کشتی یونانی در کیش

کشتی یونانی در کیش

کیش، سومین مقصد مهم گردشگری در خاورمیانه به شمار می رود که هرساله پذیرای مسافران داخلی و خارجی است. این جزیره زیبا، در خلیج فارس واقع شده است و در آن، جاذبه های دیدنی و تفریحی فراوانی وجود دارد.

یکی از معروف ترین دیدنی های کیش، کشتی به گل نشسته یونانی در ساحل این جزیره است؛ با بازدید از آن و تماشای غروب خورشید می توانید لذت بخش ترین بخش سفر خود را رقم بزنید.

این کشتی، جاذبه نمادین و محبوب جزیره زیبا و مرجانی کیش به شمار می رود؛ در اطراف آن نیز مکان های گردشگری بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید.

در تمام نقاط جزیره، برای بازدید از این مکان ها، تاکسی و مینی بوس در دسترس قرار دارند؛ اما برای سفری مقرون به صرفه و در عین حال لذت بخش می توانید از گزینه اجاره ماشین از مجموعه کافه رنت استفاده کنید.

در ادامه با کشتی یونانی، کشتی به گل نشسته در خلیج فارس و داستان آن بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه کشتی یونانی در کیش

تاریخچه کشتی یونانی در کیش

در سال 1322شمسی(1943 میلادی)، شرکت ویلیام همیلتون، اقدام به ساخت یک کشتی باربری به نام امپایر ترومپت(شیپور امپراتور) در شهر پورت گلاسکو اسکاتلند کرد.

پس از اتمام ساخت، این کشتی به مدت 2 سال، در اختیار شرکت کشتی بخار لارینگا و وزارت حمل ونقل جنگ انگلستان قرار داشت؛ سپس در سال 1945، شرکت T&J Harrison مالکیت آن را به دست گرفت.

این کشتی باربری، به مدت 3 سال تحت اجاره دولت آفریقای جنوبی بود و پس از آن، در سال 1946، شرکت کشتی بخار شرانت آن را خریداری کرد.

نام نچرالیست (Naturalist)توسط این کمپانی بر روی کشتی گذاشته شد و تصمیم گرفت که مدیریت آن را به صاحب قبلی، یعنی T&J هریسون بسپارد.

شرکت ایرانیLloyd & Co خرمشهر، در سال 1959، این کشتی را خریداری کرد و نام کوروش ایرانی(سیروس فارس) را برای آن برگزید؛ شرکت B Ashworth and Co مدیریت آن را بر عهده داشت.

کشتی یونانی از بالا

سپس در سال 1965، خطوط کشتی رانی ایران در خرمشهر، مالک این کشتی شد و نام آن به همدان تغییر کرد. در سال 1966، آخرین مالکان آن نیز دو شخص یونانی به نام های P.J. Frangoulis و A.I. Cliafas بودند که نام کوالاF را برای آن برگزیدند؛ به همین دلیل این کشتی به «کشتی یونانی» شهرت دارد.

در همان سال(1966 میلادی-1345 شمسی) بود که این کشتی در مسیر بازگشت از ایران به یونان و در حال حمل نفت، در نزدیکی روستای باغو به گل نشست.

با وجود تلاش هایی که طی 80 روز توسط یدک کش هلندی به نام اورینکو برای حرکت این کشتی صورت گرفت، نتیجه ای به دست نیامد و برای همیشه در آب های خلیج فارس ماندگار شد.

پس از آن، ساکنان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار آن نیز تخلیه شد؛ به گفته مردم محلی، یونانی ها بعد از ترک کردن کشتی، آن را سوزاندند و شاهد سوختن آن بودند.

صحت این موضوع با تماشای لاشه کشتی مشخص می شود چراکه هیچ عنصر غیرفولادی روی بدنه و عرشه آن به چشم نمی خورد.

اکنون باقی مانده این کشتی که در ساحل جزیره کیش قرار دارد، دچار فرسایش شدیدی شده است. این کشتی در میان بومیان، به «عروس یونانی» شهرت دارد.

داستان هایی درباره کشتی یونانی در کیش

کشتی یونانی در شب

روایت هایی زیادی درباره علت به گل نشستن کشتی یونانی در جزیره کیش نقل می شود اما هنوز علت اصلی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس یکی از این نقل قول ها مه آلود بودن هوا و عدم وجود فانوس دریایی، عمق کم و اشتباه کاپیتان کشتی در انجام محاسبات صحیح منجر به این اتفاق شده است.

