تجربه رانندگی با ون دلیکا

تجربه رانندگی با ون دلیکا
سرویس مدارس یا مسافرت گروهی به یک ماشین با ظرفیت بالا نیاز دارد تا در عین مقرون به صرفه بودن، نیاز افراد را برطرف کند. اجاره ون دلیکا برای سرویس مدارس و سفرهای گروهی صرفه اقتصادی داشته و امکانات رفاهی آن می تواند در مسیرهای طولانی نیز قابل اعتماد باشد. همین طور افرادی که قصد گردش در اطراف تهران را دارند می توانند از این ماشین برای مسیرهای خارج از شهر استفاده کنند. چنانچه گروهی از افراد 5 تا 11 نفره به همراه خود دارید، می توانید ون دلیکا را از کافه رنت اجاره کنید. کافه رنت یکی از معتبرترین سایت های اجاره خودرو بوده که در ادامه مطلب با شرایط اجاره ون دلیکا از آن نیز آشنا خواهیم شد.

مشخصات فنی

ون دلیکا یکی از محصولات چندمنظوره mpv شرکت میتسوبیشی است که از سال 1967 تاکنون تولید می شود. این خودرو برای 11 نفر ظرفیت داشته و اغلب در تاکسیرانی و سرویس مدرسه به کار برده می شود. صنعت ایرانی اسنا، ون دلیکا را در دو مدل به بازار داخلی خودرو عرضه کرده است.
این دو مدل از نظر قدرت پیشرانه موتور یکسان نیستند و طبیعتاً سرعت یکسانی نیز ندارند. شیشه های بالابر برقی جلو، صندلی های ردیف دوم و سوم با امکان خوابیدن 160 درجه و درنهایت یک سیستم ایمنی ضد سرقت، از امکانات ویژه ون دلیکا هستند.

تاریخچه

میتسوبیشی در ژوئیه سال 1968 یکی از محصولات خود را با نام تجاری ون دلیکا به بازار معرفی کرد. اولین مجموعه این خودرو، از یک موتور 1088 سی سی KE44 استفاده می کرد که قدرت پیشرانه آن به 58 اسب بخار یا 43 کیلووات می رسید. این میزان قدرت پیشرانه قادر بود سرعت نهایی 115 کیلومتر در ساعت یا 71 مایل در ساعت را ایجاد کند. حداکثر باری که این خودرو می توانست آن را تحمل کند، 1323 پوند یا 600 کیلوگرم بود. یک سال بعد از تولید دلیکا، یک ون و یک وانت باری نیز متناسب با نیاز خریداران، به خط تولید افزوده شد.
سری دوم ون دلیکا بعد از یک دوره ده ساله در ژوئن 1979 ساخته شد که طراحی آن بر روی پلتفرم جدیدی اعمال شده بود. قوانین ژاپن برای تولید چنین خودرویی تغییر کرده بود و در نهایت موجب شد تا عرض نسل دوم خودروی دلیکا کاهش یابد. سیستم تعلیق این خودرو از یک فنر در عقب شروع شده و با یک ساختار مستطیلی مستقل در جلوی خودرو پایان می یافت. در این نسل از ون های دلیکا، ظرفیت خودروها هفت یا هشت نفره بود.

نسل سوم ون دلیکا

نمای نزدیک از ون دلیکا

هفت سال بعد از تولید ون های هفت نفره دلیکا، نسل سوم این خودروی ژاپنی در سال 1986 ساخته شد. این نسل از سری خودروهای دلیکا به لحاظ آیرودینامیکی از نسل های قبلی بهتر و بدنه آن نیز به صورت تک رنگ ساخته شده بود. ویژگی های ایمنی خودرو در آن برهه زمانی که خودروهای تفریحی ژاپنی در بورس خریدوفروش بودند، پیشرفت کرد. یک نوع طراحی مدور در ساخت این نسل از ون دلیکا به کار رفت که بعدها با نام مکعب نرم مشهور شد. چهار سال بعد ون دلیکا در استرالیا با یک موتور دیزلی به مصرف کنندگان معرفی شد که در آن زمان، این مورد یک مزیت مهم به شمار می آمد.
اولین نسخه ایرانی این ماشین نیز نسل سوم ون دلیکا بود که آن را فیس لیفت کرده بودند.یکی از زیرمجموعه های گروه فوجیان موتورز به نام سوئیست، ون دلیکا را فیس لیفت کرده و آن را در بازارهای داخلی ایران عرضه نمود. موتور این ماشین فیس لیفت شده دو لیتری بود که قدرت پیشرانه آن به 89 اسب بخار می رسید. دلیکای ایرانی در دو مدل هفت و یازده نفره در بازار خودرو داخلی فروخته شد. استفاده از این خودرو به عنوان تاکسی و ون های مسافربری، کاربرد اصلی خودروی دلیکا در ایران است.

