران داخلی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

جاده چالوس معمولاً در تمام سال باز است اما در ماه های زمستان به دلیل عدم دسترسی بسته می شود. در زمستان، ریزش بهمن و بارش برف سنگین گاهی اوقات می تواند برخی از بخش های جاده را مسدود کند و به دلیل یخ زدگی مکرر، جاده می تواند بسیار خطرناک باشد. طراحی پر پیچ و خم جاده نیاز به احتیاط و رانندگی توأم با آرامش و دقت دارد، اما زیبایی های این جاده آنقدر زیاد است که به این مسیر و پرپیچ و خم می ارزد. اگر به رانندگی در جاده های زیبا علاقه مندید، به شما مطلب زیباترین جاده های ایران برای سفر با ماشین شخصی را پیشنهاد می کنیم.


• طول جاده چالوس: 152 کیلومتر
• مدت زمان سفر: 2 ساعت 55 دقیقه
• میزان خطر: پرپیچ و خم بودن جاده و خطر تصادف
• جهت مسیر: غرب تهران به استان گیلان
• مسیریابی: بزرگراه تهران – کرج و مسیر جاد چالوس

مسیر سوم: جاده فیروزکوه

جاده بین المللی فیروزکوه، بعد از جاده هراز و چالوس، یکی از سه محور ارتباطی پایتخت به شهرهای شمالی کشور به شمار می رود. این مسیر، به دلیل اینکه امنیت و ترافیک کمتری نسبت به دو جاده دیگر دارد، مسیر انتخابی افراد زیادی است. لازم به ذکر است این جاده، مسیر تردد خودروهای سنگین و تریلی ها نیز هست.

جاده فیروزکوه یا «جاده 79» تهران را به استان مازندران وصل می کند. جاده فیروزکوه و جاده سوادکوه از تهران به قائم شهر و سپس شهر ساری امتداد پیدا کرده است. طبیعت بی مانند این جاده از شهر فیروزکوه شروع می شود که در دل خود سرشار از چشم اندازهای طبیعی و آثار تاریخی است.
جاده فیروزکوه دارای چهار غار تماشایی و منحصر به فرد به نام های غار رودافشان، غار بورنیک، غار اسپهبد خورشید و غار زنگیان است. از مناطق طبیعی و تاریخی معروف جاده فیروزکوه می توان به آبشار و پل ورسک، آبشار سله بن، جنگل ارفع ده و چشمه پراو، دریاچه شورمست، آلاشت، آبشار ولیلا، برج لاجیم، آبشار گزو، پارک جنگلی جوارم و تنگه واشی است.

نقشه راه جاده فیروزکوه

جاده فیروزکوه تقریباً حدود 25 درصد از مسیرهای سفر به شمال از تهران را شامل می شود. این جاده بعد از جاده هراز و چالوس، پرترددترین جاده هایی است که تهران را به شمال کشور وصل می کند. به همین دلیل، جاد فیروزکوه از نظر امنیت بهتر از دو جاده دیگر است. با این حال، نباید گول سه بانده بودن این جاده را بخورید زیرا در طول سال خودروهای سنگین از این مسیر عبور می کنند و در فصول سرما با توجه به افزایش بارش برف و باران، سطح جاده لغزندگی پیدا می کند و در مواقعی موجب ریزش کوه در سطح جاده می شود.


• طول جاده هراز: 255 کیلومتر
• مدت زمان سفر: 3 ساعت 45 دقیقه
• میزان خطر: وجود خودروهای سنگین
• جهت مسیر: شرق تهران به استان مازندران
• مسیریابی: بزرگراه بسیج به سمت آبعلی و دماوند و سپس کمربندی فیروزکوه

مسیر چهارم: جاده قزوین - رشت

چنانچه قصد دارید از تهران به شهر زیبا و دیدنی رشت در استان گیلان سفر کنید، جاده قزوین-رشت که برای سفری ایمن احداث شده، انتخاب مناسبی خواهد بود. برای این منظور نیاز است تا از تهران به کرج و سپس به طرف قزوین بروید.

