تخت سلیمان یا زندان دیو، مکانی پر رمز و راز

تخت سلیمان کجاست

جاذبه تاریخی تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این مکان پر از راز و رمز که افسانه های زیادی درباره آن گفته شده است، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

در اطراف این مکان نیز جاذبه های تاریخی بی شماری وجود دارد و برای علاقه مندان به تاریخ بسیار ارزشمند و شگفت انگیز است.

این مکان در دوره های مختلف محل زندگی اقوامی چون اشکانیان، ساسانیان و مغول ها بوده است به همین دلیل آثار تاریخی زیادی در آنجا نهفته است.

اگر می خواهید این مکان افسانه ای را مقصد خود قرار دهید باید به آذربایجان غربی سفر کنید. بهترین گزینه برای سفر، خودرو شخصی است. با خودرو شخصی می توانید علاوه بر این محل از جاذبه های دیدنی مسیر نیز لذت ببرید.

آثار تاریخی مختلفی در این محل وجود دارد که هر کدام نشان دهنده دوره های مختلفی از زندگی گذشتگان هستند.

اگر می خواهید به راحتی در کنار خانواده به دل تاریخ سفر کنید بهتر است با یک خودرو شخصی و خانوادگی، گردشگری خود را آغاز کنید. اگر به هر دلیلی خودرو شخصی ندارید می توانید از خدمات اجاره ماشین استفاده کنید.

تاریخچه تخت سلیمان

براساس یافته های تاریخی قدمت تخت سلیمان به بیش از 3 هزار سال باز می گردد. این مکان تاریخی در سال 1382 به ثبت جهانی رسید و جز آثار تاریخی مهم ایران در یونسکو است.

با توجه به این موضوع که تخت سلیمان در دوره های مختلف محل زندگی اقوامی چون مادها و هخامنشیان بوده، شگفتی های تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

اطلاعات دقیقی از ساخت این مکان پر رمز و راز وجود ندارد برخی از افراد معتقدند تخت سلیمان محل تولد زرتشت است و عده ای دیگر بر این باورند که این مکان به دست بهرام گور ساخته شده است.

با این حال با توجه به شواهد موجود، این محل در سال 624 میلادی با حمله امپراتوری روم ویران شده است.

ایران ویرانی تأثیر زیادی بر جلال و شکوه آن نگذاشت به طوری که همچنان برای ایرانیان محلی ارزشمند و پررونق بود.

ولی با شکست حکومت ساسانی و زمانی که دین اسلام به طور کامل پذیرفته شد این مکان مانند قبل جان نداشت و کم کم به یک ویرانه تبدیل شد.

تاریخچه تخت سلیمان


با گذشت زمان و در دوره های مختلف از این مکان استفاده های زیادی شده است. زمانی که این محل مانند قبل رونقی نداشت موبد اصلی تصمیم گرفت با فرماندهان فاتح آذربایجان قراردادی امضا کند.

بر این اساس با پرداخت مالیات آتشکده ویران نشد و تا 400 سال بعد توسط آن ها حفاظت شد.

در دوره ای نیز از این مکان به عنوان بازارچه های فصلی استفاده می شد. در دوره صفوی نیز به سکونتگاه ییلاقی عشایر تبدیل شده بود. بالاخره حدود 250 سال پیش این مکان به طور کامل خالی از سکنه شد.

از آن زمان تا به اکنون تاریخ دانان درباره عجایب و تاریخ آن تحقیقات مختلفی انجام می دهند.

جاذبه های تاریخی تخت سلیمان

تخت سلیمان مملو از جاذبه های شگفت انگیز و دیدنی است. گردشگرانی که علاقه زیادی به تاریخ و گذشته دارند می توانند تخت جمشید را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

در دوره های مختلف این مکان نام های مختلفی به خود گرفته است. شیچ، گنجک، فراد، گنجه، گادزاکا و جزن از جمله نام های این محل هستند.

جالب است بدانید در شاهنامه نیز به تخت جمشید با نام چیچست اشاره شده است. اگر با خودرو شخصی قصد دارید به این محل تاریخی سفر کنید باید با تمامی قسمت های آن به خوبی آشنا شوید.

در ادامه به معرفی برخی از قسمت های تاریخی این مکان سحرآمیز می پردازیم.

حصار تخت سلیمان

یکی از جاذبه های تاریخی اطراف تخت سلیمان حصار آن است که سرتاسر آن را پوشش داده است. این حصار به شکل بیضی بوده و طول آن 120 متر است.

در دوره های مختلف این حصار دچار تغییر شده و آسیب های زیادی دیده است ولی باز هم جذابیت های خود را حفظ کرده است.

از این حصار سردر دروازه جنوب شرقی و قسمتی از باروها موجود هستند. قسمت دروازه شمالی تخت سلیمان محل ورودی خودروها به تخت سلیمان است.

این قسمت دارای 38 برج است که دقیقاً مثل حصار عمل می کند و تمامی قسمت های تخت سلیمان را پوشش داده است.

