طرح کنترل آلودگی یا LEZ

طرح کنترل آلودگی یا LEZ

همان طور که می دانید، در ایران، کلان شهرهایی وجود دارند که به علت تردد بیش از حد وسایل نقلیه و وجود کارخانه هایی عظیم، آب و هوایی بسیار آلوده دارند؛ به طوری که در اکثر موارد، آلودگی هوا به درجه هشدار می رسد و مسئولان مربوطه برای کنترل آلودگی، هرچند ناچیز، دست به اقدامات خاصی می زنند.

در این مقاله سعی می کنیم تا در مورد طرح کنترل آلودگی یا LEZ، که به آن، "جایگزین طرح زوج و فرد" نیز گفته می شود، اطلاعات جامعی را به شما عزیران ارائه دهیم.

ما تهران را در این مطلب به عنوان کلان شهر نمونه مثال میزنیم؛ اما این قوانین در مورد همه کلان شهرهایی که در آن ها طرح LEZ اجرا می شود، صادق است. پس با ما همراه باشید.

طرح کنترل آلودگی چیست؟

طبق تصمیم شهرداری تهران، از تابستان سال 1398، طرح جدیدی به نام طرح LEZ، جایگزین طرح زوج و فرد شد.

از نام های دیگر این طرح می توان به "طرح کاهش آلودگی هوا"، "حلقه دوم طرح ترافیک"، "طرح کنترل آلودگی هوا" و " طرح کاهش آلودگی" اشاره کرد.

LEZ مخفف چیست؟

این کلمه، کوتاه شده ی عبارت "Low Emission Zone" است. به همین خاطر در هر کجا عبارت LEZ را مشاهده کردید، منظور همان طرح کاهش آلودگی است.

طبق صحبت هایی که انجام شده است، طرح LEZ، جایگزینی برای طرح زوج و فرد سابق است.

اما آیا این موضوع باعث شده است که طرح زوج و فرد به طور کلی حذف شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در این طرح، مبنا و اساس کار، به طور بنیادی و از ریشه فرق کرده است و مبنای تردد خودروها، دیگر شماره پلاکشان نیست (هرچند برای تمایز آن ها، از شماره پلاک استفاده می شود).

به همین خاطر، جواب این سوال مثبت است و استفاده از کلمه "طرح زوج و فرد" برای طرح LEZ، مناسب نیست.

محدوده طرح LEZ تهران

در شمال: از چمران به همت تا زین الدین به امام علی
در جنوب: از امام علی به بعثت تا بعثت به نواب
در شرق: از زین الدین به امام علی و از امام علی به بعثت
در غرب: از بعثت به نواب تا چمران به همت

نام نویسی در طرح کنترل آلودگی هوا

تمامی افرادی که قصد دارند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید به سایت تهران من به آدرس my.tehran.ir مراجعه کنند و در آن ثبت نام کنند.

این طرح فقط مخصوص افراد ساکن تهران نیست و بقیه افرادی که ساکن شهرستان ها هستند نیز باید برای تردد در محدوده طرح ترافیک تهران، در این سایت ثبت نام کنند. داشتن مشخصات سند خودرو و مشخصات کارت ملی برای ثبت نام در این طرح، ضروری است.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در صورتی که شما یک خودرو از مراکز معتبر اجاره خودرو مثل کافه رنت اجاره کرده باشید و با آن به محدوده طرح LEZ وارد شوید، جریمه ای که روی پلاک خودرو ثبت می شود را شما باید پرداخت کنید.

زیرا این مراکز اجاره خودرو، قوانینی را قبل از اجاره خودرو برای شما وضع کرده اند و شما با امضای قرار داد، ملزم به پیروی از این قوانین هستید.

نام نویسی در سایت تهران من، برای اکثر افراد به صورت اینترنتی است، اما دو دسته از افراد، می بایست برای نام نویسی در این طرح، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. این دو دسته از افراد عبارتند از:

  • افرادی که خودروی هیبریدی و برقی دارند.
  • افرادی که ساکن محدوده طرح ترافیک هستند.

تردد رایگان در طرح LEZ

جالب است بدانید طبق برخی از تبصره ها، خودروهایی که شرایط متفاوتی دارند، می توانند در طرح کنترل آلودگی، به طور رایگان تردد کنند. در صورتی که خودروی شما پلاک تهران است، می توانید 20 روز در هر فصل را به طور رایگان در این طرح تردد کنید.

