برج لاجیم کجاست؟

برج لاجیم کجاست

برج لاجیم از جاذبه های شمال کشور در استان مازندران است. این برج برای گردشگرانی که به بازدید از بناهای تاریخی علاقه مند هستند با توجه به قدمتی که دارد، می تواند بسیار قابل توجه باشد. در این مقاله به معرفی این برج می پردازیم. شما می توانید با اجاره خودرو به این مکان دیدنی سفر کنید.

تاریخچه برج لاجیم

لاجیم، از روستاهای سوادکوه در استان مازندران است. قدمت برجی که در این روستا واقع شده است، به بیش از 1000 سال قبل و به دوران ساسانیان برمی گردد و ظاهر مخروطی شکلی دارد.

وسط این برج و روی دیواره آن، دو کتیبه قدیمی وجود دارد که می توانید خطوط کوفی و پهلوی را روی آن ها مشاهده کنید. روی کتیبه ی نوشته شده با خط کوفی، نام کیا اسماعیل ابوالفوارس نشان داده می شود که در زمان ساخت این برج، صاحب این مکان بوده است.

این کتیبه ها از نکات قابل توجه این برج به شمار می رود و اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا صاحبان حکومت آن زمان، علاوه بر مهم شمردن هنر پیش از اسلام، برای خط رایج حکومت ایران نیز ارزش زیادی قائل بوده اند.

طبق نوشته های آندره گدار، پژوهشگر و باستان شناس فرانسوی، این منطقه در زمان قدیم شهر بوده است و این برج، از برج های دور قلعه جهت محافظت و افزایش گسترده دید بوده است.

مرمت این اثر تاریخی در سال 1338 شمسی، زیر نظر انجمن آثار تاریخی ایران، انجام شد. از جمله کارهایی که روی این بنا انجام شده است، می توان به بازسازی گنبد برج، مرمت آجرهای خراب، احداث داربست جهت افزایش پایداری و مقاومت بنا و ساخت فضای اطراف برج جهت بازدید، اشاره کرد.

برج لاجیم

مشخصات برج لاجیم

طول این برج مخروط شکل، 2600 متر، عرض قسمت ورودی حدود 110 سانتی متر و قطر داخلی 550 متر است. این برج تماما با آجر و ساروج ساخته شده است و از داخل، ساختاری مدور دارد.

روبه روی برج، کوه های بلند با پوشش گیاهی سرسبز، منظره بی نظیری را برای دیدن ایجاد می کند. اطراف سوادکوه، جاذبه های گردشگری زیاد وجود دارد که می تواند چند روز شما را سرگرم کند. دریاچه شورمست، سد لفور، آبشار های ورسک و گزو و ... در نزدیکی سواد کوه واقع شده اند.

مرمت برج لاجیم

مسیر دسترسی به برج لاجیم

مسیر دسترسی به برج لاجیم از جاده فیروزکوه می گذرد. شما می توانید از تهران و جاده فیروزکوه به سمت روستای زیرآب حرکت کنید. لاجیم در 30 کیلومتری زیرآب قرار دارد. بعد از طی کردن این 30 کیلومتر وارد منطقه مرتفعی می شوید که منظره به ارتفاعات و همچنین پرتگاه های عظیمی دارد. در کنار پرتگاه، برج لاجیم واقع شده است.

دریاچه شورمست

سفری خوش با کافه رنت

در این مقاله به معرفی بنای تاریخی برج لاجیم پرداختیم. این برج تاریخی با قدمت طولانی، می تواند برای گردشگرانی که به تاریخ علاقه مند هستند، بسیار حائز اهمیت باشد.

علاوه بر این، روستای لاجیم، از آب و هوای خنکی برخوردار است که اگر اهل گردش و کمپ کردن باشید، می توانید از لحظه لحظه آن لذت ببرید.

برای سفر به برج لاجیم می توانید با اجاره خودرو آفرود یا سواری ، بدون نگرانی از آسیب رسیدن به خودروی شخصی خود، در تعطیلات گرم تابستانی، اوقات خوشی را برای خود و اطرافیان ایجاد کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 44 - 4
02149934