منزل شیخ سعید آل مکتوم

منزل شیخ سعید آل مکتوم

خانه تاریخی شیخ سعید آل مکتوم، یکی از بناهای مهم تاریخی و فرهنگی دبی است که سالانه، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند.

در این موزه باستانی، سیر تحویل و توسعه امارت و به خصوص دبی، به خوبی به نمایش درآمده است.

معماری اصولی و پایبند به فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی و عربی باعث شده است که این خانه، تبدیل به یک نمونه شگرف تاریخی شود.

تمام اتاق های این خانه، با هدفی مشخص و با جهتی دقیق و حساب شده، ساخته شده اند که همگی، نشان از ذهن بسیار خلاق حاکم دبی است.

درباره منزل شیخ سعید آل مکتوم

شیخ سعید آل مکتوم، یکی از فرمانروایان دبی در سال های 1912 تا 1958 بود. شیخ سعید آل مکتوم، پدربزرگ پادشاه کنونی دبی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم است.

خانه ی شیخ سعید که در حال حاضر به یک موزه تاریخی تبدیل شده است، در سال 1896 در منطقه تاریخی الشندغ، بنا شد. این خانه تاریخی، بیش از 3500 متر وسعت دارد و نمای کوچکی از رویاها و برنامه های بزرگ شیخ سعید، برای شهرسازی دبی، در آن، محقق شده است.

خانه شیخ سعید آل مکتوم معماری اواخر قرن نوزدهم را به خوبی، به تصویر می کشد. در این خانه چشم نواز و وسیع، مصنوعات، نقاشی ها، عکس های تاریخی به چشم می خورد که نشان از تاریخ پرفراز و نشیب کشور امارت متحده عربی است.

خانه تاریخی شیخ سعید، به یکی از میراث با ارزش فرهنگی دبی، تبدیل شده است، جایی که محل آرامش حاکمان بزرگ دبی، بوده است.

نمایی از منزل شیخ سعید آل مکتوم

تاریخچه ساخت منزل شیخ سعید آل مکتوم

در محله تاریخی شندیقا، هنوز هم عمارت های بسیار قدیمی که تاریخ این شهر را به خوبی، به تصویر می کشد، به چشم می خورد.

منزل شیخ سعید آل مکتوم، یکی از همین نمونه های معماری اواخر قرن نوزدهم است که با سبک عربی، ساخته شده است.

قدمت اولیه این خانه، به سال 1896 بازمی گردد و تا به حال، دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است.

این بنای قدیمی از حدود 30 اتاق کنار هم ساخته شده است که در وسط آن، حیاطی دل باز وجود دارد.

در سقف آن، برگ های بافته شده نخل وجود دارد که احتمالا نقش محافظتی را برای اتاق های زیر آن، ایفا می کند.

در اواخر قرن بیستم، این خانه تاریخی و سلطنتی، بازسازی مرمت شد و رویدادی به نام «بهترین حفاظت از بناهای تاریخی» برای این پروژه مهم، برگزار شد.

بازدید از منزل شیخ سعید آل مکتوم در دبی

منزل شیخ سعید آل مکتوم، در منطقه شندیقا - بردبی، واقع شده است. این محله، اماکن تاریخی و باستانی بسیار زیادی را در خود جای داده است که خانه فرمانروای دبی، یکی از آن ها، است.

این خانه مجلل و باشکوه، تا ایستگاه اتوبوس الغبیبه خط سبز، حدود 300 متر فاصله دارد.

در نزدیکی این مکان تاریخی، جاذبه های گردشگری بسیاری، از جمله محله باستانی بستکیه و قلعه الفهیدی که موزه بزرگ دبی در آن، واقع شده است، وجود دارد.

برای بازدید راحت تر از این جاذبه های گردشگری و زیبای تاریخی در منطقه شندیقا – بردبی، می توانید با اجاره خوردو از موسسه های معتبر اجاره خودرو در دبی، مانند کافه رنت، به راحتی از تمام این اماکن بازدید نمایید.

برخی از این موسسات، امکاناتی نظیر اجاره خودرو از فرودگاه را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده اند.

بنابراین هنگام رزرو خودروی مورد نظرتان از سایت مجموعه، با انتخاب لوکیشن فرودگاه برای دریافت خودرو از اپراتور، می توانید سفر خود ر با خیالی آسوده و در خودروی شخصی آغاز نمایید.

می توانید برای بازدید از خانه شیخ سعید آل مکتوم، از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 20:30 و جمعه ها از ساعت 15 الی 20:30، به این مکان، مراجعه کنید.

هزینه بلیط بازدید، برای بزرگسالان 15 درهم، برای دانش آموزان و دانشجویان، 5 درهم و برای کودکان زیر 5 سال رایگان است.

