مسجد نصیرالملک کجاست؟

مسجد نصیرالملک کجاست

اگر کمی با مکان های تاریخی و دیدنی شیراز آشنا باشید، قطعا نام مسجد نصیرالملک، زیباترین مسجد رنگین‎کمانی ایران را، شنیده اید. این مسجد، به شیشه های رنگی روی درب هایش و پرتوهای رنگین کمانی نور روی فرش هایش معروف است.

اگر جزو عکسان خلاق و هنرمندان باابتکار هستید، یکی از بهترین مکان های تاریخی شیراز که مخصوص عکاسی و نقاشی است، مسجد نصیرالملک است.

اگر به دنبال اطلاعات تاریخی از شیراز هستید، مسجد نصیرالملک با قدمت طولانی و معماری هنرمندانه ایران کهن، کمک شایانی به شما در این زمینه می کند. در این مقاله از کافه رنت، با ما همراه باشید تا توضیحاتی جامع در مورد این مسجد تاریخی به شما عزیزان ارائه دهیم.

تاریخچه مسجد نصیرالملک و ساخت خیرخواهانه آن

تاریخچه مسجد نصیرالملک

کشور ایران و مردمان آن، همواره روحی هنردوست و دلی با ایمان داشتند؛ به همین دلیل، مساجد و صومعه ها در ایران از جایگاه خاصی برخوردارند و مردم برای خلق هرچه زیباتر و چشم گیرتر آن ها، هزینه های زیادی را تقبل می کردند؛ مانند میرزا حسن علی خان که از اشراف سرشناس شیراز و حاکمان عادل آن زمان به شمار می رفت که خواهان مسجدی روحانی با جذابیت آسمانی بود.

در سال 1255 میرزا حسن علی خان، که علاقه مند به مسجدهای جالب و حیرت انگیز بود، دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. ساخت این مسجد حدود 12 سال طول کشید و در سال1267 هجری شمسی، پروژه ساخت آن به پایان رسید. لقب میرزا حسن علی خان، نصیرالملک بود و به همین خاطر، برای بزرگداشت نام ایشان، نام این مسجد را مسجد نصیرالملک گذاشتند.

مهم ترین قسمت هایی که در این مسجد وجود دارد و تقریبا همه گردشگران، به خاطر بازدید از این قسمت، به مسجد نصیرالملک می آیند، پنجره ها ودرب های رنگارنگ این مسجد هستند. در و پنجر های بی نظیر و رنگین کمانی شبستان، توسط دو استاد نجار بزرگ شیرازی، طراحی و پیاده سازی شده اند.

یکی از این استادان، استاد محمد جعفر و دیگری، استاد محمد رحیم بودند. بازسازی این در و پنجره ها نیز، در سال 1348 هجری شمسی، توسط میرزا آیت انجام شد.

ویژگی های چشم نواز مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

اگر بخواهیم از دید کاشی کاری به این مسجد نگاه کنیم، می توانیم آن را جزو ده مسجد برتر ایران قرار دهیم. مساحت این مسجد بزرگ، 2890 متر مربع است و جزو یکی از بزرگ ترین مساجد تاریخی شیراز به شمار می رود.

به دلیل این که درب و پنجره های این مسجد، به شیشه های رنگارنگ مزین شده است و پرتوهای درخشانی از نور را بر روی زمین بازتاب می کند، این مسجد را مسجد صورتی نیز می نامند.

این مسجد، یک سردر ورودی اصلی دارد. دو درب فرعی دیگر، که یکی از آن ها به کوچه جنوبی و دیگری به امام زاده ای که جنب مسجد قرار دارد مرتبط می شود، مسیرهای فرعی مسجد برای عبورومرور بیشتر مردم هستند.

وقتی که وارد مسجد می شوید، کاشی هایی هفت رنگ که تزئیناتی از گل سرخ روی آن ها وجود دارد، نظر شما را به خود جلب می کند. علاوه بر این موارد، در ورودی مسجد، شما می توانید یک کتیبه سنگی ببینید که یک شعر از شوریده شیرازی، روی آن نقش بسته است.

پس از این که از درب ورودی اصلی، به مسجد وارد شدید، وارد یک هشتی می شوید که شما را به راهرویی می رساند که به حیاط مسجد راه دارد. در صورتی که زیر این هشتی بایستید، می توانید یک شعر از سعدی را ببینید که روی آن نوشته شده است. همچنین، نام معمار این هشتی نیز، روی آن حک شده است.

