معرفی و تاریخچه بی ام و Z4

بی ام و Z یکی دیگر از محصولات ساخته شده در مجموعه ای از رودسترهای تولید شده توسط ب ام و است. نسل پنجم و ششم آن به ترتیب در سال های 2009 و 2017 وارد بازارهای جهانی شدند. رودستر به خودرویی می گویند که سقف آن متحرک بوده و دارای دو درب می باشد. خودرو بی ام و Z4 در نسخه های مختلفی از جمله 18i، 20i ، 28i ، 30i و 35i به بازار عرضه شده است که در برخی مشخصات فنی و تجهیزات با یکدیگر متفاوت هستند. نسل پنجم این خودرو توسط شرکت پرشیا خودرو در برخی از نسخه ها وارد کشورمان شد که به علت طراحی خاص و ویژگی های یک خودرو اسپرت، به محبوبیت بالایی دست یافت.
حرف Z مخفف کلمه zukunft که در زبان آلمانی به معنای برای آینده است. این مجموعه در چهار سری متفاوت و با شش نسل متشکل از انواع خودروهای رودستر، کوپه، اسپرت و کانسپت تولید شده است.
در زیر به معرفی سری های ساخت این خودرو می پردازیم، با ما همراه باشید.

BMW Z4

ب ام و M کوپه (ام کوپه) و M رودستر اولین نمونه از سری Z بود که با نام 85i و 86i بر اساس Z3 توسط ب ام و M ارتقا یافت. ب ام و M در نسل اول ب ام و Z4 نیز به ارائه نسخه های M کوپه و M رودستر ادامه داد. نسل کنونی ب ام و Z4 (G29) از یک موتور 6 سیلندر خطی با کد B58B30 استفاده می کند و پلت فرم آن با نسل کنونی تویوتا سوپرا مشترک است. شروع ساخت سری اول این مدل از سال 2002 آغاز و سال 2008 به پایان رسید.
نسل دوم این سری در 13 دسامبر 2008 با نام 89i معرفی و یک ماه بعد در نمایشگاه بین المللی خودروی آمریکای شمالیدر سال 2009 دیترویت در مقابل چشمان منتظر حضار رونمایی شد. این نسل اولین مدل سری Z بود که از سقف تاشو فلزی قابل جمع شدن استفاده می کرد و همچنین اولین نسلی است که در دو نسخه جداگانه رودستر و کوپه عرضه نشد.متریال به کاربرده شده در سقف آن از پوسته آلومینیومی سبک دو تکه است و باز و بسته شدن آن حدود 20 ثانیه طول می کشد.تنها تفاوت این سری تغییر در طراحی و اجرا نبود چرا که خط تولید نیز تغییر زیادی داشت. و مکان جدید با مایلها مسافت از اسپارتنبورگ ایالات متحده به رگنسبورگ آلمان تغییر پیدا کرده بود.
G29 نام جدیدی برای نسل سوم و نسل فعلی ب ام و Z4 است که در تاریخ 23 اوت 2018 و در «پبل بیچ کانکورز دلیگانس» به نمایش عمومی درآمد. در این خودرو به جای سقف تاشو فلزی از سقف تاشو پارچه ای با سبک و سیاق 85iاستفاده شده است و باز و بسته شدن آن فقط 10 ثانیه طول می کشد و به گونه ای میتوان گفت Z4 ده ثانیه رکورد خود را ارتقا داده است. Z4 G29 با نسل پنجم تویوتا سوپرا ، پلت فرم یکسانی دارد و هر دوی این خودروها در یک جا مونتاژ می شوند.
در این مقاله ما سعی داریم اطلاعاتی از سری ب ام و Z4 28i 2009-2016 که در ایران نیز هست در اختیارتان قرار بدهیم.

