سالیک (Salik ) یا عوارض جاده ای دبی چیست؟

دبی یکی از بهترین مراکز گردشگری و تجاری در دنیاست. اگر به این شهر سفر کنید با امکانات متعددی روبه رو خواهید شد که شاید کمتر جایی آنها را دیده باشید. یکی از امکانات دبی جاده ها و راه های بسیار سطح بالای آن است. البته استفاده از تمام جاده ها رایگان نیست و رانندگان باید عوارض عبور از این جاده ها را به دولت پرداخت کنند. این هزینه تحت عنوان سالیک جاده ای در دبی شناخته می شود. در این مقاله خواهیم گفت که سالیک (Salik) یا عوارض جاده ای دبی چیست؟ و پرداخت آن در اجاره خودرو به عهده چه کسی است.

سالیک جاده ای در دبی چیست؟

سالیک جاده ای در دبی یک سیستم هوشمند و خودکار است که با استفاده از تکنولوژی رادیویی، عوارض را از حساب پیش پرداختی که با شماره پلاک ماشین مرتبط است، کسر می کند. این سیستم الکترونیکی جمع آوری عوارض، در سال 2007 در دبی راه اندازی شد. هدف از راه اندازی چنینی سیستمی ایجاد راحتی در رانندگی جاده ای این شهر بود.
سیستم سالیک نحوه دریافت عوارض در دبی را تغییر داده است، ترافیک را کمتر کرده و محدوده حرکتی سریعتر و بهتری برای رانندگان ایجاد کرده است. از زمان شروع به کار سیستم سالیک، اداره راه و حمل و نقل دبی سعی کرده است تا سیستم را بهینه کرده و همه فرایندها را ساده کند. از پر کردن مجدد حیاب سالیک در دبی تا پرداخت آن، همه را می توان از طریق چندین راه آنلاین و آفلاین انجام داد.

روی هم رفته 8 گیت عوارض جاده ای دبی وجود دارند که عبارتند از:

• پل آل مکتوم (جاده ام حریر)
• جبل علی (جاده شیخ زاید)
• پل الغرهود (جاده شیخ رشید)
• الممزار شمالی و جنوبی (جاده الاتحاد)
• البرشا (جاده شیخ زاید)
• تونل فرودگاه (خیابان بیروت)
• الصفا (جاده شیخ زاید)

چطور برچسب سالیک جاده ای در دبی را دریافت کنیم؟

برای دریافت برچسب سالیک دبی، هزینه های مختلفی باید پرداخت کنید که بسته به روش خرید شما متغیر است. شما می توانید برچسب سالیک را از طریق اینترنت یا حضوری از مراکز مجاز تهیه کنید. اگر بخواهید برچسب سالیک را حضوری بخرید، فقط 100 درهم هزینه دارد که شامل 50 درهم قیمت برچسب و 50 درهم شارژ اولیه است.
البته اگر برای گشت و گذار در دبی گزینه اجاره خودرو را انتخاب کنید کارتان بسیار راحت تر خواهد بود. شما با کافه رنت و از داخل ایران می توانید خودروی دلخواه خود را اجاره کرده و هزینه آن را با ریال پرداخت کنید. در بخش بعد استفاده از این روش را بیشتر شرح می دهیم.

پیشنهاد خواندنی

اجاره خودرو در دبی

کافه رنت مفتخر است که امکان اجاره خودرو در نقاط مختلف جهان از جمله دبی را برای متقاضیان محترم فراهم کرده است. برای اجاره خودرو بدون راننده در دبی لازم است که سن فرد اجاره کننده بیشتر از 20 بوده و مدارک زیر را به مجموعه ارائه دهید.
• برای رزرو خودرو در شعبه تهران نیاز به حضور شما نیست و تنها با تماس تلفنی و از طریق رزرو آنلاین ماشین برای شما رزرو می شود
• برای نهایی شدن رزرو نیاز به عکس و یا کپی کارت شناسایی گواهینامه بین المللی و پاسپورت است
• برای هر خودرو با توجه به اقتصادی و یا لوکس بودن از شما مبلغی به عنوان ودیعه دریافت می شود
• ودیعه بعد از گذشت 25 روز از تحویل ماشین به شما به حساب شما بازمی گردد
• در صورت تحویل خودرو در محل درخواستی شما مثل هتل محل اقامت 50 درهم برای ترانسفر از شما دریافت خواهد شد
توجه داشته باشید که هزینه سالیک جاده ای در دبی به عهده فرد اجاره کننده است. این قانون برای انواع مختلفی از جرائم رانندگی نیز صدق می کند. بنابراین اگر با ماشین اجاره ای بدون راننده جریمه شوید، پرداخت هزینه آن به عهده شما خواهد بود.