نسل جدید ون دلیکا

نمای پهلو از ون دلیکا

• نسل چهارم ون دلیکا
اواخر قرن بیستم شرکت میتسوبیشی یکبار دیگر توانایی مهندسان خود را سنجید و در 12 مه 1994، نسل چهارم ون دلیکا را به مشتریان بازار خودرو معرفی نمود. طبیعتاً نسل جدید ون دلیکا نسبت به نمونه های قبلی تغییرات بیشتری داشت که این تغییرات موجب بهبود عملکرد آیرودینامیکی خودرو، کیفیت بدنه، امکانات فنی و سیستم ایمنی خودرو شده بودند. مدل کامیون ون دلیکا مانند مجموعه های قبلی به فروش نرسید؛ اما از لحاظ شاسی، در دو مدل شاسی کوتاه و شاسی بلند به بازار آمد. موتورهایی که برای این نسل از ون های دلیکا استفاده شدند، موتورهای 2.4, 2.5, 2.8 و 3 لیتری بودند.

• دلیکا D5
شرکت میتسوبیشی در سال های اولیه قرن حاضر یعنی 30 اکتبر 2006 چنین اعلام کرد که آخرین نسخه ون دلیکا، دلیکا D5 نام دارد و بر اساس کانسپت نمونه اولیه ون D5 ساخته شده است. این خودرو در سی و نهمین نمایشگاه خودروی شهر توکیو در سال 2005، به نمایش گذاشته شد. در آخرین نسل از این ون ها، یک کابین هشت نفره به کار رفت که به یک مکانیسم چهارچرخ متحرک AWC و گیربکس متغیر INVECS_lll مجهز شده بود.
موتور نسل پنجم ون دلیکا دو لیتری یا 2.4 لیتری است که با 4 عدد سیلندر خطی کامل می شود.

• نسل پنجم ون دلیکا
پلتفرم جهانی و جدید دلیکا GS مطمئناً ساختار قابل اعتمادی برای نسل پنجم ون دلیکا بود؛ به طوری که کیفیت بدنه آن را افزایش داد. برای فیس لیفت نسخه 2019 ون دلیکا از یک زبان طراحی به نام Dynomic Shield استفاده شد و سیستم طراحی به روز و مدرنی برای اعمال این زبان طراحی به کار رفت. در نهایت 15 فوریه 2019 زمانی بود که آخرین نسل ون دلیکا به بازار خودروی جهانی معرفی شد.

نقد و بررسی ون دلیکا


فضای داخلی ون دلیکا

ون دلیکا نامی است که با شرکت میتسوبیشی پیونده خورده و قطعاً با همین نام شناخته می شود. در ایران امتیاز این خودرو متعلق به گروه فوجیان موتورز بود که یک شرکت تایوانی است. نحوه ورود این ماشین به بازار خودروی داخلی مجهول مانده است. موتور نمونه داخلی این خودرو دو لیتر است که قدرت پیشرانه اش به 89 اسب بخار می رسد و ازاین جهت نسبت به ون نارون ضعیف تر عمل می کند.

• ظرفیت ون دلیکا
ظرفیت این خودرو هفت تا یازده نفره طراحی شده و در سه مدل کلاسیک، لوکس و اقتصادی در بازار موجود است. شاید این خودرو برای تورهای گردشگری و توقف های متعدد در جاده انتخاب مناسبی نباشد اما در مسیرهای طولانی خودروی قابل اعتمادی خواهد بود. اگر ون دلیکا برای سرویس اداره یا مدرسه یا ترانسفر فرودگاهی که نیازی به توقف های متعدد ندارد، به کار رود، مفیدتر خواهد بود.

• خدمات پس از فروش انحصاری
رانندگانی که به صورت تاکسی از این ون استفاده می کنند، معتقدند که این خودرو مصرف سوخت بالایی دارد چنان که در هر صد کیلومتر حدود 14 لیتر، سوخت مصرف می کند. خدمات پس از فروش و لوازم یدکی ون دلیکا انحصاری بوده و قیمت آن ها نسبت به ون نارون و تویوتا هایس بیشتر است. باتوجه به اینکه که مونتاژ چینی این خودرو، قیمت نهایی پایین تری دارد، اما همچنان قیمت لوازم یدکی بالاتر از حد انتظار است که این امر باعث اعتراض رانندگان تاکسی و دیگر مصرف کنندگان شده است.

