خانه زینت الملک کجاست؟

شیراز، یکی از جذاب ترین شهرهای توریستی کشورمان است که سالانه، پذیرای میلیون ها گردشگر از اقصی نقاط ایران و جهان است.

در این شهر زیبا، علاوه بر وجود طبیعت دل انگیز و بکر، آثار باستانی بی نظیری نیز به چشم می خورند. در این مقاله از مجموعه کافه رنت، قصد داریم یکی از این آثار باستانی بی نظیر، به نام خانه زینت الملک را، به شما عزیزان معرفی کرده و در مورد آن، توضیحات جامعی را ارائه دهیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

خانه زینت الملک؛ بنایی به جا مانده از دوران قاجار

خانه زینت الملک، یکی از پرطرفدارترین نقاط دیدنی شیراز است که در سال 1290 هجری قمری، توسط علی محمدخان قوام الملک دوم، دستور ساخت آن صادر شد و در سال 1302 هجری قمری، ساخت این عمارت به پایان رسید و برای سکونت بانوی اشرافی قوام آماده شد.

در این خانه بزرگ، اشراف زاده ای به نام خانم زینت الملک قوامی، که دختر قوام الملک چهارم بود، زندگی می کرد. از این رو، برای بزرگداشت نام ایشان، اسم این خانه را، خانه زینت الملک گذاشتند.

زینت الملک قوامی که به زینت الملوک معروف است، دختر حبیب الله خان قوام بوده است. این خاندان بزرگ که به خاندان قوام المک معروف بودند، در شیراز و شهرستان های فارس، به عنوان کلانتر و والی شناخته می شدند و همانند نامشان، قدرت و قوام کشور محسوب می شدند؛ به همین خاطر محل زندگی بانوی این خاندان، از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار بوده و زیبایی و شکوه آن اولویت معماران بود.

معماری این خانه دوست داشتنی، به قدری چشم نواز و دل انگیز است که می تواند تا ساعت ها، شما را به خود مجذوب کرده و آرامش بی نهایتی را به روح شما تزریق کند. سقف اکثر اتاق های این عمارت، چوبی است که روی آن ها، تصاویر متفاوتی از پرندگان، جانوران و گل های مختلف، نقاشی شده است تا حس آزادی و زیبایی طبیعت را افراد داخل اتاق و ساکنین خانه القا کند.

یکی از زیبا ترین قسمت های خانه زینت الملک قسمت شاه نشین ان بوده که دارای اتاق های بزرگ با گچ بری های چشم نواز، آینه کاری های زیبا که به سبک اروپایی تزیین شده است وسقف این اتاق از جنس چوب بوده که نقش روی چوب مانند فرش بوده.

موزه ای در دل خانه زینت الملک، زیبایی در کنار عبرت

در زیرزمین خانه زینت الملک، موزه ای زیبا به نام "موزه مادام توسو" شیراز واقع شده است. در این موزه، شما می توانید مجسمه های مشاهیر فارس و افراد معروفی از جمله خانم زینت الملک قوامی را ببینید. با ورود به این موزه، حس و حال زمان مشروطه و آن انقلاب بزرگ، به شما منتقل می شود.

نارنجستان قوام؛ محوطه اختصاصی خانه زینت الملک

بدون شک، نارنجستان قوام، یکی از زیباترین باغ های موجود در شیراز است. این باغ زیبا، در دوره قاجار، محل زندگی حاکم شیراز بوده است. با گذشت زمان، این باغ به همراه عمارت های موجود در آن، به خاندان قوام رسید.

این خاندان بزرگ، این باغ را پی ریزی و تکمیل کردند. در اضلاع مختلف این مکان، ساختمان های بزرگی وجود دارد که مهم ترین آن ها، در ضلع شمالی با دو ستون زیبا است که با معماری رایج دوره زندیه، در جلوی این عمارت، خودنمایی می کند. در ضلع غربی این باغ، می توانید عمارت بزرگ و زیبای زینت الملک را، درمیان سبزی درختان نارنج و آبی آسمان روح نواز نظاره کنید.

درب های عمارت اصلی نارنجستان قوامی؛ شاهکاری در زمان زندیه

عمارت اصلی این باغ، در قسمت جلویی، درهایی ارسی دارد که در آن ‎ها، شیشه های رنگی دیده می شوند. رقص نور خورشید، هنگام عبور از این شیشه ها، حس و حالی وصف نشدنی را برای شما به وجود می آورد. درهایی که به این شیشه های رنگارنگ تجهیز شده اند، بسیار گران قیمت هستند و توسط استادانی معروف، طراحی و به بهترین شکل، پیاده سازی شده اند.

