پل های بنا شده بر زاینده رود

پل های بنا شده بر زاینده رود

زاینده رود یا زنده رود یکی از مهم ترین رودخانه های ایران است که از شهرهای مختلفی می گذرد و باعث تقسیم اصفهان به دو نیمه شمالی و جنوبی می شود.

این رودخانه، برخلاف سایر رودخانه ها به دریا نمی ریزد و پس از سرچشمه گرفتن از کوه های زاگرس، از شهرستان های کوهرنگ، فارسان، سامان، چادگان، اصفهان، خمینی شهر و مبارکه عبور می کند و در نهایت به تالاب گاوخونی می ریزد.

گر قصد سفر به شهر تاریخی اصفهان را دارید، می توانید از مجموعه کافه رنت خودرو اجاره کنید و از خدمات این شرکت بهره مند شوید.

پل های زاینده رود

از گذشته، پل های مختلفی بر روی این رودخانه بنا شده است که حتما اسم تعدادی از آن ها را شنیده اید. همه این پل ها در اصفهان قرار ندارند و چند پل در استان چهار محال بختیاری، شهرکرد و شهرستان های اصفهان واقع شده اند. در این مقاله به بررسی پل هایی که در اصفهان قرار دارند می پردازیم.

پل شهرستان

پل شهرستان

یکی از قدیمی ترین پل های زاینده رود که با نام های پل جی و پل جسرحسین نیز شناخته می شود، پل شهرستان است.

این پل در زمان ساسانیان ساخته شد و کار بازسازی آن در دوره دیلمیان و سلجوقیان صورت گرفت. پل شهرستان 11 چشمه و 12 پایه سنگی دارد و رفت و آمد روی پل، فقط به صورت پیاده امکان پذیر است.

پل جی، حدود صد متر طول و پنج متر عرض دارد. این پل که در شرق اصفهان و در شهرستان جی قرار دارد، در گذشته کاربری نظامی داشته اما اکنون کاربری خود را از دست داده است. این پل بیش از هزار و پانصد سال قدمت دارد.

از روی این پل می توانید آثار تاریخی شهرستان جی، نظیر مسجد جامع جی، مقبره راشد بالله خلیفه عباسی، قلعه قدیمی اصفهان(کهندژ یا سارویه) و حصار جی که در مجاورت آن قرار دارند را مشاهده کنید.

همچنین پل شهرستان را پارکی به همین نام احاطه کرده است که می تواند محل مناسبی برای گردشگری در اطراف اصفهان، تلقی شود. به عقیده ی گردشگران خارجی، این پل شبیه پل مونو در ولز است.

پل تاریخی اورگان

پل تاریخی اورگان

پل اورگان در دو کیلومتری روستای اورگان و در شهرستان چادگان قرار دارد. این پل در سال 1308 به دست حاج جلیل استکی، یکی از اهالی روستا ساخته شد. طبق وصیت حاج جلیل، قرار شد پس از مرگش یک سوم از دارایی هایش به تعمیر پل اختصاص پیدا کند.

پیش از احداث پل، مردم روستا برای تردد به روستاهای اطراف مجبور بودند از رودخانه عبور کنند. این رودخانه در بیشتر سال پر از آب و یخ بود که با تلاش های بزرگان روستا و حاج جلیل این پل ساخته شد. پل اورگان استان چهارمحال بختیاری را به استان اصفهان متصل می کند. این پل مربوط به دوران قاجار است.

پل اورگان با 90 متر طول و پنج متر عرض دارای 12 پایه، 11 دهانه معبر است و در ساخت آن از سنگ های محیطی، ملات گچ و آجر تزئینی استفاده شده است.

این پل که در جاده اصفهان واقع شده است، دارای طبیعت زیبا و سرسبز است و می توانید یک روز عالی را در کنار این پل و اطراف آن سپری کنید. همچنین می توانید به چادگان سر بزنید و از آب و هوای مطبوع آن استفاده کنید.

این پل از اصفهان 161 و از شهر چادگان 32 کیلومتر فاصله دارد. این ئل اخرین بار در سال 1396 ترمیم و بازسازی شده است.

پل مارنان

پل مارنان یا سرافراز در غرب اصفهان و بین پل فلزی و پل وحید قرار دارد. مارنان در اصل ماربین نام داشته است و از ریشه مهربین از فرهنگ اوستایی گرفته شده است.

