آبشارهای کردستان | محلی مناسب برای کمپ تابستانه

آبشارهای کردستان

استان کردستان، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، دارای جاذبه های طبیعی بی نظیری است که عاشقان طبیعت را مجذوب خود می کند.

کردستان با کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، آبشارهایی به مانند گیس بافته ، رودخانه های خروشان و جنگل های بلوط،همچون تابلوی نقاشی بی نظیری است که هر فرد را افسون زیبایی های خود می کند.

هوای تازه و مطبوع این استان در فصل بهار و تابستان نیز روح شما را تازه خواهد کرد. در این مقاله آبشار های کردستان را معرفی خواهیم کرد.

چنانچه می خواهید هیجان طبیعت گردی خود را دو چندان کنید، پیشنهاد ما به شما اجاره خودرو آفرودی است. اگر شما هم به طبیعت گردی و کمپینگ علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم در این سفر با ما همراه شوید.

طبیعت چشم نواز کردستان

استان کردستان، در همسایگی استان های آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه قرار دارد. همچنین این استان از قسمت غربی خود، هم مرز با کشور عراق است.

شهر سنندج، مرکز این استان غربی کشور، در فاصله ی 512 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است. ارتفاع سنندج از سطح دریا 1480 متر است.

هر نقطه از کردستان به واسطه دشت ها و دامنه های رشته کوه های زاگرس، حتی دور افتاده ترین روستا ها، دارای طبیعیت بکر و چشم نوازی است. همچنین کردستان، سهم قابل توجهی از آبشار های ایران را به خود اختصاص داده است.

آبشار ها، که در دل طبیعت و در مسیر سنگی و صخره ای رودخانه ها قرار گرفته اند، زیبایی فرازمینی دارند که قلب هر فردی را به تپش می اندازد.

صدای خروشان برخورد آب با صخره های سنگی، هوای مطبوع و لطیف آبشار، همه دغدغه هایتان را از شما دور خواهد کرد. آبشار ها انواع گوناگونی دارند که هر شکل از آن زیبایی خاص خود را دارد. از انواع آن می توان به آبشار های شیرجه ای، چند صخره ای، دم اسبی و قطره ای اشاره کرد. در ادامه به بررسی زیباترین آبشار های کردستان می پردازیم.

طبیعت کردستان

آبشارگویله

آبشار گویله یکی از جاذبه های طبیعی کردستان و از دیدنی ترین آبشار های ایران است. این آبشار در محور سقز به مریوان و در 20 کیلومتری مریوان قرار دارد.

آبشار گویله در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. این آبشار، در میان جنگل های انبوه منطقه مرزی کردستان و در ارتفاع بیش از 50 متری قرار گرفته است.

گویله در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. در فصل زمستان، اگرچه هوا به شدت سرد است، ولی منظره یخ زده آبشار بسیار چشم نواز است.

اینگونه می توان گفت که بهترین زمان برای بازدید ازآبشار گویله، فصل بهار است که از همه فصول به میزان بیشتری آب دارد.

آبشار گویله از دل صخره های پوشیده از درختان انبوه به اعماق دره سرازیر می شود و منظره ای منحصر به فرد را ایجاد می کند. برای رسیدن به آبشار، شما باید حدود یک ساعت کوه پیمایی کنید؛ اما مطمئن باشید که زیبایی های این مسیر با مناظر بکر، خستگی شما را از بین خواهد برد.

جاذبه های اطراف آبشار گویله

اگر به شهر مریوان سفر کردید، پیشنهاد می کنیم علاوه بر آبشار گویله از دیگر جاذبه های توریستی این شهر دیدن کنید. طبیعت فوق العاده زیبای مریوان با مردم خون گرم این شهر، تجربه بی نظیری برای شما در سفر به کردستان، رقم خواهد زد. در ادامه به دیگر جاذبه های مریوان اشاره می کنیم:


• تالاب زریوار
• پوشش گیاهی و جنگلی بسیار زیبای اطراف مریوان، بخش های سرشیو و خاوومیرآباد
• محوطه های بسیار دیدنی روستاهای حاشیه زریوار
• کوه میراجی
• بازار مرزی باشماق
• قلعه امام (قه لای مه ریوان )
• قلعه تاریخی

آبشار گویله

آبشار سلور

آبشار سلور یکی دیگر از جاذبه های شهر مریوان است. این آبشار چند صخره ای، با نام وه زه ن، نیز شناخته می شود.

