چادگان کجاست؟

چادگان کجاست

استان اصفهان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این جاذبه ها در شهر اصفهان و در اطراف آن قرار دارند.

یکی از جاذبه های دیدنی اطراف اصفهان، شهر چادگان است که در این مقاله به معرفی آن می پردازیم. در صورتی که قصد سفر به چادگان را دارید، اما خودروی مناسبی در اختیار ندارید، می توانید متناسب با نیازتان، از مجموعه کافه رنت، خودرو کرایه کنید.

شهرستان چادگان؛ یک رویا در استان اصفهان!

شهرستان چادگان یکی از جذاب ترین و چشم نوازترین مناطق گردشگری مرکز کشور است که دارای آب وهوایی بسیار مطبوع است. این شهر به دلیل طبیعت بکر و سرسبز و امکانات رفاهی بی نظیر، یکی از پرطرفدارترین مقاصد توریستی کشور به شمار می رود.

مردم این شهرستان قشقایی هستند و به زبان ترکی قشقایی صحبت می کنند. اقتصاد این شهرستان، بیشتر بر پایه دامداری، صنایع دستی و کشاورزی است که از جمله محصولات عمده و باکیفیت آن می توان به گندم، جو، حبوبات و سیب زمینی اشاره کرد. بافتن قالی های زیبا نیز در این شهرستان از دیرباز رونق داشته است.

موقعیت جغرافیایی چادگان

موقعیت جغرافیایی چادگان

طبق سرشماری سال 1395، در شهرستان چادگان نزدیک به 33000 نفر زندگی می کنند. این شهر در 120 کیلومتری غرب استان اصفهان و در حاشیه رودخانه زاینده رود واقع شده است.

مرکز این شهرستان، شهر چادگان است که مساحت آن نزدیک به 1200 کیلومترمربع است.

شهر چادگان از شمال با تیران، از جنوب با استان چهارمحال بختیاری، از شرق با شهرستان کرون و از غرب با فریدون شهر همسایه است. همچنین در ضلع شمال غربی این شهر، شهرستان فریدن قرار دارد.

تاریخچه شهر دیدنی چادگان


بخشی از شهر چادگان

نام باستانی این شهر به صورت پاراتاک بوده است که بعدها به چادگان تغییر پیدا کرده است. نام چادگان، از 2 بخش تشکیل شده است. بخش چاد، به معنی شکاف و دره است و پسوند گان، یک پسوند نسبت است. اگر به موقعیت قرارگیری این شهر کمی دقت کنیم، می بینیم که در میان دره ای کوچک قرار گرفته است و نام خود را تایید می کند!

شهر زیبای چادگان، در زمان صفویه بسیار آباد بوده است. درباره اقامت اسکندر در این شهر نیز روایات مختلفی وجود دارد. روستایی در نزدیکی چادگان قرار دارد که به روستای اسکندری معروف است. وجود این روستا در نزدیکی شهر، به نفوذ اسکندر در چادگان اشاره دارد.

شکل گیری شهر کنونی چادگان

نمای بخشی از شهر چادگان

با گذشت زمان، پاراتاک به طور کامل منهدم شد. سپس مردم شهر، خانه های مخروب خود را رها کردند و در 2 کیلومتری شهر قدیمی، بنایی جدید ساختند. چادگان دارای تمدنی بسیار وسیع است.

با نگاه کردن به ستون های سنگی شکسته و بقایای ظروف سفالی و مفرغی، به راحتی می توان روی این موضوع مهر تایید زد!

پیدایش شهر دیدنی چادگان بر اساس ضرورت ها و نیازهای تاریخی یا سیاسی نبوده است و بیشتر به دلیل شرایط مناسب محیط طبیعی ایجاد شده است. از مهمترین عوامل پیدایش این شهر، می توان به رودخانه جان بخش زاینده رود اشاره کرد.

دیدنی ها و جاذبه های شهر چادگان

نمای یک خانه در شهر چادگان

شهر چادگان، روی تپه های کوتاه بنا شده است که ظاهر زیبایی به آن داده است. نقطه به نقطه این شهر، سرشار از مکان های دیدنی شگفت انگیز است که پیشنهاد می کنیم حتما از آن ها بازدید کنید. در ادامه این متن سعی کرده ایم بخشی از این جاذبه ها را معرفی کنیم.

دهکده توریستی و تفریحی زاینده رود

نمای بالا از شهر چادگان

دهکده توریستی و تفریحی زاینده رود، یکی از پرطرفدارترین و خوش آب و هواترین تفرجگاه های استان اصفهان محسوب می شود. این دهکده در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه ی پشت سد واقع شده است.
دهکده توریستی و تفریحی زاینده رود

در دهکده توریستی زاینده رود، امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی برای مسافران ایجاد شده است. از جمله این امکانات می توان به اسکله قایقرانی، زمین ورزش، رستوران، چایخانه سنتی و استخر اشاره کرد.

انالوجه؛ روستایی بکر در دل شهر!

روستای انالوجه

انالوجه، روستایی از توابع شهرستان چادگان است که نام آن در گذشته، ایلچه بوده است. بعدها این نام تغییر پیدا کرده است و مردم، این روستا را با نام اینالچه می شناختند. پس از آن، نام روستا مجددا تغییر کرد و نام جدید روستا را آنالوچه گذاشتند. اما در نهایت، این روستا با نام انالوجه به ثبت رسید.

