اجاره ون برای سفر به یزد | شهر بادگیرهای بلند

شهر یزد در مرکز کشور و در بطن کویر ایران واقع شده است. شهر یزد لقب اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی در جهان را با خود یدک می کشد و جاذبه های بسیار متنوعی در خود گنجانده است. بسیاری از این جاذبه ها و بناهای تاریخی در فهرست میراث جهان یونسکو ثبت شده اند. یزد جزو نواحی گرم و کویری کشور است. به همین دلیل برای دوری از گرما و یا سرمای خشک، برای گردشگری، فصل بهار خصوصا اواخر فروردین و اردیبهشت، هوایی بسیار معتدل و دل انگیز دارد و به جذابیت های این شهر اضافه می کند.
با توجه به ازدیاد بناهای تاریخی و مجموعه های گردشگری شهر یزد، داشتن خودروی شخصی یا اجاره خودرو و ون برای سفر دسته جمعی در یزد، می تواند سفر لذت بخش تری را برای شما رقم بزند.
در ادامه ی این مقاله با کافه رنت همسفر ما شوید تا به چند جاذبه ی شاخص این شهر بپردازیم.

اجاره ون برای سفر به یزد

باغ دولت آباد

برخلاف آنچه از این ناحیه جغرافیایی برداشت می شود، مناظر طبیعی و سرسبز زیادی در این منطقه وجود دارد که باغ دولت آباد یکی از آن هاست. این باغ در مرکز شهر واقع شده است و از زیباترین باغ های ایران محسوب می شود که ثبت در فهرست میراث یونسکو هم شده است. بلترین بادگیر جهان با ارتفاع بیش از 30 متر در همین باغ جای گرفته است. اگر درخیابان رجایی، محلع چهار منار در کوچه فردوسی، پیش بروید، می توانید به باغ دسترسی داشته باشید.
این باغ در زمان زندیه در 1160 هجری بنا شد و وسعتی بیش از 6 هکتار دارد.


بادگیر باغ دولت آباد

این بادگیر هشت ضلعی و ارتفاع 33 متری یکی از جاذبه های معماری و تاریخی یزد محسوب می شود. هشت ضلعی بودن آن به این دلیل است که جهت حرکت باد از هر طرف باشد، قابلیت جذب و هدایت آن را داشته باشد. در زیر این بادگیر حوض بزرگی قرار دارد که از سبب خنک شدن باد هدایت شده می شود و در نهایت از زیر بادگیر، به سمت تالارها و بخش های مختلف باغ جریان پیدا می کند.
بادگیر باغ دولت آباد محلیست که به شما کمک می کند که با خانواده یا با دوستان علاقه مند به تاریخ خود، لحظات خوشی را سپری کنید. در واقع، مزیت اصلی سفرهای گروهی، ایجاد لحظاتی خوش در کنار یکدیگر است.
برای گردشگری از این بنای زیبا و سرسبز خصوصا در فصل بهار، می توانید همه روزه از 7 صبح الی 10 شب از آن دیدن کنید.

برج خاموشان

برج خاموشان

دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان در منطقه صفاییه و 15 کیلومتری یزد واقع شده است. در دوران قدیم، کاربرد این مکان بدین صورت بوده که طبق آداب زرتشتی، جنازه فرد فوت شده را در این مکان قرار می دادند تا خوراک حیوانات و پرندگان شوند، چون اعتقاد دارند که جسد فرد آلوده است و سبب آلوده شدن خاک می شود. دخمه ها را به دلیل اینکه نزدیک تر به محل زندگی حیوانات وحشی و پرندگان باشد خارج از شهر و در ارتفاع می ساختند.
دخمه مانکجی در همین محوطه واقع شده است و قطر دهانه آن به 15 متر می رسد. نام گذاری این دخمه به افتخار سازنده آن، مانکجی انجام شده است. او نماینده انجمن بهبود وضعیت زرتشتیان ایران بود که در زمان سفرش به ایران این دخمه را احداث کرد.
در اطراف این بنای تاریخی زرتشتی، هتل و سایر امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است. با توجه به مسافت برج و فاصله آن از شهر می توانید با خوردو یا خصوصا ون برای تعداد زیاد از این مکان دیدن کنید.

