چمخاله ساحلی تماشایی

چمخاله به ساحل رؤیایی و تماشایی اش معروف است. به ساحل چمخاله که می رسید، روی شن های نرم و ماسه ای قدم زدن کیف دارد. تماشای مرغان دریایی در حال چرخ زدن روی دریا، هوس انگیز و ذوق آور است.

آلاچیق های کنار دریا، استراحتگاه خوبی برای گردشگران خسته از سفر است. شنا در منطقة حفاظت شده دریا، سر ذوق می آوردتان و قایق سواری روی موج دریا، رطوبت شمال را زیر پوستتان می لغزاند. اسب سواری و جت اسکی نیز از تفریحات ساحلی چمخاله به شمار می رود.

و اگر ساحل گردی دل گردشگران را زد. طبیعت زیبای مزارع، نمای کوهستانی، سرسبزی کوه ها و... نمی گذارد حوصله شان سر برود. با توجه به مرکزیت نسبی چمخاله نسبت به نواحی شمال کشور، این شهر دسترسی مناسبی به تالاب انزلی، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان گیلان دارد که در مطلبی به طور کامل این مکان جذاب را معرفی نموده ایم.

ساحل چمخاله

نام چمخاله چه معنی می دهد؟

«چم» در کُردی به معنای رودخانه و «خاله» در گیلکی به معنای انشعاب است. چمخاله به معنی «منشعب شده از رودخانه های مختلف» می باشد.

تاریخچه شهر چمخاله

تاریخچة مردم چمخاله برمی گردد به زمان حکومت نادرشاه، حدود 277 سال پیش. مردم کرمانشاه برای دور شدن از جنگ به منطقه ای خوش آب و هوا و باتلاقی در گیلان پناه بردند و برای همیشه در آنجا سکنا گزیدند. گویش بیشتر مردم منطقه لکی است. از طایفه های بزرگ شهر چمخاله با پسوندهایی چون جلالوند، دهکایی و چمخاله می توان نام برد.

چمخاله کجاست؟

چمخاله دومین شهر پرمخاطب استان گیلان است که در 10کیلومتری شهر لنگرود قرار دارد. چمخاله یکی از قدیمی ترین ساحل های ایران است که به دلیل نزدیکی به طبیعت فوق العاده ی لیلاکوه، همواره پرطرفدار بوده است.

دسترسی به چمخاله

برای سفر به چمخاله، دو مسیر وجود دارد که ما این دو مسیر را بریتان توضیح داده ایم.

مسیر اول: مسیر جادة کناره از شرق به غرب و بعد از پشت سر گذاشتن چالوس و رامسر وارد استان گیلان شده به سمت لنگرود پیش می روید. در 10 کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می رسید.

مسیر دوم: اگر قصد دارید از غرب به چمخاله بروید، از رشت به سمت لاهیجان رفته، 25 کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید.

فاصله تهران تا چمخاله:

برای سفر به چمخاله از تهران، 374 کیلومترراه دارید که می توانید این مسیر را در حدود 5 ساعت طی کنید. برای گشت و گذار در این شهر، بهترین راه، سفر با خودروی شخصی است. اما اگر خودروی شخصی تان مناسب سفر نمی دانید، می توانید از اجاره خودرو بدون راننده استفاده کنید. کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای لوکس، خانوادگی و اقتصادی آماده ی ارائه ی خدمات به شماست.

نقشه چمخاله

نقشه چمخاله

شهر چمخاله دسترسی مناسبی به شهرهای لاهیجان، رشت، بندر انزلی و رامسر دارد. فاصله چمخاله تا جنگل دالخانی 86 کیلومتر است که می توانید در زمان کمی خود را به یکی از زیباترین جنگل های شمال کشور برسانید، همچنین اگر نام ییلاق دیلمان را شنیده اید، باید این نوید را بدهیم که فاصله چمخاله تا دیمان 88 کیلومتر می باشد.