ضلع جنوبی نارنجستان قوام، به صورت یک مجموعه کاملا جدا است. در میانه این مجموعه، شاهد دو راهرو هستیم که از طریق یک هشتی، به ورودی باغ، راه پیدا می کنند. در دو طرف این راهروها، دو ایوان عظیم دیده می شوند که به صورت سرتاسری قرار گرفته اند. این دو ایوان، با کاشی هایی به رنگ آبی و سفید، فرش شده اند.

در این مجموعه، 6 اتاق با ابعاد متفاوت دیده می شوند که در گذشته، به عنوان دیوان خانه حکومتی و دفتر کار، مورد استفاده قرار می گرفتند.

ضلع شرقی این باغ، دارای حیاطی کوچک با اتاق هایی اندک است. درگذشته، ساختمان های موجود در ضلع شرقی، مخصوص آشپزخانه و خدمه بوده است؛ اما با این وجود، زیبایی خاصی در معماری این ساختمان ها نیز دیده می شود.
خانه زینت الملک، تقریبا به اندازه یک کوچه بزرگ با خانه قوام فاصله دارد و به نوعی، یک اندرونی محسوب می شود که افراد محرم حکومت، در این خانه رفت و آمد داشتند.

عمارت زینت الملک؛ معماری چشم نواز در دل شیراز

معرق کاری هایی چشم گیر، در ورودی خانه زینت الملک قرار دارند که روح هر بیننده ای را جلا می دهند. کاشی کاری هفت رنگ هلالی، که در ورودی و پیشانی این عمارت باشکوه جای گرفته است، شما را تا ساعت ها مجذوب خود می کند. همچنین در ورودی خانه، شما می توانید تصاویری از دو فرشته، خورشید، دو شیر که شمشیر به دست دارند و آیه نصرمن الله را ببینید.

اگر ایوان بدون سقف در وسط حیاط عمارت را در نظر نگیریم، در اطراف حیاط، 20 اتاق کوچک و بزرگ دیده می شوند که همه آن ها، به هم راه دارند. در غرب عمارت، ساختمان شاه نشین دیده می شود که در آن، آینه کاری و گچ بری با تصاویر اروپایی به چشم می خورند.

تقریبا در تمام ایران، اتاق های شاه نشین، نسبت به بقیه اتاق های یک عمارت، معماری متفاوتی دارند و همچنین، تزئینات و امکانات بیشتری در آن ها دیده می شود. خانه زینت الملک، به علت مساحت زیادی که دارد، دارای 3 زیرزمین است که امروزه، به عنوان نگارخانه (موزه هنری)، مورد استفاده قرار می گیرند.

هتل های اطراف زینت الملک شیراز

  • هتل لطفعلی خان شیراز
  • هتل بین الحرمین شیراز
  • هتل وکیل شیراز
  • هتل آناهیتا شیراز

مسیر رسیدن به خانه زینت الملک، بازدید از عمارت شخصی بانو اشراف زاده

عمارت زینت الملک قوام، در خیابان لطف علی خان زند، در کنار باغ نارنجستان قوام و در محله ای معروف به "گود عرب ها" قرار دارد. همان طور که اشاره کردیم، بین خانه زینت الملک و نارنجستان قوام، فقط یک کوچه فاصله است به همین خاطر به راحتی می توانید عمارت را از کنار نارنجستان دیده و از هر دو جاذبه دیدن کنید.

این بنای تاریخی، از مسجد نصیرالملک شیراز تنها 5 دقیقه فاصله دارد و مسیر بازدید را برای گردشگران تاریخ دوست هموار و سریع کرده است.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عرب ها، ضلع غربی باغ نارنجستان قوام

گردش درشیراز با کافه رنت

در این مقاله، سعی کردیم تا توضیحات جامعی را در مورد خانه زینت الملک برای شما عزیزان ارائه دهیم. شیراز، یکی از دیدنی ترین نقاط ایران است که وسعت بسیار زیادی دارد. در جای جای این شهر پهناور، مکان های گردشگری و تاریخی متعددی وجود دارد که شما می توانید از آن ها دیدن کنید.

بازدید از تمام این مکان های شگفت انگیز، نیازمند خودرویی قدرتمند است که در مسیر، شما را تنها نگذارد. برخی از افراد ممکن است ماشین شخصی نداشته باشند و یا به هر دلیلی، خواستار استفاده از ماشین شخصی خود در مسافرت نباشند؛ به این افراد، روش اجاره خودرو در شیراز را پیشنهاد می کنیم.

کافه رنت، یکی از بزرگ ترین مجموعه های اجاره خودرو در ایران است که در اقصی نقاط کشور پهناورمان شعبه دارد. شما می توانید با تماس با مشاوران و کارشناسان این مجموعه، بهترین خودرو را در کمترین زمان، با قیمتی مناسب و بیمه کامل، اجاره کنید و سفری ایمن با آسودگی خاطر را آغاز کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 48 - 26
02149934