روستای خرانق

دلیل اینکه این روستا را هم در لیست جاذبه های گردشگری یزد گنجاندیم، قدمت 4500 ساله آن است که در کنار این تاریخ غنی، از مکان های گردشگری زیبا هم به شمار می آید. این روستا در حدود 80 کیلومتری شهر یزد واقع شده است. از بناهای قابل بازدید در این روستا می توان به قلعه خرانق، کاروانسرای خرانق، پل خرانق و ... اشاره کرد. از لحاظ منابع طبیعی و حیات وحش هم این روستا بسیار غنی است و محل زندگی یوزپلنگ، گربه وحشی، قوچ و ... است.
طبیعت زیبا در کنار تاریخچه غنی سبب شده است روستای خرانق یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای گروهی باشد. شما می توانید به آسانی با اجاره یک ون، مسیر خود را تا این روستای زیبا طی کنید.


مجموعه امیرچخماق

این مجموعه از میراث دوره تیموریان قرن نهم، به جا مانده است و جزو یکی از پرطرفدارترین و پر جلوه ترین بناهای تاریخی یزد محسوب می شود. این مجموعه شامل آب انبار، بازار، تکیه، میدان و مسجد می شوند که هرکدام به تنهایی مهم و قابل بازدید هستند. این بنا به دست امیر جلال الدین چخماق، از سرداران تیموریان ساخته شد. این میدان در مرکز شهر، خیابان امام خمینی شهر یزد قرار دارد.

مجموعه امیرچخماق

آب انبار امیرچخماق

این آب انبار با نام آب انبار ستی فاطمه هم شناخته می شود. ستی فاطمه همسر جلال الدین چخماق بود که در کنار همسر برای آبدانی شهر تلاش های زیادی کرد. این آب انبار دو در ورودی دارد که یکی از میدان امیر چخماق و دیکری از کوچه کنار آن راه دارد. این بنا دارای 5 بادگیر 8 ضلعی است که برای خنک کردن آب و تهویه طبیعی در نظر گرفته شده است. این آب انبار از سال 1378 تبدیل به زورخانه شد و بازدیدکنندگان می توانند به تماشای ورزشکاران زورخانه بپردازند.

میدان امیرچخماق

میدان امیرچخماق از میدان های تاریخی یزد و از جاذبه های گردشگری مهم محسوب می شود. در شمال این میدان کاروانسرای شعبان و حمام و کاروانسرای بافتی ها در غرب آن جای گرفته اند. میدان جلوی مسجد و سردر بازار را در قرن 13 شمسی به حسینیه تبدیل شد.

تکیه امیرچخماق

تکیه در شرق میدان واقع شده است. از این مکان برای نشستن شاهان و بانوان استفاده می شد تا به مراسماتی که در میدان انجام می شد دید داشته باشند. این تکیه دارای مناره های بلند و غذفه های زیادی است که جلوه و بزرگی خاصی را به این بنا بخشیده اند.

کاروان سرای زین الدین

این کاروان سرا با 400 سال قدمت به دستور شاه عباس ساخته شد. این مکان در 60 کیلومتری یزد و کرمان واقع شده است. این بنا در اوایل قرن بیست و یک میلادی توانست جایزه بهترین بنای بازسازی شده تاریخی را از یونسکو دریافت کند. بعد از ورودی به این مکان درهای چوبی زیادی در دوطرف دیده می شود. محوطه این بنا دارای سکوهای استراحتی برای مسافران است. این کاروان سرا هم از مهم ترین جاذبه های استان یزد محسوب می شود.
با توجه به مسافت نسبتا زیاد این بنا تا شهر یزد، در صورتیکه به همراه دوستانتان به سفر رفته اید، میتوانید با اجاره یک ون در اختیار یا با راننده شخصی، مسیر رسیدن به این بنای باستانی را هموارتر از پیش کنید.