جاذبه های دیدنی چمخاله

  • ساحل چمخاله
  • پل چوبی
  • گالش کلام
  • جزیره ارشیا «فلامینگو»
  • رودخانه
  • تالاب
  • روستای سلیم چاف
  • لیلا کوه
  • غذاهای محلی

پل چوبی چمخاله

در پارک جنگلی توسکا همان ورودی راه، پلی از لای درختان تنومند و قد برافراشتة جنگل می گذرد که معروف به پل چوبی است. سمبلی از خانه های سنتی، خاص منطقه شرق گیلان، در ابتدای ورودی پل چوبی قرار گرفته که گردشگران را جذب شمایل سنتی و رسم و رسوم مردمان شرق گیلان می کند. از نظر نما و شکل ظاهری، خانه های چوبی شرق گیلان با غرب تفاوت هایی دارد که باید جای، جای گیلان را گشت و فرقشان را از نزدیک دید. حوضی با آبشار زیبا جلوی خانة سنتی وجود دارد که پر از ماهیان زینتی و زیبا در میدانگاهی ورودی پل چوبی قرار گرفته است.

پل چوبی چمخاله

از جاذبه های پل چوبی نورپردازی چشم نواز روی پل است که در تاریکی شب، نمایی رؤیایی و خواستنی به پل می دهد. حفاظ و نرده های چوبی پل برای جلوگیری از سقوط و حادثه است. آلاچیق های سرپوشیده و سر باز، استراحتگاه خوبی برای گردشگران می باشد که در مسیر پل، نفسی تازه کنند و به ادامه راه بپردازند.

انتهای پل چوبی به رودخانه ای جذاب و دیدنی ختم می شود که گردشگران از مناظر زیبای اطراف و صدای رودخانه می توانند لذت وافر ببرند.

پارک توسکا در کنار جاده ساحلی چمخاله قرار گرفته و پس از گذر از پل اصلی چمخاله که معروف به (پل فلزی) است، حدود یک کیلومتر تا پل چوبی چمخاله فاصله است.

امکانات پل چوبی

  • آلاچیق سرپوشیده
  • سرویس بهداشتی
  • کافی شاپ ها
  • پارکینگ


گالش کلام

گالش کلام یا (گالِشکَلام)، یکی از مناطق زیبای شهر ساحلی چمخاله است. مردمان گالش کلام از دیار دیلم به منطقه فعلی مهاجرت کرده اند. در گذشته پیشه شان دامداری بوده، ولی در حال حاضر شغل بیشتر مردم، کشاورزی و صیادی است.

برنج، مرکبات، سبزی محلی ترش واش، هندوانه و ... از محصولات این منطقه حاصلخیز است. ماست محلی از شیر گاومیش از محصولات پرطرفدار و خاص چمخاله است.

رودخانه ها، تالاب ها و مرداب با ساحلی باشکوه، یکی از مناطق دیدنی گالش کلام به حساب می آید که مجموعی از زیبایی های چشم نواز این منطقه است. شاید به همین دلیل، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

گالش کلام

جزیره ارشیا (جزیره فلامینگو)

می توان گفت رؤیایی بودن چمخاله بیشتر به دلیل، جزیره دیدنی فلامینگو می باشد که رودخانه ای در اطرافش جاری است که به دریا می ریزد. تصور جزیره ای به این خاصی، هیجان آور و نفس گیر است. تجربة لحظاتی ناب در جزیره ای که اطرافش دیدنی های بی نظیر و رؤیایی است، برای هر گردشگری جذاب است.

در سال 1390 ساحل زیبای چمخاله، بهترین ساحل ایران انتخاب شده که دارای تجهیزات مناسب برای تفریح و آسایش گردشگران است.

پرواز بر فراز دریا لذتی همراه با هیجانی خاص دارد. می توانید زیبایی های جزیره فلامینگو را از فراز آسمان با تفریحات هوایی تماشا کنید و از دیدنی های وصف ناشدنی اش لذت ببرید.

امکانات رفاهی و گردشی جزیره فلامینگو:

  • پاراموتور
  • قایق سواری
  • جت اسکی
  • فلای برد
  • شاتل سواری

رودخانه چمخاله

رودخانه چمخاله

رودخانه ای از وسط شهر زیبای چمخاله می گذرد که زمانی درگذشته، محل عبور و مرور کشتی های ایرانی و روسی بوده است. عمق آن در بعضی قسمت ها به 6 متر هم می رسد.

این رودخانه با موقعیتی که دارد، زیبایی شهر ساحلی چمخاله را دوچندان می کند. شکلی خاص و رؤیایی به شهر می دهد. پل فلزی روی رودخانه، محل عبور و مرور ماشین ها است.

تالاب چمخاله

تالاب ها همیشه به دلیل وجود پرندگان مهاجر و قایق سواری و گل های لاله، یکی از جاهای مهم گردشگری و مورد توجه طبیعت گردان می باشد. اگر کسی به چمخاله سفر کند حتماً برای قایق سواری به تالاب سری خواهد زد.

