جنگل های کمتر دیده شده ایران

جنگل های کمتر دیده شده ایران

ایران، کشوری چهار فصل و مملو از زیبایی ها است، در هر فصل از سال که به نقاط مختلف آن سفر کنید، با آب وهوا و اقلیم متفاوتی روبه رو می شوید.

در میان طبیعت بکر و تماشایی کشور، جنگل های سرسبز و انبوه، که در دل خود زیبایی های منحصربه فردی جای داده اند، همچونی نگینی سبز می درخشند.

دسترسی به هر کدام از این جنگل ها، از راه های مختلفی امکان پذیر است؛ عده ای طبیعت گردی را انتخاب می کنند و تنها با یک کوله پشتی سبک و همسفرانی ماجراجو به سراغ کشف این مکان ها می روند.

برخی دیگر برای گشت وگذار در طبیعت، خودروهای آفرودی و دو دیفرانسیل را انتخاب می کنند تا علاوه بر کسب تجربه های جدید و هیجان انگیز، از مکان های بکر نیز دیدن کنند.

خطه سبز شمال کشور با جنگل هایی انبوه و زیبا، مقصد خوبی برای تفریحات ماجراجویانه است. لازم به ذکر است، شما می توانید خودرو مناسب با نوع سفر خود را از فهرست ماشین های باکیفیت مجموعه کافه رنت اجاره کنید.

در ادامه به معرفی جنگل های بکر و کمتر دیده شده در ایران می پردازیم. همراه ما باشید تا در سفری کوتاه از جاذبه های سبز کشور دیدن کنیم.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

یکی از زیباترین و بکرترین جنگل های ایران، جنگل دالخانی است که به «دالان بهشت رامسر» نیز شهرت دارد.

این جنگل انبوه، با وسعتی نزدیک به 600 هزار مترمربع در ارتفاع 800 متری بالاتر از سطح دریا قرار دارد؛ به همین دلیل اغلب اوقات با ابرها پوشیده شده است.

درختان سربه فلک کشیده و تودرتو، تونل هایی به رنگ سبز را ایجاد کرده اند که همراه با هوای مه آلود، منظره ای خیره کننده را پیش روی شما قرار می دهند.

جنگل دالخانی، علاوه بر اینکه مکانی بکر برای کمپینگ و جنگل نوردی است، جاذبه های دیگری مانند دریاچه، رودخانه، دریای ابر و آبشاری زیبا نیز دارد که گزینه های خوبی برای بازدید محسوب می شوند.

این جنگل، به دلیل قرارگیری در ارتفاع 800 متری، جنگلی نیمه مرتفع به شمار می رود و هنوز با زباله ها، آلوده نشده است؛ بنابراین می توانید از زیبایی های آن لذت ببرید.

جنگل های انبوه دالخانی از گونه های گیاهی متنوع مانند شاه بلوط، راش، اقاقیا، ارس، مندی، ازگیل، زالزالک وحشی، شمشاد، ازگیل و... تشکیل شده است.

همان طور که اشاره کردیم، جنگل دالخانی یکی از جاذبه های دیدنی رامسر به شمار می رود و برای دسترسی به آن نیاز است تا از سمت شرق رامسر و جاده رامسر-تنکابن خود را به سه راهی جنت رودبار برسانید.

پس از آن، راه را از سمت راست ادامه دهید تا به جاده ییلاقی جنت رودبار برسید؛ با طی کردن مسیری کوتاه، جنگل دالخانی نمایان می شود.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

از دیگر جنگل های بکر و دست نخورده که برای طبیعت گردی مناسب است می توان به جنگل فندقلو در اردبیل اشاره کرد. دشت های بابونه و هوای با طراوت این منطقه، به زیبایی آن افزوده اند.

جنگل های هیرکانی فندقلو، نزدیک به 16 هزار هکتار وسعت دارد و در آن 19 گونه مختلف جنگلی مانند فندق، ممرز، راش، بلوط، بیدمشک و... به چشم می خورد.

علت نام گذاری این جنگل به نام «فندقلو»، وجود تعداد زیاد درختان فندق نسبت به دیگر گیاهان در این منطقه است. در دشت ‍ های این جنگل، سوسن چلچراغ، یکی از نادرترین گل های دنیا و گیاه بابونه می رویند.

