سفر به ییلاق دیلمان، بهشتی به ارتفاع یک قله

ییلاق دیلمان

استان گیلان با توجه به داشتن طبیعت بکر و فوق العاده ی خود، در تمام فصول سال میزبان بخش زیادی از مسافران از سراسر کشور می باشد و ساحل ها و جنگل های زیبای این استان همیشه با استقبال ویژه ای از مسافران همراه بوده است. اما این استان به جز جنگل و دریا، مناطق ییلاقی بکری دارد که در سال های گذشته از استقبال کمتری برخوردار بوده و معرف حضور همگان نبوده است. یکی از این ییلاق های فوق العاده، ییلاق دیلمان می باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این ییلاق بهشت گونه بپردازیم.

دیلمان نام ییلاقی است در شرق استان گیلان و در جنوب شهرستان سیاهکل و نام دیگر این ییلاق، دیلمون است. این ییلاق که ارتفاعی نزدیک به 2500 متر از سطح دریا دارد، چشم انداز فوق العاده به مناطق دیگر استان دارد. در مسیر این ییلاق، می توان مناظر بسیار زیبایی از دشت های بکر اطراف را دید و عکس های هیجان انگیزی را ثبت کرد. همچنین می توان از دیدن دام ها و حیوانات آزاد و رها در این مسیر لذت برد.

دیلمان دقیقا کجاست؟

دیلمان دقیقا کجاست

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، ییلاق دیلمان از توابع استان گیلان محسوب می شود. اما اگر بخواهیم به طور دقیق توضیح دهیم، دیلمان یکی از بخش ها شهرستان سیاهکل محسوب می شود. در شمال این منطقه لاهیجان قرار دارد و در امتداد جنوب آن رودبار را خواهید دید. اگر از دیلمان به سمت جنوب شرقی حرکت کنید، به شهرهای املش و رودسر خواهد رسید. این ییلاق در 15 کیلومتری لاهیجان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از روستاهای رستم آباد، سندس و حاجیده عبور کنید. برای دیدن موقعیت دقیق دیلمان روی نقشه اینجا کلیک کنید.

تاریخچه دیلمان چیست؟

طبیعت دیلمان

دیلمان با توجه به طبیعت فوق العاده و دسترسی مناسب به آب و رودخانه و همچنین اجسام یافت شده بسیار قدیمی، تخمین زده می شود که زندگی در این منطقه به 2000 سال پیش از میلاد باز می گردد. کلمه ی دیلمان از سه بخش دیل، ام و مان تشکیل شده است که در مجموع به معنای مکان مرتفعی است که در آن دام نگهداری می شود. در حال حاضر نیز شغل بخش اعظمی از مردمان این سرزمین دامداری و دامپروری می باشد. تا قبل از قرن 6 ام، هجری، این منطقه به دیلم مشهور بوده است.

سفر به ییلاق دیلمان از تهران

سفر به ییلاق دیلمان از تهران

اگر قصد دارید سفر خود به ییلاق دیلمان را از تهران شروع کنید باید به اطلاعتان برسانیم که فاصله تهران تا ییلاق دیلمان 342 کیلومتر می باشد که می توانید این مسافت را در 5 ساعت و 15 دقیقه طی کنید. برای رفتن به دیلمان مسیر های متفاوتی وجود دارد که راحت مسیر آن از آزادراه رشت می باشد. برای رفتن به دیلمان می توانید از وسایل نقلیه بین شهری، نظیر اتوبوس و قطار استفاده کنید. مقصد اتوبوس شما می تواند شهر لاهیجان باشد. با قطار نیز می توانید ایستگاه رشت پیاده شوید و ادامه ی مسیر را طور دیگری بپیمایید. خودروی شخصی اما بهترین وسیله برای رفتن دیلمان می باشد. اگر خودروی شخصی ندارید و یا خودرویتان را مناسب سفر نمی دانید، می توانید با مراجعه به سایت کافه رنت برای مدت زمان دلخواه از تهران خودرو اجاره کنید و از سفرتان نهایت استفاده را ببرید.

بهترین زمان برای رفتن به ییلاق

بهترین زمان برای رفتن به ییلاق دیلمان

ییلاق دیلمان با توجه به ارتفاعی که از سطح دریا دارد و مناطق کوهستانی اطرافش هوای نسبتا خنکی در تمام فصول دارد و در فصل تابستان، در اوج گرمای شهرهای اطراف، دیلمان شب های سردی دارد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به دیلمان از اوایل بهار تا اواسط پاییز می باشد. البته ناگفته نماند که ییلاق دیلمان در هر فصل زیبایی خاصی دارد، در فصل بهار، مسیر رسیدن به این منطقه توسط درختان شکوفه زده احاطه شده اند. فصل تابستان رنگ سبز خاصی به خود می گیرد و انواع میوه ها در آن برداشت می شود و با توجه به هوای خنک، برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان بسیار مناسب است.

