چشمه کوهرنگ کجاست؟

چشمه کوهرنگ کجاست

کوهرنگ، یکی از شهرستان های خوش آب و هوای استان چهار محال بختیاری است. این شهرستان، به واسطه طبیعت بکر و مناظر طبیعی فوق العاده، مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان است.

چشمه کوهرنگ، یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی این منطقه است. این چشمه در مسیر خود از زرد کوه تا زاینده رود، در اطراف خود طبیعت بسیار زیبایی ایجاد کرده است که هر فردی را سر شوق می آورد.

متاسفانه امروزه، منظره چشمه کوهرنگ به سرسبزی گذشته نیست. اما چرا؟ در این مقاله از کافه رنت، با ما همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم. همچنین در ادامه، به معرفی چشمه کوهرنگ می پردازیم و مسیر دسترسی به آن را برای شما شرح دهیم.

چشمه کوهرنگ

معرفی چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ، یکی از جاذبه های توریستی استان چهارمحال بختیاری است. این چشمه در شهرستان چلگرد، قرار دارد. چشمه کوهرنگ از کوه های زرد کوه سرچشمه گرفته و با عبور از پیچ و خم های بسیار، به سد کوهرنگ می ریزد. آب این چشمه با گذر از تونل اول کوهرنگ، وارد زاینده رود می شود.

طبیعت این منطقه به علت داشتن مناظر طبیعی زیبا در اطراف چشمه و حضور عشایر، بسیار چشم نواز است. اگر به تصاویر این منطقه نگاهی بی اندازید، جریان خروشان آب و طبیعت سرسبز اطراف آن، حس سر زندگی را به شما منتقل خواهد کرد.

سهولت دسترسی به منطقه ای که چشمه در آن واقع شده است و همچنین آب آشامیدنی و نزدیکی به هتل، از امکانات موجود در اطراف این چشمه محسوب می شود.

معرفی چشمه کوهرنگ

مسیر دسترسی به چشمه کوهرنگ

برای بازدید ازچشمه کوهرنگ، باید به استان چهارمحال بختیاری و شهرستان چشمه کوهرنگ سفر کنید. فاصله این جاذبه طبیعی تا اصفهان حدود 200 کیلومتر است. این چشمه در نزدیکی شهر چلگرد واقع شده است.

برای دسترسی به چشمه کوهرنگ، شما باید یک مسیر 30 کیلومتری از شهرکرد به سمت فارسان را طی کنید. سپس، حدود 50 کیلومتر از فارسان به سمت چلگرد حرکت کنید.

اگر قصد دارید از این جاذبه طبیعی دیدن کنید و به خودرو شخصی خودتان دسترسی ندارید یا نگران آسیب رسیدن به خودروتان در طول مسیر هستید، می توانید خودرو دلخواه خود را به راحتی اجاره کنید.

توجه داشته باشید که حتما قبل از اجاره خودرو، از اعتبار موسسه اطمینان حاصل کنید و خدمات آن ها را از قبیل بیمه، پشتیبانی و ... بررسی کنید. شما می توانید با اجاره خودرو آفرودی، هیجان طبیعت گردی خود را دوچندان کنید و خاطره ای خوش را برای خود رقم بزنید.

آدرس دقیق

استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، روستای دیمه، دو کیلومتری چلگرد، چشمه کوهرنگ
مسیر دسترسی به چشمه کوهرنگ

آبشار چشمه کوهرنگ

در دوران صفویه، به منظور انتقال آب چشمه کوهرنگ به سمت اصفهان، در مسیر جریان آب یک تونل احداث شد. لازم به ذکر است که این تونل در سال 1332 مورد بازسازی قرار گرفته است.

در محل این تونل، آبشار چشمه کوهرنگ ایجاد شده است که منظره فوق العاده ای را ایجاد کرده است. جریان خروشان آب و طبیعت سرسبز اطراف آن، این منطقه را به مقصد گردشگران زیادی تبدیل کرده است؛ از این رو امکانات رفاهی متعددی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است. از این امکانات می توان به سوئیت های اقامتی، سرویس بهداشتی، پارکینگ، غرفه های فروش صنایع دستی و ... اشاره کرد.

اهمیت چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ، 10 درصد از ذخیره آب ایران را شامل می شود و منبع اصلی تامین آب بسیاری از شهر و روستاهای استان چهارمحال بختیاری محسوب می شود؛ از این رو این جاذبه طبیعی، از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه دبی یا نرخ جریان آب این چشمه، در طول سال های گذشته، دچار افت بسیار زیادی شده است.

