بازار وکیل شیراز کجاست؟

بازار وکیل شیراز کجاست

با شنیدن نام تابستان، اولین چیزی که به ذهن ما می آید، مسافرت کردن با خانواده یا دوستان است. انتخاب مقصد زیبا و مناسب برای سفر، همیشه از اولین دغدغه هایی است که بعد از تصمیم گیری برای مسافرت، مطرح می شود. در این مقاله، قصد داریم در مورد بازار وکیل شیراز، صحبت کنیم.

بازار وکیل؛ بازاری با چندین ورودی در بهترین مسیرها

برای ورود به بازار وکیل، می توانید از ورودی های متفاوتی که در خیابان های اصلی و بزرگ شهر شیراز قرار دارند، استفاده کنید. این ورودی ها، در خیابان های طالقانی، زند و لطفعلی خان زند، واقع شده اند. در ضلع شرقی میدان شهرداری شیراز، می توانید ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند را مشاهده کنید.

این بازار، در مرکز شهر و در نزدیکی مسیرهای پر تردد قرار گرفته است؛ بنابراین، دسترسی به آن در هر زمانی از روز، بسیار آسان است. در شیراز می توانید با مترو به راحتی به هر کجای شهر بروید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به بازار وکیل، ایستگاه زند است که فاصله آن تا بازار، کمتر از 15 دقیقه پیاده روی است.

در اطراف بازار وکیل، جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که بازدید از آن ها، خالی از لطف نیست. برای این که بتوانید با خیالی آسوده و در هر زمان از شبانه روز، از این شهر زیبا بازدید کنید، بهترین گزینه، استفاده از خودروی شخصی است.

اگر از شهرهای دوردست و با هواپیما سفر می کنید، می توانید با اجاره خودرو از موسسه های معتبر، دغدغه رفت و آمد در سطح شهر را رفع کنید. موسسه های مختلفی وجود دارند که با اجاره خودرو از فرودگاه، از لحظه ورود شما به شیراز، همراهتان خواهند بود. برای آشنایی با این موسسات، می توانید عبارت car rental in shiraz را در گوگل جستجو نمایید تا موسسات معتبر در این حوزه را به شما، نشان دهد.

مشهورترین بازار تاریخی ایران در شیراز!

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز، یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی کشورمان ایران است که در مرکز شهر شیراز، واقع شده است.

این بازار، در زمان زندیه و به دستور کریم خان زند، ساخته شده است و از آن زمان تا کنون، یکی از بزرگ ترین قطب های گردشگری شیراز، محسوب می شود. معماری این بازار، بسیار زیبا و دل فریب است. در واقع، باید بگوییم کمتر کسی پیدا می شود که در سفر خود به شیراز، از این هنر معماری، بازدید نکند!

در گذشته تاکنون، از بازار وکیل، به عنوان قلب واقعی شیراز، یاد می کنند! تمام فعالیت های بازرگانی و خرید و فروش کالاهای خارجی و داخلی، در حجره های این بازار، صورت می گرفته است. همچنین تمام امور بازرگانی و مبادلات کالا در بازار وکیل، انجام می شده است.

ساختار و معماری بازار وکیل شیراز

در قدیم، بازار وکیل شیراز، مانند همه بازارهای سنتی و تاریخی، دارای بخش ها و حجره های متعدد و مختلفی بود. بخش های مختلف این بازار، با توجه به مشاغل مختلفی که در آن قسمت، تجمع کرده بودند، نام های مختلفی داشت. بخش هایی مثل بازار بزازان، بازار مسگرها، بازار کلاه دوزها و صنف هایی از این قبیل، در بازار وکیل دیده می شدند.

در حال حاضر، ساختار اصلی بازار حفظ شده است و هم چنان امور اقتصادی و داد و ستد در این بازار بزرگ، انجام می شود. در حال حاضر، نام اکثر بخش های آن، تغییر کرده است و بخش های آن، با نام هایی مثل بازار وکیل جنوبی و بازار روح الله، شناخته می شوند.

بنای این بازار زیبا، از جنس گچ، آجر و آهک است و ستون های بلند و محکمی از جنس سنگ تراشیده دارد. این ویژگی، باعث شده است که ساختمان این بازار، به عنوان یکی از مستحکم ترین بناهای زمان زندیه، شناخته شود.

سقفی چهار سوق!