این منطقه، زیستگاه جانورانی مانند گوزن وحشی، روباه، گرگ، خرس قهوه ای، سمور، چکاوک، قرقاول، عقاب طلایی است؛ بنابراین در صورت اقامت در طبیعت، تدابیر لازم را در نظر بگیرید.

جنگل فندقلو، با ارتفاع 1850 متر بالاتر از سطح دریا، جزو مناطق کوهستانی محسوب می شود.

به همین دلیل، در بیشتر روزهای سال آب وهوای مطبوع، خنک و مه آلود دارد؛ در گرم ترین روزهای تابستان نیز جریان ابر در کمترین ارتفاعات آن دیده می شود.

دشت بابونه

علاوه بر جنگل نوردی و بازدید از دشت های بابونه، که همچون فرشی از گل این منطقه را پوشانده اند، می توانید به آبگرم مشه سویی، که در وسط جنگل و در ارتفاع 630 متری واقع شده است، سر بزنید.

پیست اسکی روی چمن با 1700 متر ارتفاع از سطح دریا، تله کابین، سورتمه، کارتینگ و زیپ لاین حیران از جمله مهیج ترین تفریحاتی هستند که می توانید از آن ها لذت ببرید.

جنگل فندقلو در جنوب شهر نمین واقع شده است و مسیرهای مختلفی برای دسترسی به آن وجود دارد.

اگر از مسیر گردنه حیران حرکت می کنید، در فاصله نزدیک به 200 متر پیش از تونل حیران، وارد راه فرعی سمت راست جاده شوید.

با طی کردن 1 کیلومتر، به دوراهی می رسید که مسیر سمت چپ آن، راه رسیدن به جنگل است. در صورتی که مسیر حرکت شما از آستارا به اردبیل است، در نزدیکی شهر نمین، سه راهی اردبیل به آستارا قرار دارد.

در همین مسیر، از طریق یک جاده فرعی وارد روستای دودران شده و پس از آن راهی خانقاه سفلی و روستای آرپاتپه شوید.

در چهارراه این روستا به سمت چپ بپیچید. با طی کردن 4 کیلومتر، به پارکینگ فندقلو می رسید.

لازم به ذکر است با توجه به موقعیت این منطقه، راه های متعددی برای کوهنوردی و رسیدن به جنگل فندقلو وجود دارد؛ در این میان، مسیرهای آبشار لاتون و دریاچه سوها بهترین مسیرهای راهپیمایی برای رسیدن به جنگل محسوب می شوند.

جنگل پاسبند

جنگل پاسبند

در نزدیکی بهشهر، جنگل مه آلود و وهم انگیز پاسند واقع شده است. اگر علاقه مند به فیلم هایی با ژانر ترسناک هستید، بازدید از این جنگل زیبا و بکر را در برنامه خود بگنجانید.

جنگل پاسند، که بخشی از هزار جریب محسوب می شود، در اغلب فصول سال دارای مه است. این منطقه، پوشش گیاهی متنوع و انبوه شامل درختان راش، بلوط، ممرز، ازگیل و آلوچه وحشی، زرشک کوهی و... دارد.

همچنین گیاهانی مانند شقایق، گل رز، بنفشه، زعفران وحشی و... به همراه گیاهان دارویی مانند آویشن و گل گاو زبان نیز در این جنگل یافت می شود؛ پیشنهاد می کنیم، عکاسی کردن از این زیبایی ها را فراموش نکنید.

جنگل پاسند، منطقه شکار ممنوع به حساب می آید زیرا زیستگاه حیواناتی نظیر گوزن، گرگ، خرگوش، گراز، پلنگ، خرس قهوه ای، قرقاول، عقاب، کرکس و... است.

از دیگر جاذبه هایی که در نزدیکی این جنگل وجود دارد می توان به آبشار اسپه او، که به صورت پلکانی است، اشاره کرد؛ این آبشار مقصد بسیاری از کوهنوردان است.

آبشار سمبی، غار بادو لکلک، استخر طبیعی روستای کلا، چشمه عبداللهی و چشمه کینوا، که یکی از معروف ترین چشمه های مازندران محسوب می شود، از دیگر دیدنی ها در نزدیکی روستای پاسند هستند.

به دلیل موقعیت جغرافیایی این جنگل، آب وهوای آن معتدل و مرطوب است و شما می توانید در نیمه اول سال از این زیبایی ها دیدن کنید. مسیر دسترسی به پاسند، از شرق بهشهر است.