حصار تخت سلیمان

زندان تخت سلیمان

همان طور که می دانید تخت سلیمان یکی از مکان های پر رمز و راز است. مهم ترین قسمت رمزآلود آن زندان آن است که باورهای زیادی درباره آن وجود دارند.

در تخت سلیمان کوهی مخروطی شکل وجود دارد که داخل آن خالی بوده و به زندان سلیمان یا زندان دیو مشهور است.

بیشتر افراد بر این باورند که این کوه محل زندانی دیوهای سلیمان نبی بوده و حتی یکی از این دیوها انگشتر حضرت سلیمان را ربوده بود و در این کوه توسط این حضرت محبوس شده است.

ارتفاع این کوه از زمین تقریباً 97 الی 107 متر است و با گذشت زمان کانی هایی در داخل آن شکل گرفته اند و آن را به شکل دریاچه درآورده اند.

در اطراف این کوه چشمه های آب گرم گوگردی به وجود آمده اند که خاصیت درمانی فراوانی دارند. این آثار تاریخی نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

آتشکده آذرگشنسب

در این مکان در زمان ساسانیان سه آتشکده ساخته شده است که مهم ترین آن ها آذرگشنسب نام دارد. در آن زمان این مکان بسیار ارزشمند بود به طوری که هر پادشاه بعد از نشستن بر تخت پادشاهی با پای پیاده به این مکان رفته و زیارت می کردند.

نام دیگر این آتشکده آذر خوش است، در زمان پادشاه ساسانی زمانی که پادشاهان با مشکلی برخورد می کردند از اموال خود سیم و زر به این آتشکده نذر می کردند.

فردوسی در شاهنامه نیز به این آتشکده اشاره کرده است و در اشعار خود از آن نام برده است.

بهتر است بدانید ساسانیان معتقد بودند آتش مقدس است به همین دلیل نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد، از این رو آتشکده در یک محیط بسته ساخته شده است.

چه زمانی به تخت سلیمان سفر کنیم؟

این مجموعه تاریخی در فصول مختلف سال زیبایی های خاص خود را دارد برای مثال در فصل تابستان سراسر پوشیده از سرسبزی بوده و در فصل پاییز درختان باعث به وجود آمدن یک طبیعت شگفت انگیز رنگارنگ شده اند.

ولی برای راحتی سفر و برخورداری از آب و هوای خنک و دلپذیر، فصل بهار و اوایل تابستان مناسب ترین زمان برای سفر به تخت سلیمان است.

در برخی از قسمت های این مجموعه نور پردازی هایی انجام شده است از این رو در شب نیز می توانید از آن ها بازدید کرده عکس های یادگاری ثبت کنید.

توجه کنید که اگر با خودرو شخصی خود به این مجموعه سفر کنید لذت سفر شما چندین برابر خواهد شد.

نمایی بالا از تخت سلیمان

سفر به تخت سلیمان با خودرو اجاره ای

تورهای مختلفی این مکان تاریخی را مقصد خود قرار می دهند و گردشگران زیادی به آنجا سفر می کنند.

ولی با توجه به این موضوع که مسیر این مجموعه زیبایی های زیادی دارد سفر با خودرو شخصی بهترین گزینه خواهد بود.

با خودرو شخصی خود می توانید در مسیر توقف کنید و عکس های جذابی ثبت کنید.

اگر خودرو شخصی ندارید می توانید خودرو مورد نیاز خود را از شرکت های اجاره دهنده خودرو اجاره کنید. این شرکت ها خودروهای متنوعی را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

یکی از بهترین مجموعه های خدمات خودرو، کافه رنت است که با شرایط و قیمت مناسب خودرو در اختیار مشتری قرار می دهند.

شرایط اجاره خودرو در کافه رنت

کافه رنت خودروهای متنوعی را برای هدف های مختلفی در اختیار متقاضیان قرار می دهند. اگر قصد سفر با خانواده را دارید می توانید خودروهایی با ظرفیت و ابعاد بزرگ اجاره کنید.

شرایط اجاره خودرو در این مجموعه بسیار راحت است و فقط ارائه مدرک شناسایی و گواهینامه معتبر کافی است.

همچنین این شرکت به دو روش اجاره خودرو با راننده و بدون راننده خودرو اجاره می دهد. در روش اول خودرو انتخابی با راننده تحویل داده می شود.

در این صورت تمامی هزینه ها و مسئولیت ها بر عهده شرکت خواهید بود. در روش دوم فقط خودرو در اختیار فرد اجاره دهنده قرار می گیرد و وجود گواهینامه الزامی است.

تمامی هزینه ها و مسئولیت ها بر عهده فرد اجاره کننده خواهد بود.

سفر به تخت سلیمان

کلام آخر

تخت سلیمان؛ یکی از جاذبه های تاریخی با قدمت غرب کشور، در فصول مختلف سال مخصوصاً بهار و تابستان مقصد گردشگران زیادی است.

اگر می خواهید به این جاذبه تاریخی سفر کنید بهتر است با خودرو شخصی و یا خودرو اجاره ای سفر کنید تا یک سفر به یادماندنی داشته باشید.

دیدگاه شما

فرمول: 45 + 23
02149934