راهنمایی سفر به لاهیجان

طبیعت گردی و ماجراجویی در دامان رشته کوه البرز برای چند روز تعطیلات تابستانی یا عید باستانی، تجربه ای شگرف همراه با خاطرات فراوان خواهد بود. وقتی از دامنه رشته کوه البرز عبور می کنیم، به قسمت مهمی از رشته کوه می رسیم که ازلحاظ زیبایی بی نظیر بوده و به عروس گیلان شهرت دارد. این عروس گیلانی همان لاهیجان است که جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری برای جذب توریست درون خود دارد. این مکان گردشگری بزرگ، شهری است که می تواند برای هر گردشگری ایده آل به نظر برسد. حالات و روحیه ای که به خاطر تنفس در هوای پاک و عطر شکوفه ها به همراه بوی چای اصیل به فرد القا می شود، بی شک یک تجربه تکرار نشدنی به شمار خواهد رفت.

راهنمایی سفر به لاهیجان

1. موقعیت جغرافیایی لاهیجان

طبق نقشه، شهر لاهیجان در قسمت شرقی سپیدرود قرار گرفته و از سمت شمال به دیلمان و کرانه خزری می رسد. لاهیجان از شرق به لنگرود، از غرب به آستانه اشرفیه و از جنوب غربی به سیاهکل مشرف است. لاهیجان یکی از شهرهای مهم شمال است که علاوه بر جاذبه های اقلیمی دارای آثار تاریخی و قدمت مستحکم بوده و برای علاقه مندان به تاریخ، فرصت خوبی برای مطالعه به دست می دهد. لاهیجان درواقع شهر اصلی و مُلک مرکزی منطقه خود بوده و اصطلاحاً در شرق رود سپیدرود استقلال داشته است.

2. تاریخچه لاهیجان

مشهورترین معنی لاهیجان، شهر ابریشم است. از طرف دیگر گفته می شود که کلمه لاهیجان معرب کلمه لاهیگان به معنی بافندگان، ابریشم بافان و نساجان است. به زعم زبان فارسی میانه می توان درباره وجه تسمیه این شهر گفت که لاه به معنی ابریشم به کار رفته و پسوند جان صرفاً قید مکان را نشان می دهد.
باوجوداینکه لاهیجان درگذشته به تولید و بافت ابریشم شهرت داشته اما امروزه این شغل به پستوی فراموشی رفته و کمتر کسی به آن مشغولیت دارد. نوغان داران این شهر دیگر مکان و منبعی برای تولید و بافت نوغان ها نداشته و از این حرفه معروف فقط نامی بر تارک این منطقه باقی مانده است.
لاهیجان، این شهر گردشگری بزرگ در کنار تاریخ غنی خود، جاذبه های طبیعی متعددی را درنهایت بخشندگی به گردشگران اهدا می کند و در فصول مختلف سال، میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان خواهد بود.

3. جاذبه های طبیعی لاهیجان

طبیعت لاهیجان و گردش در آن گاو نر می خواهد و مرد کهن و ملزم به صرف حوصله و زمان بسیار برای گردش در هوای پاک است. این شهر به لحاظ اقلیمی در میان تعدادی از کوه ها و یک دشت سبز قرارگرفته و این بدان معناست که در هر سمت شهر که ایستاده باشید، می توانید قسمتی از کوه را تماشا کنید.

• باغ های لاهیجان

باوجود کم لطفی های معماری روز، باز این مام طبیعت است که زیبایی های خود را بدون تکلف به معرض نمایش می گذارد. باغ های بزرگ و مفرح به همراه اراضی کشت چای از مناظر دیدنی این شهر هستند. هر توریست زمانی که به این شهر سفر می کند اگر بهترین جاذبه های طبیعی را جویا شود قطعاً باید به سراغ استخر لاهیجان، آبشار و شیطان کوه این منطقه برود.

• شیطان کوه

دو کیلومتری استخر لاهیجان محیطی برای ورزش، پیاده روی، سیاحت و پیک نیک با خانواده ساخته شده که از هر طرف به سمت کوه نگاه کنیم شاهد شیطان کوه و نوشته لاهیجان بالای آبشار آن خواهیم بود. ورزشکاران یا افرادی که به دنبال هیجانات بالا در سفرهای خود هستند، می توانند از زیپ لاین 1050 متری این منطقه استفاده کنند.

• تله کابین لاهیجان

تله کابین لاهیجان و بام سبز این شهر نیز در قسمت خروجی میدان کاشف السلطنه در مرکز شهر قرار گرفته که فرد را ملزم می کند ساعاتی را از ارتفاع، به تماشای شهر و زیبایی هایش بنشیند. ارتفاع تله کابین استاندارد بوده و امکان تماشای مناظر کوهستانی و دامنه شهر را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. اولین ایستگاه تله کابین در ارتفاع 123 متری و در قسمت باغ سبز قرارگرفته است و قسمت ثانویه آن نیز در 313 متری بوده و نام آن تاج خروس است. در محل هر دو ایستگاه، مکان هایی برای گردش و تفریح و خرید سوغات برای خانواده وجود دارد.

در ایستگاه اولیه تله کابین یعنی همان باغ سبز یک شهربازی ساخته شده که از بالای کوه و پایین شهر قابل مشاهده است. علاوه بر مسیرهای تعبیه شده برای نیل به فراز کوه، یک مسیر آبشاری و پلکانی برای صعود وجود دارد که به مقصد بام سبز می رسد.
برای حمل در قسمت های صعب العبور باغ ها یا تردد در سطح شهر می توانید از آفرود یا ماشین های سواری خارجی و داخلی استفاده کنید. برای اجاره این ماشین ها به صورت ساعتی و روزانه می توان به سایت کافه رنت مراجعه کرد.

