سفر به شفت، بهشتی در میان جنگل


شهرستان شفت یکی از شهرستان های سمت غرب استان گیلان است. این شهرستان در موقعیتی قرار دارد که از شمال به رشت و صومعه سرا و از جنوب به رودبار و زنجان و از سمت غرب با فومن همسایه است. جمعیت این شهر چیزی در حدود 5 هزار نفر است. شفت از لحاظ اقلیمی به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل کوهپایه ای و مرطوب است. از مناطق کوهستانی این شهر می توان به امامزاده ابراهیم و روستای خَرَم کَش اشاره کرد. ساکنان شهرستان برای گذارن زندگی و درآمدزایی به کشاورزی و دام پروری و این چنین مشاغل مشغول هستند. از جمله محصولات جذاب این شهر می توان برنج، پنیر و خشکبار مختلف مثل شاه بلوط و... اشاره کرد.


شفت نزدیکترین شهرستان به رشت است و تنها 25 کیلومتر از این شهر فاصله دارد، بنابراین در سفر بعدیتان به رشت فرصت دیدن جاذبه های گردشگری و دیدنی شفت را از دست ندهید. فاصله ی تهران تا شفت در حدود 340 کیلومتر است که مدت زمان طی کردن این مسیر در حدود 4 ساعت به طول می انجامد. مسیر تهران تا شفت از مسیر های زیبا و دیدنی سفر به شمال محسوب می شود ، پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله مسیرهای سفر به شمال را هم مطالعه کنید . در ادامه ی این مقاله به بررسی تعدادی از مهم ترین و بهترین جاذبه های این شهر جادویی خواهیم پرداخت.

آبشار دودزن

آبشار دودزن

آبشار دودزن در 24 کیلومتری شفت و خَرَم کَش قرار گرفته است. این آبشار در منطقه کوهستانی سیاهمزگی یکی از زیباترین آبشارها در کل استان گیلان محسوب می شود. این آبشار چون در ناحیه کوهستانی واقع شده دارای پوشش گیاهی انبوه و آب و هوای بسیار خنکی است که خصوصا در تابستان برای گردشگران لذت دوچندانی را رقم خواهد زد. در این آبشار و حوضچه ی آب زیر آن هم امکان شنا وجود دارد. از طرفی به دلیل اینکه این آبشار نزدیک روستاهای خَرَم وخَرَم کَش است، لذا از لحاظ امکانات رفاهی چالشی در پیش نخواهید داشت. در این دو روستا کافه و رستوران و فروشگاه های زیادی وجود دارد که می تواند نیاز گردشگران را در سفرهایشان تامین کند.

آبشار لاس پشت

این آبشار هم یکی از جالب ترین و بکرترین آبشارهای این ناحیه است که در منطقه لپوندان شفت واقع شده است. و با حدود 30 دقیقه پیاده روی می توانید به لوکشین مد نظر برسید. نام این آبشار هم از گویش محلی همین منطقه نشات گرفته شده است. لاس پشت در همین گویش به معنای زیر صخره است. روستای لپوندان از روستاهای بزرگ و گردشگری شهرستان شفت است که در مسیر جاده بین فومن و رشت واقع شده است. در بخشی از مناطق می توانید با خودروهای افرود و محصوص، پیش روی بیشتری در دل جنگل را تجربه کنید . اگر خوردوی افرودی ندارید هم جای نگرانی نیست. شرکت های معتبر اجاره خوردو آماده ی ارایه خدکات به شما هستند.

غار لاس پشت

یکی دیگر از جاذبه های لپوندان غار تاریخی لاس پشت است که از بکرترین غارهای منطقه نیز محسوب می شود.

