کاروانسرای گلشن کجاست؟

کاروانسرای گلشن

همدان، یکی از استان های خوش آب وهوا در غرب کشور است که در طول تاریخ، پایتخت سلسله های متعددی بوده است؛ به همین دلیل در آن، آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی بسیاری یافت می شود.

کاروانسرای گلشن، یکی از آثار قدیمی همدان است که هر ساله توریست های زیادی را به خود جذب می کند. قدمت این جاذبه تاریخی زیبا به دوره صفویه و اوایل قاجاریه برمی گردد.

با وجود تمام شایعات مطرح شده، از این مکان هیچ شی تاریخی کشف نشده است. با این حال، این سازه کهن در فهرست آثار میراث فرهنگی ثبت شده است.

چنانچه قصد سفر به استان زیبا و تاریخی همدان و بازدید از مکان های دیدنی آن را دارید، می توانید با اجاره خودرو از مجموعه کافه رنت، سفری آسوده خاطر را تجربه کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با کاروانسرای گلشن، یکی از جاذبه های همدان بیشتر آشنا شویم.

پیشینه کاروانسرای گلشن مربوط به چه زمانی است؟

کاروانسرای گلشن، یکی از 10 کاروانسرایی است که در همدان پیشینه تاریخی دارند. قدمت این کاروانسرا به زمانی بر میگردد که سلسله صفویان بر ایران حاکم بودند.

معماری این بنا، بسیار شبیه به سازه های زمان قاجاریه است و از حدود 150 سال پیش بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است؛ از این رو به کاروانسرای قاجاری نیز شهرت دارد.

شایان ذکر است که این بنای تاریخی اصیل در سال 1397 نیز مرمت شده است.

در حال حاضر این مکان به چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد؟

تصویری از کاروانسرای گلشن

امروزه این بنای تاریخی بیشتر به عنوان انبار فروشگاه های مختلف استفاده می شود.

در کنار انبارهای گوناگون، در این مکان، مغازه هایی نیز وجود دارند که به خرید و فروش کفش، فرش و کاغذ مشغول اند.

کاروانسرای گلشن مرکز مناسبی برای خرید بافت ها و طراحی های بومی استان همدان است که توریست های زیادی از این مکان بازدید می کنند.

نوع استفاده از این مکان در گذشته تفاوت هایی با امروز داشته است. از آن جایی که این سازه دارای 70 حجره است، مکانی مناسب برای رفت و آمد تجار محسوب می شده است.

حجره های کاروانسرای گلشن در دو طبقه ساخته شده که هر کدام از طبقات کاربرد خاصی داشته است؛ طبقه اول به منظور خرید و فروش کالا و مبادلات تجاری و طبقه دوم به منظور استراحت مسافران و تجار کاربرد داشته اند.

کاروانسرای گلشن به چه دلیل اهمیت زیادی داشته است؟

کاروانسرای گلشن در همدان

از آن جایی که این کاروانسرا میزبان تاجران و خریداران محصولات مختلف از شهرهای اطراف بوده، به یک کانون مهم در استان همدان تبدیل شده است.

کاروانسرای گلشن در گذشته و به ویژه در زمان قاجار، مرکز تجاری شهرهایی همچون کرمانشاه، کردستان و زنجان بوده و بسیاری از شهرهای اطراف این 3 استان نیز در این کاروانسرا حضور داشتند.

شاید این کاروانسرا، امروز اهمیت سابق را نداشته باشد و یک مرکز تجاری استراتژیک محسوب نشود اما به عنوان یک اثر تاریخی و قدیمی همچنان اهمیت خاص خود را دارد.

مسیر دسترسی به کاروانسرای گلشن

این سازه کهن، در استان و شهر همدان و در بافت تاریخی آن یعنی خیابان اکباتان واقع شده است که در نزدیکی آن، بازار سنتی همدان نیز قرار دارد.

اگر به دیدن آثار ارزشمند تاریخی علاقه مند هستید می توانید از دیگر کاروانسراهای این شهر نیز بازدید کنید. از جمله کاروانسراهای معروف همدان می توان به یعقوب یاری، میرزا کاظم، زغالی، قبله، شریفیه، حسینخانی و روحیه اشاره کرد.

کاروانسرای میرزا کاظم دقیقا روبه روی کاروانسرای گلشن قرار دارد که شما می توانید به طور همزمان از این دو مکان دیدن کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی استان زیبای همدان آشنا شدیم.

ممکن است برای بازدید از کاروانسرای گلشن نیاز به یک خودرو شخصی داشته باشید یا به فردی که شما را در سفر همراهی کند.

مجموعه بزرگ کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای اجاره ای، همراه و همسفر شما خواهد بود.

کافی است با مراجعه به وب سایت این مجموعه و جستجو بین گزینه های مختلف، مناسب ترین اتومبیل را انتخاب و اجاره کنید.

شایان ذکر است، شما می توانید خودرویی همراه با راننده شخصی اجاره کنید تا شما را در سفر همراهی کند.

دیدگاه شما

فرمول: 31 + 26
02149934