موزه آینده کجاست؟

موزه آینده کجاست

دبی، شهری مدرن، با جاذبه های گردشگری متنوع و دیدنی است که هر ساله مسافران زیادی برای دیدن این جاذبه ها، به آن سفر می کنند. مسئولان و دولت این شهر نیز همواره در تلاش هستند، رفاه و امکانات بیشتری برای گردشگران فراهم کرده و مکان های جدیدی، برای بازدید آن ها ایجاد کنند.

یکی از جدیدترین و باشکوه ترین بناهای تازه تاسیس در دبی، موزه آینده (Museum of The Future Dubai) است. این بنای خارق العاده، با طراحی چشم نواز و معماری بی نظیر، هر گردشگری را محو تماشای خود می کند. موزه آینده، مفهوم موزه را به طور کامل بازنویسی می کند و مرکزی برای نوآوری و امید به آینده است.

چنانچه قصد سفر به دبی را دارید، برای دسترسی آسان تر به جاذبه های فراوان آن، می توانید از گزینه اجاره خودرو استفاده کنید. مجموعه بزرگ کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای اجاره ای لوکس در داخل و خارج از کشور، همراه و همسفر شما است.

در ادامه، قصد داریم با این بنای منحصر به فرد و جزئیات آن بیشتر آشنا شویم.

موزه آینده دبی

موزه آینده دبی

موزه آینده، در بزرگراه شیخ زاید و در کنار آسمان خراش های این شهر واقع شده است. این موزه، توسط بنیاد آینده دبی، تاسیس شده و در تاریخ 22 فوریه 2022، توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، به طور رسمی افتتاح گردید. Museum of The Future، یک فضای نمایشگاهی برای ایده های خلاقانه، محصولات نوآورانه و فراتر از زمان است و قدرت تکنولوژی و تاثیرات آن بر ذهن و جسم انسان ها را بررسی می کند.

طراحان موزه آینده دبی، معتقدند که فناوری، این قدرت را دارد تا زندگی بشر را متحول کند و تغییر دهد. همچنین می تواند به مسائل زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که وجود دارد، پاسخ دهد و بر چالش ها غلبه کرده و کره زمین را به سوی آینده ای خوش بینانه و مثبت هدایت کند.

این موزه در ابتدا، با هدف نمایش آینده به مخاطبان طراحی شده بود اما بعدها، در جهت ترویج و توسعه فناوری های روز دنیا، به ویژه در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی، تغییر مسیر داد. در موزه آینده دبی، به-روزترین اختراعات، به نمایش گذاشته شده است. در این موزه، به جای بازدید از اشیا قدیمی و لمس گذشته، از گردشگران دعوت می شود که به آینده سفر کرده و امید و دانش را به زمان حال، برگردانند.

معماری بی نظیر موزه آینده دبی

معماری بینظیر موزه آینده دبی

این سازه، از شگفتی های دنیای معماری و مهندسی بوده و یکی از پیچیده ترین طراحی ها در جهان، محسوب می شود. طراحی این بنا، به دست استودیو معماری Killa Design، صورت گرفته و توسط گروه مشاور مهندسی،Buro Happold اجرا شده است. موزه آینده، 77 متر ارتفاع دارد و مساحت کل آن، حدودا 30.500 متر مربع است.

ساختمان این موزه، بیضوی شکل و نورانی با مرکز باز، طراحی شده و برای ساخت آن، از الگوریتم های جدید مدل سازی ساختمانی، ابزارهای طراحی پارامتریک و ربات ها استفاده شده است. نکته جالب توجه، طراحی سه بعدی این موزه است که علاوه بر زیبایی چشم نواز، چالش هایی را برای مهندسان و طراحان ایجاد کرد.

در زمان اجرای این بنا، از اسکن لیزری، برای مقایسه نمونه در حال اجرا با طراحی سه بعدی پیش ساخته، استفاده کردند؛ که در نوع خود، خاص و بی نظیر است. هر قطعه از پنل های نما، به صورت جداگانه طراحی، تولید و در نهایت نصب شده اند.

موزه آینده

این سازه نمادین، به گونه ای طراحی شده است که مفاهیم مختلفی را به بیننده القا کند. ظاهر بیضی شکل و خمیده موزه، نماد توانایی های انسان، انعطاف پذیری و اشتیاق بشر به هنر و خلاقیت است. تپه ای که این بنا بر روی آن قرار دارد، نشان دهنده طراوت، سرسبزی زمین و استحکام و ریشه در مکان، زمان و تاریخ است. فضای مرکزی خالی آن، نماد نوآوری و آینده ناشناخته بشر است که می توان آن را خلاقانه ساخت.