برخی نیز بر این باورند که کاپیتان در حالت طبیعی نبوده و به جای هدایت کشتی به یکی از بنادر کیش، از مسیر اصلی خارج شده و در گل ولای ساحل متوقف شده است.

بسیاری نیز معتقدند که صاحبان کشتی برای دریافت حق بیمه زیاد آن از شرکت لویدز انگلستان، عمدا آن را به این وضعیت دچار کرده اند؛ این موضوع بسیار شک برانگیز است.

عده ای از بومیان جزیره نیز داستان عاشقانه ای را روایت می کنند. به باور آن ها، ناخدای این کشتی عاشق دختری به نام مریم شده بود و به همین دلیل کشتی را به این سمت هدایت کرد.

ناخدای عاشق قصد داشت برای مقابله با مخالفت خانواده این دختر، او را با خود به یونان ببرد اما کشتی به گل نشست و این دو عاشق به یکدیگر نرسیدند؛ مردم محلی، این داستان عاشقانه را به پیرزنی به نام مریم که ساکن جزیره است، نسبت می دهند.

دیدنی ها و تفریحات مختلف در نزدیکی کشتی یونانی

ممکن است در دید اول، این کشتی به گل نشسته صرفا یک لاشه به نظر برسد اما گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از آن، به این جزیره می آیند.

به همین دلیل مسئولین نیز تلاش کرده اند تا در نزدیکی این کشتی، تفریحات مهیجی را در جهت رفاه بیشتر مسافران و ثبت خاطره ای دلنشین برای آن ها ایجاد کنند.

تماشای غروب خورشید

کشتی یونانی هنگام غروب خورشید

به جرات می توان گفت تماشای غروب در کنار کشتی یونانی بسیار دل انگیز خواهد بود و شما می توانید شاهد منظره ای خیره کننده باشید؛ اکثر مسافران، لحظات پایانی روز را به بازدید از این کشتی اختصاص می دهند.

در نزدیکی این کشتی، نورپردازی هایی صورت گرفته است که جلوه آن را دوچندان می کنند. جالب است بدانید در ایام نوروز و اعیاد مهم، در کنار کشتی یونانی مراسم شاد و سرگرم کننده ای برگزار می شود.

شترسواری و اسب سواری

شتر سواری در ساحل کیش

در ساحل کیش و در نزدیکی این کشتی، می توانید با پرداخت هزینه به شتربانان، شترسواری را تجربه کرده و خاطره ای خوش برای خود رقم بزنید.

علاوه بر شترسواری هنگام بازدید از کشتی یونانی، اسب سواری نیز تجربه ای متفاوت برای شما خواهد داشت.

پارک ساحلی غروب

پارک ساحلی غروب

این پارک که با نام پارک ساحلی کشتی یونانی نیز شناخته می شود، 60 هزار مترمربع وسعت دارد.

در این پارک ساحلی، امکانات گوناگون و مختلف قرار گرفته است تا گردشگران علاوه بر بازدید از کشتی، در این مکان نیز به تفریح بپردازند.

در محوطه پارک ساحلی یونانی می توانید دوچرخه کرایه کرده و از بوفه آن، خوراکی و تنقلات بخرید. این مکان به پارکینگ نیز مجهز شده است تا با خیالی آسوده به بازدید از کشتی یونانی بپردازید.

امکاناتی همچون کافه تریا، ایستگاه هایی برای کرایه اسکیت و رستوران ایرانی و لبنانی در آینده بهره برداری خواهند شد و بازدیدکنندگان می توانند از آن ها استفاده کنند.

پارک آبی اوشن

پارک آبی اوشن

در 8 کیلومتری از کشتی یونانی، پارک آبی اوشن، بزرگترین پارک آبی روباز ایران یکی دیگر از دیدنی های جذاب کیش قرار دارد.

این پارک برای فصول سرد سال از سیستم گرمایشی استفاده می کند و دارای استخر، سونا، اسپا، موج سواری، جکوزی و... است.

همچنین جالب است بدانید، این پارک آبی، تنها پارک آبی روباز ویژه بانوان در کشور محسوب می شود.

روستای باغو

روستای باغو

بازدید از این روستای دیدنی با مسجد و خانه های گلی زیبا و درخت لور که به مقصدی برای گردشگران تبدیل شده است، خالی از لطف نیست.