چند قرن قبل از زرتشت، معبد مهرپرستان که بر فراز کوه آتشگاه قرار داشت از تمامی روستاهای اطراف قابل مشاهده بود. این پل در نزدیکی محله ای به همین نام قرار گرفته است.

پل مارنان 17 دهانه دارد و با نام سرافراز نیز شناخته می شود. به گفته برخی، در زمان شاه سلیمان صفوی، یکی از ثروتمندان ارامنه، این پل را احداث کرده است و به او لقب سرافراز داده اند؛ به همین علت نام پل نیز سرافراز گذاشته شده است.

طبق شواهد تاریخی، قدمت این پل به پیش از دوران صفویه برمی گردد و به احتمال زیاد، سرافراز، این پل را بازسازی کرده است. این پل هم اکنون در امتداد خیابان خیام قرار گرفته است.

وجود فضاهای سرسبز اطراف پل، این پل را به مکانی دلچسب، برای تفریح تبدیل کرده است. همچنین این مکان دارای امکانات رفاهی، همچون کافه و رستوران نیز است.

سی و سه پل

سی و سه پل

یکی از معروف ترین مکان های دیدنی اصفهان سی و سه پل است که در گذشته، با نام های پل شاه عباسی، پل الله وردی خان، پل چهل چشمه، پل جلفا و پل سی و سه چشمه نیز شناخته می شد.

محققان، الله وردی خان را بانی این پل می دانند. سی و سه پل، 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض دارد و برای ساخت آن از سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده شده است.

پایه این پل به گونه ای است که رطوبت و آب، باعث استحکام بیشتر آن می شود. در طول تاریخ مراسم های مختلفی مانند جشن آب پاشان یا آب ریزان، مراسم خاج شویان و جشن نوروزی بر روی این پل برگزار می شد.

لرد کرزن، ایران شناس، این پل را باشکوه ترین پل دنیا می داند. سی و سه پل، محله چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا وصل می کند.

شب های سی و سه پل، حال و هوای دیگری دارد؛ مخصوصا اگر آب زاینده رود باز باشد. مردم تا نیمه شب بر روی پل به شب نشینی و آوازخوانی می پردازند.

در اطراف پل نیز کافه و رستوران و اقامتگاه های زیادی وجود دارد و می توانید لحظات خوشی را بر روی سی و سه پل و اطراف آن داشته باشید.

پل جویی

پل جویی یا چوبی، با 147 متر طول و 21 دهانه، در شرق اصفهان و بین سی و سه پل و پل خواجو قرار دارد. این پل در سال 1065 قمری به دستور شاه عباس دوم و با هدف اتصال کاخ های هفت دست و آیینه خانه به طرف دیگر بود.

پل چوبی فقط برای رفت و آمد خانواده شاه صفوی، سفیران، امیران، بزرگان و مهمانانی بود که اجازه دیدار با شاه را داشتند. پل چوبی، در آن زمان، باغ های شاهنشاهی را به هم مرتبط می کرده است.

در گذشته، در میانه پل، یک برج شش ضلعی قرار داشت که چند طرف آن را چشمه های جاری فرا گرفته بودند. مهمانان شاه در این مکان با وی دیدار می کردند.

زمانی که اروپایی ها به اصفهان سفر کرده بودند، این پل از چوب ساخته شده بوده و به همین دلیل در سفرنامه های خود نام این پل را چوبی ذکر کرده اند.

این پل نیز، مانند سایر پل های اصفهان در شب از حال و هوای بهتری برخوردار است و صدای موسیقی و آواز، لذت نشستن بر روی این پل را دو چندان می کند.

همچنین فضای سبز و زیبای اطراف پل، می تواند مکان مناسبی برای دیدارهای خانوادگی و دوستانه باشد. همچنین در زیر پل، اتاقک هایی وجود دارد که در گذشته جلسه های شاهان صفوی در آن برگزار می شد. کاربری این بخش در حال حاضر مختص به آواز و موسیقی سنتی یا حتی نوازندگی است.

پل خواجو

پل خواجو

یکی دیگر از شاهکارهای معماری در اصفهان، پل خواجو است. این پل در شرق و در 1800 متری سی و سه پل قرار دارد. این پل 133 متر طول و 12 متر عرض دارد و در ساخت آن از آجر و ساروج استفاده شده است.