در صورتی که خودروی شما پلاک شهرستان است، 15 روز در هر فصل را می توانید به تردد در این محدوده ها بپردازید. در ادامه به برخی از قوانین برای تردد رایگان در این محدوده ها اشاره می کنیم:

  • شما فقط در صورتی می توانید از سهمیه تردد رایگان خود استفاده کنید که در سایت "تهران من" ثبت نام کرده باشید.
  • گاهی اوقات افراد، محدوده طرح کنترل ترافیک و محدوده طرح ترافیک تهران را اشتباه می گیرند. باید بدانید که تردد فصلی رایگان، فقط مربوط به تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا است و شما نمی توانید با این سهمیه، وارد محدوده طرح ترافیک تهران شوید.
  • معیاری که با استفاده از آن، سهمیه تردد شما سنجیده می شود، ورود و خروج شما به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا است.
    بنابراین چه شما با این سهمیه به این محدوده وارد شوید و چه از آن خارج شوید، از سهمیه شما کسر می شود و در صورت به اتمام رسیدن این سهمیه، حداکثر جریمه برای شما لحاظ خواهد شد.
  • در صورتی که مایل هستید از باقی مانده سهیمه ترددتان در این طرح آگاه شوید، باید به سایت تهران من مراجعه کنید.

عوارض ورود به محدود طرح LEZ

در صورتی که در سایت تهران من ثبت نام کرده اید و می خواهید بیش از روزهای رایگان و سهمیه ای که دارید، در این محدوده تردد کنید، باید مبلغی معادل نصف تعرفه خرید طرح ترافیک را پرداخت کنید.

اگر جزو افرادی هستید که وقت و حوصله محاسبه این قیمت ها را ندارید، می توانید به سامانه ای که توسط شهرداری تهران ایجاد شده است، مراجعه کنید.

این سامانه برای محاسبه دقیق تر و سریع ‎تر عوارض تردد ایجاد شده است که با مراجعه به آن، می توانید عوارض مربوط به تردد در محدوده طرح LEZ و طرح ترافیک را محاسبه کنید.

برای مراجعه به این سایت، می توانید از این لینک استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد زمان بندی محدوده طرح LEZ بدانید

زمان بندی محدوده طرح LEZ

  • طرح LEZ تهران، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 صبح شروع می شود و در ساعت 5 عصر به پایان می رسد.
  • در روزهای جمعه و روزهایی که تعطیل رسمی است، شما بدون محدودیت می توانید در محدود طرح LEZ به رانندگی بپردازید و ترسی از جریمه شدن نداشته باشید.
  • در روزهای پنج شنبه، این طرح از 6:30 صبح شروع می شود و در ساعت 13 بعد از ظهر به پایان می رسد. این نکته را مد نظر بگیرید که این طرح برخلاف طرح کنترل ترافیک، در روزهای پنج شنبه هم اجرا می شود.
  • طبق هماهنگی هایی که شهرداری تهران با پلیس راهور انجام داده است، خودروهایی که جریمه می شوند، 30 روز فرصت دارند که جریمه خود را پرداخت کنند. به عبارتی اگر شما در سایت تهران من، ثبت نام کرده باشید اما حساب کاربری شما شارژ نداشته باشد، 30 روز فرصت دارید که با شارژ کردن حساب خود، جریمه ناشی از ورود غیرقانونی به طرح LEZ را بپردازید.
    در صورتی که پس از 30 روز، حساب کاربری شما شارژ نشده باشد، مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد، به جریمه اصلی شما اضافه می شود.
    این نکته را در نظر بگیرید که این مهلت 30 روزه، فقط برای افرادی است که در سامانه تهران من ثبت نام کرده باشند.

کلام آخر

طرح LEZ یا طرح کنترل آلودگی هوا، یکی از طرح های نوپا برای کنترل آلودگی کلان شهرها است که هنوز نمی توان آمار دقیقی در مورد تاثیر عملکرد آن ارائه داد؛ اما چیزی که واضح است، روان تر شدن ترافیک در محدوده هایی است که تحت پوشش این طرح ها قرار می گیرند.

همان طور که می دانید، خودروهای مستهلک و از کار افتاده زیادی وجود دارند که تقریبا به اندازه چندین خوروی سالم و سرپا، آلودگی تولید می کنند.

از این رو اگر علاقه مند هستید که سهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشید، باید از یک خودروی سالم که معاینه فنی شده است، استفاده کنید.

در صورتی که چنین خودرویی را در اختیار ندارید، می توانید از مجموعه های بزرگ و معتبر اجاره خودرو، یکی از آن ها را اجاره کنید.

یکی از این مجموعه های معتبر، کافه رنت است.

این مجموعه با سال ها تلاش در زمینه کسب رضایت مشتری، جزو برترین مجموعه های اجاره خودرو در خاورمیانه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت اینترنتی این مجموعه مراجعه کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 48 + 16
02149934