قلعه مازیار (قلعه امامه) کجاست؟

قلعه مازیار (قلعه امامه) کجاست

قلعه مازیار را به جرئت می توان از زیباترین و باصفاترین مناطق گردشگری تهران و ایران دانست. این مکان تاریخی، دارای جلوه های طبیعی و تاریخی بسیار جذابی بوده و سالانه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند.

این مکان می تواند بهترین گزینه برای سفرهای تابستانی باشد؛ اما آیا با این قلعه آشنایی دارید؟ مسیرهای دسترسی به این مکان تاریخی را می دانید؟ با دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه آشنا هستید؟ برای پاسخ به تمامی این پرسش ها با ما در ادامه این مطلب از کافه رنت همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی قلعه مازیار

قلعه مازیار یا قلعه امامه، یکی از مناطق دیدنی و تاریخی روستای امامه می باشد. این قلعه در بخش رودبار قصران استان تهران قرار دارد و در تاریخ دهم مهرماه 1380 با شماره ملی 3972 توسط میراث فرهنگی به عنوان آثار ملی ثبت شده است.

سبک نظامی این قلعه، زیبایی دوچندانی به آن می بخشد. وسعت قلعه امامه در حدود 900 مترمربع بوده و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا بنا شده است؛ بنابراین دسترسی به این منطقه، نسبتاً دشوار می باشد.

این قلعه در شمال شرقی روستا و در امتداد رودخانه و با فاصله 3 کیلومتری از جاده اصلی و در منطقه ای مرتفع و صخره ای واقع شده است.

روستای امامه در پنج کیلومتری شرقی جاده اصلی تهران به طرف شمشک و نرسیده به منطقه فشم قرار دارد. این روستا یکی از بزرگ ترین روستاهای دهستان رودبار در شهرستان شمیران بوده و راه آن ماشین رو می باشد.

مسیرهای دسترسی به قلعه مازیار

برای رفتن به قلعه مازیار، می توانید از بزرگراه شهید بابایی و مسیرهای جایگزین به سمت میدان لشکرک (میدان قائم) رفته و سپس از این راه وارد جاده فشم شوید. پس از 15 کیلومتر رانندگی در این مسیر، و حدودا بعد از 3 کیلومتر از سه راهی اوشان، تابلوی روستای امامه در سمت راست جاده دیده خواهد شد. از ابتدای جاده منتهی به میدان روستا، حدود هفت کیلومتر فاصله وجود دارد.

در فاصله کوتاهی از ورودی روستا، سه راهی دیده می شود. در صورت انتخاب مسیر مستقیم، به میدان امامه بالا و مرکز روستا خواهید رسید. راه سمت چپ (25 متری مهرچال) نیز به باغ تنگه و سپس جاده راحت آباد منتهی می شود.

برای رسیدن به قلعه مازیار لازم است از خیابان 25 متری منطقه مهرچال استفاده کرده و به سمت جاده راحت آباد حرکت کنید. پس از طی مسیر یک کیلومتری به باغ تنگه خواهید رسید. در این قسمت، راه ماشین رو تمام شده و مجبور هستید خودروی خود را پارک کرده و ادامه مسیر را پیاده بروید.

در قسمت چپ باغ تنگه، رودخانه ای وجود دارد که پس از طی کردن حدود 500 متر در امتداد آن به محلی که دو دره با هم تلاقی دارند خواهید رسید. قلعه مازیار در قسمت های مرتفع این دره ها قرار گرفته است. در این دو راهی مسیری برای پیاده روی وجود دارد. پس از طی کردن مسیر 30 دقیقه ای در این راه، به قلعه مازیار می رسید.

مسیرهای دسترسی به قلعه مازیار

اگر به خودرو شخصی خود دسترسی ندارید یا نگران آسیب رسیدن به خودروتان در طول این مسیر هستید، می توانید از موسسه های معتبر، خودرو دلخواه خود را اجاره کنید.

موسسه های مختلفی در تهران و سایر نقاط کشور، خدمات اجاره خودرو را عرضه می کنند. شما می توانید با اجاره خودرو های آفرودی هیجان مسیر خود را دو چندان کنید و خاطره ای خوش را برای خود رقم بزنید.

معرفی قلعه مازیار

قلعه مازیار، یکی از دیدنی ترین مناطق لواسان به شمار می آید. قدمت این قلعه به دوران زیاریان برمی گردد. با گذشت زمان و تأثیرات اقلیمی، قسمت هایی از این قلعه تخریب شده اند. با این حال بخش هایی از آن شامل اتاق ها برج و بارو، حصارهای دفاعی قلعه، عمارت شاه نشین، قنات ها و غارهای مخفی و آب انبار باقی مانده اند.

اولین بخش از این قلعه که احتمالا از دور نظر شما را به خود جلب می کند، یک برج بر لبه پرتگاه بلندی در بخش جنوبی قلعه است. این برج که در بخش شاه نشین قرار دارد، به دلیل صعب العبور بودن مسیر دسترسی به آن، از حملات مهاجمین و جستجوگران گنج در امان مانده است.

همچنین، در بخش عامه نشین، بقایای سه برج به چشم می خورد و احتمالا در بخش شرقی دو برج دیگر نیز وجود داشته است که در طول سال ها تخریب شده اند.