بررسی خودرو بی ام و Z4

اصالت و پیروی از آن، یکی از نشانه های خودرو بی ام و Z4 است که می توان آن را در حفظ رعایت اصول ساخت سری Z کاملاً مشاهده کرد. اگر بخواهیم این خودرو زیبا را از نماهای مختلف بررسی کنیم خواهیم دید که جلوپنجره دو تکه کلیوی شکل که در تمامی محصولات بی ام و مشترک است، در ردیف جلوی خودرو به چشم می خورد و چراغ های لیزری، همچنان گرافیک زیبایی دارند و شکل خود را حفظ کرده اند. چهار خط روی کاپوت که به صورت پهن قرار دارند، به صورت مجزا و دو به دو به چراغ ها و لگوی بی ام و که در مرکز قرار گرفته، متصل می شوند و کارشان حجم دهی و حفظ زیباسازی اصولی در قسمت جلو است. در نمای کناری لوگوی بی ام و، یک آنتن و خطوطی جهت حجم دهی به چشم می خورد که با یکدیگر هماهنگی کامل دارند. در بررسی نمای پشت نیز شما شاهد همین ظریف بینی و زیبایی هستید. طراحی زیبای چراغ ها که به درستی با خطوط لبه های صندوق عقب مماس هستند و سپر که حالتی تو رفته نسبت به بدنه دارد و دو خروجی اگزوز نمای آن را زیباتر کرده است، خود نشان از قدرت بصری در یک طراحی و اجرای خیره کننده است. بی ام و یک خودرو اسپرت دو نفره است. هم سفری همراه در کنار سفرهای زیبای دو نفره تان و امکانات به کار برده شده بر اساس تمام استانداردهای یک خودرو حرفه ای و ایمن است. داشبوردی سه تکه با سه رنگ متفاوت که علاوه بر زیبایی نشان دهنده حفظ طرح اسپورت حتی در داخل کابین خودرو است. استفاده از چوب در قسمت هایی از داشبورد و کنسول در کنار بوی چرم بکار گرفته شده در کابین، علاوه بر اسپورت بودن حس کلاسیک زیبایی را نیز به شما القا می کند.

خودرو بی ام و Z4

خودرو بی ام و Z4 28i که ساخت آن از سال 2008 تا 2016 است. به علت ممنوعیت ورود خودروهای وارداتی آخرین نسل وارد شده در ایران است. به علت نوع ساخت آن جزو یکی از محبوب ترین خودروها محسوب می شود. اگر کاپوت این خودرو زیبا را باز کنید و به بررسی موتور آن بپردازید می توانید شاهد یک پیشرانه 4 سیلندری باشید که با 16 سوپاپ و حجم موتور 1997 تایی قادر است نیرویی معادل 245 اسب بخار در 5000 تا 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر در 1250 تا 4800 دور در دقیقه تولید و آن را از طریق یک جعبه دنده تیپ ترونیک 8 دنده ای اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل نماید. شتاب صفر تا صد این پیشرانه 6 ثانیه است که به شما امکان می دهد سرعت خود را تا 250 کیلومتر افزایش دهید. میزان مصرف سوخت این خودرو لوکس به طور میانگین حدود 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر است و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 اعلام شده است. خودرو بی ام و Z4 28i در ردیف خودروهای ایمنی جهان است زیرا که رتبه 5 را از تست تصادفات مؤسسه یورو انکپ کسب کرده است.

اگر بخواهیم به آپشن ها و تجهیزات به کار برده شده در این خودرو اسپرت زیبا اشاره کنیم باید نکات زیادی را ارائه دهیم چرا که خودرو بی ام و Z4 28i از تجهیزات و امکانات زیادی برخوردار است که برای مثال می توان به چراغ های ال ای دی طیفی، کنترل اتوماتیک نور چراغ ها، سیستم شستشو، مه شکن، چراغ های روشنایی در زیر درب ها، سیستم تعقیب نور چراغ های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب، سیستم چرخش دوگانه در سر پیچ ها، سقف جمع شونده دو تکه، تنظیم برقی تمام پنجره ها، بخارزدای اتوماتیک شیشه ها، یخ زدای برف پاک کن، شیشه های سولار، آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای ال ای دی و گرمکن، چراغ های روشنایی بر روی آینه ها، سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی، صندلی های جلو با سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف اشاره کرد.