در گذشته، دبی چشمه کوهرنگ بیش از 1000 لیتر بر ثانیه بوده است. در دهه های اخیر، با یک کاهش چشمگیر، دبی چشمه به 600 لیتر بر ثانیه رسید. در سال های اخیر، وضع حتی بدتر شده است و دبی چشمه به 400 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است. در طول تابستان، این نرخ به 100 لیتر بر ثانیه نیز می رسد که موجب مشکلاتی در تامین آب شرب مردم می شود.

اهمیت چشمه کوهرنگ

بهترین زمان سفر به کوهرنگ، کی است؟

فصل های بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به شهرستان چلگرد و بازدید از چشمه کوهرنگ به شمار می آیند. این شهرستان، ارتفاع زیاد از سطح دریا دارد. به همین خاطر نیز از مکان های عالی برای فرار از گرمای تابستان محسوب می شود.

این امر موجب شده است تا بیشتر مسافرین این منطقه را مردم خوزستان، تشکیل دهند. زمستان و پاییز، منطقه کوهستانی کوهرنگ بسیار سرد بوده و تحمل سرمای آن برای افرادی که با آب و هوای سرد آشنایی ندارند، بسیار سخت است. با توجه به این گفته ها، اواسط بهار و اوایل تابستان را می توان به عنوان بهترین زمان سفر به شهرستان چلگرد و بازدید از چشمه کوهرنگ، معرفی کرد.

آیا چشمه کوهرنگ خشک شده است؟

امروزه مردم منطقه، با افسوس به چشمه کوهرنگ می نگرند و از جریان آب خروشان آن در گذشته سخن می گویند. در پاییز 1400، وضعیت این چشمه به شدت بحرانی گشت و تصویر غم انگیزی از آن ایجاد شد؛ به طوری که مردم محلی، همچون زمانی که عزیزی را از دست می دهند، با نواختن ساز چپ به سوگواری پرداختند و رسم دیرینه خود را در غم خشک شدن چشمه، به جا آوردند.

اصلی ترین دلیل خشک شدن چشمه کوهرنگ، خشکسالی هایی است که در 5 سال اخیر گریبان گیر این استان شده بود. در سال 1400، میزان بارش باران 40 درصد کاهش یافت و چهارمحال بختیاری، تبدیل به دومین استان کم بارش کشور شد. اکنون، 96 درصد از این استان درگیر خشکسالی است؛ از آن جایی که چشمه کوهرنگ نیز آب 5 شهر و 34 روستا را تامین می کرده است، منابع آبی استان، دچار کاهش شدیدی شده اند.

لازم به ذکر است که عدم کارشناسی صحیح انتقال آب نیز در خشک شدن این چشمه، بسیار تاثیر گذار بوده است. همچنین، فرضیه های دیگری مبنی بر تاثیر زلزله در خشک شدن آب چشمه نیز مطرح شده است که باید مورد بررسی قرار بگیرند. این احتمال وجود دارد که تخریب کانال های آبرسانی در اثر زلزله، در این خشکی موثر واقع شده باشند.

دیدنی های اطراف چشمه کوهرنگ

در اطراف چشمه کوهرنگ، دیدنی های فراوانی وجود دارند که اکثر آن ها جزو دیدنی ها و جاذبه های طبیعی محسوب می شوند. به همین سبب نیز بازدید از زیبایی های طبیعی این منطقه می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.
از جمله مناطق دیدنی اطراف این چشمه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• پیست اسکی چلگرد
• آبشار شیخ علی خان
• دشت لاله های واژگون
• شیر سنگی
• جنگل بازفت
• روستای پلکانی سر آقاسید
• غار یخی چما
• چشمه دیمه
• قلعه بارده

کافه رنت، همراه شما در سفر

شهرهایی که آب و هوای خنک دارند، مقصد مسافران در هوای گرم تابستان هستند. در این میان، چشمه کوهرنگ با قرار گرفتن در منطقه خوش آب و هوای استان چهارمحال بختیاری، یکی از مناطق مورد توجه گردشگران محسوب می شود. زیبایی طبیعی این منطقه در کنار وجود عشایر، دو چندان شده است.

سفر به این منطقه زیبا با وجود کافه رنت، لذت بخش تر می شود. کافه رنت، در زمینه اجاره انواع اتومبیل با راننده یا بدون راننده به مشتریان، از سابقه 20 ساله برخوردار است. شما می توانید با مراجعه به سایت مجموعه نسبت به اجاره اتومبیل برای بازدید از طبیعت زیبای چشمه کوهرنگ، اقدام کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 30 - 22
02149934