ساحل چمخاله

از آنجایی که بخش اعظمی از شهر چمخاله در خط ساحلی بنا شده است، ساحل چمخاله مهمترین رکن این شهر است. نکته ی جالب در باره ی این ساحل این است که ساحل چمخاله نه تنها در حال حاضر بلکه پیش از انقلاب نیز، با توجه به دسرسی مناسب از جاده چالوس و رشت، همواره پرمخاطب بوده است.

روستای سلیم چاف چمخاله

روستایی بکر و دیدنی، مابین رودخانه و دریا که جاده ای ساحلی از میان شالیزارهای سرسبز و محلی می گذرد. پل چوبی، نیزار و رودخانه، جاده خاکی دریا، ساحل ماسه ای از دیدنی های بکر این روستا است.

روستایی کوچک با حدود 100 خانوار که کنار دریای خزر واقع شده و رودخانه و نی زارهای زیبایش گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. اگر قصد خرید ماهی دارید در سه کیلومتری این روستا، ماهی های تازه و مناسب برای سوغات خریداری کنید.

ماهیگیری در چمخاله

طبیعت لیلا کوه

در حدود سه کیلومتری چمخاله، طبیعت لیلا کوه پیداست و جایی مناسب برای طبیعت گردان و گردشگران می باشد. این کوه در کنار ساحل زیبای لنگرود واقع شده. از زیبایی ها و شکوه لیلا کوه برایتان نگویم که از باغ های پرتقال و چای گرفته تا جنگلی مخملی و سرسبز با قهوه خانه های محلی که عطر خوش چای را از فاصله دور به مشام می رساند و گردشگران را به سمت خود می کشد. می توانید همراه با لذت بردن از طبیعت بکر لیلا کوه چای داغ و خوش طعم لیلا کوه نشان میل کنید و لذت ببرید.

غذاهای چمخاله

چمخاله نیز مانند دیگر شهرهای گیلان معروف به غذاهای سنتی و محلی اش است. کال کباب، باقلاقاتق، ماهی مالاتا، ترشی تره، آلو مسما، خوتکا فسنجان، کلی قرابی و غیره ... از غذاهای محلی چمخاله به شمار می روند.

غذاهای چمخاله

نکته ای برای راهنمایی گردشگران

اگر تصمیم گرفته اید، چمخاله و جاهای دیدنی و خواستنی اش را تجربه کنید. داشتن یا نداشتن خودرو اهمیت چندانی ندارد، مهم تصمیمی است که برای لذت بردن از طبیعت و خاطره ساختن یک سفر مهیج می گیرید، اگر خودرویی ندارید نگران نباشید.

کافه رنت با یک دهه سابقه اجاره خودرو، حامی گردشگران و طبیعت گردان است. خودروهای لوکس و اقتصادی را همراه با راننده یا بدون راننده در اختیارتان قرار می دهد. تنوع در نوع ماشین، تحویل در هرجای کشور با پشتیبانی 24 ساعته و خدمات امدادرسانی در تمام جاده های کشور در خدمت شماست.

اقامت در چمخاله

پیدا کردن یک مکان مناسب جهت اقامت در چمخاله کار سختی نیست، اجاره ویلا در چمخاله، پس از چند دقیقه از ورودتان به شهر امکان پذیر است. همچنین می توانید از خانه های بومگردی که در این منطقه ساخته شده اند استفاده کنید.

نمای بالا از شهر چمخاله

و در آخر

چمخاله با دستی پُر از جاذبه های دیدنی منتظر گردشگران مشتاق است. دامنی رنگین از طبیعت و ساحلی رؤیایی انتظار می کشد تا سفری به یادماندنی در تقویم زندگی تان رقم بخورد.

چمخاله در تمام فصول پذیرای گردشگران است. اگر ساحل و دیدنی هایش خسته کننده شد، به جنگل بروید و روی پل چوبی قدم بزنید و اگر آنجا هم دلتان را زد، به کوه بروید و ارتفاعات را نفس بکشید و مشام خود را پر کنید از رطوبت خاص و عطر خوش چای. این طبیعت و زیبایی را هیچ جای دیگر تجربه نخواهید کرد.

پیشنهاد نویسنده: بهترین ماشین های اجاره ای برای سفر

دیدگاه شما

فرمول: 48 + 25
02149934