سد سلامی کجاست؟

سد سلامی کجاست

اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه مند هستید، سد سلامی، یکی از مکان هایی است که می توانید از آن دیدن کنید. این سد، در 7 کیلومتری شرق روستای سلامی، از توابع شهرستان خواف واقع شده است؛ که در بین مسافران و گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و هر ساله، افراد زیادی از آن بازدید می کنند.

بر اساس گفته باستان شناسان، قدمت این سد(Salami Dam) ، به دوره ساسانیان برمی گردد. این منطقه، به دلیل درختکاری های انجام شده و فضای سبز موجود در پایین سد، به یکی از نقاط تفریحی در شهرستان خواف تبدیل شده است.

شکوه و عظمتی که در ساخت این سد نهفته است، بی شک تجربه متفاوتی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد. در ادامه، با ما همراه باشید تا با تاریخچه و جزئیات بیشتری از این سازه تاریخی آشنا شویم. در ضمن اگر خودروی مناسبی برای سفر به خواف در اختیار ندارید، می توانید بهترین خودرو را متناسب با نیازتان از مجموعه کافه رنت، کرایه کنید.

از سد سلامی چه می دانید؟

سد سلامی

همان طور که گفته شد، سد سلامی، یکی از آثار تاریخی در نزدیکی شهرستان خواف است. خواف، یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی است که در 262 کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد. این شهر، در نوار مرزی شرق ایران، به طول 123 کیلومتر با کشور افغانستان، مرز مشترک دارد.

از نظر پیشینه تاریخی، شهرستان خواف در گذشته جزئی از قلمرو پارتیان بوده و قدمت آن، به چندین هزار سال قبل می رسد؛ به همین دلیل در آن، آثار تاریخی زیادی وجود دارد که سد سلامی یکی از آن ها است.

در منابع متعدد، نظرات ضد و نقیضی درباره قدمت این سد بیان شده است؛ اما باستان شناسان، بر اساس یافته ها، این اثر را متعلق به دوره ساسانیان و اواخر سده نهم هجری قمری می دانند.

پرندگان بر روی سد سلامی

بر اساس گزارش محیط زیست شهرستان خواف، در بعضی از ایام سال، تعداد زیادی از گونه های مختلف پرندگان مهاجر و آبزی، در اطراف این سد دیده می شوند. جانداران گوناگونی همچون اردک سر حنایی و سر سبز، سیاه کاکل، آنقوت، خوتکا و ... به وفور در این منطقه وجود دارند.

در نزدیکی این سد تاریخی و باشکوه، دیدنی های بسیاری مانند مسجد ملک زون، آبشار رزداب، آسبادهای نشتیفان، کوشک سلامه، منطقه حفاظت شده سیرخون قرار دارند؛ شما می توانید به آن ها سر زده و با تاریخ و فرهنگ این سرزمین بیشتر آشنا شوید.

مشخصات سد سلامی

ارتفاع تاج سد سلامی، 70 متر است که این موضوع باعث شده تا از فاصله های دور نیز دیده شود. این سازه بدون هیچگونه امکاناتی در آن زمان بنا شده و تا به امروز با بهترین بازدهی پایدار بوده است.

در ساخت دیواره این سد، به عرض 4 متر، از مصالحی مانند سنگ و ساروج استفاده شده که استحکام و دوام خارق العاده ای در گذر زمان به آن بخشیده است. Salami Dam (سد سلامی)، در طول تاریخ بارها مورد ترمیم قرار گرفته و از ویرانی نجات پیدا کرده است.

طول تاج این سد 214 متر و عمق آن بیش از 18 متر برآورد شده است؛ آب آن، از چشمه های دائمی اطراف تامین شده که پس از گذشتن از دشت ها، به این سد می ریزند.

علاوه بر جذب گردشگران و مسافران، از دیگر کاربرد های این سد می توان به تامین آب روستا و آبیاری مزارع کشاورزی اشاره کرد؛ این موضوع حائز اهمیت بوده و رونق را به این منطقه آورده است.

سد سلامی از نظر پوشش گیاهی و شرایط آب و هوا چگونه است؟

این منطقه، با وجود دست به گریبان بودن با مشکلات آبی، در طول زمان دستخوش تغییرات متعددی شده است. اکنون از نظر آب و هوایی، شرایط ایده آل تری نسبت به مناطق اطراف خود دارد.

رسیدگی به پوشش گیاهی و درختکاری های انجام شده در این منطقه توسط کشاورزان در طی سال ها، عامل اصلی تعدیل آب و هوا بوده است. این امر موجب شده تا سد سلامی، میزبان توریست های زیادی باشد و تجربه دلپذیری را برای آن ها فراهم کند.

سد سلامی، مکانی مناسب برای کمپ های تابستانی

این مکان به همراه مناطق اطراف آن، که در داخل یا منتهی به روستای سلامی قرار دارند، یک گزینه مناسب برای کمپ های تابستانی محسوب می شوند. با این حال، با توجه به نزدیکی این سد به روستا و شهر خواف، امکانات زیادی در نزدیکی کمپ ها قرار دارد.

کلام آخر

در این مقاله با سد سلامی، یکی از سازه های تاریخی شهرستان خواف آشنا شدیم. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، در نزدیکی این سد، جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها نیز بازدید کنید.

همچنین در سفر به استان خراسان رضوی، گزینه های تفریحی بسیاری پیش روی شما قرار دارد؛ بهترین راه دسترسی به آن ها استفاده از خودرو شخصی است.

به منظور صرفه جویی در هزینه و زمان، می توانید از روش اجاره خودرو استفاده کنید. مجموعه بزرگ کافه رنت، با ارائه انواع خودروهای اجاره ای باکیفیت داخلی و خارجی، همراه و همسفر شما خواهد بود

دیدگاه شما

فرمول: 41 + 26
02149934