4. آثار باستانی لاهیجان

همان گونه که گفتیم گشت زدن در لاهیجان، ذائقه هر توریست را اقناع می کند. در این قسمت به بررسی آثار باستانی این شهر می پردازیم.

• آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

اولین قسمت باستانی که این شهر به ما نشان می دهد، آرامگاه شیخ زاهد گیلانی است که در محله شیخانبر بین لنگرود و لاهیجان قرارگرفته و منظره فوق العاده ای را از اطراف به معرض نمایش می گذارد. شیخ زاهد گیلانی لقب شیخ تاج الدین ابراهیم است که در این مکان به خاک سپرده شده و استاد شیخ صفی الدین اردبیلی بوده است.
نقل است که سلطان حیدر صفوی بعد از رؤیای خود درباره این عالم، دستور داد تا مقبره ای به همین نام برای وی بسازند. سه مقبره و دو اتاق از ویژگی های این عمارت باستانی است.
گنبد این مکان ازلحاظ شکل ظاهری به یک هرم شباهت دارد و با معماری هشت ترک همراه با شیب تند ساخته شده است.
کاشی کاری های این گنبد با رنگ های سیاه، سفید، زرد و آبی تزئین شده که با سبک معماری های زمان صفویه مطابقت دارد.

نمای بالا از شهر لاهیجان

• محله قدیمی گابنه

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که درگذشته شهر لاهیجان از محله هفت گانه ای برخوردار بود که هم اکنون نیز وجود داشته و آداب ورسوم در آن حفظ شده است. محله قدیمی گابنه در قدیمی ترین پستوهای خود مسجدی عظیم، تاریخی و باستانی را جای داده است. این مسجد اکبریه نام دارد که با کمترین بررسی و مشاهده، این نکته را آشکار می کند که از عظمت والایی برخوردار بوده و تاریخ غنی در خود دارد.

• مسجد اکبریه

زیبایی و شکوه سبک معماری مسجد اکبریه تا حدی بالاست که برای همه بازدیدکنندگان، تحسین برانگیز است و کارشناسان معماری آن را با مسجد ایاصوفیه کشور ترکیه برابر می دانند.

• پل خشتی

پل خشتی این شهر در دوره قاجار ساخته شده که میرظهیر مرعشی نیز در کتاب خود از آن یاد کرده است. به زعم وی در اوایل دوره قاجار، فردی به نام حاج جعفر کاشانی بازسازی این پل را در سال 1271 و با استفاده از ساروج و آهک، پل آجری را به پل خشتی تبدیل نموده و بازسازی آن را کامل کرد.

5. فاصله تهران تا لاهیجان

یک مسافت سه گانه برای رسیدن به لاهیجان وجود دارد که با انتخاب هریک از آن ها فاصله متفاوتی برای جاده تهران تا لاهیجان وجود خواهد داشت. جاده خوش مسیر شهریار، بزرگراه شهید سلیمانی و پرند و آزادراه قزوین رشت مسیرهایی هستند که تهران را به لاهیجان می رسانند.

فاصله تهران تا لاهیجان

• آزادراه قزوین تهران

اگر می خواهید از آزادراه قزوین تهران گذر کنید، یک مسافت 348 کیلومتری در پیش دارید و در این جاده از شهرهایی مانند سیاهکل، رستم آباد، رودبار، منجیل، لوشان، قزوین، ناصرآباد، هشتگرد و گرم دره عبور می کنید.
پس از گذر از شهرهای گفته شده به لاهیجان می رسید. مسیر ثانویه برای رسیدن به لاهیجان از جاده اشتهارد صفادشت گذر می کند که 378 کیلومتر مسافت دارد. در این مسیر بعد از گذشت از کلاه دره و بوئین زهرا، از بریدگی سمت راست وارد قزوین شده و به سمت قزوین راه را ادامه می دهید تا درنهایت در قسمت بالای جاده به شهر لاهیجان برسید.

• بزرگراه شهید سلیمانی

مسیر طولانی تر برای رسیدن به لاهیجان، پرند و بزرگراه شهید سلیمانی است که مسیر 450 کیلومتری را برای راننده آماده کرده است. بعد از اتمام بزرگراه شهید سلیمانی، به ساوه می رسید و بعد از ساوه، جاده به بوئین زهرا ختم می شود که تا همین شهر ادامه پیدا می کند. بعد از رسیدن به بوئین زهرا مسیر با جاده قزوین تلاقی دارد که درنهایت مسافران را به لاهیجان می رساند.

برای سفر به لاهیجان می توان از مسیرها و مهم تر از آن از روش های مختلف استفاده کرد. چنانچه قصد دارید از ماشین شخصی برای این سفر استفاده کنید، باید 4 ساعت مسافت طی کنید.
همچنین برای پیمایش جاده تهران تا لاهیجان می توانید از ماشین های لوکس خارجی یا داخلی، ماشین های آفرودی، شاسی بلند، کراس اوور و سدان ها استفاده نمود.

تمامی شرایط اجاره ماشین به همراه قیمت هریک، در سایت کافه رنت موجود بوده که می‎ توانید از آنان دیدن فرمایید.

دیدگاه شما

فرمول: 32 - 10
02149934