کافی است مسیر 3 کیلومتری را از سمت راست اتوبان طی کنید تا به روستای زیبای پاسند، یکی از روستاهای بکر شمال ایران برسید. به سمت کوه حرکت کرده تا به دوراهی برسید. در مسیر سمت چپ، جنگل پیش روی شما قرار می گیرد.

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران

در شمال استان آذربایجان شرقی و در کناره جنوبی رود ارس، جنگل های ارسباران با 130 هزار هکتار وسعت قرار گرفته اند؛ در حال حاضر، این جنگل ها محدود به مرزهای شهرستان های کلبیر، ورزقان و اهر هستند.

ارسباران، یکی از مناطق بکر و دست نخورده با چشم اندازهای طبیعی و خارق العاده محسوب می شود.

این جنگل کوهستانی، از نوع جنگل های ارزشمند هیرکانی است و از این لحاظ به جنگل های شمال کشور شباهت دارد.

این جنگل زیبا با کوه های مرتفع، تحت تاثیر آب وهوای مدیترانه ای است و بین مناطق خزری و قفقازی قرار دارد؛ به همین دلیل آب وهوای متفاوتی بر آن حاکم است.

همچنین، در این منطقه، جویبارهای مختلفی وجود دارند که به رودخانه ارس می ریزند. جنگل ارسباران، توسط سازمان یونسکو، به عنوان زیست کره معرفی شده است.

پوشش گیاهی ارسباران شامل درختان ممرز، گردو، بلوط، سماق، زرشک، سرخدار، گلابی وحشی و... است.

همچنین، این جنگل ها زیستگاه حیوانات نادر و کمیابی مانند سیاه خروس و مارال است؛ خرس قهوه ای، کبک، قرقاول، پلنگ، گراز، بز کوهی و... از دیگر جانورانی هستند که در این منطقه زندگی می کنند.

آهو در جنگل ارسباران

جاذبه های تاریخی فراوانی در این بخش وجود دارد که گواه خوبی بر پیشینه آن است و هرساله مسافران و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند؛ قلعه بابک، پشتو و جوشین، بقعه شهاب الدین اهری، قصر آینه لو، دژ قهقهه، کلیسای آینالو، وینق، ناپشته از جمله بناهای باستانی این منطقه به حساب می آیند.

ارسباران، ییلاقات متعددی دارد که علاوه بر زیبایی فراوان و چشم اندازهای تماشایی، به گردشگران، فرصت آشنایی با فرهنگ مردم عشایر را هدیه می دهند.

ییلاق ایل بسطاملو، چپرلی و آقداش از دیگر ییلاقات بسیار زیبای این منطقه هستند که می توانید از آن ها بازدید کنید.

تاسیسات آب درمانی کلیبر، از مشهورترین مجتمع های آب درمانی کشور محسوب می شود که در نزدیکی روستای متاللی قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل های انبوه و سبز ارسباران، فصل بهار و تابستان است، چراکه این منطقه کوهستانی در نیمه اول سال، آب وهوای دل پذیری دارد.

مسیرهای مختلفی برای دسترسی به جنگل های ارسباران وجود دارد که بهترین راه، از شهر کلیبر آغاز می شود.

اگر از تبریز به سمت این شهر حرکت کنید نیاز است تا 200 کیلومتر به سمت شمال شرق برانید. منطقه حافظت شده ارسباران در 50 کیلومتری کلیبر قرار دارد.

جنگل انجیلی

جنگل انجیلی

منطقه سوادکوه در استان مازندران، نامی آشنا برای طبیعت گردان است. در میان جنگل های بکر این بخش، جنگل انجیلی یکی از گزینه های مناسب برای بازدید به شمار می رود.

این جنگل زیبا، در نزدیکی روستای ولیلا قرار دارد و محیطی آرام و مناسب برای گردش و جنگل نوردی محسوب می شود.

انجیلی، درختان عجیب و بلندی هستند که ارتفاع آن ها به 25 متر نیز می رسد؛ چوب این درخت، بسیار سخت است و به «چوب آهن» شهرت دارد.

درختان انجیلی، که گونه گیاهی غالب سوادکوه هستند، با تنه و برگ های متفاوت خود شناخته می شوند.

در فصل بهار، برگ ها به رنگ بنفش مایل به قرمز دیده می شوند. این برگ ها در فصل تابستان به رنگ سبز تیره و در پاییز به رنگ های زرد، نارنجی پررنگ و قرمز درمی آیند.

