فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی، از بزرگ ترین فرودگاه های دنیا است که به دلیل داشتن وسعت بسیار زیاد، پر رفت و آمدترین فرودگاه جهان، شناخته شده است.

از طریق این فرودگاه، می توانید به 270 نقطه دنیا با بهترین شرکت های هواپیمایی، سفر کنید.

امکانات رفاهی این فرودگاه، بسیار متنوع است و مسافران را بی نیاز از خروج از فرودگاه، برای تامین وسایل ضروری می کند. در ادامه، به معرفی این فرودگاه، شرکت های هواپیمایی، امکانات رفاهی و... می پردازیم.

معرفی فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی (Dubai Airport)، فرودگاه اصلی کشور امارات متحده عربی است که در شهرک القرهود، در 4.6 کیلومتری شرق دبی، واقع شده است.

این فرودگاه، پررفت وآمدترین فرودگاه جهان، بر اساس جابه جایی مسافران بین المللی، سومین فرودگاه پررفت وآمد جهان، بر پایه تعداد مسافر و ششمین فرودگاه پررفت وآمد جهان، برحسب پروازهای باربری است.

فرودگاه بین المللی دبی که با کد یاتا DXB و ایکائو OMDB شناخته می شود، در سال 2014، با بیش از 70 میلیون جابه جایی مسافر، در فهرست پررفت وآمدترین فرودگاه جهان، قرار گرفت.

فرودگاه بین المللی دبی، بیش از 2900 هکتار، مساحت دارد. این فرودگاه، توسط اداره فرودگاه های دبی، اداره می شود و قطب اصلی شرکت های هواپیمایی فلای دبی و امارات است.

این فرودگاه عظیم، 3 ترمینال بسیار بزرگ دارد که ظرفیت سالانه آن، حدود 75 میلیون مسافر است.

حدود 140 شرکت هواپیمایی از 6 قاره جهان، با این فرودگاه، همکاری دارند و هر هفته، بیش از 8000 پرواز، از این فرودگاه، به مقصدهای مختلف دنیا، بلند می شوند. در ادامه، به بررسی امکانات، معرفی ترمینال ها و پروازهای این فرودگاه بین المللی دبی، می پردازیم.

حمل و نقل فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی

با توجه به اینکه در هر ساعت، پروازهای بسیار زیادی، از سرتا سر دنیا، در این فرودگاه، می نشیند، سیستم های حمل و نقل متنوعی نیز، تعبیه شده تا رفاه مسافران، تامین شود.

برای خروج از فرودگاه به سمت مقصد نهایی و یا محل اقامت، 4 راه، پیش روی شماست:

تاکسی

ایستگاه تاکسی، در خروجی هر سه ترمینال این فرودگاه، وجود دارد. تاکسی ها، از کیلومتر شمار استفاده می کنند و از امنیت بالایی، برخوردار هستند.

اتوبوس

در هر سه ترمینال فرودگاه، ایستگاه اتوبوس وجود دارد و مقصد نهایی آن ها، ایستگاه های السبخه (Al Sabkha) و الغبیبه ( Al Ghubaiba ) است. برای استفاده از اتوبوس، باید کارت الکترونیکی نول، داشته باشید.

مترو

در ترمینال های شماره 1 و 3 این فرودگاه، خط قرمز مترو، فعالیت می کند و قطارها، هر روزه از ساعت 6 صبح تا 12 شب، هر 10 دقیقه یک بار، عبور می کنند.

خودروی شخصی

یکی از بهترین و راحت ترین گزینه ها، برای خروج از فرودگاه و گشت وگذار در دبی، استفاده از خودروی شخصی است. قبل از رسیدن به مقصد، می توانید از کافه رنت که یکی از موسسه های اجاره خودرو در دبی، ایران و ترکیه است، خودروی مورد نظرتان را رزرو کنید و در اسرع وقت، در فرودگاه، تحویل بگیرید.

