مناطق گردشگری اطراف اصفهان

مناطق گردشگری اطراف اصفهان

استان اصفهان، یکی از مقاصد گردشگری و پرطرفدار بین ایرانی ها و گردشگران خارجی است. شهر اصفهان و اطراف آن، علاوه بر جاذبه های تاریخی و جاذبه های معماری، جاذبه های طبیعی چشم نواز بسیاری دارد.

کویر، آبشارها، دهکده های تفریحی و... از جمله جاذبه های گردشگری محبوب استان اصفهان هستند. با ما همراه باشید تا بیشتر با جاذبه های گردشگری اطراف اصفهان آشنا شویم.

اگر قصد سفر به شهر زیبای اصفهان و نقاط گردشگری اطراف آن را دارید، می توانید از کافه رنت به اجاره ماشین مدنظر خود را بپردازید.

اصفهان

اصفهان، یکی از شهرهای تاریخی در مرکز ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران است. اصفهان در سه حکومت تاریخی آل بویه، سلجوقیان و صفویان، به عنوان پایتخت برگزیده شده است. آثار به جا مانده از این حکومت ها و دوران های تاریخی، یکی از جاذبه های مهم استان اصفهان هستند.

اصفهان

صنایع دستی و سنتی اصفهان، طرفداران بسیاری در داخل و خارج کشور دارد و به کشورهای مختلفی نیز صادر می شود. علاوه بر جاذبه های تاریخی، اصفهان به دلیل داشتن رودهایی مانند زاینده رود، باتلاق گاوخونی، بخش هایی از رشته کوه زاگرس، جنگل، آبشار و کویر، جاذبه های طبیعی بسیاری دارد.

نقاشی از شهر اصفهان

همچنین تنوع گیاهی و جانوری این منطقه نیز، از دیگر جاذبه های طبیعی اصفهان هستند. در ادامه با برخی شهرها و جاذبه های اطراف شهر اصفهان آشنا خواهیم شد.

پارک ملی کلاه قاضی

این پارک، با بیش از 47 هزار هکتار، در گذشته شکارگاه شاهان صفویه و قاجاریه بود. پارک ملی کلاه قاضی، دارای تنوع پوشش گیاهی و جانوری، رشته کوه کلاه قاضی و کوه شیدان است.

کوه شیدان

بلندترین قله موجود در این منطقه، به 2500 متر ارتفاع، با شکلی جالب، شبیه کلاهی است که قاضیان قدیم بر سر می گذاشتند و به همین دلیل نام این منطقه به کلاه قاضی معروف است.

از گونه های خاص این پارک ملی می توان پلنگ ایرانی، آهوی ایرانی، کل و بز بومی و قوچ و میش را نام برد.

بز کوهی در پارک ملی کلاه قاضی

پرندگان بسیار زیاد، پستانداران و خزندگان، از جمله حیواناتی هستند که در پارک ملی کلاه قاضی زندگی می کنند.

به لحاظ پوشش گیاهی نیز گونه های بسیار زیادی از جمله شقایق، لاله وحشی، آویشن، خارشتر، خاکشیر، گل گاوزبان، کاسنی، ریواس و همیشه بهار، در این پارک وجود دارند.

برای بازدید از این پارک، باید از اداره محیط زیست اصفهان، مجوز بگیرید. این پارک با اصفهان 36 کیلومتر فاصله دارد و از طریق جاده اصفهان به شیراز، می توان به آن رسید.

منطقه گردشگری لادر، خمینی شهر

در منطقه ای کوهستانی، طبیعتی زیبا و چشم نواز، در خمینی شهر، در استان اصفهان، می توان لذت بخش ترین گردشگری را داشت. این منطقه با 230 هزار هکتار، یکی از قطب های گردشگری استان اصفهان است.

منطقه گردشگری لادر

معروف ترین و پرطرفدارترین بخش در این منطقه، چشمه لادر است که طبیعتی بسیار زیبا دارد. چشمه لادر، با زیبایی های منحصر به فرد و طبیعتی کوهستانی، سالانه میزبان گردشگران بسیاری است.

در این منطقه امکانات گردشگری بسیاری هم فراهم شده است تا سفر را برای مسافران لذت بخش تر کند.