قطعه رودخان

این قلعه ی زیبا و تاریخی در 20 کیلومتری شفت و 40 کیلومتری ماسوله واقع شده است. این قلعه بزرگترین قلعه آجری در ایران است که دارای 56 برج و بارو است و یکی از محکم ترین قلعه های این مرز و بوم و از خاص ترین جاذبه های گردشگری شهرستان شفت به حساب می آید. این قلعه در بالاترین نقطه کوه در روستای رودخان قرار گرفته است. قلعه رودخان کنار رودخانه ای به همین نام بنا شده که علت نام گذاری رودخان روی قلعه هم به خاطر وجود همین رود است. ساخت این قلعه ی تاریخی احتمالا به سال های 918 تا921 هجری برمی گردد. برای رسیدن به بالای این بنای تاریخی زیبا چیزی در حدود 1600 پله را بگذرانید، که عدد کمی نیست ولی با توجه با خاص بودن و قدمت بالای باستانی بنا، ارزش طی کردن را دارد. برای رفاه هرچه بیشتر گردشگران، امکانات رفاهی زیادی از جمله رستوران و کافه و عکاسخانه و فروشگاه های محلی و... هم در پایین قلعه و هم بعد از طی شدن پله ها تعبیه شده است.

سفر به شفت

بازار هفتگی شفت

کالاهایی که در بازار محلی شفت عرضه می شوند عموما فرآورده های محلی مردم روستاست که شامل برنج، فرآورده های دامی، صنایع بومی و پنیر می شود.


پنیر سیاه مزگی

این پنیر یکی از تولیدات همین منطقه است که به عنوان یکی از بهترین سوغاتی ها از شهرستان شفت به شمار می شود. گفته می شود این پنیر با پنیر برندهای اروپایی نیز در رقابت است؛ همچنین از پنیرهای نادر از لحاظ طعم و مزه در ایران نیز محسوب می شوند. این پنیر در منطقه ی سیاه مزگی ساخته و پرداخته می شود و افراد زیادی را به خودش جذب کرده است. قطعا به امتحانش می ارزد!

روستای کمسار

روستای کمسار معروف به نگین روستاهای غرب گیلان، روستاییست در حدود 10 کیلومتری شهر شفت که دارای تاریخ و قدمت دیرینه ای است. شغل مردم ساکن در این روستا اکثرا برنج کاری و کشت چای است. در قدیم این منطقه، جزو مناطق نسبتا اشراف نشین و مرفه به حساب می آمده است و مقر و مرکزیت شهر شفت نیز تلقی می شده است. همچنان از زمان قاجار و حکومت زندیه بناها و آثار تاریخی بخصوصی در این روستا به جا مانده که دیدنشان برای گردشگران تاریخ دوست، خالی از لطف نیست.

استخر طبیعی چماچا

چماچا، از روستاهای توابع شهرستان شفت، یکی از روستاهای بسیار قدیمی و پر اهمیت از لحاظ اقتصادی است. این استخر طبیعی نیز در موقعیت همین روستا ایجاد شده است.

سقالکسار

روستای مهم سقالکسار

برخلاف روستای چماچا، روستای سقالکسار از توابع مرکزی شهرستان رشت محسوب می شود و منطقه ی آن در جاده جیرده در دهستان لاکان، واقع در حدودا 15 کیلومتری شهرستان رشت، است. فاصله ی مستقیم این روستا از تهران در حدود 320 کیلومتر است. اقلیم آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. این روستا در نزدیکی شهرستان شفت است و دارای طبیعت و جاذبه های بسیار بکری مانند سد خاکی و دریاچه سقالکسار است که بازدید از آن را حتما در برنامه ی سفر خود به شفت بگنجانید. مسیر دسترسی روستا از تهران نیز از جاده کرج و قزوین به سمت رشت است. در تقاطع نرسیده به رشت به سمت فومن دور برنید و حرکت کنید. در نزدیکی بقعه آقا شریف با توجه به تابلوهای اعلان، می توانید وارد روستای سقالکسار شوید. مسیر این روستا آسفالت است و می توانید با خودروی شخصی یا اجاره ای خود، مسیر را طی کنید؛ جاده ی روستا چالش خاصی را برای شما ایجاد نمی کند. برای یافت روستا از سمت رشت هم کافیست به انتهای جاده ی لاکان رسیده و سپس وارد جاده فومن شدید. در ادامه و در نزدیکی بقعه آقا شریف خود را به روستای سقالکسار برسانید.

