همه چیز در مورد دریاچه چورت

دریاچه چورت کجاست

دریاچه چورت ساری یکی از زیبا ترین و بکر ترین جاذبه های گردشگری استان مازندران است. این دریاچه تماشایی با ویژگی های منحصر به فرد خود هر ساله مقصد گردشگران و عاشقان طبیعت زیادی است.

دریاچه چورت با زیبایی های بی حد و حصر خود در قلب انبوهی از درختان سر به فلک کشیده جای گرفته است. برای رسیدن به این دریاچه از هر مسیری که بروید، افسون زیبایی جنگل های انبوه و پر از درختان تنومند و کهن خواهید شد.

همچنین، شما می توانید با اجاره خودرو، هیجان مسیر خود را دوچندان کنید. دریاچه چورت که نام دیگر آن دریاچه میانشه است، در میان محلی ها، به خواهر خوانده دریای مازندران نیز معروف است. در این مقاله به بررسی این منطقه بکر خواهیم پرداخت، برای اطلاع از مسیر و شناخت تفرجگاه دریاچه جورت، با ما همراه باشید.

دریاچه چورت

دریاچه چورت کجاست؟

دریاچه چورت در استان مازندران در 71 کیلومتری ساری و 309 کیلومتری تهران قرار دارد. برای رفتن به این طبیعت بکر، باید از جاده ساری- کیاسر به سمت روستا چورت بروید.

بعد از خروج از روستا باید مسیر 10 کیلومتری خاکی را طی کنید. خیلی از افراد ترجیح می دهند تا با پای پیاده این مسیر را طی کنند و از زیبایی های مسیر نیز لذت ببرند. بسیاری از افراد هم از خودرو های شخصی استفاده می کنند.

این مسیر خاکی در قلب جنگل های انبوه مازندران، مقصد آفرودسوران زیادی است. هیجان آفرود سواری در این مسیر زیبا حسی خواهد بود که هیچ گاه فراموش نخواهید کرد.

شما می توانید با اجاره ماشین آفرود مناسب با هزینه مقرون به صرفه، علاوه بر تجربه فوق العاده پر از هیجان آفرود سواری، بدون نگرانی از آسیب به خودرو شخصی خود سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

دسترسی به دریاچه

برای سفر به دریاچه چورت دو مسیر پر تردد وجود دارد که در ادامه با جزییات دقیق ذکر کرده ایم.

دسترسی به دریاچه

مسیر از ساری

برای رفتن به دریاچه میانشه از مسیر ساری، پس از طی کردن 23 کیومتر به سمت جنوب و روستای تاکام، وارد مسیر فرعی روستا چورت شوید. بعد از 15 کیلومتر به این روستا خواهید رسید. دریاچه در 10 کیلومتری این روستا قرار دارد. شما می توانید با راهنمایی اهالی روستا به راحتی به میانشه برسید.

همچنین، می توانید از ساری به سمت نکا و از جاده سیاهکلرود- مازندران بروید. در دو راهی امامزاده ابراهیم از جاده روستای سوچلما به روستا رفته و از مسیر خاکی به دریاچه برسید.

مسیر از ساری

مسیر از سمنان

ابتدا 25 کیلومتر به سمت شمال سمنان و شهر شهمیزاد طی کنید و وارد جاده ساری شوید. پس از 150 کیلومتر و گذر از فولاد محله و کیاسر وارد جاده روستا چورت شوید. بعد از طی 15 کیلومتر وارد روستا زیبا چورت می شوید. مسیر خاکی را پیش بگیرید و بعد 10 کیلومتر خود را به این جواهر زیبا برسانید.

مسیر دریاچه چورت از سمنان

مسیر از تهران

مسیر تهران تا دریاچه چورت، چیزی در حدود 300 کیلومتر است. مسیر پیچیدگی خاصی ندارد و از مسیر فیروزکوه می توانید خود را به این دریاچه برسانید.

