رودخانه تلار کجاست؟

رودخانه تلار کجاست

زیبای مسحورکننده دریا و جنگل در کنار آب های روان و صدای دل نشین جریان زندگی، شهرهای شمالی ایران را به بهترین پناهگاه برای دریافت آرامش، تبدیل کرده است.

رودخانه تالار یا به زبان محلی تلار، یکی از جاذبه های دیدنی استان مازندران است. این رودخانه از ارتفاعات البرز سرچشمه گرفته و در نهایت به دریای خزر می ریزد. منطقه اطراف رود تلار، بسیار سرسبز و زیباست و سالانه تعداد زیادی مسافر را در دل خود جای می دهد و روح خسته آن ها را جلا می دهد.

در طول این رود، مکان های تفریحی زیادی وجود دارند که به توریست پذیری این منطقه کمک کرده است. در این مقاله از کافه رنت با ما همراه باشید تا بیشتر با این رودخانه زندگی بخش آشنا شویم.

سر چشمه، مسیر و مکان رودخانه تلار

رودخانه تلار از ارتفاعات 3700 متری کوه البرز در سوادکوه سر چشمه می گیرد. از جمله ارتفاعات این منطقه که رود تلار از آن ها سر چشمه می گیرد، می توان به ورسک، گدوک، خطیرکوه و شلفین اشاره کرد.

این رود از جنوب قائم شهر گذر کرده و در منطقه دوآب با رودخانه کبیر (که از دهستان چاشم سرازیر شده) ترکیب شده و به مسیر خود ادامه می دهد تا از شهرستان سیمرغ گذر کند.

رود تلار به موازات جاده فیروزکوه-قائم شهر حرکت می کند تا در نهایت به دریای خزر بریزد. این منطقه آفرودسواران زیادی را هم به سمت خود برای تجربه رانندگی در ارتفاعات جذب می کند.

لازم به ذکر است که لیستی از بهترین خودروهای آفرود را در مقاله "بهترین خودروهای آفرود برای اجاره کدام اند" برای شما جمع آوری کرده ایم.

میزبانی روستای سراج از رود و مسافران

روستای سراج در دهستان بالاتجن و در بخش مرکزی شهرستان قائم شهر قرار دارد. در نزدیکی روستای سراج و در کنار رودخانه تلار، اماکنی چون هتل تلار، نمیشگاه بین المللی مازندران و پارک ساحلی سراج قرار دارند. در این بین، پارک ساحلی سراج دارای شهربازی، پیست کارتینگ و مکان برای اسکان مسافران و کمپینگ است.

این مکان ها، لذت مسافران از این منطقه طبیعی را دو چندان کرده و تجربه خارق العاده ای را از سفر، برای آن ها به جای می گذارند.

مکان های دیدنی کنار رود تلار، یک تیر و دو نشان

رود تلار

طبیعت اطراف رودخانه تلار و کلا شهرستان قائم شهر، به طرز خارق العاده ای زیبا و دل پذیر است. همین که قائم شهر در میان کوه و دریا قرار گرفته است، حاکی از تنوع طبیعی این منطقه است.

برای دیدن تمامی جاذبه های قائم شهر و بهره جویی کامل از همه آن ها، به چندین سفر با لذت و خوش گذرانی فراوان نیاز دارید. از مکان های دیدنی این شهر زیبا، به چند مورد اشاره می کنیم.

منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس:

این منطقه حفاظت شده یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران به شمار می رود و آب هوایی مرطوب و معتدل دارد. منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس شامل جنگل های جنوبی نزدیک قادیکلای قائمشهر تا منطقه باغ کوه برنجستانک شیرگاه است.

سد زمزم:

سد زمزم یا سد برنجستانک، در هشت کیلومتری جاده قائم شهر به تهران در روستای برنجستانک در حریم منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس احداث شده است. این سد، سدی خاکی با هسته ای رسی است که محیط جنگلی اطراف آن، فضایی زیبا برای اسکان و خلق یک سفر به یاد ماندنی است.

دریاچه گل پل:

دریاچه گل پل، در جنوب شرقی قائم شهر، پس از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم قرار دارد. دریاچه گل پل، از دو حوضچه مجزا تشکیل شده و در میان جنگلی زیبا قرار گرفته است. دریاچه گل پل، یکی از دریاچه های آب شیرین کشور است و زیستگاه تعداد زیادی از ماهیان و پرندگان است. این دریاچه، دارای چشم اندازهای جنگلی فوق العاده زیبا و محلی مناسب برای پیکنیک و اسکان است.

جنگل کوتنا:

این جنگل در روستایی زیبا با همین نام و در جنوب شرقی قائم شهر قرار دارد. کوتنا به معنی "کوه تنها" است.

تپه تاریخی گردکوه:

در دوره پارتیان و ساسانیان، این تپه محل سکونت ایرانیان بوده است. تپه گردکوه، ارتفاعی 26 متری دارد و در ناحیه جمنان در جنوب شرقی شهر قائم شهر جای گرفته است.

مقبره سید ابوصالح:

این مقبره، مکانی زیبا و معنوی است. مقبره سید ابوصالح، از جاذبه های تاریخی و مذهبی قائم شهر محسوب می شود.

پارک جنگلی تلار:

این پارک در ورودی غربی قائم شهر و در انتهای جاده ای موسوم به جاده نظامی قرار دارد. کل مسیر این پارک را طبیعتی بکر و زیبا فرا گرفته و در آن دریاچه ای زیبا با نام دریاچه جاده نظامی قرار دارد. به دلیل وجود درختان زیاد، در هر فصلی از سال این جنگل زیبایی خودش را دارد.

بهترین زمان سفر به قائم شهر و بازدید از رودخانه تلار

این منطقه با طبیعت زیبایی که دارد، در هر فصل جلوه خاص خود به بازدیدکنندگان نشان می دهد؛ اما قائم شهر، زمستان های سرد و تابستان های گرمی دارد؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به قائم شهر و رودخانه تلار، فصول پاییز و بهار است. در این بین، اواخر شهریور ماه هم از آب وهوای خوبی برای سفر به این منطقه برخوردار است.

منطقه ای که این رودخانه از آن نشات گرفته است، برای بسیاری از عاشقان آفرود، منطقه دلچسبی محسوب می شود. اگر به خودروهای آفرودی دسترسی ندارید ولی قصد تجربه رانندگی در دل کوه و دشت را دارید، جای نگرانی نیست! مجموعه کافه رنت با ارائه انواع خودروهای مناسب آفرود، با مناسب ترین قیمت، آماده خدمت رسانی به گردشگران عزیز است.

گردش میان طبیعت با کافه رنت

در هر سفری که دارید، می توانید بسته به سلیقه و نیاز خود، از خدمات اجاره خودروی کافه رنت استفاده کنید. کافه رنت، با بهره گیری از خودروهای با کیفیت، یکی از بهترین شرکت های اجاره خودرو در ایران و خارج از ایران است. برای اطلاعات بیشتر در سایت کافه رنت جستجو کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 29 - 15
02149934