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی سقالکسار

سد خاکی و دریاچه سقالکسار در 16 کیلومتری جنوب شهر رشت بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف قرار دارد. در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دریاچه سقالکسار بزرگترینشان است. این دریاچه در منطقه جنگلی وجود دارد که با درختان بلوط احاطه شده است. این لوکیشن سبب شده است که دریاچه یکی از مناطق بسیار بکر و چشم نواز به حساب می آید. مساحت این دریاچه 15 هکتار با 600 متر طول و 500 متر عرض است، آب این دریاچه از چشمه های منطقه تامین می شود.

فرهنگ جالبی در این روستا در جریان است که سبب شده دریاچه ی روستای سقالکسار لقب پاک ترین دریاچه استان گیلان را به یدک بکشد. در زمان ورود به منطقه دریاچه کیسه زباله ای تحویل گردشگران داده می شود و در صورت رعایت نظافت و بازگرداندن زباله های خود شامل تخفیف 50 درصدی هزینه ورودی به دریاچه می شوند.

دیدنی ها

مناطق دور این دریاچه برای پیاده روی و حتی کمپینگ مناسب است و جزء جاذبه های دیدنی اطراف شهرستان شفت محسوب می شود. در این دریاچه همچنین امکان قایق سواری هم فراهم شده است و می توانید از روی قایق از چشم اندازهای اطراف لذت ببرید. سایر امکانات تفریحی مانند کافه و رستوران با معماری سنتی گیلانی، به همراه آلاچیق و باربیکیو و محل پارک ماشین در این منطقه تعبیه شده است. بنابراین گردشگران می توانند با ماشین تا خود سد خاکی و دور دریاچه بالا روند و به راحت ترین شکل بتوانند نهایت استفاده از این دریاچه و سد ببرند. اگر برای سفر به موقعیت های این چنینی نگران آسیب دیدن خوردوی خود هستید و یا برای سفر جمعی، نیازمند خودروی بزرگتر یا اجاره ون و مینی بوس هستید، می توانید به راحتی از شرکت های معتبر اجاره ماشین برای هر چند روز خوردرویی اجاره کرده و به سفر بپردازید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

این پارک جنگلی هم در 20 کیلومتری سقالکسار واقع شده است و دارای اهمیت ویژه و بی نظیری است. از پوشش گیاهی خاص که شامل درختان توسکا و سرو و انجیلی گرفته تا پوشش جانوری جالب توجه، همه و همه به زیبایی و جذاب بودن این جنگل کمک کرده است. در مرداب واقع شده در این جنگل امکان قایق سواری هم فراهم شده است. همچنین از امکانات رفاهی این جنگل از قبیل زمین پینت بال و آلاچیق و کافه و رستوران های جنگل هم نباید غافل بود.

کلام آخر

همانطور که به تفصیل گفته شد جاذبه های گردشگری شفت کم نیست و می تواند برای شما اوقات لذت بخشی را به ارمغان می آورد. همانطور که در مقاله بیان شد سفر به شفت از تهران و از رشت بدون دردسر و مشکل است. اگر اهل سواری با ماشین های افرودی باشید می توانید به راحتی به مناطق کوهستانی و سرسبز اطراف شهرستان شفت رفته و شبی را در جنگل کمپ برپا کنید و لذت ببرید. ما در کافه رنت آماده ی ارایه خدمات لازم برای اجاره ی روزانه انواع خودرو چه رشت و چه تهران هستیم تا سفر خوش و راحت تری را برایتان رقم بزنیم.
سفر خوشی را برایتان آرزومندیم.

دیدگاه شما

فرمول: 47 - 24
02149934