سلور در نزدیکی روستای دره کی و در 50 کیلومتری جاده مریوان به روستای اورمان تخت قرار دارد. این آبشار صخره ای تا حداکثر 600 متر ارتفاع دارد. همچنین آبشار سلور، فصلی است و در بهار و تابستان بسیار دیدنی می شود.

باغ های گردو و دیگر میوه های تابستانی در دامنه صخره ها، زیبایی دو چندان به آبشار سلور می بخشند.

برای رسیدن به آبشار سلور نیاز به تجهیزات کوه نوردی است. بعد از حدود 2 ساعت پیاده روی از روستای دره کی به این آبشار با ابهت خواهید رسید. مسیر رسیدن به آبشار نیز شما را به وجد خواهد آورد. پیاده روی در هوای تازه و لطیف از میان جنگل و کوه، می تواند بسیار لذت بخش باشد. همچنین در این راه، از کنار چندین چشمه عبور خواهید کرد.

آبشار سئور

آبشارهای چهل چشمه

آبشار های چهل چشمه، یکی دیگر از جاذبه های کردستان است که از کوهی با همین نام سرازیر می شوند. کوه چهل چشمه، مرتفع ترین کوه کردستان با ارتفاع 2137 متر از سطح دریا است.

چهل چشمه در 53 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز قرار دارد. در سمت جنوب شرقی این کوه، شهرستان دیواندره و در جنوب غربی آن شهرستان مریوان قرار گرفته است.

سه رود مهم قزل اوزون، یکی از شاخه های رود سیروان و رود خورخوره از این آبشار ها سرچشمه می گیرند. این آبشار با چشم انداز نفس گیر، هوای لطیف و صدای خروشان آب و پرندگان، مقصدی فوق العاده برای طبیعت گردان است.

روستا های اسحاق آباد، بست، کا نعمت، سوله، نرگسله و درهوان در اطراف کوه چهل چشمه واقع شده اند. برای فتح این کوه مرتفع می توان به سه مسیر اسحاق آباد، بست و درهوران اشاره کرد.

اکثر کوهنوردان، مسیر روستای بست را انتخاب می کنند؛ زیرا در نزدیکی این روستا پناهگاه مخصوصی وجود دارد. شایان ذکر است که چهل چشمه از سرد ترین مناطق کردستان است؛ به طوری که در هر فصلی، در این منطقه برف قابل مشاهده است.

آبشار ویلزی

آبشار ویلزی، با آب زلال، درختان تنومند، هوای مطبوع و لطیف یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و بکر کردستان است. اگر شما هم از عاشقان طبیعت هستید، پیشنهاد می کنیم از این آبشار شیرجه ای با منظره زیبا دیدن کنید. آبشار ویلزی در اطراف ناحیه قسری قرار گرفته است.

آبشار ویلزی

آبشار تنگی ور

آبشار تنگی ور با منظره بی نظیر و نفس گیر، در شهر کامیاران کردستان قرار دارد. این آبشار شیرجه ای به صورت دو وجهی است؛ یعنی به شکل دو رشته پیوسته آب از صخره مرتفع به سمت پایین سرازیر می شود.

آبشار تنگی ور که بانم تنگیور نیز خوانده می شود، از کوه شاهو سرچشمه می گیرد. این طبیعت فوق العاده در نزدیکی روستای پالنگان قرار گرفته است.

روستای پلکانی پالگان با قدمت هزار ساله خود، خانه هایی با معماری سنگی و پلکانی و چشمه های زلال از دیگر جاذبه های معروف کردستان است. این روستای خوش آب و هوا، در 800 متری دره تنگی ور قرار دارد.