صندلی ها

زیبایی، راحتی و آرامش را می توان بر روی صندلی های بی ام و Z4 28i کاملاً احساس کرد. زیرا که در کنار روکشی با جنس چرم که با تودوزی های خاص تزئین شده، حضور سیستم هوشمند در تنظیم صندلی ها در شش جهت، سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر، میله های حافظ سر در مواقع چپ شدگی و سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف را نیز می توانید در کنار خود داشته باشید.

این خودرو دارای سیستم تهویه دستی است و در آن از دو کیسه هوا جلو و جانبی استفاده شده است.

نمای داخل خودرو بی ام و Z4

در تنظیمات سیستم صوتی به کار رفته در این خودرو می توان به سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر، دارای 9 عدد بلندگو، دارای ساب ووفر داخلی، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable اشاره کرد که در کنار سیستم مولتی مدیا که شامل نمایشگر چندمنظوره 8.8 اینچی جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، سیستم GPS و قابلیت تبدیل به: نشانگر اطلاعات خودرو، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق، نشانگر سیستم حرکتی خودرو، نمایش اطلاعات موتور و جعبه دنده، حافظه 12 گیگابیتی به همراه کنترل موبایل (تلفن همراه) را نیز دارد خود پکیجی از رعایت اصل طراحی و ساخت یک خودرو لاکچری است و نشان دهنده چرایی محبوبیت این خودرو زیباست.
تجهیزات به کار گرفته شده در شیشه ها شامل تنظیم برقی تمام پنجره ها، بخارزدای اتوماتیک شیشه ها، سیستم یخ زدای برف پاک کن و شیشه های سولار است.
اگر بخواهیم به امکانات خارجی خودرو Z4 اشاره کنیم باید در مورد چراغ های جلو زنون، سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ ها، سیستم شستشو، مه شکن، چراغ های روشنایی در زیر درب ها، سیستم تعقیب نور چراغ های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب، سیستم چرخش دو گانه در سر پیچ ها، سیستم روشنایی و دید در شب در قسمت جلوی خودرو و چراغ های LED طیفی به همراه مه شکن در عقب اشاره کرد.
در خصوص سنسورهای پیش فعال می توان به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها و سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل نام برد.
بی ام و Z4 جزو خودروهای لوکس و اسپرتی است که محبوبیت و عدم واردات خودروهای لوکس در ایران باعث افزایش چشمگیر قیمت آن در سال های اخیر شده است و در بازار شروع قیمت آن از ده میلیارد ریال آغاز می شود. قیمت بالای محصولات خودرویی لوکس و اسپرت شاید در ابتدا رؤیای داشتن این زیبا را برایتان غیرممکن کند اما حضور مجموعه هایی خوش ذوق و حرفه ای که توانسته اند اکثر محصولات لوکس روز دنیا را در یک جا جمع کنند و امتیاز استفاده از آنها را به شما بدهند باعث شده است که این خواسته فقط یک رؤیا نباشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت کافه رنت مراجعه کنید.

تجربه رانندگی با بی ام و z4

BMW Z4یکی از خودروهای جذابی است که در بین ایرانیان علاقه مندان زیادی دارد. اکثر افراد جوان پسند دوست دارند که رانندگی پشت فرمان این خودروی لوکس و اسپرت را تجربه کنند و شرکت بی ام و توانسته است به بهترین شکل ممکن این نیاز خریدارانش را پاسخ دهد. این خودروها در بازارهای جهانی نیز از خودروهای سدان معمولی قیمت بالاتری داشته و گران تر هستند؛ اما در ایران این اختلاف قیمت ها محسوس تر است و درحال حاضر با توجه به بازار پرتلاطم خودرو، قیمت آن ها چندین برابر شده است.
قیمت های فعلی برای خریدوفروش مبالغی بالاتر از 2 میلیارد تومان را نشان می دهند که این مسئله خرید خودرو را برای شما سخت می کند.

دیدگاه شما

فرمول: 30 - 11
02149934