کاروان سرای زین الدین

زندان اسکندر

زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیاییه در یکی از قدیمی ترین بخش های شهر رد قرن هفتم ساخته شد. مانند بسیاری از بناهای دیگر یزد، در معماری این زندان هم از خشت خام استفاده شده است. در وسط محوطه این بنا چاه معروف زنداینان اسکندر مقدونی است. گنبد این بنا 18 متر ارتفاع دارد و دارای نقشای و گچ بری های منحصر به فردی است که زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است. از دیگر جاذبه های این مکان نیز می توان به اتاق بادگیر، پایاب و چاه اشاره کرد. اطراف این زندان هم هتل و رستوران و کافه های زیادی وجود دارند که می توانید در آن اقامت داشته باشید.
مدرسه ضیاییه در خود شهر، محله ی فهادان، کوچه حمام نو واقع شده است. ساعات بازدید از مدرسه ضیاییه از 8 ضبح تا 8 شب است.

موزه آیینه و روشنایی

این بنا در سال 1377 تبدیل به موزه شد و تنها و تخصصی ترین موزه در رابطه با نور است. ساخت این موزه در زمان پهلوی اول بوده است. معماری موزه آیینه تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است و از بخش های زیادی تشکیل شده است. نوع نقش و نگارها و آیینه کاری و گنجره های مشبک به طوری است که هر کسی را می تواند ساعت ها به خودش جذب کند.
آثار ارزشمندی مانند کتب و مجموعه های خطی، سکه و ... با قدمت های بالای دوهزار سال در این موزه یافت می شود که می توانید از آن ها دیدن کنید. موزه آیینه و روشنایی در خیابان کاشانی و وربروی پارک هفت تیر واقع شده است و شما می توانید از 9 صبح الی 8 شب از این مکان دیدن کنید.

آتشکده وَرهُرام

معروف ترین آتشکده یزد است و همان مکان نگهداری آتش مقدس زرتشتیان به حساب می آید. این آتشکده یکی از سه آتش باستانی و مقدس از زمان پادشاهی ساسانی به شمار می رود. این آتش 15 قرن است که از تمام مخاطرات، شرایط بد، جنگ و ... حفظ شده و همچنان شعله پراکنی می کند.
گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند در این آتشکده از جایگاه خاص آتش را مشاهده کنند. بنای این آتشکده مانند معماری بناهای هخامنشی است و زیبایی خاصی دارد و در زمان پهلوی اول ساخته شد. در وسط این مکان حوضی قرار گرفته است که هم جلوه زیبایی به آتشکده می بخشد و هم مردم در این حوض سکه می اندازند. نگاره فروهر در بالای ساختمان و بازتاب ان در حوض هم ابهت خاصی به مکان بخشیده است.

آتشکده وَرهُرام


زیبایی آتشکدههای باستانی وصف ناپذیر است؛ به ویژه اگر به همراه عزیزانتان باشید.

آتشکده در خیابان آیت الله کاشانی، روبروی جاده اکبر واقه شده است و بازدیدکنندگان همه روزه، بجز روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح الی 12 و 17 تا 20، از این مکان مقدس دیدن کنند.

نمای بیرون از آتشکده وَرهُرام


سفری خوش با کافه رنت

یزد با تاریخ غنی و جاذبه های زیادی که با خود دارد یک مقصد عالی خصوصا در فصل بهار که هوا معتدل تر است، محسوب می شود. بناهای تاریخی و گردشگری این شهر بسیار زیاد است. با این حال سعی کردیم چندی از بهترین مکان ها و شاخص ترین آن را در این مقاله معرفی کنیم.
سفر کردن به شهرهایی مثل یزد، با جاذبه های زیاد هم داخل و هم خارج از خود شهر، می تواند کمی برای افراد بدون خودرو آزار دهنده باشد. ولی جای نگرانی نیست؛ کافه رنت ارایه دهنده انواع خودرو ون برای اجاره به شماست.
اگر قصد سفر به یزد را دارید، با دوستان و خانواده سفر می کنید و تعدادتان بیشتر از 5 نفر است، اجاره ون در یزد از این مجموعه می توانند انتخاب منطقی و به صرفه و کم هزینه ای برای شما باشند. ون های کافه رنت با راننده برای اجاره به صورت ساعتی در انواع مختلف در خدمت شما هستند تا اگر قصد سفر به دومین شهر تاریخی جهان را دارید، بدون هیچ چالشی مثل شلوغی و آلودگی و انتشار بیماری، بتوانید از سفر خود لدت کافی را ببرید.

دیدگاه شما

فرمول: 42 + 24
02149934