نکات مهم

• حدود یک کیلومتر ابتدایی مسیر خاکی دارای شیب تندی است. بهتر است از خودرو های آفرودی استفاده کنید زیرا طی کردن این مسیر با خودرو های معمولی دشوار است.
• اگر قصد دارید تا دریاچه پیاده بروید، در بالا سربالایی اول با گذشتن از سیم خاردار ها و حصار وارد مسیر پاکوب شوید و پس از طی یک مسیر سراشیبی به دریاچه برسید.
• مسیر خاکی از روستا تا دریاچه با پای پیاده حدودا دو ساعت و با خودرو 50 دقیقه زمان می برد.
• پیش از قطع شدن اینترنت، مسیر را در اپلیکیشن های مسیر یابی به صورت دقیق مشخص کنید.
• حتما وضعیت آب هوا را چک کنید. در صورت بارندگی وضعیت جاده خصوصا برای خودرو های غیر آفرودی بسیار نامناسب می شود.

مسیر دریاچه چورت از تهران

آشنایی با دریاچه

دریاچه چورت با وسعت حدود 2.5 هکتار، در ارتفاع 1034 متری از سطح دریا و در 10 کیلومتری روستای چورت قرار دارد. عمق و ابعاد این دریاچه بیضی شکل در طول سال با توجه به میزان بارندگی تغییر می کند اما بیشترین طول عرض آن 380 و 140 متر است.

جالب است بدانید که این دریاچه در سال 1318 خورشیدی بر اثر یک زلزله ایجاد شده است. چورت از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی و بدون احداث سد خاکی ایجاد شده است.

در حقیقت رانش زمین باعث شده که مسیر چشمه کنار دریاچه بسته شود و این دریاچه با عمق کم پدید آید. با توجه به اقلیم خاص منطقه و قرار گیری دریاچه در شکاف دره با شیب تند، اکوسیستم فوق العاده زیبایی ایجاد شده است.

منظره مه آلود دریاچه همراه با درختان تنومند که از سطح آب بیرون زده اند و صدای پرندگان که در سکوت آرامش بخش به گوش می رسد، هر طبیعت گردی را به هیجان می آورد. این بهشت مازندران از سال 1389 به یکی از مقاصد گردشگری اصلی تبدیل شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

آشنایی با دریاچه چورت

ویژگی های دریاچه میانشه

این دریاچه رویایی جز دریاچه های دائمی کشور محسوب می شود. اکثر آب دریاچه توسط چشمه زیر آن تامین می شود. بارش های فصلی در میزان آب دریاچه نیز تاثیر زیادی دارند؛ از این رو در فصل بهار آب دریاچه در بالا ترین سطح است. هنگامی که سطح آب پایین است درختان کوچک کف دریاچه از آب بیرون می زنند و منظره ای فوق العاده ایجاد می شود.

وجود دریاچه در قلب جنگل، سبب شده که پوشش گیاهی خاصی در اطراف آن ایجاد شود که به این منطقه زیبایی دو چندان می بخشد. درختانی مانند ازگیل و گردو که در پاییز پر از میوه هستند؛ در اطراف میانشه رشد کرده اند. یکی دیگر از ویژگی های جالب این دریاچه وجود گونه های متفاوت آبزی است. برخی از ماهی ها توسط افراد محلی و تخم برخی دیگر توسط پرندگان به دریاچه منتقل شده است.

دریاچه میانشه

تفریحات دریاچه چورت

از تفریحات محبوب در میان گردشگران این طبیعت بکر، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عکاسی

طبیعت بکر این دریاچه رویایی، منظره ای فوق العاده برای عکاسی و ثبت یادگاری های ارزشمند است. این دریاچه پر از سوژه های عکاسی است. در تابستان منظره شگفت انگیز تنه درختان که از سطح آب دریاچه بیرون زده اند، و دریاچه غرق در مه از جمله جاذبه های این دریاچه و سوژه های عکاسی هستند.

ماهیگیری

ماهیگیری در فضا آرامش بخش و آکنده از عطر نعنا و پونه خاطره ای خواهد بود که هیچگاه فراموش نخواهید کرد. پس اگر به ماهیگیری علاقمند هستید؛ حتما ابزار آن را در سفر به چورت همراه داشته باشید.

قایق سواری

قایق سواری یکی از آرامش بخش ترین تفریحاتی است که می توانید در این طبیعت بکر از آن لذت ببرید. ناگفته نماند از آن جایی که در این دریاچه قایقی برای اجاره کردن نیست، خیلی از افراد قایق های بادی همراه خود می آورند.