این نوع معماری، مسیر جدیدی را پیش روی طراحان قرار می دهد. موزه آینده دبی، به دلیل ساختار متفاوت و نامتقارن خود، توسط مجله نشنال جئوگرافیک، به عنوان یکی از 14 موزه زیبای جهان انتخاب شده است. همچنین این سازه، به عنوان مدل منحصربه فرد معماری، جایزه بین المللی ساختمان Tekla را از آن خود کرده است.

نمای بیرونی موزه آینده دبی

نمای بیرونی موزه آینده دبی

طراحی بیضوی و متفاوت این سازه، باعث شده تا موزه آینده در خاورمیانه و جهان، بی همتا باشد. نمای بیرونی این موزه، از 1024 قطعه 4 لایه، به مساحت 17 هزار متر مربع، با فولادی ضد زنگ و ضد حریق پوشیده شده است. این ساختمان به زبان عربی صحبت می کند؛ بر روی دیوارهای آن، نقل قول هایی از حاکم دبی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، به صورت خوشنویسی حکاکی شده است.

این نوشته ها، که درباره آینده دبی هستند و پنجره های این بنا محسوب می شوند؛ توسط هنرمند اماراتی، مطار بن لاحیج، طراحی و اجرا شده اند. محتوای اجرا شده در نمای بیرونی موزه آینده دبی، به شرح زیر است:

• آینده برای کسانی خواهد بود که قادر به تصور، طراحی و ساختن آن هستند، آینده منتظر نمی ماند، می-توان آن را، امروز طراحی کرد و ساخت.
• راز تجدید حیات، توسعه تمدن و پیشرفت بشریت، یک کلمه است: نوآوری.
• ما صدها سال زندگی نخواهیم کرد، اما می توانیم چیزی خلق کنیم که صدها سال دوام بیاورد.

برای نورپردازی موزه آینده، از لامپ های LED، به طول 14 کیلومتر، استفاده شده است که در شب، این بنا را باشکوه تر می کنند.

بخش های مختلف موزه آینده دبی

موزه آینده دبی، دارای هفت طبقه و بدون ستون است که هرکدام به بخش های مختلف اختصاص یافته اند. دو طبقه از این مجموعه، متعلق به بخش VIP و امور اداری این موزه است. بنابراین می توان گفت، بازدید از موزه، در پنج طبقه صورت می گیرد.

سه طبقه این موزه، شامل بخش های توسعه منابع فضایی، اکوسیستم و محیط زیست و سلامت و رفاه است. طبقه دیگر، فناوری آینده نزدیک را نشان می دهد و به چالش هایی در زمینه های سلامت، آب، غذا، حمل ونقل و انرژی می پردازد.

آخرین طبقه، بخش «قهرمانان آینده»، به کودکان اختصاص داده شده است. موزه آینده، سه طبقه به صورت مجزا در زیر تپه سبز دارد. این فضا، برای خدمات اولیه ایجاد شده و شامل لابی، کافه و رستوران ها، سالن اجتماعات، فروشگاه ها و پارکینگ است. هر 10 سال یکبار، محتوای موزه آینده، تغییر خواهد کرد.

فضای داخلی موزه آینده دبی

با شنیدن اسم موزه، برای اکثر ما مکانی یادآوری می شود که در آن، اشیا قدیمی و متعلق به گذشته وجود دارد. موزه آینده، این تصور را تغییر داده است و می توان در آن، سفری به آینده غیرقابل پیش بینی، در 50 سال پیش رو داشت. در بدو ورود به این موزه، با اثری هنری شبیه به رویا، روبه رو می شوید. بازدید بخش های مختلف این موزه، از طبقه پنجم شروع شده و از بالا به پایین است.

در ادامه به بررسی این قسمت های هیجان انگیز می پردازیم.

طبقه همکف، بخش لابی

طبقه همکف، بخش لابی

بخش لابی موزه، در طبقه همکف قرار دارد که در بدو ورود به آن، حیوانات عظیم و غول پیکر شناور در فضا را، بالای سر خود می بینید. در این قسمت، خطوط عربی کنده کاری شده بر روی پنل های سفید سقف، نور خورشید را با هارمونی خاص به داخل محیط آورده و فضایی نورانی و درخشان را ایجاد می کنند.

بخش جذاب این قسمت، وجود یک ربات باریستا است. شما می توانید آن را از پشت شیشه، زمانی که در حال آماده سازی سفارش مشتریان است، مشاهده کنید. در بخش لابی، فروشگاهی نیز برای خرید هدیه و سوغاتی وجود دارد. پس از گشت وگذار در این طبقه، به طبقه پنجم می روید؛ جایی که فصل اول تجربه هیجان انگیز این موزه، شروع می شود.