شاه عباس دوم، دستور ساخت این پل را به منظور ایجاد راه مواصلاتی بین محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز، داد.

همچنین برای اقامت شاه عباس و خانواده اش روی پل، محلی به نام شاه نشین در وسط پل ساخته شد. از تفاوت های این پل با سی و سه پل، می توان به وجود فضاهای معماری در پل، تزئینات کاشی کاری، نقاشی، مقرنس کاری و قابلیت تبدیل شدن آن به سد اشاره کرد.

با استفاده از این سد کوچک، هم جریان رودخانه بهتر کنترل می شده و هم از آب جمع شده جهت آبیاری استفاده می شده است. دهانه های پل خواجو 24 و دهانه های سی و سه پل 33 عدد است. نام های دیگر این پل، بابا رکن الدین، گبرها، حسن آباد، شیراز و پل شاهی بوده است و به دلیل مجاورت با محله خواجو به نام پل خواجو معروف شده است.

در دو سمت پل، شیرهای سنگی زیبایی وجود دارند که اگر کنار یکی از شیرها قرار بگیرید و به چشم شیر مقابل نگاه کنید، چشم شیر می درخشد. همچنین اگر در شب به پل خواجو سر بزنید، دهانه های پایین پل، نمای گنبد امام رضا را برای شما تداعی می کنند.

پل های دیگر اصفهان

پل های دیگری در اصفهان وجود دارد که اغلب آن ها جدید ساخته شده است و صرفا جهت عبور و مرور بوده و جاذبه گردشگری ندارد. در ادامه به اختصار این پل ها را معرفی می کنیم.

پل وحید

این پل که غربی ترین پل زاینده رود در اصفهان است، در غرب پل مارنان قرار دارد و بزرگراه کمربندی اصفهان از این پل عبور می کند. همچنین این پل، باعث پیوند بزرگراه خیام به بزرگراه میرزاکوچک خان است.

پل بزرگمهر

این پل بین پل خواجو و پل غدیر وجود دارد و خیابان بزرگمهر در شمال زاینده رود را به خیابان سجاد در جنوب آن متصل می کند.

پل فلزی

پل فلزی، اولین پل زاینده رود در شهر اصفهان است که در سال 1335 به صورت کاملا فلزی با پایه های بتونی ساخته شد. این پل باعث اتصال خیابان بهشتی به خیابان حکیم نظامی است.

پل فردوسی

این پل بین سی و سه پل و و پل چوبی قرار گرفته است و خیابان فردوسی را به خیابان شیخ صدوق شمالی وصل می کند.

پل آذر

کار ساخت پل آذر، در سال 1352 آغاز شد و در سال 1357 به بهره برداری رسید. این پل بین پل فلزی و سی و سه پل قرار دارد و خیابان آذر را به خیابان توحید متصل می کند.

پل غدیر

پل غدیر که جدیدترین پل ساخته شده بر روی زاینده رود است، بین پل بزرگمهر و و پل شهرستان قرار دارد و باعث پیوند بزرگراه صیاد شیرازی، به بزرگراه همت است.

کافه رنت همراه همیشگی

شهر اصفهان، با جاذبه های فراوانی که دارد می تواند مقصد دلچسبی برای یک سفر خاطره انگیز باشد. در این شهر می توانید به مکان های تاریخی آن سر بزنید و بازدید از پل های آن را در برنامه خود بگنجانید.

با وجود خشک شدن زاینده رود، باز هم این پل های زیبا جذبه خود را حفظ کرده اند. با توجه به بزرگ بودن شهر اصفهان و پراکندگی این جاذبه ها برای یک سفر راحت تر، استفاده از یک خودرو سواری توصیه می شود.

اگر به خودرو شخصی دسترسی ندارید، نگرانی به دل خود راه ندهید. مجموعه کافه رنت، با چندین سال سابقه در ارائه خودروهای اجاره ای، می تواند شما را در این سفر همراهی کند.

شما می توانید با پرداخت هزینه ای مقرون به صرفه از این مجموعه خودرو اجاره کنید و لبخند را به لبان خود و عزیزانتان بیاورید. ما سفر خوبی را برای شما آرزو می کنیم.

دیدگاه شما

فرمول: 44 + 12
02149934