بازار وکیل شیراز، دارای سقفی چهارسوق است که 4 بازار از آن، منشعب می شوند. در زمان قدیم، ارتفاع این سقف چهارسوقف نزدیک به 11 متر بوده است. امروزه، به دلیل این که کف بازار دچار خاک ریزی شده است، ارتفاع سقف این بازار، به 10 متر کاهش پیدا کرده است.

در زمان ساخت این بازار، کریم خان زند دستور داد که زیر سقف چهارسوق آن، یک حوض بزرگ از جنس مرمر، بسازند تا به زیبایی های آن، اضافه شود. هر زمان که کریم خان به این بازار سر می زد، زمانی را صرف ایستادن در کنار این حوض زیبا و تماشای آبی که از آب راه مجاور وارد این حوض می شد، می کرد.

متاسفانه در حال حاضر، به دلیل بالا آمدن سطح بازار، این حوض زیبا و چشم نواز، از بین رفته است ولی آب راهی که آن را تغذیه می کرد، هنوز وجود دارد.

سقفی چهار سوق

بازار ترکش دوزها؛ بازاری در دل بازار وکیل!

در ضلع جنوبی چهارسوق این بازار بزرگ و زیبا، بازاری به نام بازار ترکش دوزها، وجود دارد. به موازات آن، بازاری بزرگ به نام بازار شمشیرگرها نیز وجود دارد که دارای 11 جفت مغازه است. ورودی این بازار، روبه روی مسجد وکیل، قرار دارد.

در زمان زندیه، سیستم تهویه این بازار، کامل بوده است. به دلیل بلندبودن سقف این بازار و وجود بادگیرهایی در آن، تهویه کامل هوا به راحتی انجام می شد.

همچنین در آن زمان ، روزنه های کوچکی به نام هورنور یا جام خانه در دیوارهای این بازار، وجود داشته است که به تهویه هوا، کمک شایانی می کرد.

امروزه، پس از مرمت های بسیار بنای این بازار، این روزنه ها، بسته شده اند و در بالای مغازه ها، مشبک هایی جهت روشنایی و تهویه هوا ایجاد شده اند.

شما می توانید روزها، از ساعت 9 صبح به این بازار دیدنی بیایید و مطمئن باشید تمام مغازه های آن، شروع به فعالیت کرده اند. در فصول نیمه اول سال، مغازه دارها تا نزدیک به 10 شب، پذیرای مسافران و توریست های خوش ذوقی هستند که برای خرید یا بازدید به بازار آمده اند. این ساعت، در فصول نیمه دوم سال، به دلیل این که هوا زودتر تاریک می شود، به 7 شب، کاهش می یابد.

مسیر دسترسی به شهر شیراز

برای رفتن به شیراز از مرکز کشور، شما 3 مسیر انتخابی، پیش رو دارید. اگر از مسیر شماره 1 که نزدیک به 450 کیلومتر است استفاده کنید، بعد از تقریبا 5 ساعت رانندگی، به مقصد زیبای خود می رسید.

مسیر شماره 2، کمی طولانی تر و حدود 510 کیلومتر است. با استفاده از این مسیر، شما بعد از 6 ساعت رانندگی در جاده، به شیراز دیدنی می رسید.

طولانی ترین مسیر رسیدن به شیراز از مرکز کشور، مسیر شماره 3 است که به رنگ صورتی در تصویر مشخص است و تقریبا 540 کیلومتر است. در این مسیر، شما باید نزدیک به 7 ساعت رانندگی کنید تا به مقصد رویایی خود برسید.

مسیر دسترسی به شهر شیراز

کافه رنت، همراه همیشگی شما در سفر

شرکت کافه رنت، شرکتی معتبر و موفق با 10 سال سابقه در زمینه اجاره انواع خودروهای خارجی و ایرانی است. در همه این سال ها این شرکت، همواره در زمینه کسب رضایت مشتری به خوبی عمل کرده است.

شما می توانید ماشین مورد علاقه خود را به صورت های مختلف از جمله باراننده یا بی راننده، با مناسب ترین قیمت ها اجاره کنید. این یک پیشنهاد عالی برای افرادی است که ماشین شخصی ندارند یا ماشین آن ها ظرفیت کافی برای سفر ندارد.

همچنین پیشنهاد مناسبی برای افرادی که به هر دلیلی تمایل ندارند با ماشین شخصی خودشان به سفر بروند نیز هست. برای کسب اطلاعات بیشتر، با مشاوران این مجموعه، تماس بگیرید.

دیدگاه شما

فرمول: 29 - 18
02149934