طول عمر باتری خودرو

طول عمر باتری خودرو

باتری، یکی از قطعات مهم خودرو است که وظایف مهمی دارد. روشن کردن چراغ ها و کلیه ی ابزارهای الکتریکی خودرو به عهده ی باتری است.

باتری ها، با توجه به عوامل مختلف، طول عمر متفاوتی دارند. موارد مختلفی نیز وجود دارند که طول عمر باتری ماشین را کاهش می دهند. با ما همراه باشید تا هر کدام از این مسائل را بررسی کنیم.

وظایف باتری خودرو و طول عمر آن

کلیه ی ابزارهای الکتریکی موجود در خودرو، برای فعالیت به نیروی ذخیره شده در باتری نیاز دارند. ما از همان ابتدای کار، یعنی برای روشن کردن خودرو، نیاز به باتری داریم.

سیستم استارت زدن خودرو، سیستم جرقه زنی، سیستم های صوتی و تصویری داخل کابین، لامپ های داخل کابین و چراغ های جلو و عقب، سیستم تهویه، بالابر شیشه ها و... همگی برای فعالیت نیاز به نیروی باتری دارند.

طول عمر باتری ها را اکثرا بر حسب سال و گاهی اوقات بر اساس کیلومتر می سنجند. باتری ها بین 2 تا 4 سال در شرایط ایده آل و حدود 50 هزار کیلومتر به صورت مفید عمر می کنند.

چه عواملی عمر مفید باتری را تعیین می کنند؟

عمر مفید باتری ماشین

نوع باتری

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، موارد زیادی وجود دارند که در عمر مفید باتری ماشین دخیل هستند.

یکی از مهم ترین عوامل نوع باتری است. باتری ها به طور کلی به دو دسته ی اسیدی و اتمی تقسیم می شوند. معمولا باتری های اتمی طول عمر بیشتری نسبت به نوع اسیدی دارند.

هر دو نوع باتری قابل شارژ هستند. باتری های اتمی را می توان با دستگاه های مخصوص، مجدد شارژ کرد و باتری های اسیدی به وسیله ی اسید و آب مقطر شارژ می شوند.

مشکلات فنی در سایر قسمت های خودرو

به وجودآمدن اختلال در سایر قسمت های خودرو نیز یکی دیگر از عوامل تعیین عمر باتری هستند.

باتری توسط دینام شارژ می شود؛ بنابراین یکی از اجزایی که تاثیر مستقیم روی عمر باتری دارد، دینام است.

بخش های مختلف دینام، از جمله تسمه ها، دیود و تنسیونر، اگر دچار عیب و خرابی باشند، طول عمر باتری ماشین را به طور محسوسی کاهش می دهند.

استفاده نادرست از خودرو

یکی از عواملی که تاثیر بسزایی در کاهش طول عمر باتری ها دارد، استفاده نادرست از خودرو توسط راننده است.

به طور استاندارد، قبل از خاموش کردن خودرو، باید کلیه ی سیستم های مصرف کننده ی نیروی الکتریکی را خاموش کنید.

اغلب رانندگان زمان خروج از خودرو و خاموش کردن آن، سیستم تهویه و چراغ ها را خاموش نمی کنند و این موضوع باعث تخلیه ی شارژ باتری می شود.

به دلیل خاموش بودن خودرو، باتری شارژ نیز نمی شود و اصطلاحا می گویند که باتری خوابیده است.

یکی دیگر از عوامل، توقف های مکرر و خاموش کردن متوالی خودرو در زمان کوتاه است. در این حالت نیز دینام، فرصت شارژ بهینه ی باتری را ندارد و باتری مجبور به فعالیت بیشینه می شود که طی گذشت زمان، باعث ضعیف شدن آن می گردد.

اتصالات باتری

یکی از عواملی که عمر مفید باتری ماشین را کاهش می دهد و در بین مردم نیز نادیده گرفته شده است، اتصالات آن است.

کابل، پایانه ها و اتصالات نگهدارنده باتری، از جمله این عوامل هستند. کابل های باتری اگر دچار اختلال، بریدگی یا فرسودگی شده باشند، باعث ایجاد اختلال در شارژشدن باتری می شوند.

اختلال در شارژ باتری، آن را مجبور به فعالیت بیش از حد می کند که در طولانی مدت، عمر مفید باتری را به شدت کاهش می دهد.

شل بودن پایانه ها و نگهدارنده ی باتری نیز باعث اتصال ناقص سیستم شارژ و باتری می شوند و شارژ باتری را مختل می کنند.

بنابراین، اگر در مسیرهای پردست انداز رانندگی می کنید، هر چند وقت یکبار، اتصالات پایانه ها و نگهدارنده ی باتری را چک کنید.

چند عامل دیگر در کاهش طول عمر باتری

از عوامل دیگری که می توانند در طول عمر باتری ماشین تاثیرگذار باشند، می توان به شرایط آب وهوا و معیوب بودن سامانه ی سیم کشی خودرو اشاره کرد.