جالب است بدانید، علت نام گذاری این روستا به این نام، پیرزنی 100 ساله با نام «باغو» بوده است که در آن سکونت داشته است.

زمانی که کیش به دست پرتغالی ها تصرف شده بود، آن ها برای اشاره به این روستا، از نام پیرزن استفاده می کردند؛ این گونه، این نام روی این روستا ماندگار شد.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره

اگر به تاریخ علاقه مند هستید، می توانید به بازدید از شهر باستانی حریره در 11 کیلومتری از کشتی یونانی بروید.

این مکان تاریخی متعلق به سده 5 تا 10 هجری قمری است که در سال 1376، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باقی مانده های این شهر بزرگ و کهن شامل مجموعه ساحلی، حمام، مسجد، قنات، عمارت اعیانی و کارگاه شیشه گری است. بهترین زمان برای بازدید از این بنا، نیمه دوم سال است.

بازدید از فضای داخلی کشتی یونانی امکان پذیر است؟

تصویر کشتی یونانی از نزدیک

از داخل این کشتی زیبا تصاویری موجود است که توسط غواصانی حرفه ای گرفته شده اند. امروزه، بازدید از فضای داخلی آن به علت فرسودگی های زیاد امکان پذیر نیست.

این کشتی در طول سالیان طولانی و به علت رطوبت هوا دچار پوسیدگی شده است؛ بخش های زیرین کشتی که به صورت دائمی در تماس با آب شور دریا قرار دارند، به طور کامل پوسیده شده اند.

در مدت کوتاهی، اجازه تردد و بازدید از این فضا مهیا شده بود که همین امر، موجب بیشتر شدن سرعت تخریب کشتی شد.

اکنون این کشتی به مکانی برای زندگی جانوران دریایی تبدیل شده است و به لحاظ ایمنی، از امنیت کافی برخوردار نیست؛ زیرا، امکان فروپاشی آن به نسبت سال های گذشته بیشتر شده است.

بدنه این کشتی همانند بخش عقبی آن، در حال فروریختن به درون آب است و پیش بینی شده تا چندسال آینده، اثری از این جاذبه دیدنی در کیش باقی نماند.

بهترین زمان برای بازدید از کشتی یونانی کیش

نمایی دیگر از کشتی یونانی در کیش

جزیره کیش در استان هرمزگان و در بخش جنوبی کشور قرار دارد. در نیمه اول سال، آب وهوای گرم و شرجی این جزیره برای بسیاری از مسافران خارج از تحمل است؛ در نتیجه، بهترین زمان برای سفر به کیش، فصل پاییز و زمستان خواهد بود.

در صورتی که در فصل بهار و تابستان به این جزیره سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم مراقب گرمازدگی و آفتاب سوختگی باشید.

مسیر دسترسی به کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش

جزیره زیبا و مرجانی کیش در استان هرمزگان و در جنوب ایران قرار دارد. برای دسترسی به کشتی یونانی به گل نشسته، نیاز است تا به سمت جنوب غربی این جزیره حرکت کنید.

پس از آن به خیابان غروب کیش رفته و با گذر از میدان غروب به پارک ساحلی کشتی یونانی(پارک ساحلی غروب) خواهید رسید.

بهترین راه برای بازدید از جاذبه های متنوع این جزیره، استفاده از تاکسی یا اجاره اتومبیل است؛ تاکسی ها اکثرا به صورت دربستی فعالیت می کنند.

سخن پایانی

در این مقاله، با یکی از دیدنی های جذاب کیش آشنا شدیم؛ کشتی به گل نشسته یونانی، امروزه به جاذبه نمادین برای این جزیره تبدیل شده است.

بسیاری از افراد در سفر به کیش برای بازدید از این کشتی، تماشای غروب خورشید و استفاده از دیگر تفریحات گوناگون در نزدیکی آن، به این منطقه می آیند.

این جزیره با امکانات متنوع و تفریحات مهیج، تجربه ای متفاوت از سفر را برای شما به ارمغان می آورد؛ برای دسترسی به هر یک از این دیدنی ها می توانید از تاکسی های جزیره استفاده کنید.

اجاره ماشین از دیگر گزینه های ایده آل برای گشت وگذار در کیش محسوب می شود. کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای باکیفیت داخلی و خارجی، در این جزیره زیبا نیز همراه شما خواهد بود.

دیدگاه شما

فرمول: 38 + 2
02149934