باغ فتح آباد کجاست؟

باغ فتح آباد کجاست

تبریز، یکی از شهرهای کهن و باستانی ایران، واقع در استان آذربایجان شرقی است . این شهر، در طول تاریخ، پایتخت حکومت های مختلف بوده است؛ به همین دلیل در آن، آثار تاریخی فراوانی به چشم می خورد.

باغ فتح آباد که یکی از باغ های تاریخی و جزو آثار ملی ایران به شمار می رود، در این شهر واقع شده است.

این باغ، در گذشته متعلق به خاندان عدل و خصوصی بوده و در حال حاضر تحت حمایت و پوشش آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی است.

این باغ با تغییر کاربری به اردوگاه آموزش و پرورش تبدیل شده و برای حفظ آثار، شمای کلی تاریخی و قدیمی آن تلاش های بسیاری صورت گرفته است.

باغ فتح آباد با داشتن عمارتی دو طبقه، محل سکونت خاندان عدل بوده و طی سالیان متمادی بازسازی و مرمت شده است؛ اما در حال حاضر بخش های مختلفی از آن تخریب و از بین رفته است.

برای بازدید آسان و مقرون به صرفه از این اثر تاریخی و دیگر جاذبه های تبریز، می توانید از گزینه اجاره ماشین استفاده کنید.

در ادامه، با باغ فتح آباد، خانه ای قدیمی و دیدنی در تبریز بیشتر آشنا می شویم. همراه ما باشید.

درباره باغ فتح آباد تبریز

باغ فتح آباد، به وسعت 30 هکتار، در 5 کیلومتری تبریز و در نزدیکی فتح آباد قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و ملی ایران است. این باغ در حدود 150 سال پیش جزو مایملک خاندان عدل تبریز بود.

در سال 1374 آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، این باغ را از خاندان عدل خریداری نمود و آن را به اردوگاهی فرهنگی به نام الغدیر، تبدیل کرد.

در سال 1378، باغ فتح آباد در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت 2518 قرار گرفت. پس از آن، آموزش و پرورش استان و همچنین میراث فرهنگی تبریز در راستای احیا و مرمت قسمت های تخریب شده و حفظ بافت قدیمی و کهن باغ، اقدام به بازسازی آن نمودند.

تاریخچه باغ فتح آباد از عمارت خاندان عدل تا اردوگاه فرهنگی

تاریخچه باغ فتح آباد

درباره تاریخچه و ساخت این باغ اطلاعات بسیار کمی وجود دارد و هر آن چه که نقل می شود مربوط به سخنان ریش سفیدان و قدیمیان ساکن فتح آباد است.

طبق نقل های آن ها، این باغ توسط ساعدالملک یکی از بزرگان شهر بنا شده است.

این باغ را خاندان عدل، حدود 150 سال پیش خریداری کردند و در طی سالیان متمادی آن را مرمت و بازسازی نمودند. یکی از بازسازی ها در زمان غلامرضا عدل، توسط حاج عباس علی ترفیعی، یکی از معماران به نام محلی، انجام گرفته بود.

در کتاب «باغ های ایران و کوشک های آن» که نوشته دونالد ویلبر است درباره این باغ چنین نقل شده است:

«در نزدیکی شاه گل، باغی به نام فتح آباد واقع شده است. مرکز باغ از درختان میوه پوشیده شده است؛ ولی محور طویل آب، تمام باغ را به طرز متداول در ایران، به هم متصل می سازد و به آن یک نوع هماهنگی می دهد.

فقط بنای جدیدی که به جای کوشک قدیم ساخته شده، هماهنگی آن را برهم می زند.

هرگاه از قسمت مرتفع، یعنی سمت جنوبی باغ وارد شویم، می بینیم که این خیابان، پست و بلند است و شکل حوض هایی که در مسیر آن قرار گرفته اند نیز مختلف است.