وقتی به حیاط این مسجد می رسید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، یک حوض بزرگ و مجلل است، که دقیقا روبه روی ایوان های مسجد ساخته شده است. دو ایوان در این مسجد وجود دارد که ارتفاع هرکدام از آن ها، هشت متر است. ایوان جنوبی برخلاف ایوان شمالی، کاربرد خاصی ندارد و هدف معمار این مسجد از ساخت آن، قرینه سازی با ایوان شمالی بوده است.

شبستان های مسجد، فضاهایی برای نیایش و لذت بردن از زیبایی مسجد

شبستان  مسجد نصیرالملک

در مسجد نصیرالملک، دو شبستان غربی و شبستان شرقی وجود دارد. شبستان غربی، نوعی شبستان زمستانی و سرپوشیده است که برای فرار از سرمای استخوان سوز زمستان، طراحی شده است.

در پشت این شبستان، یک درب بزرگ وجود دارد که به چاهی عمیق، به نام گاوچاه، راه دارد. دراصل این گاوچاه، محلی برای نگهداری حیواناتی بوده که از چاه آب می کشیدند و با کمک آن ها حوض و فواره مسجد را مملو از آب می کردند.

شبستان غربی، به علت معماری و طراحی های خاصی که بر روی ستون ها و دیوارهای آن به کار رفته است، جزو زیباترین شبستان های ایران به شمار می رود. تعمیراتی در حدود 70 سال پیش روی این شبستان انجام شد؛ اما چیزی از زیبایی بی مانند آن، کم نکرد و بر پایداری و درخشش طراحی آن افزود.

شبستان غربی، دارای 2 طاق چشمه است که وظیفه آن ها، نگه داری از پوشش های سقف است. همچنین در این شبستان، محرابی دیده می شود که از طریق فرورفتگی در بدنه چوبی شبستان، ایجاد شده است.

فضای داخل مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک، کجا واقع شده است؟

یکی دیگر از نام های این مسجد تاریخی، مسجد عریان است. این مسجد، در خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی شاه چراغ قرار دارد. این مسجد تا بازار وکیل، فاصله کمی دارد و برای قدم زدن میان خیابان های دل نشین شیراز، بهانه خوبی است.

بنابراین پس از بازدید از این مسجد، می توانید سری به بازار وکیل بزنید و برای عزیزان تان سوغاتی تهیه کنید. در روبه روی این مسجد باشکوه، یک عمارت تاریخی وجود دارد که به خانه نصیرنظام معروف است.

نصیرنظام، یکی از سرداران زمان قاجار بوده است. بعضی از افرادی که برای بازدید از این مسجد می روند، سر از خانه نصیرنظام در می آورند و آن را با مسجد نصیرالملک اشتباه می گیرند!

سفری راحت به شیراز با همراهی کافه رنت

همان طور که می دانید، شیراز، پس از اصفهان، از تاریخی ترین شهرهای ایران به شمار می رود. در این شهر زیبا، مکان های گردشگری متعددی وجود دارد که بازدید از آن ها، تا روزها شما را سرگرم کرده و سفری لذت بخش و خاطراتی به یادماندنی را برای شما و همراهانتان، رقم می زند.

ممکن است شما برای سفر خود، ماشین شخصی در اختیار نداشته باشید و یا بنا به دلایلی خواستار استفاده از ماشین شخصی خود نباشید، در این چنین مواردی، برای دوری از دغدغه های رفت و آمد، راحت تر بودن و بدون چالش بودن سفر، بهترین پیشنهاد برای شما، می تواند اجاره خودرو از مجموعه های معتبر رنت، در شیراز باشد.

کافه رنت، یکی از بزرگ ترین مجموعه های اجاره خودرو است که در سفرهای تفریحی و تجاری تان، در سراسر ایران و حتی کشورهای همسایه، نظیر ترکیه و امارات شما را همراهی می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای اجاره خودرو در ترکیه و اجاره خودرو در امارات، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و یا به سایت این مجموعه مراجعه کرده و خودروی موردنظرتان را با بیمه کامل در اسرع وقت دریافت نمایید. سفری آرام را برای شما عزیزان آرزومندیم.

دیدگاه شما

فرمول: 37 - 23
02149934