این قلعه یکی از قلعه های مستحکم منطقه است که در ساخت آن موادی مانند سنگ، ملاط، ساروج و گچ سنتی به کار رفته است. با این حال عوامل مخرب مانند تغییرات آب و هوا و عوامل انسانی سبب تخریب قسمت هایی از این بنای تاریخی شده اند.

تاریخچه و قدمت قلعه مازیار

در گذشته، روستای امامه، بخشی از مازندران بوده است، به همین جهت مردم این روستا گویش گیلکی دارند.

با توجه به بقایای ظروف سفالی که از این منطقه کشف شده است، قلعه مازیار قدمتی 1100 ساله داشته و به دوران پیش از اسلام برمی گردد. همچنین مطابق به آنچه که در کتب اسلامی در مورد این قلعه نوشته شده است، ساخت آن مربوط به قرن سوم هجری می شود. این قلعه به حکمرانی شخصی به نام مازیار متعلق بوده و از نظر استحکام و مسیر دشوار دستیابی به قلعه، به قلعه حسن صباح شباهت زیادی دارد.

این قلعه در قدیم دارای دو بخش عوام نشین و شاه نشین بوده است. منطقه شاه نشین در قسمت جنوب و منطقه عوام نشین در شمال این قلعه قرار داشت. دستیابی به منطقه شاه نشین بسیار سخت بوده و افراد تنها از راه شمالی می توانستند به این منطقه دستیابی داشته باشند.

این قلعه در زمان های بسیار دور به عنوان مکانی برای تبعید مبارزان خطه مازندران به کار می رفت؛ زیرا این منطقه در گذشته جزئی از مناطق شمالی کشور محسوب می شد. بر اساس گفته های مورخان، ناصرالدین شاه در تابستان ها از این منطقه به عنوان تفرجگاه استفاده می کرد. یکی از همسران عقدی شاه به نام انیس الدوله نیز از اهالی روستای امامه بود.

مناسب ترین زمان برای مسافرت به قلعه مازیار

مسافرت به قلعه مازیار

روستای امامه یکی از مناطق ییلاقی برای ساکنین شهر تهران به شمار می رود. این روستا در هر فصل، جذابیت مخصوصی داشته و پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

با این حال، بهترین فصل برای بازدید از روستا و قلعه امامه، فصل تابستان است؛ زیرا در فصول سرد، این منطقه به دلیل مرتفع بودن، بارش های سنگین برف را تجربه می کند؛ بنابراین سفر به قلعه مازیار در فصل زمستان به دلیل داشتن مسیر یخ بندان و پرخطر، توصیه نمی شود.

لازم به ذکر است که بازدید از این قلعه، هیچ گونه محدودیت زمانی ندارد و در هر روز و ساعتی از سال که بخواهید می توانید به آن جا بروید. همچنین، برای بازدید از قلعه نیاز به پرداخت هزینه ورودی نیست و کاملا رایگان است.

اجاره محل اقامت در قلعه مازیار

در صورتی که قصد دارید شب را در روستا امامه سپری کنید باید بدانید خانه ای برای اجاره در این روستا وجود ندارد. برای اقامت می توانید از هتل ها و ویلاهای منطقه شمشک، دیزین و مناطق دیگری که به این روستا نزدیک هستند استفاده کنید.

البته در دامنه های شرقی کوهستان و شمال شرق روستا، مناطقی برای کمپ زدن وجود دارند؛ بنابراین می توانید با اقامت در این بخش، از کمپینگ و دیدن مناظر دشت مهرچال در کنار رودخانه لذت ببرید.

نکات مهم در بازدید از قلعه مازیار

نکاتی که لازم است هنگام بازدید از قلع امامه بدانید به شرح زیر هستند:

• در مسیر رسیدن به قلعه، چشمه ای به نام امبیشه قرار دارد که می توانید در کنار آن توقف کرده و از زیبایی آن استفاده کنید.
• در صورتی که پیاده روی و کوه نوردی برای شما سخت است می توانید از روی پل باغ تنگه، دورنمای قلعه را تماشا نمایید.
• درست در کنار میدان امامه بالا، سرویس بهداشتی عمومی قرار دارد که می توانید از آن استفاده کنید.
• اگر در فصول سرد سال به روستای امامه می روید، بهتر است از سالم بودن خودروی خود مطمئن شوید؛ زیرا در حدود هفت کیلومتر مانده به روستا، مسیر به صورت پیچ در پیچ و کوهستانی می باشد.
• روستای امامه، مناطق گردشگری دیگر نیز دارد. کتیبه تاریخی میر همزه، امام زاده شاه حسین و باغ تنگه، بخشی از این مناطق هستند.

جمع بندی

روستای امامه به دلیل جاذبه های گردشگری فراوان که اصلی ترین آن ها، قلعه مازیار است سالیانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

با توجه به پیش رو بودن تعطیلات تابستان، می توانید بازدید از این منطقه زیبای ییلاقی را در برنامه های تفریحی خود بگنجانید. هوای مطبوع و خنک این منطقه و بازدید از بخش های جذاب قلعه مازیار، سبب می شود تا لحظاتی خوشی را با عزیزان خود در این منطقه سپری کنید.

برای بازدید از قلعه مازیار می توانید از خودروهای اجاره ای موسسه کافه رنت استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید خودروهای بدون سرنشین اجاره کرده و لحظاتی خوش در روستای امامه بدون نگرانی از بابت خرابی ماشین برای خود رقم بزنید.

دیدگاه شما

فرمول: 30 - 10
02149934