انالوجه در قدیم، از توابع شهرستان فریدن بوده است. مردم این روستا ترک زبان هستند. آن ها اصالتا از ایلات شیرازی هستند و در گذشته به این منطقه مهاجرت کرده اند.

مشهد کاوه؛ دیاری از جنس عشق و جوانمردی!

دهستان مشهد کاوه

مشهدکاوه، یکی از دهستان های زیبای شهرستان چادگان است. اکنون این دهستان در بین مردم محلی، نام های متفاوتی دارد. از جمله نام های آن می توان به دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر و مشهدکاوه اشاره کرد.

دهستان کاوه آهنگر، نماد عشق به وطن است. این دهستان دارای آب وهوای بسیار مطلوب و جاذبه های سرشار توریستی است. همین ویژگی باعث شده است که این دهستان به یکی از مقاصد گروه های گردشگری و ایران شناسی تبدیل شود.

این دهستان در قدیم با نام کودلیه شناخته می شد. کاوه آهنگر یکی از اسطوره های تاریخی ایران است. بعد از قیام کاوه، نام این دهستان تغییر پیدا کرد و دهستان مشهدکاوه نامیده شد. شما می توانید آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش را در این دهستان تاریخی مشاهده کنید.

دریاچه سد زاینده رود؛ زنده و زندگی بخش!

دریاچه سد زاینده رود

دریاچه سد زاینده رود، یکی از دیدنی ترین مکان ها در مجاورت شهر چادگان است. این دریاچه با مساحت نزدیک به 45 کیلومتر مربع، در 110 کیلومتری غرب استان اصفهان واقع شده است.

دریاچه سد زاینده رود دارای 2000 متر ارتفاع از سطح دریا است. سد این دریاچه در سال 1349 هجری شمسی، روی رودخانه زاینده رود استان اصفهان ساخته شد.

دریاچه سد زاینده رود، زیستگاه ماهی های گوناگون است. از جمله این ماهی ها می توان به ماهی قزل آلای رنگین کمان، ماهی کپور و ماهی زرد اشاره کرد. ماهیگیری در این مکان، یکی از هیجان انگیزترین تفریحات این سد به شمار می رود.

خانه معظم الملک میرپنج؛ مهم ترین جاذبه تاریخی چادگان!

خانه معظم الملک میرپنج

خانه معظم الملک میرپنج، یکی از دیدنی ترین مناطق تاریخی چادگان به شمار می رود. این ساختمان دارای زیرزمین، تالارها و اتاق های وسیع است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

دیوار اتاق های این ساختمان، مزین به نقوش و آینه کاری های بسیار ظریف و فوق العاده است. تزیینات این خانه، متاثر از تزئینات قرن گذشته اروپا است ولی ساخت آن، مطابق با موقعیت جغرافیایی منطقه است.

در جلوی ایوان این خانه، یک اتاق خواب جداره ای متشکل از شیشه های الوان ساخته شده است. این عمل علاوه بر زیبایی، باعث جلوگیری از ورود سرما به داخل ساختمان می شود. در مقابل عمارت نیز، یک حوض بزرگ و چشم نواز وجود دارد. این حوض، تصویر خانه را با شیشه های رنگین آن منعکس می کند.

چگونه به شهرستان زیبای چادگان برسیم؟

نقشه راه رسیدن به روستای چادگان

برای رسیدن به شهرستان چادگان، ابتدا باید خود را به استان اصفهان برسانید. از سمت پایتخت به اصفهان، از 3 مسیر می توانید اقدام کنید که در بالا نشان داده شده است.

در مسیر شماره 1 شما باید 436 کیلومتر را بپیمایید. در این مسیر پس از نزدیک به 5 ساعت رانندگی، به نصف جهان می رسید. اگر مسیر شماره 2 را انتخاب کنید، راه کمی نزدیک تر می شود.

در این مسیر شما باید 431 کیلومتر را در کم تر از 5 ساعت بپیمایید تا به مقصد برسید. طولانی ترین مسیر، مسیر شماره 3 است. در این مسیر شما باید 448 کیلومتر را طی کنید. این مسیر نیز، نزدیک به 5 ساعت زمان لازم دارد.

پس از رسیدن به اصفهان، می توانید در زمان کمی به چادگان برسید و در بهترین حالت، باید حدود 140 کیلومتر را طی کنید تا از مرکز اصفهان به چادگان برسید.

کافه رنت؛ همراه همیشگی شما در سفر!

در این مقاله به معرفی شهر زیبای چادگان پرداختیم. این شهر می تواند یک مقصد مناسب برای سفر شما باشد.

برای اینکه تجربه راحت تری در این سفر داشته باشید می توانید از کافه رنت خودرو اجاره کنید. شرکت کافه رنت، یک شرکت موفق در زمینه اجاره خودروهای داخلی است.

این مجموعه ی بزرگ با 10 سال سابقه جذب رضایت مشتری، بهترین گزینه برای تامین خودروی سفر شما است. با اجاره خودرو از این مجموعه لبخند رضایت را به روی لبان خود و عزیزانتان بیاورید.

دیدگاه شما

فرمول: 46 + 11
02149934