چطور گرفتار سالیک جاده ای در دبی نشویم؟

یکی از بهترین راه ها برای نپرداختن هزینه سالیک جاده ای در دبی استفاده از مسیرهای بدون عوارض است. بنابراین برای نپرداختن عوارض جاده ای دبی می توانید از این جاده ها استفاده کنید:
جاده شیخ محمد بن زاید: این جاده بدون سالیک است و از ابوظبی تا دبی ادامه دارد. اگر از دروازه های جبل علی، الصفا و البرشا عبور نکنید، می توانید از این جاده برای رفت و آمد به دبی استفاده کنید.
پل شناور: این پل بدون سیستم سالیک است و شما را از دروازه های آل مکتوم و القرهود دور می کند.
خیابان رباط: افرادی که قصد عبور از دروازه سالیک تونل فرودگاه را ندارند می توانند این مسیر را انتخاب کنند.
پل آل مکتوم: این پل سیستم سالیک دارد اما در ساعات خاصی رایگان است. از ساعت 10 شب تا 6 صبح هر روز و از ساعت 10 شب روز شنبه تا 6 صبح دوشنبه می توانید از این پل بدون پرداخت سالیک عبور کنید.
دروازه های ممزار: این دروازه ها سالیک دارند اما اگر در یک ساعت و در یک جهت از هر دو دروازه عبور کنید، فقط یک بار سالیک پرداخت می کنید.
همچنین شما می توانید از گوگل مپ برای یافتن مسیرهای بدون سالیک استفاده کنید. کافی است گزینه Avoid Toll را در آن فعال کنید.

نکات رانندگی در دبی

افرادی که ماشین اجاره می کنند، علاوه بر پرداخت عوارض جاده ای دبی، باید از قوانین رانندگی این کشور پیروی کنند. در این راه چند نکته وجود دارد که رعایت کردن آنها موجب سهولت شما در استفاده از ماشین ها می شود.
1. دبی جاده ها و آزادراه های چند خطی بزرگ دارد. این جاده ها برای حرکت انواع وسایل نقلیه از جمله کامیون ها و اتوبوس ها نیز طراحی شده اند. پس برای رانندگی در دبی، باید مهارت کافی داشته باشید تا در رانندگی کنار خودروهای بزرگ، مشکلی برایتان پیش نیاید.
2. برای دوری از ترافیک جاده های دبی بعد از ساعت 10 صبح از محل اقامت خود خارج شوید.
3. حواستان به دوربرگردان های گیج کننده دبی باشد. برای اینکه آنها را اشتباه طی نکنید بهتر است که قبل از حرکت نقشه را چک کرده و روی یک تکه کاغذ آن را بکشید.
4. حواستان به سرعت مجاز رانندگی در دبی باشد. دوربین های کنترل ترافیک دبی اگر تنها 20 کیلومتر بیش از سرعت مجاز رانندگی کنید شما را شناسایی کرده و ماشین را جریمه خواهند کرد.
5. وسایل نقلیه در دبی در سمت راست جاده و با فرمان در سمت چپ حرکت می کنند. حواستان به این مورد نیز باشد.
6. سرعت مجاز رانندگی در بزرگراه های دبی 140 کیلومتر است که سرعت بیش از آن همراه با جریمه خواهد بود.
7. در نهایت برچسب سالیک جاده ای در دبی را چک کنید و مطمئن شوید که در آن اعتبار کافی برای پرداخت این هزینه در آن وجود دارد.

کلام پایانی

در این مقاله با عوارض جاده ای دبی که با نام سالیک جاده ای نیز شناخته می شود آشنا شدیم. برای عبور از برخی از بزرگراه ها در دبی لازم است که هزینه عبور از آن را پرداختی کنید. این کار البته به راحتی انجام می شود و تنها شارژ و نصب یک برچسب کوچک روی خودرو کافی خواهد بود.
اگر قصدتان اجاره ماشین بدون راننده در دبی باشد دقت کنید که این برچسب روی ماشین وجود داشته باشد. همچنین پرداخت هزینه سالیک جاده ای در دبی به عهده شما خواهد بود و مبلغ آن از ودیعه ای که برای اجاره خودرو پرداخت کرده اید کسر خواهد شد.

دیدگاه شما

فرمول: 35 + 21
02149934