آفرودینگ

اگر به دنبال هیجان و تجربه جدیدی هستید، قطعا آفرود سواری در مسیر دریاچه را امتحان کنید. مسیر دریاچه که از میان درختان می گذرد بسیاری از آفرودر ها را جذب خود می کند. شما می توانید با اجاره خودرو آفرودی مناسب خاطره ای خوش و پر از هیجان را رقم بزنید.

پیاده روی

مسیر این دریاچه و اطراف آن فرصتی مناسب برای گشت زنی در طبیعت است. پیاده روی در میان درختان تنومند روح شما را تازه خواهد کرد.

نمایی از دریاچه چورت

نکاتی که پیش از سفر به چورت باید بدانید

قبل از سفر به هر مکانی و مخصوصا طبیعت گردی بهتر است تا تمامی نکات را در نظر بگیریم تا دچار هیچ مشکلی در طول سفر نشویم. در این بخش هر آنچه که نیاز است قبل سفر بدانید را بررسی کرده ‍ایم.

امکانات رفاهی

دریاچه چورت یک طبیعت بکر در قلب جنگل است. بنابراین طبیعی است که از امکانات رفاهی خاصی مانند رستوران، مارکت، مسجد و سرویس بهداشتی برخوردار نباشد. اگرچه تمام این امکانات در روستا چورت در دسترس است. همچنین در 20 متری دریاچه، چشمه ای وجود دارد که آب آن آشامیدنی است.

اقامت در دریاچه چورت

در اطراف دریاچه اقامتگاه وجود ندارد اما می توانید در اقامتگاه روستا چورت یا خانه و ویلا های محلی آن اقامت داشته باشید. البته ما پیشنهاد می کنیم اگر وسایل مورد نیاز کمپینگ را به همراه دارید و با آن آشنایی دارید؛ شب را در کنار دریاچه و در زیر آسمان پر ستاره بگذرانید.

توصیه های ایمنی در سفر به میانشه

به هیچ عنوان در دریاچه چورت شنا نکنید. در کف این دریاچه درختان و گیاهان زیادی وجود دارد و به همین سبب شنا کردن در آن کار بسیار خطرناکی است و عواقب سنگینی را به همراه خواهد داشت.

اقامت در دریاچه چورت

زمان مناسب برای سفر به دریاچه چورت

دریاچه چوررت در هر فصلی از سال تماشایی است و زیبایی های خاص آن فصل را دارد. اما می توان گفت بهترین فصل برای سفر به چورت بهار و پاییز است. سفر به چورت دربهار با هوا مطبوع و تازگی درختان و گیاهان بسیارلذت بخش است اما حواستان به شب های سرد در این فصل باشد.

در پاییز چورت به مانند یک بوم نقاشی پر از رنگ های مختلف است و از هر موقع دیگری در سال جذاب تر می شود. در زمستان هم دریاچه چورت زیبایی های خاص خود را دارد اما مسیر دسترسی به آن بسیار دشوار می شود.

جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه

در نزدیکی دریاچه چورت مناطق دیدنی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره کرده ایم:

• چشمه های پلکانی باداب سورت
• جنگل های بسیار زیبای سالاردره
• سد سلیمان تنگه
• آب بندان الندان (پله)

جاذبه  های دریاچه چورت

در یک نگاه

در این مقاله به منطقه زیبای دریاچه چورت، از جاذبه های تفریحی بی نظیر شمال کشور پرداختیم. مسیر دسترسی به این دریاچه را از هم از شهرهای مختلف بیان کردیم. اگر در تعطیلات قصد سفر به شمال کشور را دارید، از این منطقه گردشگری بی تفاوت عبور نکنید. اگر اهل آفرود هستید و خودروی مناسبی در اختیار ندارید، نگران نباشید.

کافه رنت ارائه دهنده انواع خودروهای آفرود و سواری، همراه شما است. شما می توانید خودروی مناسب برای سفر خود را از سایت کافه رنت اجاره کنید و بدون نگرانی از آسیب رسیدن به خودروی شخصی خود و همچنین کاهش هزینه های حمل و نقل در مسیر، به سفر با دوستان و آشنایان خود بپردازید.

دیدگاه شما

فرمول: 33 + 11
02149934