با انتخاب گزینه اجاره خودرو از فرودگاه، از سایت موسسه های معتبر اجاره خودرو، می توانید خودروی موردنظرتان را در فرودگاه، از اپراتور شرکت تحویل بگیرید و سفر بی نظیر خود را در جاده های زیبای دبی آغاز کنید.

امکانات فرودگاه بین المللی دبی

امکانات فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی، مانند سایر فرودگاه های دنیا، از استانداردهای قوانین بین المللی تبعیت نموده و دارای بخش های مختلفی، برای رفاه حال مسافران است که شامل موارد زیر، می شود:

اطلاعات فرودگاه

بخش اطلاعات این فرودگاه، در ترمینال 1 واقع شده است. علاوه بر این، در تمام سالن های فرودگاه، افرادی با تیشرت آبی را می بینید که از کارمندان این بخش، هستند و اگر پرسشی داشته باشید، شما را راهنمایی خواهند کرد.

فروشگاه های مواد غذایی و رستوران فرودگاه

در سالن A فرودگاه، رستوران های لوکس و کافه های زیبا با منوی هیجان انگیز، وجود دارد.

در سالن B، می توانید انواع غذاهای دریایی، عربی و بین المللی را سفارش دهید. در سال C، یک فودکورت بسیار بزرگ وجود دارد که با منوی بی نظیری از فست فود و نوشیدنی، از شما پذیرایی می کند.

اگر مایل به صرف یک میان وعده و یا غذای سبک هستید، می توانید به سالن عمومی ترمینال 1و 3 مراجعه کنید و از فروشگاه های این بخش، غذای مورد نظر خود را تهیه نمایید.

مراکز خرید فرودگاه

در هر سه ترمینال فرودگاه، مراکز خرید متعددی وجود دارد که با مراجعه به آن ها، می توانید تجربه یک خرید دیوتی فری(بدون مالیات) را کسب نمایید.

تمام فروشگاه های فرودگاه، 24 ساعته فعالیت می کنند و هر زمان که بخواهید، می توانید از این مراکز، خرید نمایید.

اینترنت

در این فرودگاه، اینترنت رایگان نامحدود و رایگان، وجود دارد که با اتصال به شبکه های “DXB Free WiFi” یا “DWC Free WiFi” می توانید از آن ها، استفاده کنید.

بخش خدمات مالی

در هر سالنی که باشید و به دریافت وجه نقد، تبدیل نرخ ارز و چنج کردن پول نیاز داشته باشید، می توانید به شعب بانک های موجود در تمامی ترمینال ها، مراجعه نمایید.

فروشگاه دیوتی فری فرودگاه نیز، بدون دریافت مالیات، برخی از امور بانکی را انجام می دهد.

بخش اشیا گمشده

اگر چمدان و وسیله ای که همراه داشتید را گم کردید، می توانید به این بخش، مراجعه نمایید. بخش اشیا گمشده، در هر سه ترمینال وجود دارد و هر شی گمشده ای، به این قسمت، تحویل داده می شود.

سایر بخش های رفاهی

فرودگاه دبی

گاهی ممکن است بین دو پروازتان، فاصله ای وجود داشته باشد؛ در این صورت می توانید به سالن A، مراجعه نمایید و در باغ زیبای آن، قدم بزنید. همچنین، می توانید از خدمات ماساژ که در سالنB و C وجود دارد، استفاده کنید.

خدمات ضروری دیگری مانند: مراکز پزشکی و اورژانس، نمازخانه، حمام و سرویس بهداشتی نیز، در هر 3 سالن ترمینال، وجود دارد.


ترمینال های فرودگاه بین المللی دبی

ترمینال های فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی، سه ترمینال اختصاصی برای پروازهای داخلی و خارجی دارد که از ظرفیت بالایی نیز، برخوردار هستند.

امکانات رفاهی این سه ترمینال، تقریبا مشابه هم هستند و خدمات خوبی را به مسافران، ارائه می دهند. این ترمینال ها به شرح زیر، هستند:

ترمینال شماره 1

این ترمینال، ترمینال اصلی فرودگاه است که در سه طبقه، ساخته شده است. مساحت این ترمنیال، 520000 متر مربع است و حدود 15 میلیون مسافر، ظرفیت دارد.