نمای بالا از منطقه گردشگری لادر

فضای باز و زیبا برای کودکان، مسیرهای رفت و آمد راحت، پارکینگ و... از جمله امکاناتی است که در این منطقه فراهم شده است.

می توان بهترین زمان سفر به این چشمه را تابستان ذکر کرد؛ چراکه سرسبزی و زیبایی طبیعت در این منطقه، در فصل تابستان بسیار دل انگیز می شود؛ اما در زمستان هم آب های منجمد و قندیل ها، زیبایی خاصی دارند. این چشمه در 5 کیلومتری خمینی شهر قرار گرفته است.

آبشار

چادگان، دهکده تفریحی زاینده رود

یکی از زیباترین مناطق اطراف اصفهان، چادگان است. 245 هکتار فضای سبز، نیم هکتار گلخانه، 124 گونه گیاهی، امکانات تفریحی متنوع، مواردی هستند که در منطقه چادگان با آن ها مواجه خواهید شد.

این منطقه دارای طبیعتی بسیار زیبا و مسحورکننده است که داشتن دریاچه ای بزرگ، این زیبایی را دوچندان می کند.

چادگان

در این دهکده ی تفریحی، برای هر سلیقه و علاقه ای، غافل گیری های زیادی وجود دارد.

این مجموعه، با دریاچه سد پشت زاینده رود، 15 کیلومتر فاصله دارد و در فاصله 120 کیلومتری اصفهان قرار گرفته است. این منطقه در گذشته توسط پادشاهان مختلفی هم مورد توجه قرار گرفته است.

دریاچه سد پشت زاینده رود

در گذشته این منطقه را به نام پارتاک می شناختند. پادشاهان هخامنشی و صفوی و حتی اسکندر مقدونی، توجه خاصی به این منطقه داشته اند.

دهکده تفریحی زاینده رود

اسکندر مقدونی مدت زیادی در این منطقه اقامت داشته است. در کنار این دهکده، روستایی به نام اسکندری وجود دارد که برخی معتقدند نام این روستا از همان زمان سکونت اسکندر مانده است.

در این منطقه می توانید به تفریحاتی مانند ماهی گیری، قایق سواری، غواصی، والیبال ساحلی، تله کابین و.... بپردازید. در این منطقه، کلیه امکانات اقامتی از جمله ویلا و سوییت وجود دارد.

شهری زیرزمینی در شهرستان تیران

شاه عباس صفوی، در زمان حکومت خود، ارامنه را به شهری به نام تیران، در استان اصفهان کوچ اجباری داد. برخی از این مردم در روستایی به نام کرد علیا، ساکن شدند. مردم این روستا، برای در امان ماندن از سرمای سخت زمستان و ناامنی هایی که وجود داشت، تصمیم خلاقانه ای گرفتند و شروع به ساخت شهری در زیرزمین کردند.

شهری زیرزمینی در شهرستان تیران

این مردم کشاورز و دام پرور، شهری زیرزمین، با 20 هزار متر مربع وسعت، ساختند. شاید باورش سخت باشد اما این شهر در سال 1395 کشف شد. اکنون بیش از 1600 مترمربع از آن به بهره برداری رسیده و برای عموم قابل بازدید است.

داخل شهر زیرزمینی

برخی نیز این شهر زیرزمینی را مربوط به دوران اشکانیان می دانند که در آن زمان، کاربری نظامی و امنیتی داشته است.

بنابراین این شهر زیرزمینی بیش از 2 هزار سال قدمت دارد. در این روستا، مقبره ای هم از ارامنه به جا مانده است که 200 سنگ قبر در آن، به ثبت ملی رسیده اند.

این منطقه، در 45 کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته و برای گردشگران امکانات لازم نیز فراهم شده است. تاکنون بیش از 80 ورودی این شهر کشف شده اند که سطح زمین را به شهر زیرزمینی در عمق 8 متری وصل می کنند.

آبشار پونه زار، فریدون شهر

یکی از زیباترین و چشم نوازترین جاذبه های گردشگری کشور، آبشار پونه زار، در استان اصفهان است.

این آبشار در ارتفاعات زاگرس، از توابع شهرستان فریدون شهر است. ذوب شدن برف و یخچال های ارتفاعات رشته کوه زاگرس، منشا این آبشار زیبا است که آب گوارایی دارد.