یک راهنمای گردشگری نیز در مکان حضور دارد و اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان، قرار می دهد.

معماری منزل شیخ سعید آل مکتوم

خانه شیخ سعید آل مکتوم، در زمینی به مساحت 3400 متر ساخته شده است. عمده مصالح به کار رفته در ساخت این خانه، ساروج و آهک هستند.

در چهار گوشه خانه، چهار برج بادی به نام بارجیل وجود دارد که به سبک دوران باستان عرب و به منظور حفظ دمای داخلی در گرمای تابستان، ساخته شده است.

خانه، دارای یک تراس بسیار بزرگ است که در گذشته، منظره خلیج فارس، دیده می شد و در حال حاضر، می توان شهرسازی باشکوه و مدرن دبی را از طریق آن، تماشا کرد.

معماری منزل شیخ سعید آل مکتوم

دیوارهای خانه، برای جلوگیری از ورود هر گونه صدا، به فضای درونی، بسیار ضخیم ساخته شده است.

سقف و درهای طاق دار، پنجره های حجاری و تزئین شده، درهای چوب ساج و آرشیتورها، معماری سنتی عربی و اسلامی را به تصویر می کشند.

در بخش جنوبی خانه، یک آشپزخانه نسبتا بزرگ طراحی شده است تا از ورود دود و گرمای آن، به بخش درونی خانه، ممانعت شود.

اتاق های جلسات رسمی، اتاق نشیمن، حیاط، اتاق خواب و بالکن طبقه بالا، از دیگر بخش های خانه هستند که امکان بازدید از آن ها، وجود دارد.

در طبقه همکف، یک اتاق ملاقات بسیار بزرگ، اتاق های انبار و اتاق های نشیمن قرار گرفته است. اتاق های خواب، در طبقه اول، واقع شده اند و دارای یک بالکن، با چشم انداز دریا و نهر هستند.

این خانه گچی و مرجانی بزرگ محیطی گرم و صمیمی را ایجاده کرده است. در قسمت بیرونی محوطه، هیچ دیوار و یا در بسته بلندی، دیده نمی شود و نشانه ی ارتباط تنگاتنگ اهالی خانه با مردم شهر است.

حیاط خانه

تغییر منزل شیخ سعید آل مکتوم به موزه تاریخی

موزه تاریخی شیخ سعید آل مکتوم

در حال حاضر، منزل شیخ سعید آل مکتوم، به عنوان یک موزه تاریخی و میراث فرهنگی پذیرای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

در این خانه باشکوه و مجلل، علاوه بر مبلمان، تابلوها و مجسمه های موجود در خانه، آثار باستانی دیگری که متعلق به فرهنگ و تمدن باستانی عربی است، نگهداری می شود.

موزه منزل شیخ سعید آل مکتوم

نقاشی ها، تابلوی عکس های خانوادگی، سکه های باستانی و جواهرات خانوادگی از اشیای گران بهایی هستند که در اتاق های مختلف این خانه، نگهداری می شوند.

یک نمایشگاه اختصاصی از تمبرهای باستانی نیز وجود دارد که متعلق به دوران قبل از رونق نفت در امارات است.

در داخل موزه عکس هایی از مناطق مختلف دبی و همچنین اسناد تاریخی، مربوط به سال های 1948 تا 1953 میلادی، وجود دارد.

نقشه ها و تمبرهایی که در این موزه وجود دارند، روند توسعه و پیشرفت دبی را به خوبی، نشان می‎دهند.

ماکت کشتینمایی از داخل منزل شیخ سعید آل مکتوم

دو تصویر از داخل موزه

کلام پایانی

خانه تاریخی شیخ سعید آل مکتوم، یکی از آثار به جای مانده باستانی دبی است که در محله ای تاریخی و مملو از عمارت های باشکوه تاریخی، واقع شده است.

در این محله قدیمی، آثار باستانی، تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد که فرهنگ و تمدن اصیل این منطقه را به خوبی، به نمایش درمی آورد.

موزه شیخ آل مکتوم

برای تماشای تمامی این زیبایی های تاریخی ممکن است، چندین ساعت در هوای گرم و شرجی دبی، پیاده روی کنید و لذت بازدید از جاذبه های گردشگری برای شما، به خستگی تبدیل شود.

کافه رنت، از بهترین موسسه های اجاره خودرو در دبی است که با ارائه لوکس ترین خودورهای دنیا، با مقرون به صرفه ترین قیمت، این لذت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

با رزرو خودروهای کافه رنت، می توانید مسیر خروجی فرودگاه تا دورترین نقاط شهر دبی را با خیالی آسوده و تجربه ای دلچسب، طی نمایید.

دیدگاه شما

فرمول: 32 + 17
02149934