اکثر پروازهای طولانی خارج از کشور، از ترمینال شماره 1، صورت می گیرد. ایرلاین های معتبر دنیا از این ترمینال، پرواز دارند.

اخیرا، سالنی مخصوص کودکانی که به تنهایی سفر می کنند و همراه ندارند، تعبیه شده است تا امنیت آن ها، تامین شود.

در طبقه اول این ترمینال خدمات مربوط به پروازها مانند کانتر چک این ( Check in )، فروش بلیط ها و تحویل بار ارائه می شود.

در این طبقه، کافی شاپ، رستوران و صرافی نیز وجود دارد. طبقه دوم، دارای بخش خدمات بار و چمدان ها، بخش مهاجرت، سالن های استراحت و تشریفات است. در طبقه سوم نیز خدمات ویژه ارائه می شود.

ترمینال شماره 2

ترمینال شماره 2، در سال 1998 و در 4 طبقه مجزا، ساخته شده است. این ترمینال، حدود 10 میلیون نفر، ظرفیت دارد.

پروازهای منطقه خلیج فارس، کشورهای اطراف و جنوب آسیا، از این ترمینال، صورت می گیرد. پروازهای فلای دبی که به نسب، ارزان تر از بقیه هستند نیز، از این ترمینال، انجام می شوند.

طبقه اول ترمینال مختص پروازهای ورودی است. طبقه دوم دارای سالن انتظار، فودکورت، کافی شاپ و رستوران، گیت های پرواز، سالن تشریفات بیزینس کلاس ( Business Class ) است. طبقه سوم دارای سالن تشریفات VIP، بخش مهاجرت و کانتر چک این ( Check in ) است. طبقه چهارم نیز برای پروازهای خروجی تعبیه شده است.

ترمینال شماره 3

این ترمینال، دومین سازه بزرگ جهان از نظر مساحت و بزرگ ترین پایانه فرودگاه در جهان است. ترمینال شماره3، در 4 طبقه ساخته شده است و حدود 65 میلیون نفر، گنجایش دارد. پروازهای هواپیمایی امارت و کانتاس، از این ترمینال، انجام می شوند.

طبقه اول این ترمینال دارای کانتر چک این ( Check in )، باجه رزرو هتل ها و باجه کرایه ی ماشین است و مختص پروازهای داخلی است.

در طبقه دوم مسافران سوار هواپیما می شوند. طبقه سوم دارای رستوران، فودکورت، بخش تماشای تلویزیون و بازی های ویدیویی است و برای پروازهای خروجی تعبیه شده است. طبقه چهارم نیز برای پروازهای خارجی در نظر گرفته شده است.

شرکت های هواپیمایی فرودگاه بین المللی دبی

بیش از 140 شرکت هواپیمایی دنیا، در این فرودگاه، پرواز دارند. این شرکت ها، مسئولیت پروازهای مسافربری و یا باری را به کشورهای بزرگ دنیا، برعهده دارند.

هر هفته، بیش از 8000 پرواز، به 270 نقطه دنیا، از این فرودگاه بین المللی، صورت می گیرد. برخی از شرکت های هواپیمایی فرودگاه بین المللی دبی، به شرح زیر، هستند:

