مقبره دو کمال کجاست؟

مقبره دو کمال کجاست

مقبره دو کمال، آرامگاه هنرمندان و شاعران به نام ایران و تاجیکستان است که در باغ محله قدیمی بیلانکوه شهر تبریز، قرار دارد.

این آرامگاه که مدتی متروکه و گمنام بود، در سال 1338، توسط عزیز دولت آبادی، کشف شد و در آثار ملی ایران، به ثبت رسید.

در حال حاضر، این مقبره تاریخی که قدمت آن، به قرن 8 هجری قمری بازمی گردد، با ساخت چندین بنای سنتی در محوطه، به دانشکده هنر تبدیل شده است.

آرامگاه دو کمال، از جاذبه های دیدنی شهر تبریز است که برای دسترسی به آن می توانید از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کرده یا به اجاره خودرو از کافه رنت بپردازید.

در ادامه، همراه ما باشید تا با مقبره دو کمال، آرامگاهی دیدنی در تبریز بیشتر آشنا شویم.

مقبره دو کمال، آرامگاه شاعر و نقاش برجسته

مقبره دو کمال

مقبره دو کمال، یکی از قدیمی ترین آرامگاه های تبریز است که در باغ محله قدیمی بیلانکوه واقع شده است.

در این مکان، هنرمندان و شاعران نامی همچون مال الدین مسعود خجندی، کمال الدین بهزاد، مولانا طوسی، نظام الدین سلطان محمد نقاش، مولانا شروانی و استاد سلطان محمود مجلد (استاد جلدساز دوره صفوی) دفن شده اند.

علت این که نام این مقبره را «دو کمال» گذاشته اند، همان دو شخص برجسته ای هسستند که پیش تر، از آن ها یاد کردیم.

این باغ و آرامگاه هنرمندان، که زمانی به محلی متروکه تبدیل شده بود، در سال 1338، به همت و تطبیق اسناد مربوطه توسط عزیز دولت آبادی، کشف شد و درنهایت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در سال 1390، با همت سازمان میراث فرهنگی، چندین ساختمان با سبکی سنتی در این محل احداث و در نهایت این مکان، به دانشکده هنر تبدیل شد.

در این بنا، که وسعتی نزدیک به 6 هزار مترمربع دارد، چندین کلاس، گالری نمایشگاهی، آتلیه، موزه تخصصی نگارگری، بخش اداری و کتابخانه تخصصی ساخته شده است.

درباره هنرمندان دفن شده در مقبره دو کمال

مجسمه کمال الدین مسعود خجندی

«کمال الدین مسعود خجندی»، که شاعر و غزل سرای سرشناس و محبوب تاجیکستان بود، زمانی که از سفر حج بازمی گشت، به شهر تبریز رفت.

او به فرهنگ و خلقیات مردم تبریز علاقه مند شد و تصمیم گرفت که در این شهر مستقر شود. در مدت زمانی که در تبریز حضور داشت، حمایت و ارادت سلطان حسین جلایری را نسبت به خود جذب کرد.

سلطان حسین، برای نشان دادن علاقه خود به این شاعر نامی، باغی را در محله سرسبز بیلانکوه به وی هدیه داد؛ با گذشت زمان، این مکان با نام باغ کمال، معروف شد.

کمال الدین مسعود خجندی، در سال 793 هجری قمری، دارفانی را وداع گفت و نهایتا در همین باغ، به آغوش خاک سپرده شد.

جالب است بدانید، سالانه تعداد زیادی از مردم تاجیکستان برای زیارت کمال الدین مسعود خجندی به این مقبره سفر می کنند.

«کمال الدین بهزاد»، از دیگر هنرمندان سرشناس مدفون شده در این مقبره است. این نقاش برجسته اهل هرات، در دوران شاه اسماعیل صفوی، با حمایت مستقیم از طرف شخص شاه، به تبریز سفر کرد.

با ورود ایشان به تبریز، مردم بسیاری از این نقاش چیره دست حمایت کردند. کمال الدین بهزاد، در نهایت در سال 942 درگذشت و در همین آرامگاه، در جوار کمال الدین مسعود خجندی به خاک سپرده شد.

نگارخانه سلطان محمد نقاش تبریزی

از دیگر مدفونین در باغ کمال، می توان به «نظام الدین سلطان محمد نگارگر»، از هنرمندان سرشناس دوران صفوی اشاره کرد.

وی در پیشرفت مکتب هنری تبریز در دوران خود، نقش به سزا و پررنگی داشت. سلطان محمد، در محضر استاد بهزاد شاگردی می کرد و پس از فوت ایشان، ریاست کارگاه های سلطنتی را برعهده گرفت.

او در سال 155 میلادی درگذشت و در همین آرامگاه، به خاک سپرده شد.

«افضل الدّین بدیل بن علی خاقانی شروانی»، متخلص به شروانی، بزرگ ترین قصیده سرای تاریخ شعر و ادب فارسی است؛ وی در سال 595 درگذشت و در مقبره دو کمال تبریز، به خاک سپرده شد.

«استاد سلطان محمود مجلد»، از دیگر هنرمندان برجسته مدفون در این مقبره است. این هنرمند وارسته، در گسترش هنر کتاب سازی و کتاب آرایی، در دوران خود نقش پر رنگی ایفا کرد.

سلطان محمود، در اغلب کارهای هنری که پدید آورده بود، نامی از خود به میان نیاورده و به همین دلیل گمنام و مهجور است.

مسیر دسترسی و ساعت بازدید از مقبره دو کمال تبریز

برای بازدید از این مقبره تاریخی و قدیمی، نیاز است به شهرستان تبریز، واقع در آذربایجان شرقی سفر کنید. این آرامگاه، در باغ محله قدیمی بیلانکوه واقع شده است.

بیلانکوه، بین چهارراه آبرسان و چهارراه عباسی قرار دارد. برای رسیدن به این محله، ابتدا باید به خیابان هفت تیر بروید و سپس به سمت بیلانکوه حرکت نمایید.

در نزدیکی چهارراه عباسی، مقبره دو کمال قرار گرفته است. بازدید از این مکان، کاملا رایگان است و از 8 صبح تا 6 عصر می توانید در محدوده این بنای تاریخی گشت وگذار کنید.

کلام پایانی

مقبره دو کمال، یک بنای تاریخی و قدیمی در باغ محله بیلانکوه تبریز است که چند تن از هنرمندان و شاعران به نام ایران و تاجیکستان در آن دفن شده اند.

در این منطقه، علاوه بر این مقبره، بناهای قدیمی دیگری نیز نظیر پل بیلانکوه وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

پیشنهاد می کنیم که با خودرو شخصی به این محله سفر کنید تا بتوانید از تمامی مناطق دیدنی و تاریخی آن، بازدید کرده و لذت ببرید.

کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای اجاره ای باکیفیت داخلی و خارجی، همراه شما است تا سفری لذت بخش را با خودرویی مناسب تجربه کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 30 - 4
02149934