نقاط قوت و ضعف دلیکا

نقاط ضعف و قوت یک خودرو در خرید یا اجاره آن تأثیر بسزایی دارند؛ از همین جهت هر فردی که بخواهد خودرو خریداری یا آن را اجاره کند، اول ازهرجهت آنان را بررسی می کند.

• نقاط قوت

یکی از مزایای ون دلیکا، به روز بودن آن نسبت به نسل های قبلی است چرا که سیستم تعلیق و گیربکس آن در تولید جدید، بهبود یافته اند. دلیکا در نوع خود قدرت و شتاب مناسبی دارد اما اگر با ون هایس یا نارون مقایسه شود، نمی تواند امتیازی از آن خود کند . ضریب استهلاک این خودرو منطقی بوده و درباره دوام قطعات آن نیز می توان امیدوار بود.

• نقاط ضعف

قطعات یدکی این خودرو در سراسر ایران یافت می شود اما ممکن است قیمت بالایی داشته باشد که این امر یک نقطه ضعف بالقوه است. کابین این ون از سایر نمونه های مشابه کوچک تر است و موتور آن نیز در سربالایی ها ضعیف عمل می کند.
به دلیل ضعف در عملکرد موتور، ون دلیکا برای مسافرت به مناطق طبیعی و کوهستانی انتخاب خوبی نخواهد بود. دیفرانسیل ون دلیکا در سربالایی و سرعت بالاتر از 80 کیلومتر به صدا درمی آید که این مورد یک امر آزاردهنده برای رانندگان است.

قیمت ون دلیکا

بازار داخلی خودرو برای قیمت گذاری محصولات، از قواعد خاصی پیروی می کند و ملاک های بسیاری را مدنظر قرار می دهد؛ فاکتورهای خاصی مانند:
1. کیفیت بدنه
2. ضریب استهلاک
3. خدمات پس از فروش
4. تولیدکننده
5. امکانات رفاهی
و سایر امتیازات یک ماشین که قیمت و ارزش آن را تعیین می کنند.

قیمت اجاره ون دلیکا در کافه رنت

شرکت کافه رنت برای رفاه حال مشتریان خود در لیست ون های گروهی، ون دلیکا را نیز قرار داده است تا یک گزینه اقتصادی و کم هزینه برای مشتریان خود ایجاد کرده باشد. هزینه اجاره کافه رنت برای هر خودرویی بر اساس مسیری که طی کرده، محاسبه می شود. هم اکنون قیمت اجاره یک ون دلیکا برای مسیرهای درون شهری 40.000 تومان و برای مسیرهای خارج از شهر، کیلومتری 1/800 تومان تعیین شده است. شایان ذکر است که برای ترانسفر فرودگاهی از مبدأ فرودگاه امام خمینی، محاسبه این هزینه توافقی خواهد بود.

شرایط کافه رنت برای اجاره ون دلیکا

تمامی آژانس های اجاره خودرو از جمله کافه رنت برای کرایه خودروهای خود قوانین خاصی اعمال کرده اند تا با مشتریان خود درگیری های قانونی نداشته باشند. مهم ترین موضوع در تعیین هزینه اجاره یک خودرو مانند ون دلیکا، وجود راننده یا امکانات رفاهی تکمیلی است که در صورت اضافه شدن آن ها باید هزینه بیشتری توسط مشتری پرداخت شود؛ چنانچه مشتری بخواهد ون دلیکا را با راننده اجرا کند، لازم نیست که ضمانت نامه ارائه دهد.
• اجاره خودرو با/بدون راننده
برای اجاره خودرو با راننده لازم است زمان و مکان را تعیین کنید تا در زمان مقرر، راننده با خودرو منتظر شما باشد. گواهینامه رانندگی با حداقل اعتبار شش ماهه، گواهینامه اشتغال فرد، کارت ملی هوشمند یا شناسنامه جدید، چک یا سفته ضمانتی و درنهایت مبلغ ودیعه از جمله مدارکی هستند که در صورت اجاره خودروی بدون راننده باید به کارشناسان کافه رنت ارائه کنید.

• بیمه نامه
شرکت کافه رنت فعالیت های خود را با مجوز وزارت راه انجام می دهد و در لیست خدمات خاص خود سه نوع بیمه نامه به مشتری ارائه می کند تا فرد اجاره کننده نگرانی بابت پرداخت خسارات احتمالی نداشته باشد. هم اکنون می توانید برای دریافت موجودی و قیمت اجاره خودروهای کافه رنت، به وب سایت این مجموعه مراجعه کرده یا با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه شما

فرمول: 34 - 25
02149934