جاذبه های گردشگری دیلمان

جاذبه های گردشگری دیلمان

ییلاق دیلمان آنقدر ظرفیت گردشگری بالایی دارد که می توان چندین روز در این منطقه اقامت نمود و از مناظر زیبای آن لذت برد، اما در کنار این موضوع، جاذبه های دیگری نیز در این ییلاق و یا نزدکی به آن وجود دارد که این جاذبه ها نیز ارزش بالایی برای بازدید دارند. در ادامه این مقاله به بررسی چندین منطقه خواهیم پرداخت. با توجه به نزدیکی دیلمان به مناطق دیدنی استان گیلان، پیشنهاد می کنیم مقاله جاده ی اسالم به خلخال را مطالعه کنید.

1. دشت شقایق

دشت شقایق

اگر به گل شقایق علاقه دارید و از دیدن عکس دشت های شقایق شگفت زده می شوید، باید این نوید را به شما بدهیم که یکی از زیباترین دشت های شقایق در نزدیکی ییلاق دیلمان واقع شده است. این دشت که در فاصله 6 کیلومتری از دیلمان واقع شده است، در فصل بهار از گل های شقایق پر می شود و جلوه ی فوق العاده ای به خود می گیرد. در این دشت گل های دیگری مثل سوسن چلچراغ وجود دارد که زیبایی دشت را دو چندان می کند.

2. کوه و قله درفک

کوه درفک و یا همان بام گیلان از معروف ترین کوه های استان گیلان محسوب می شود که در بالاترین نقطه اش قله ای به ارتفاع 2733 متری وجود دارد. اگر در جاده ی رشت به رودبار حرکت کرده باشید، حتما در سمت راست تان کوهی بلند و پوشیده از برف را دیده اید. یکی از مسیرهای جذاب این کوه، جنگل نقله بر می باشد که میتوانید با یک تیر دونشان بزنید و هم جنگل نوردی و هم کوهنوردی را در یک برنامه تجربه کنید. در کوه درفک دو غار مشهور وجود دارد که قندیل های یخی شان زبان زد غار نوردان است، اگر به غارنوردی علاقه دارید، کوه درفک را از دست ندهید.

3. آبشار لونک

آبشار لونکزمانی که از سیاهکل به سمت ییلاق دیلمان حرکت کنید، پس از 22 کیلومتر، آبشاری در سمت راست جاده قرار دارد که در میان انبوهی از شاخ و برگ درختان قرار دارد و فضای بسیار زیبایی را ساخته است. اگر زمان ناهار یا صبحانه تان بود، پیشنهاد می کنیم که آبشار را رد کرده و وارد جنگل زیبای پشت سر آن شوید و وعده ی غذایی تان را در این فضای دلپذیر طی کنید.

اقامت در دیلمان

اقامت در دیلمان

در ییلاق دیلمان با توجه به جاذبه های گردشگری اش، چندین اقامتگاه بومگردی احداث شده است که می توانید در آن ها اقامت داشته باشید، همچنین برخی کلبه ها و سوییت های این منطقه قابل رزرو کردن و اقامت داشتن می باشند. اگر اهل کمپینگ هستید، دشت های این ییلاق برای کمپینگ ایده آل هستند، تنها باید لوازم مورد نیاز کمپینگ و لباس گرم به همراه داشته باشید.

تجهیزات لازم برای رفتن به دیلمان

تجهیزات لازم برای رفتن به دیلمان

با توجه به ییلاقی بودن دیلمان و داشتن جاده ی فرعی مختص به خود، شما برای رفتن به این مکان بهتر است با ماشین شخصی خود و یا مینی بوس یا ون دربست سفر کنید. اگر ماشین شخصی ندارید، اما به بازدید از دیلمان علاقه دارید، می توانید با مراجعه به سایت کافه رنت، از انواع ماشین های این سایت دیدن کنید و ماشین دلخواهتان را اجاره کنید. از خودروهای سواری داخلی، تا ماشین های شاستی بلند و حتی انواع مدل های ون در این سایت وجود دارد که همگی امکان اجاره دارند. برای بازدید از لیست اجاره خودرو بدون راننده کافه رنت روی لینک کلیک کنید.

سایت کافه رنت

تجهیزات دیگر مورد نیاز برای سفر به دیلمان در فصول مختلف متفاوت است، در فصل های بهار و تابستان سفر به دیلمان ساده است و تنها باید لوازم اولیه سفری مانند چادر و کیسه خواب را به همراه داشته باشید، اما در فصل های سرد مانند پاییز و زمستان به شما توصیه می کنیم که حتما لباس گرم کافی همراه خود ببرید و برای اقامت شبانه ترجیحا از اقامتگاه ها استفاده کنید . خوابیدن در چادر را با توجه به سرمای هوا پیشنهاد نمی کنیم.

نمای رودخانه در فصل پاییز

نتیجه گیری

اگر به سفر به نواحی شمالی کشور علاقه دارید و به دنبال دیدن مناظری بکر، دیدنی و جدید هستید، ییلاق دیلمان می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای یک سفر هیجان انگیز باشد. همچنین با توجه به موقعیت مناسب دیلمان در استان، امکان بازدید از چندین جاذبه ی گردشگری وجود دارد و بدین ترتیب سفر پرباری را تجربه خواهید نمود.

دیدگاه شما

فرمول: 46 - 27
02149934