از دیگر زیبایی های این جنگل که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند، تنه درختان انجیلی است؛ رنگ قهوه ای مایل به قرمز تنه این درختان با لکه های قهوه ای روشن، باعث می شود ساعت ها غرق در تماشای این زیبایی ها شوید.

در دل جنگل های انجیلی، آبشار دیدنی ولیلا با ارتفاع 25 متر از سطح زمین قرار دارد که مقصد بسیاری از گردشگران در فصل تابستان محسوب می شود.

بهترین زمان بازدید از این منطقه، از فصل بهار تا پاییز است.

مسیر دسترسی به جنگل انجیلی، از جاده فیروزکوه-قائمشهر امکان پذیر است.

با پیمودن این راه، به میدان شهر زیرآب می رسید. اکنون، مسیر را از سمت لاجیم ادامه دهید تا بعد از طی کردن 18 کیلومتر به روستای اتو برسید.

بعد از عبور از این روستا، به دوراهی می رسید که سمت چپ آن، به روستای ولیلا راه دارد. از داخل روستا، حدود 45 دقیقه طول می کشد تا با پیاده روی به جنگل انجیلی برسید.

جنگل شیرآباد

جنگل شیرآباد

یکی دیگر از جنگل های بکر و کوهستانی شمال ایران، جنگل شیرآباد در نزدیکی شهرستان رامیان استان گلستان است که در 7 کیلومتری شهر خان ببین قرار دارد.

در دل این جنگل، آبشار شیرآباد، که جزو میراث طبیعی و ملی ایران است، دیده می شود.

این آبشار زیبا، مجموعه ای از 12 آبشار بزرگ و کوچک است که به صورت پلکانی قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است، 7 آبشار از این مجموعه، معروف هستند و هر یک بر اساس ویژگی هایی که دارند به نام های مختلفی مانند عروس، پنهان و دوقلو و... شناخته می شوند.

محیط جنگلی و بکر شیرآباد با گیاهانی چون ممرز، توسکا، خزه، سرخس، قارچ های مختلف، افرا و انجیل پوشیده شده و زیستگاه جانورانی همچون مارال، پلنگ، خرس، شوکا و... است.

جالب است بدانید، در غار شیرآباد، گونه در حال انقراض سمندر غارزی گرگانی، خرچنگ آب شیرین، قورباغه جنگلی و خفاش زندگی می کنند.

بهترین زمان برای جنگل نوردی در شیرآباد، نیمه اول سال است تا بتوانید از هوای مطبوع، تماشای مناظر و آبشار زیبای آن لذت ببرید.

علاوه بر آبشارهای چشم نواز و طبیعت بکر، شما می توانید در هنگام بازدید از این جنگل به عکاسی، غارنوردی و جنگل نوردی بپردازید.

در حوضچه های آب، شنا و آب تنی کرده و در کنار خانواده و دوستان خود، پیک نیک برگزار کنید.

راه دسترسی به جنگل شیرآباد از استان گلستان و شهرستان رامیان است. در 7 کیلومتری جنوب شهر خان ببین، با طی کردن مسیری کوتاه به روستای شیرآباد می رسید.

جنگل شیرآباد، در فاصله 2 کیلومتری از این روستا قرار دارد.

سخن پایانی

در این مقاله، با جنگل های کمتر دیده شده و بکر ایران آشنا شدیم. خطه سبز شمال کشور، با طبیعت چشم نواز و دیدنی خود به یکی از مقاصد مهم برای سفر تبدیل شده است.

علاوه بر مسافران داخلی، هرساله گردشگران و طبیعت گردان خارجی بسیاری برای دیدن این زیبایی ها به ایران سفر می کنند.

درختان ارزشمند هیرکانی، جنگل های انبوه و سبز، گل ها و گیاهان مختلف همراه با آب وهوایی مطبوع و دل پذیر از جمله مواردی هستند که در شمال کشور می توان یافت.

چنانچه قصد سفر به هر یک از این مناطق دیدنی و بکر را دارید، می توانید ماشین مدنظر خود را از فهرست مجموعه کافه رنت انتخاب و اجاره کنید.

کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای اجاره ای باکیفیت، همراه و همسفر شما خواهد بود.

دیدگاه شما

فرمول: 46 + 2

نظرات

  • فاطمه
    فاطمه

    ای خدا من عاشق تمااام جنگلام سرسبزی رو خیلی دوست دارم

    1402-06-05 17:48:56
02149934