جاده قزوین به رشت را باید امن ترین جاده سفر از تهران به شمال دانست. در این جاده هیچ خودروی سنگین اجازه ورود ندارند و جاده در بیشتر زمان های سال، خلوت و روان است. این جاده به اندازه سه جاده ای که بالا معرفی کردیم، خیلی زیبا نیست اما زمانی که از قزوین جدا شده و وارد استان گیلان می شوید، جاده بی نهایت زیبا خواهد شد.
از جاذبه های دیدنی جاده قزوین به رشت می توان به اثر تاریخی سردر عالی قاپو، قلعه لمبسر، آرامگاه حمدالله مستوفی، شهرستان زیبای رودبار، پل تاریخی و زیبای لوشان، رودهای بزرگی مثل ازگین، سفید آب و اوان و موارد دیگر اشاره کرد. در نزدیکی به استان گیلان می توانید از مغازه های حومه شهر، سوغاتی های مختلفی خریداری کنید.


• طول جاده قزوین به رشت: 326 کیلومتر
• مدت زمان سفر: 3 ساعت 55 دقیقه
• میزان خطر: بسیار کم
• جهت مسیر: غرب تهران به استان گیلان
• مسیریابی: بزرگراه تهران به کرج و قزوین به رشت

مسیر پنجم: آزادراه تهران - شمال

آزادراه تهران - شمال کوتاه ترین مسیر سفر به شمال از تهران است. پایتخت نشینان اکنون می توانند با طی مسافت کمتر، در کوتاه ترین زمان به استان گیلان برسند. این جاده با نزدیک به 24 سال از زمان کلنگ زنی، روزهای پایانی خود را سپری می کند.

بخش اول که در سال 1398 افتتاح شد، از مسیر بزرگراه شهید همت و آزادگان شروع می شود. پس از عبور از دره کن و روستای سولقان، به توچال وارد شده و با گذر از تونل تالان و دره لانیز، به دوآب شهرستانک ختم می شود.

نقشه آزادراه تهران - شمال در موازات جاده چالوس قرار دارد و دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است. از مناطق دیدنی آزادراه تهران - شمال می توان به دریاچه ولشت و روستای کندلوس اشاره کرد.

• طول جاده آزادراه تهران - شمال: 133 کیلومتر
• مدت زمان سفر: 2 ساعت 49 دقیقه
• میزان خطر: بسیار کم
• جهت مسیر: غرب تهران به استان گیلان
• مسیریابی: همت غرب، آزادراه تهران – شمال

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی مسیرهای دسترسی به شهرهای شمال کشور از تهران پرداختیم. همان طور که اشاره کردیم، 5 مسیر اصلی برای سفر از جاده تهران به شمال وجود دارد که انتخاب هر کدام از آن ها به سلیقه مسافران بستگی دارد. در این میان، کوتاه ترین جاده برای دسترسی به شهرهای شمال، آزادراه تهران-شمال است.
اگر خواهان لذت بردن از زیبایی های مسیر هستید، جاده هراز، چالوس و فیروزکوه برای شما انتخاب مناسبی خواهند بود. به لحاظ ایمنی نیز آزادراه تهران-شمال و بزرگراه قزوین-رشت امنیت بیشتری دارند. در این میان نیز شهرستان های آمل، چالوس، قائم شهر، جویبار و نور نزدیکترین شهرهای شمال به تهران برای مسافرت هستند.
برای سفر به خطه سرسبز شمال و تجربه ای لذت بخش، کافه رنت همراه و همسفر شما خواهد بود. این مجموعه با بیش از 8 سال سابقه در زمینه اجاره خودرو آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

دیدگاه شما

فرمول: 30 + 5

نظرات

  • زهره
    زهره

    سپاس مطالب مفیدی بود

    1402-06-12 16:20:24
  • فاطمه
    فاطمه

    سلام .. لطفا راجب گشت های موجود در مسیر اطلاع رسانی کنید.

    1402-05-26 23:10:36
02149934