پل قاری کجاست؟

پل قاری کجاست؟

ایران از زمان باستان، همواره محیطی مناسب برای تبادلات و ارتباطات شهرها و محله های مختلف بوده است. به همین خاطر، کاروان سراها و پل های ارتباطی زیادی در سراسر نقاط مهم ایران ساخته شدند.

پل قاری یا همان پل چراغ، از جمله پل های تاریخی شهر تبریز است. این پل یک اثر ملی و همچنین یک جاذبه تاریخی برای ایران و شهر تبریز، محسوب می شود.

پل قاری، از مهم ترین پل های تاریخی شهر تبریز است؛ زیرا خط ارتباطی میان بازار بزرگ تبریز و قسمت های شمالی این شهر و پرترددترین پل در این شهر زیبا تلقی می شود. در ادامه این مقاله از مجموعه کافه رنت، بیشتر از اهمیت این پل حرف می زنیم.

پل قاری در زبان ترکی، مهربانی یک مادر پیر

در زبان ترکی به این پل، قاری کورپوسی می گویند. در زبان ترکی، کورپو به معنای پل و قاری به معنای پیر یا پیرزن و سفید موی است.

علت نام گذاری این پل به نام پل پیر، بانی خیرخواه آن بوده است؛ در زمان قاجار، پیرزنی خیرخواه بخشی از دارایی خود را برای ساخت این پل بی ‍بدیل هزینه کرد تا در این عصر، ما شاهد این پل زیبا و تاریخی باشیم.

مکان فعلی پل قاری در قلب شهر تبریز

 پل قاری

پل قاری، 5 متر عرض و 100 متر طول دارد و در خیابان ثقه الاسلام تبریز و بر روی رودخانه میدان چایی واقع شده است. به رودی که از زیر این پل می گذرد، رود قوری چای یا مهرانه رود می گویند.

این پل دارای سرستون های کله قوچی و چراغ های زیبای قدیمی است که متعلق به زمان قاجار است. پل قاری، هشت دهنه با قوس های مدور دارد و ارتباط میان بازار بزرگ تبریز و بخش های شمالی تبریز یعنی ششگلان و شتربان را برقرار می کند.

بهترین زمان برای سفر به تبریز و بازدید پل قاری

در کل استان آذربایجان شرقی آب وهوای سرد و کوهستانی دارد. سرمای سوزان این منطقه، اجازه سفر در فصل های پاییز و زمستان را نمی دهد؛ اما در فصل های گرم سال، تبریز از آب وهوای خنک و معتدل برخوردار است. بهترین زمان سفر به این شهر و بازدید از پل تاریخی قاری، اواخر بهار و فصل تابستان است.

بازدید پل قاری

شب های رویایی پل قاری و اقامت در تبریز

قطعاً شب و درست زمانی که چراغ های زیبای این پل روشن می شوند، بهترین زمان برای بازدید از این پل چشمگیر است. این چراغ ها و انعکاس نور آن ها در مهرانه رود، جلوه ی ویژه ای به شب های این پل داده است.

برای بازدید از این پل در شب، نیاز به اقامت در شهر تبریز دارید. در این شهر انواع اقامت گاه ها و هتل ها و انواع آپارتمان های مبله، برای رفع این نیاز موجود هستند.

اماکن مهم محله های اطراف

در اطراف پل قاری و کلاً محله پل قاری، اماکن مهمی وجود دارند که به شلوغی این محله اضافه کرده اند. 3 تا از مکان های مهم این محله شامل پاساژ جواهر، پارک کنار میدان دانش سرا و کار آفرین بازار تبریز است.

دیدنی های شگفت آور تبریز

در سفر خود به پل قاری، می توانید از دیگر دیدنی های شهر زیبای تبریز دیدن کنید که در این بخش به برخی از این دیدنی ها اشاره می کنیم.


• موزه آذربایجان تبریز
• مسجد کبود
• کوه عینالی
• مقبره الشعرا
• ربع رشیدی
• تالاب قوری گل
• کوه های آلاداغ لار
• بازار تبریز
• ائل گلی
• ارگ تبریز
• خانه مشروطه تبریز (موزه مشروطه تبریز)
• خانه استاد شهریار
• خانه پروین اعتصامی
و مکان دیگر متعددی که برای بازدید از تمام این دیدنی ها، شاید نیاز باشد چندین سفر به شهر زیبای تبریز داشته باشید.

گشت زنی راحت در شهر همراه با کافه رنت

در سایت کافه رنت، دست شما برای اجاره خودرو و انتخاب بسیار باز است. کافه رنت در سرتاسر ایران شعبه دارد و می تواند در انواع سفرها یاری رسان شما باشد.

در کافه رنت، خودروهای با کیفیت زیادی برای اجاره موجود هستند و تنها هدف این مجموعه رضایت مندی مشتری است. برای اطلاعات بیشتر در سایت کافه رنت جستجو کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 33 - 8
02149934