آبشار پونه زار

دیواره هایی که آبشار از آن ها به پایین می ریزد، پوشیده از خزه هستند و منظره بسیار زیبایی ایجاد کرده اند. خزه، پونه و درختان زرشک وحشی، اطراف این آبشار 40 متری را پوشانده اند و طبیعت زیبا و بکری ساخته اند.

این آبشار در تمام طول سال جاری است و در زمستان آب آن منجمد می شود و شاهد قندیل های زیبای این منطقه هستیم.

آبشار پونه زار در فریدون شهر

در تابستان و بهار، این آبشار پر آب تر و طبیعت آن بسیار زیبا و سرسبز است. در پاییز نیز سمفونی رنگارنگ درختان با رنگ های زرد و نارنجی و قرمز، چشم انداز بسیار زیبایی دارند. این آبشار در فاصله 188 کیلومتری اصفهان، 145 کیلومتری شهرکرد قرار گرفته است.

دشت لاله های واژگون

برای رسیدن به این آبشار باید به فریدون شهر در استان اصفهان بروید و سپس به سوی روستای پشتکوه بروید. فاصله این آبشار تا فریدون شهر، 25 کیلومتر است.

قنات مزدآباد، شاهین شهر

دومین قنات باستانی ایران، با بیش از 2 هزار سال قدمت، در شمال استان اصفهان، شهرستان شاهین شهر قرار گرفته است.

این قنات به عنوان یکی از قدیمی ترین قنات های دست کن جهان شناخته می شود. این قنات یکی از معدود قنات های دنیا است که در آن از سدهای زیرزمینی استفاده شده و معماری بسیار پیشرفته ای دارد که با توجه به زمان ساخت آن، خارق العاده است.

قنات مزدآباد

قنات مزدآباد، 18 کیلومتر طول دارد که چاه های آن عمقی 100 متری دارند. از دیگر ویژگی های خاص و عجیب این قنات، این است که دو رشته آب سرد و گرم در آن جریان دارد. این رشته قنات، با توجه به ویژگی های خاص و قدمت زیادش، به ثبت جهانی یونسکو رسیده و به عنوان میراثی جهانی، ثبت شده است.

قنات مزدآباد در شاهین شهر

در این قنات، سه سد، برای ذخیره آب ساخته شده که در جهان، این ساخته ها بسیار کم نظیر هستند. این قنات ها به دلیل اقلیم کویری و برای کشاورزی و موارد دیگر، ساخته شده اند.

قنات در شاهین شهر

سخن پایانی

استان اصفهان، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین مقاصد گردشگری بین ایرانی ها و گردشگران خارجی است. این استان علاوه بر جاذبه های تاریخی، معماری و صنایع دستی پرطرفدار، جاذبه های طبیعی و گردشگری دیگر نیز در آن فراوان هستند.

اصفهان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که از دوران های مختلف، جاذبه هایی تاریخی را در خود جای داده است. در اطراف اصفهان نیز جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی وجود دارد.

شهر زیرزمینی شهرستان تیران، پارک ملی کلاه قاضی، منطقه گردشگری چادگان، آبشار پونه زار و چشمه لادر، از جمله زیباترین مناطق گردشگری اطراف اصفهان هستند که در این مطلب به بررسی آن ها پرداختیم.

کافه رنت

مجموعه کافه رنت، ارائه دهنده خدمات اجاره خودرو در داخل و خارج کشور است. برای سفر به استان اصفهان و بازدید از شهرها و جاذبه های اطراف آن، می توانید از این مجموعه خودروی مورد نظر خود را کرایه کنید.

کافه رنت، انواع خودروهای اقتصادی، لوکس، خانوادگی و آفرودی را در سبد محصولات خود دارد.

این مجموعه با بیش از 10 سال سابقه، خدمات بسیار زیادی را نیز به مشتریان ارائه می دهد. از جمله خدمات این شرکت می توان به بیمه کامل خودروها، پشتیبانی و امداد جاده ای و تحویل خودرو در شهرهای مختلف را نام برد.

با آرزوی سفری خوش...

دیدگاه شما

فرمول: 32 - 3
02149934