سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادانآبادان، شهر جنوبی ایران، شهری است که حتما نام آن و مردم خونگرم و صبورش را شنیده اید و شاید با پالایشگاه نفت آن را بشناسید.

این شهر از دیرباز دستخوش اتفاقات تلخ و شیرینی بوده که یکی از تلخ ترین این اتفاقات حادثه سینما رکس است.

حادثه سینما

روزنامه با عنوان سینما رکس آبادان

سینما رکس در طبقه بالای یک پاساژ قرار داشت. آن طور که از صحبت ها بر می آید، سینما رکس در سال 57 با قدمتی 50 ساله، حدود 900 نفر ظرفیت داشته است.

در 27 مرداد سال 1357 در سالگرد کودتای سال 1332، درحالی که مردم برای تماشای فیلم گوزن ها، ساخته مسعود کیمیایی به سینما رفته بودند، زنده زنده در آتش سوختند.

از تعداد این قربانیان و بازماندگان این حادثه اطلاعات دقیقی موجود نیست. برخی تعداد جان باختگان را 400 نفر و برخی دیگر 700 نفر می دانند.

درباره بازماندگان نیز نظرهای متفاوتی وجود دارد. عده ای می گویند هیچ کس از این حادثه زنده بیرون نیامد و به گواه عده ای دیگر حدود 100 نفر از این حادثه جان سالم به در بردند که از این افراد اطلاعاتی موجود نیست.

ابهامات حادثه

حادثه سینما رکس آبادان

جزئیات این حادثه هنوز پس از گذشت 44 سال در هاله ای از ابهام قرار دارد. ظاهرا آتش سوزی به وسیله سوخت هواپیما صورت گرفته بود.

هنگام آتش سوزی مردم که می خواستند به بیرون فرار کنند، با درهای بسته سینما مواجه شدند. روایت دیگری که در این حادثه وجود دارد این است که قبل از حادثه همه افراد بی هوش شده بودند و هیچ کس هنگام آتش سوزی از جای خود تکان نخورده تا بتواند فرار کند. بعضی از افراد طوری سوخته بودند که قابل تشخیص نبودند.

آتش نشانی دیر به محل حادثه رسید و مدت زیادی طول کشید تا شیر آتش نشانی را فعال کنند. پس از شش ساعت آتش خاموش شد اما دیگر فایده ای نداشت و از سینما چیزی جز اسکلت آن باقی نمانده بود و افراد داخل آن همگی جان خود را از دست داده بودند.

افرادی در این حادثه محاکمه و اعدام شدند؛ اما هیچ کس هنوز نمی داند مقصران واقعی این حادثه چه کسانی بودند و در پشت پرده این حادثه چه خبر بود.

انقلابیون معتقدند خود ساواک در این حادثه نقش داشته چون فیلم گوزن ها علیه شاه و وضعیت موجود آن زمان ساخته شده بود؛ اما نظر دیگری که دراین باره وجود دارد این است که این حادثه به دست خود انقلابیون صورت گرفته بود.

سینما رکس امروزی

این سینما تا بعد از جنگ تحمیلی بازسازی نشده بود ولی بنای آن همچنان به عنوان یک نماد در شهر وجود داشت. چند سال پس از جنگ، پاساژی به نام رکس که متعلق به کفش فروشی ها بود و در مجاورت سینما قرار داشت، بر اثر حادثه ای آتش گرفت؛ این آتش به سینما هم سرایت کرد و باعث نابودی کامل آن شد.

سال 1384 بقایای این سینما به طور کامل تخریب و تبدیل به پاساژ خرید شد. اکنون از این سینما هیچ اثری نمانده ولی همچنان آن مرکز خرید را به نام سینما رکس می شناسند.

یادمان شهدای سینما رکس

یادمان شهدای سینما رکس

پس از مدت ها کشته شدگان این حادثه را شهید خواندند و برای آن ها یادمانی در یکی از کوچه های اطراف سینما در خیابان امیری ساخته شد.

گذشته تاریک، فردای روشن

اگرچه آبادان روزهای تلخ زیادی را از سر گذرانده اما اکنون به یک شهر گردشگری تبدیل شده است. دیدنی های بسیاری در این شهر وجود دارد. امیدواریم با توجه به این مناطق دیدنی و گردشگری، بتوانید تجربه خوبی را در سفر به آبادان داشته باشید.

دیدگاه شما

فرمول: 49 + 16
02149934