در یک قسمت، حاشیه های سبزی در کنار نهرها به چشم می خورند که آن ها نیز به نوبه خود با حاشیه ای از گل شمعدانی زینت یافته اند.

سرانجام به برجسته ترین نقطه باغ، یعنی استخر عمیقش می رسیم که اطراف آن را سنگ کار کرده اند. این استخر، بسیار عمیق است و اطراف آن را درختان کهن و تنومندی احاطه کرده است.

قسمت شمال این استخر، کمی بلندتر از سطح زمین است. این همان چیزی است که در استخر شاه گل نیز دیده می شود.

هیچ یک از قسمت های این باغ به تنهایی، زیبایی فوق العاده و چشمگیری ندارد، در حالی که به طور کلی جذاب و آرام است.»

معماری عمارت و باغ فتح آباد

معماری عمارت و باغ فتح اباد

باغ فتح آباد دارای یک عمارت کوشکی ساده به مساحت 200 متر مربع در دو طبقه است. این عمارت، در گذشته توسط خاندان عدل چندین بار مرمت شده است؛ رطوبت زدایی عمارت باغ و افزودن یک طبقه به آن یکی از موارد بازسازی بود.

طبق اسناد و آثار موجود، ساختمان برای سکونت دائمی خاندان دارای امکانات لازم مانند سرویس بهداشتی و اصطبل نیز بوده و به دلیل عدم نگهداری صحیح از بین رفته است.

باغ فتح آباد حدود 30 هکتار وسعت دارد. محور اصلی باغ در امتداد شمالی ـ جنوبی، موازی با محور حرکت قنات ساخته شده است.

چهار حوضچه به شکل دایره و یک حوضچه به شکل مستطیل در ابعاد متفاوت در وسط محور اصلی باغ قرار دارند.

این باغ، در گذشته، دارای درختان بیشتری بوده و انبوهی از درختان پیوندی نارون در آن به چشم می خوردند.

درختان نارون یا قره آغاج به تعداد هشت اصله در اطراف حوضچه دایره ای، چهار اصله در اطراف آب نمای مربع شکل و دوازده اصله در اطراف آب گیر اصلی روبه روی عمارت باغ قرار داشته اند.

بازدید از باغ فتح آباد تبریز

باغ فتح آباد در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. برای بازدید از این باغ نیاز است به پنج کیلومتری شهر تبریز سفر کنید. این باغ در مسیر جاده باسمنج و در نزدیکی فتح آباد قرار دارد.

در حال حاضر باغ فتح آباد به اردوگاه فرهنگی الغدیر معروف است و تحت حمایت آموزش و پرورش استان و سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

این باغ، در محدوده خارج از شهر واقع شده و برای دسترسی به آن بهتر است با خودروی شخصی سفر نمایید.

از آن جایی که شهر تبریز آب و هوای خشک و سرد دارد؛ بهترین فصل برای سفر به این باغ زیبا و سرسبز، فصل بهار و تابستان است.

کلام پایانی

باغ فتح آباد یکی از آثار فرهنگی و تاریخی شهر تبریز است که قدمت آن به بیش از 150 سال پیش بازمی گردد. این باغ را می توان تابلویی رنگارنگ از هویت خاندان های بزرگ ایران در نظر گرفت؛ چرا که معماری اصیل ایرانی در عمارت و محوطه آن کاملا پیداست.

این باغ که بیش از 30 هکتار وسعت دارد، در حال حاضر به محلی برای تفریح و اردوهای دانش آموزی تبدیل شده است. در نزدیکی باغ فتح آباد آثار تاریخی و تفریحی متعددی وجود دارد که می توانید از آنها نیز بازدید کنید.

کافه رنت، موسسه اجاره خودورهای لوکس خارجی و اقتصادی داخلی، با ارائه بهترین خودروهای موجود در ایران، تجربه یک سفر خاطره انگیز را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاه شما

فرمول: 37 - 4
02149934