ایستگاه فضایی هوپ، OSS Hope

ایستگاه فضایی هوپ، OSS Hope

در طبقه پنجم، آینده به شما نمایش داده می شود و با تور دو ساعته، به فضا سفر خواهید کرد. در این تور، توسط راهنما و به وسیله آواتار مجازی، وارد یک فضاپیما شده و با شبیه سازی، به فضایی در فاصله 600 کیلومتری زمین می روید. در این سفر خیالی، به ایستگاه فضایی هوپ (به معنی امید،Hope ) رفته و آینده دبی را در 100 سال آینده، خواهید دید.

این شبیه سازی، از طریق نمایشگرهای فضاپیما و با ایجاد صداهای واقعی، تجربه سفر به فضا را، برای شما خلق می کند. همچنین می توانید برای ماموریت های اختصاصی، درخواست دهید و با انجام آن ها لذت یک سفر فضایی را تجربه کنید.

موسسه شفا، The Heal Institute

موسسه شفا، The Heal Institute

پس از تمام شدن سفر فضایی، وارد مرحله بعد، در طبقه چهارم می شوید؛ که در آن تصویر دبی، در آینده نزدیک را نشان می دهند. در این بخش، یک شبیه ساز اکوسیستمی وجود دارد که در واقع فضای آزمایشگاهی است.

در این آزمایشگاه، تحقیق می کنند که چگونه یک گونه جدید، باعث ایجاد تغییراتی در محیط می شود. در قسمت دیگری از این طبقه، بانک DNA قرار دارد که به آن، «کتابخانه زندگی» می گویند. در این بانک، بیش از 2000 گونه مختلف، از موجودات و گیاهان، در ظرف های شیشه ای نگه داری می شوند.

داخل موزه آینده دبی

این موسسه، با بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی (virtual reality)، پیش نمایشی از جنگل های آمازون دیجیتالی، که اصلاح ژنتیکی شده اند، را به شما نمایش می دهند. در این شبیه ساز، از تصاویر و صداهای واقعی جنگل استفاده می شود که شما را شگفت زده می کنند. این بخش، نشان می دهد که انسان ها چگونه می توانند اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را اصلاح کرده و آینده ای بهتر و پایدارتر خلق کنند.

واحه، Al Waha

واحه، Al Waha

در این قسمت، به وسیله قطع ارتباط با فناوری، فضای آرامش بخشی را ایجاد می کند که توسط آن، ذهن و جسم شما، درمان و تغذیه می شود. نام این طبقه «واحه» است و در آن انواع درمان ها را، بر اساس نیاز بازدیدکنندگان، ارائه می دهند. این درمان ها، در طبقه سوم و به صورت زیر انجام می شوند:

• حرکت درمانی: به بازدیدکنندگان نشان می دهند که چگونه می توان با گشت وگذار در اطراف، ذهن و جسم خود را جوان کنند.
• احساس درمانی: در این بخش، صفحه ارتعاشی قرار دارد که افراد، با قرار دادن دست های خود بر روی آن، امواج الکترومغناطیسی با خاصیت درمانی را دریافت می کنند.
• مرکز مدیتیشن: افراد، با دراز کشیدن در این فضا، ارتعاشات لازم را دریافت کرده و آرامش را تجربه می کنند.
• زمین درمانی: قرار گرفتن در این بخش به همراه گوش دادن به صداهایی با فرکانس خاص، به افراد کمک می کند تا ارتعاش بدن خود را تنظیم کنند.
• ارتباط درمانی: در این روش، بازدیدکنندگان، در گروه های 6 نفره، دور یک میز می نشینند؛ از طریق میکروفون صحبت کرده و ارتباط با دیگران را تمرین می کنند.

آینده در امروز، Tomorrow Today

بخش تکنولوژی موزه آینده دبی

این بخش از موزه، بر فناوری تمرکز دارد و عمدتا در آن، نوآوری هایی نمایش داده می شود که می توانند در غلبه بر چالش ها و شکل گیری آینده ای مثبت، انسان ها را یاری کنند.

در این قسمت که در طبقه دوم قرار دارد، قدرت فناوری در تغییر شیوه زندگی انسان ها، به نمایش گذاشته شده است. همچنین نشان می دهد که محققان، طراحان و ... چگونه به پیشرفت این تکنولوژی در زمان حال، کمک می کنند. در این طبقه، می توانید وارد عرشه تماشا شده و از نیمه منحنی موزه و مناظر پیش رو، لذت ببرید. عرشه تماشا، بهترین مکان برای عکاسی است.

قهرمانان آینده، Future Heroes

بخش قهرمانان آینده، Future Heroes

بخش آخر این تجربه هیجان انگیز، به کودکان اختصاص داده شده است. در طبقه اول و در یک فضای بازی، به کودکان این امکان داده می شود تا تخیل خود را گسترش دهند. در این بخش، کودکان زیر 10 سال، در ماموریت های سرگرم کننده شرکت کرده و نشان هایی برای کشفیات، دستاوردها و خلاقیت خود، دریافت می کنند.