- الملکیه الاردنیه

- اس7 ایرلاینز

- خطوط هوایی صافی

- هواپیمایی سعودی

- شاهین ایر

- سیچوان ایرلاینز

- سنگاپور ایرلاینز

- اسمارت وینگز

- سامان ایر

- اسپایس جت

- سریلانکان ایرلاینز

- سوئیس اینترنشنال ایرلاینز

- هواپیمایی سوریه

- هواپیمایی تابان

- تای ایرویز اینترنشنال

- ترانساویا.کام

- ترکیش ایرلاینز

- هواپیمایی ترکمنستان

- هواپیمایی بین المللی اوکراین

- اورال ایرلاینز

- ازبکستان ایرویز

- ویرجین آتلانتیک

- یامال ایرلاینز

- یمنیه

- آئروفلوت

- افریکن اکسپرس ایرویز

- هواپیمایی الجزایر

- ایر آستانه

- ایربلو

- ایر کانادا

- AirBridgeCargo

- ایر هنگ کنگ

- آل نیپون ایرویز

- آسیانا ایرلاینز

- ASL Airlines Belgium

- Cardig Air

- کارگولوکس

- کاتای پاسیفیک

- چاینا ایرلاینز

- چاینا کارگو ایرلاینز

- دی اچ ال اوییشن

- امارات اسکای کارگو

- هواپیمایی اتحاد

- اوا ایر

- فدکس اکسپرس

- گارودا ایندونزیا

- هنگ کنگ ایرلاینز

- کورین ایر

- کی-مایل ایر

- My Indo Airlines

- نپتون ایر

- نیپون کارگو ایرلاینز

- سنگاپور ایرلاینز کارگو

- سیلک وی ایرلاینز

- Transmile Air Services

- تری-ام جی اینترا اژیا ایرلاینز

- ترکیش ایرلاینز

- یوپی اس ایرلاینز

- رواندایر

- رویال برونئی


- هواپیمایی قشم

- ایر چاینا

- ایر فرانس

- ایر ایندیا

- ایر ایندیا اکسپرس

- ایر قرقیزستان

- هواپیمایی آریانا

- آذربایجان ایرلاینز

- بیمان بنگلادش ایرلاینز

- بریتیش ایرویز

- هواپیمایی کاسپین

- کاتای پاسیفیک

- سبو پسیفیک

- هواپیمایی شرقی چین

- هواپیمایی جنوبی چین

- دالو ایرلاینز

- هواپیمایی مصر

- هواپیمایی امارات

- انتر ایر

- اریترین ایرلاینز

- هواپیمایی اتیوپی

- یورو-ایژیا ایر

- فن ایر

- فلای دبی

- فلای ناس

- گریفون ایرلاینز

- گلف ایر

- ایندی گو

- ایران ایر

- هواپیمایی آسمان

- هواپیمایی عراق

- جزیره ایرویز

- اردن اوییشن

- جوبا ایرویز

- کام ایر

- کنیا ایرویز

- کیش ایر

- کاال ام

- کورین ایر

- کویت ایرویز

- لوفت هانزا

- هواپیمایی ماهان

- هواپیمایی خاورمیانه

- نپال ایرلاینز

- نروجین ایر شاتل

- عمان ایر

- هواپیمایی بین المللی پاکستان

- پگاسوس ایرلاینز

- فیلیپین ایرلاینز

- پریمرا ایر

- کانتاس

- سیلک وی ایرلاینز

- Transmile Air Services

- تری-ام جی اینترا اژیا ایرلاینز

- ترکیش ایرلاینز

- یوپی اس ایرلاینز



کلام پایانی

فرودگاه بین المللی دبی، یکی از بزرگ ترین فرودگاه های دنیا است که لقب پر رفت و آمدترین فرودگاه را از آن خود، نموده است. از آن جایی که مراکز گردشگری این کشور، بسیار زیاد است و در نقاط مختلف، واقع شده اند، داشتن خودروی شخصی، برای بازدید از همه آن ها، ضروری به نظر می رسد.

با داشتن خودروی شخصی، بدون دغدغه و یا گم کردن آدرس، می توانید با استفاده از گوگل مپ، به دورترین مناطق هم سفر کنید و از جاذبه های دیدنی این شهر، نهایت لذت را ببرید. کافه رنت، یکی از موسسات معروف اجاره خودرو در دبی است که با ارائه لوکس ترین خودروهای دنیا، سفر خوشی را برای شما رقم می زند.

با کافه رنت، همراه باشید و از فرودگاه تا دورترین نقطه دبی را با خیالی آسوده و کمترین هزینه، طی نمایید.

دیدگاه شما

فرمول: 48 - 25
02149934