شما برای رسیدن به این آبشار باید حدود 2 کیلومتر مسیر خاکی را طی کنید. همچنین گردشگران می توانند در نزدیکی آبشار کمپ بزنند و از هوای تازه و منظره سرسبز آن لذت ببرند.
آبشار تنگی  ور

آبشار بل

آبشار بل در منطقه اورامان کردستان و در مرز استان کرمانشاه واقع شده است. این آبشار با فشار زیاد و حجم بالا از دل کوه بیرون می زند، سپس به رودخانه سیروان می ریزد و در نهایت وارد خاک عراق می شود.

این آبشار که در دل صخره های عظیم ایجاد شده است، منظره ای فوق العاده و با شکوه ایجاد کرده است. سرچشمه آبشار بل که در زبان کردی، کانی بل گفته می شود، در دو کیلومتری روستای هجیج و در نزدیکی سد داریان قرار گرفته است.

آب این آبشار، در شمار بهترین آب های معدنی کشور است. آبشار بل در روستایی با همین نام قرار گرفته و برای رسیدن به آن دو مسیر وجود دارد. شما می توانید از مسیر سنندج به سمت مریوان بروید و سپس از سه راه حزب الله و مسیر دزلی به آبشار بل برسید. همچنین می توانید از مسیر پاوه به روستای هجیج بروید.

بهترین زمان سفر به کردستان

استان کردستان در هرفصلی زیبایی های خاص خود را دارد و بسیار دیدنی است. بسیاری از گردشگران در فصل بهار و تابستان به این استان سفر می کنند زیرا آب و هوای کردستان در این فصول، بسیار مطبوع و معتدل است.

دمای هوا در کردستان از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر بین 22 تا 28 درجه متغییر است. البته بخش های مختلف کردستان به دلیل اختلاف ارتفاع در نواحی مختلف آن، آب و هوای متفاوتی دارد.

متوسط دما در برخی از بخش های این استان، در ماه های تیر و مرداد 39 تا 43 درجه است. طبیعت کردستان، در فروردین و اردیبهشت با بارندگی های زیاد، بسیار سرسبز و دیدنی می شود. در فصل زمستان نیز میانگین دما بین 7 تا 13 درجه است.
سفر به کردستان

کمپ در طبیعت

فصل تابستان یکی از فصل های مناسب برای کمپینگ در دل طبیعت است. یکی از مواردی که حتما قبل از سفر کردن خود باید مد نظر داشته باشید، تهیه کردن وسایل و تمامی تجهیزات کمپینگ است. همچنین شما می توانید برای طبیعت گردی از خودرو های آفرودی استفاده کنید. شما با اجاره خودرو آفرودی مناسب می توانید، علاوه بر تجربه هیجان انگیز آفرود سواری در طبیعت بکر، با خیال راحت و بدون نگرانی از آسیب به خودرو شخصی خودتان، تجربه ای خوش برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید. اگر قصد کمپ زدن دارید، حتما تجهیزات کاملی را با خود همراه داشته باشید. این تجهیزات شامل موارد زیر هستند:
• چادر یا سایبان کمپینگ
• کیسه خواب راحت و مناسب
• صندلی کمپینگ
• تجهیزات آشپزی و پخت و پز
• روشنایی چادر
• پوشاک مناسب
• لوازم شخصی و بهداشتی

کمپ در طبیعت کردستان

سفری خوش با کافه رنت

در این مقاله به معرفی زیبا ترین آبشار های استان کردستان پرداختیم. اگر قصد کمپ زدن در دل طبیعت در تابستان را دارید، کردستان با آبشار های بی نظیر، طبیعت بکر و هوای معتدل می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

سفر به این مناطق بکر با خودرو آفرودی، می تواند برای شما بسیار هیجان انگیز تر و لذت بخش تر شود. کافه رنت با ارائه انواع خودرو های آفرودی با کیفیت، همراه با بیمه و پشتیبانی آنلاین و 24 ساعته، آماده خدمت رسانی به شماست. شما می توانید در کمترین زمان خودرو مورد نظر خود را آنلاین رزرو کنید و با خیال راحت به برنامه ریزی بقیه سفر خود بپردازید.

دیدگاه شما

فرمول: 31 - 10
02149934