باغ طوطی کجاست؟

باغ طوطی کجاستباغ طوطی تهران که البته برخی افراد آن را باغ توتی می نویسند، یکی از منطقه های مهم تاریخی و گردشگری ایران است. در واقع باغ طوطی، گورستان تاریخی تهران است که در جوار حرم حضرت عبدالعظیم واقع شده است.

باغ طوطی، به دلیل اتفاقات تاریخی زیادی که به خود دیده و مشاهیر زیادی که در دل خود جای داده، از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار است. در این مقاله از کافه رنت، به بررسی ویژگی های باغ طوطی می پردازیم و مسیر دسترسی به آن را شرح می دهیم. اگر شما هم به مکان های تاریخی علاقه مند هستید، در ادامه، همراه ما شوید تا برای شما از اهمیت این گورستان روایت کنیم.

تاریخچه باغ طوطی و علت نامگذاری

قدمت این گورستان، به زمان حکومت قاجاریه برمی گردد. دقیقاً مشخص نیست که چرا نام این گورستان، باغ طوطی است. عده ای که نام گورستان را باغ توتی می پندارند، عقیده دارند که به دلیل درختان توت فراوان، این نام بر روی گورستان گذاشته شده است.

به گفته برخی، نام گذاری این باغ به دلیل وجود طوطی های بی شمار آن در گذشته، است. در میان همه این ابهامات، عده ای دیگر بر این باورند که نام باغ برگرفته از اسم یکی از نزدیکان ناصرالدین شاه است؛ حتی برخی دیگر، مدعی هستند که این نام برگرفته از نام یکی از همسران فتحعلی شاه است.

موقعیت مکانی باغ طوطی

نمای داخل باغ طوطی

گورستان باغ طوطی، در منطقه بیست تهران و در شهر ری واقع شده است. این گورستان با قرار گیری در ضلع غربی حرم شاه عبدالعظیم، از یک طرف به حرم و از طرف دیگر به بازار شاه عبدالعظیم راه دارد؛ به همین علت در روزهای تعطیل جمعیت زیادی را به خود می بیند.

همچنین، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ورودی جدیدی برای این گورستان ساخته شد که امکان دسترسی به محله مجاور را فراهم می کند. لازم به ذکر است که قبرستان طوطی، بخشی از صحن حرم در نظر گرفته نمی شود؛ اما این باغ، چشم انداز زیبایی به حرم، گنبد و مناره های آن دارد.

در گذشته، باغ طوطی، در مجاورت مدرسه امین السلطان بود؛ این مدرسه، بعدها تخریب گشت و بخش اعظمی از صحن این باغ، به قبرستان تغییر یافت. از نظر موقعیت جغرافیایی، قبرستان باغ طوطی، در نزدیکی مراکز مهمی از جمله موزه عبدالعظیم حسنی، بازار قدیم شهر ری، بازارچه حرم شاه عبدالعظیم (ع)، کتابخانه حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) و ... قرار گرفته است.

آدرس دقیق

شهر ری، هاشم آباد، خیابان کاشانی، خیابان بازار، حرم مطهر حضرت شاه عبدالعظیم حسنی

شماره تماس

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت بازدید از این مکان تاریخی، می توانید با شماره زیر، تماس حاصل فرمایید.
02151225540

مسیر دسترسی

فاصله تهران تا باغ طوطی، در حدود 22 کیلومتر است. ممکن است زمان رسیدن شما از تهران به باغ طوطی، بسته به ترافیک بیشتر و یا حتی کمتر شود؛ اما از مرکز شهر تهران تا باغ طوطی با خودرو، چیزی در حدود 30 دقیقه طول می کشد تا به این گورستان تاریخی برسید.

اگر دسترسی به خودرو شخصی خودتان را ندارید، شما می توانید با اجاره خودرو در تهران از موسسه های معتبر، به راحتی به گشت و گذار دراین شهر بزرگ بپردازید و از این مکان تاریخی بازدید کنید.
همچنین، شما می توانید با استفاده از وسایل نقیله عمومی، خود را به راحتی به این مکان برسانید. در صورت استفاده از مترو، شما باید در ایستگاه متروی حرم عبدالعظیم حسنی پیاده شوید. همچنین، نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به قبرستان طوطی، ایستگاه اتوبوس شهید مدرس است.

بهترین زمان بازدید از باغ طوطی و زیارت

تهران، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، در هر فصلی دیدنی است و زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد که هر گردشگری را به وجد می آورد. اما می توان گفت، بهترین فصل برای سفر به پایتخت، اوایل بهار است؛ چرا که در این ایام، اکثر شهروندان تهران برای تعطیلات به سفر می روند.

در نتیجه، پایتخت خلوت تر می شود و هوای پاکیزه تری خواهد داشت. همچنین، در این فصل طبیعت تهران، بسیار دل انگیز خواهد بود. لازم به ذکر است که در فصل زمستان، اگرچه شهر زیبایی های خاص خودش را دارد، اما آلودگی هوا از هر وقتی بیشتر است.
اگر از باغ طوطی به عنوان مکان تاریخی بازدید می کنید، قطعاً بهترین زمان برای بازدید روزهای غیر تعطیل و وسط هفته است. اگر به منظور بازدید از عزیزان خفته در خاک خود می روید و به دنبال فضای آرام هستید، وسط هفته مناسب تر است؛ اما اگر روزهای پنج شنبه و جمعه برای زیارت از اهل قبور، برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است یا به دنبال جستجوی فضای عرفانی در میان دیگر زائران هستید، روزهای آخر هفته برای شما مناسب تر است.

اهمیت باغ طوطی و مشاهیر دفن شده در آن

مشاهیر دفن شده در باغ طوطی

باغ طوطی به دلیل قدمت و اتفاقات تاریخی که در آن رخ داده است از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله اتفاقات تاریخی این بنا، می توان به اولین روز های حکومت پهلوی و ترور ناصرالدین شاه قاجار در 12 اردیبهشت 1275 شمسی اشاره کرد.
از جمله اهمیت های باغ طوطی، مشاهیر دفن شده در آن است؛ از میان مشاهیر دفن شده در این گورستان، می توان به اشخاصی چون ستارخان، علی اصغر حکمت، علی رزم آرا، مصطفی عدل، عبدالله مستوفی، ابوالقاسم ناصرالملک، عبدالحسین فرمانفرما، بدیع الزمان فروزانفر، میرزا عباس خیاط موسوی، عالم ربانی حاج ماشالله زمانی و... اشاره کرد.

کافه رنت و خودروهای اجاره ای در تهران

در این مقاله، به بررسی یکی از اصلی ترین جاذبه های تاریخی تهران پرداختیم. باغ طوطی، از اهمیت تاریخی ویژه ای برخوردار است؛ چرا که مشاهیر زیادی در این گورستان به خاک سپرده شده اند.

شما می توانید با اجاره خودرو مناسب و دلخواه خود، به راحتی به تهران گردی بپردازید و از این جاذبه گردشگری دیدن کنید. کافه رنت، با ارائه خودرو های اجاره ای با کیفیت و اقتصادی، همراه مناسبی برای انواع سفر های شما به نقاط مختلف ایران و خارج از کشور است.

شما می توانید، به صورت آنلاین خوردو مورد نظر خود را رزرو کنید و از خدمات گسترده کافه رنت از قبیل بیمه، پشتیبانی 24 ساعته و ... بهره بگیرید.

دیدگاه شما

فرمول: 47 - 17
02149934