آب وهوای بسیار سرد و یا بسیار گرم، هر دو باعث کاهش طول عمر باتری ماشین می شوند. اگر سیم کشی خودرو، دچار مشکل شده باشد یا به اصطلاح خودرو، برق دزدی داشته باشد نیز باعث کاهش طول عمر باتری ماشین می شود.

برق دزدی باعث تخلیه و دشارژشدن باتری می شود و دینام نیز نمی تواند به موقع باتری را شارژ کند که در نهایت باتری به شدت ضعیف می شود.

خدمات پشتیبانی شرکت های اجاره خودرو برای خرابی باتری

شرکت های رنت خودرو قبل از اجاره خودرو به مشتریان خود، تمامی موارد فنی و رفاهی خودرو را چک می کنند.

اگر بعد از اجاره خودرو از موسسه در هر مکانی با مشکلات فنی خودرو مانند ضعیف و یا خالی شدن باتری مواجه شدید با تماس با پشتیبانی می توانید درخواست کمک نمایید.

شرکت های مختلفی نظیر کافه رنت وجود دارند که در چنین مواقعی خودروی امداد رسانی را به سمت شما می فرستند و یا در مواقع ضروری خودروی شما را در اسرع وقت تعویض می کنند.

5 راه کاربردی برای تشخیص ضعیف شدن باتری

تشخیص ضعیف شدن باتری

  1. به دلیل اینکه باتری با اجزای بسیاری در خودرو در ارتباط است، به سادگی می توان متوجه خرابی آن شد. یکی از واضح ترین نشانه های ضعیف شدن باتری، کم نورشدن چراغ های جلو است که هنگام رانندگی در جاده با مقایسه ی نور چراغ خودروی خود با سایر خودروها، به سادگی متوجه این موضوع می شوید.
  2. از دیگر نشانه های بسیار آشکار، اختلال در روشن کردن خودرو است. اگر باتری ضعیف باشد، خودرو به صورت تک استارت روشن نمی شود و باید چندین بار استارت بزنید تا خودرو روشن شود.
  3. از عوامل دیگر نیز می توان به کم سو شدن نور نمایشگر، ساعت، ضعیف شدن قدرت بالابرها و برف پاک کن اشاره کرد.
  4. بوی بد نیز یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن و پایان عمر باتری است. اگر بویی مشابه بوی گوگرد یا تخم مرغ فاسد شده در خودرو یا اطراف آن حس کردید، بدانید که زمان تعویض باتری است.
  5. در نهایت اگر به خاطر داشته باشید، عمر باتری ها بین 2 تا 4 سال و در شرایط مناسب 5 سال است. بنابراین اگر این مدت از تعویض باتری خودرو گذشته، بهتر است که ابتدا آن را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

اگر باتری خودرو ضعیف شده باشد چه مشکلی پیش می آید؟

اگر باتری خودرو ضعیف شده باشد به طور کلی مشکلات زیادی در خودرو ایجاد می شود که علاوه بر عدم استفاده ی بهینه از خودرو، ممکن است باعث خرابی سایر اجزا نیز گردد.

به عنوان مثال، باتری ضعیف، موجب استهلاک استارت و دینام می شود. سیستم جرقه زنی را با مشکل مواجه می کند و خودرو نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و در کل، باعث کاهش سرعت خودرو نیز می شود.

علاوه بر همه ی موارد فوق، در زمان لازم که به خودرو نیاز دارید، روشن نمی شود.

بهترین روش ها برای افزایش طول عمر باتری خودرو

افزایش طول عمر باتری خودرو

تنها کاری که لازم است انجام دهید، دقیقا باید برعکس مواردی عمل کنید که باعث کاهش طول عمر باتری می شوند. توقف های مکرر را کاهش دهید، اگر کارتان کمتر از 5 دقیقه انجام می شود، خودرو را خاموش نکنید.

هرچند وقت یک بار اتصالات باتری را بررسی کنید و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.

در نهایت هم توجه کنید که هنگام خاموش کردن ماشین و خروج از آن، کلیه ی سیستم های تهویه، صوتی و چراغ ها را خاموش کرده باشید.

نسبت به برق دزدی خودروی تان هم بی تفاوت نباشید. با رعایت این موارد که تحت کنترل شماست، می توانید تا حد زیادی عمر باتری ماشین را افزایش دهید.

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید، باتری یکی از اجزای مهم خودرو است که عمل صحیح آن در استفاده از خودرو تعیین کننده است.

همچنین با مواردی که باعث تضعیف و خرابی باتری می شدند، آشنا شدیم. مراقب این عوامل باشید تا عمر باتری خودروی خود را افرایش دهید.

قبل از سفر هم حتما باتری را چک کنید. در نهایت، راه هایی که باعث افزایش عمر باتری می شوند را نیز بررسی کردیم. با آرزوی موفقیت.

سوالات متدوال

  1. عمر مفید باتری چقدر است؟

عمر مفید باتری 2 سال می باشد که باز بستگی به مدلی که شما از باتری ماشین استفاده میکنید دارد.

2. نشانه های خراب شدن باتری چیست؟

روشن نشدن باتری و علامت های روی باتری از نشانه های خراب شدن باتری است.

دیدگاه شما

فرمول: 32 + 25
02149934