موزه آینده دبی، حامی محیط زیست

موزه آینده دبی، حامی محیط زیست

از دیگر ویژگی های این موزه منحصر به فرد، بهره گیری از انرژی خورشیدی، از طریق نمای آن است. پنل های نما، سالانه در حدود 4000 مگاوات انرژی دریافت می کنند؛ این انرژی، توسط ایستگاه هایی که به بنا متصل هستند و با همکاری اداره آب و برق شهر دبی، برای مصرف موزه، استفاده می شود.

مجموعه Museum of The Future، اولین موزه در خاورمیانه است که توانسته بالاترین رتبه بناهای سبز جهان، در زمینه طراحی محیطی و مدیریت انرژی (گواهی LEED) را دریافت کند. دیگر ویژگی این بنا، مصرف کم انرژی، آب و کربن است. در پارک اطراف این موزه، بیش از 100 گونه گیاهی قرار دارد که مجهز به سیستم آبیاری پیشرفته و هوشمند هستند.

دسترسی به موزه آینده دبی

راه های بسیاری برای رسیدن به این موزه وجود دارد؛ اما بهترین مسیر، خط قرمز مترو است. موزه آینده، در 450 متری از ایستگاه مترو برج امارات قرار دارد. بنابراین می توانید با خط قرمز مترو، به ایستگاه برج امارات (Emirates Tower)، بروید؛ بعد از 5 دقیقه پیاده روی به این موزه خواهید رسید.برای دسترسی راحت تر به موزه آینده میتوانید از خدمات اجاره خودرو در دبی نیز استفاده کنید . خدمات اجاره خودرو کافه رنت در دبی به این صورت است که شما با تماس تلفنی یا سیستم رزرو آنلاین از دبی و حتی ایران ماشین مودره نظر را رزرو کنید . برای استعلام و رزرو خودرو به بنر زیر کلیک کنید

امکانات و خدمات موزه آینده دبی

موزه آینده، زیباترین سازه جهان، لقب گرفته است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن، به دبی سفر می کنند. به همین دلیل، این موزه، برای رفاه حال گردشگران، خدمات متفاوتی را ارائه می دهد.

• برای تهیه بلیط، می توان به صورت آنلاین و یا حضوری، از طریق گیشه های موجود در قسمت لابی این موزه، آن را تهیه کرد.
• بلیط ورودی برای کودکان زیر 3 سال، سالمندان و معلولان اماراتی، رایگان است.
• مدت زمان بازدید از این موزه، 2 تا 3 ساعت است؛ اما این سازه، طوری طراحی شده که بازدیدکنندگان می توانند در همین بازه زمانی و با توالی مشخص، از تمام قسمت ها دیدن کنند.
• امکان استفاده از پارکینگ موزه آینده، برای گردشگران وجود دارد. این پارکینگ، دوطبقه و سرپوشیده است.
• در این موزه، قفسه هایی برای پارک دوچرخه قرار دارد و بازدیدکنندگانی که با اسکوتر برقی یا دوچرخه، به این مکان می آیند، امکان استفاده از آن را دارند.

امکانات و خدمات موزه آینده دبی

در یک نگاه

در این مقاله، با موزه آینده دبی، شگفت انگیزترین سازه جهان، آشنا شدیم. موزه آینده، مکانی است که در آن ذهن های بزرگ، گرد هم می آیند تا آینده را طراحی کنند و شکل دهند. در این موزه، شاهد جدیدترین اختراعات بشر، پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی انسان ها و تصویری از آینده خواهید بود. همچنین می توانید به کودکان خود، فرصت لمس آینده را هدیه دهید.

در نزدیکی این موزه، جاذبه های دیگری مانند برج خلیفه، قلعه تاریخی آل فهیدی، موزه سکه، مسجد جمیرا و ... وجود دارند. شما می توانید پس از بازدید از موزه آینده، به این مکان ها نیز سر بزنید. برای سهولت در رفت-وآمد و صرفه جویی در زمان، به شما پیشنهاد می کنیم از اتومبیل شخصی استفاده کنید.

برای این منظور، می توانید به صورت آنلاین در دبی، خودرو موردنظر خود را از کافه رنت، اجاره کنید. پس از رزرو خودرو، آن را در محل اقامت، فرودگاه و یا شهرهای دبی، تحویل بگیرید. امیدواریم بازدید از این موزه منحصربه فرد، خاطره ای به یادماندنی را برای شما به ارمغان آورد.

دیدگاه شما

فرمول: 42 - 2
02149934