ماسوله الماس درخشان گیلان

ماسوله

ماسوله همچون الماسی بر روی نقشه گیلان می درخشد. درخشش شهر ماسوله را در شب نظاره کنید. وقتی از از پلکان مارپیچ ماسوله بالا می روید، آسمانی پُر از ستاره فرش شده بر پای کوه را نظاره خواهید نمود. روی هر پنجره ی خانه ای، گل های شمعدانی خوش آب و رنگ می بینید. نقش و نگارها و معماری خانه های گِلی ماسوله، پنجره ها و درهای چوبی منقوشش، لحظه ای چشم گردشگران را آرام نمی گذارد. غافل شدن از این همه زیبایی کاری محال و ناممکن است.

سفر به ماسوله

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت واقع شده است. ماسوله در نزدیکی شهر فومن با فاصله 35 کیلومتری قراردارد. این شهر از سمت شمال به شهر ماسال، جنوب به طارم علیا و شرق به جلگه شهر فومن و غرب به خلخال در اردبیل می رسد.

فاصله تهران تا شهر ماسوله:

مسافت: 382 کیلومتر
زمان: 5 ساعت و 6 دقیقه

سفر به ماسوله از تهران

اگر سفر خود را از شهر تهران یا کرج آغاز می کنید، بعد از اینکه باک خودرویتان را پر کردید، وارد آزادراه کرج قزوین و سپس اتوبان رشت شوید. پس از عبور از شهر فومن، جاده ماسوله در 35 کیلومتری این شهر واقع شده است. برای رفتن به ماسوله می توانید از طریق قطار و یا اتوبوس، خود را به شهر رشت برسانید. و از آنجا با تاکسی های دربستی به ماسوله بروید.

اما یکی از بهترین گزینه ها برای سفر به ماسوله، ماشین شخصی می باشد. مزیت ماشین شخصی، توقف در جاده ی زیبای این روستا و نوشیدن چای در کنار رودخانه است. اگر خودروی شخصی ندارید و یا قصد ایجاد تنوع دارید، می توانید از اجاره خودرو در تهران استفاده کنید. کافه رنت، ارائه دهنده خودروهای لوکس، اقتصادی و خانوادگی سفری خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

نقشه شهر ماسوله:

9 جاذبه ی دیدنی برای راهنمایی گردشگران:

1) تاریخچه و معماری ماسوله
2) آب و هوا و جاهای دیدنی ماسوله
3) رودخانه و آبشار ماسوله
4) اقامتگاه ها، رستوران ها، امکانات رفاهی ماسوله
5) غذاهای سنتی ماسوله
6) موزه های ماسوله
7) بازارچه ماسوله
8) سوغات ماسوله
9) شغل مردم ماسوله

تاریخچه ماسوله

درخشش ماسوله نه فقط بخاطر معماری خاص بناهای آن، بلکه بخاطر قدمت و گذشته پربار آن نیز است. ماسوله ی قدیم که به نام «کهنه ماسوله» می باشد. در فاصله ی پنج کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال و 6 کیلومتری شمال غرب شهر ماسوله قرار دارد.

تاریخچه ماسوله

نام گذاری شهر ماسوله

به روایتی نام شهر ماسوله «موسلاه» به زبان تالشی از قرن هشتم و نهم هجری به بعد به همین صورت کنونی بوده است. روایتی هم می گوید، نام شهر برگرفته از کوهی در جوار ماسوله به نام «ماه سالار» است و گفته شده نام این ناحیه در ابتدا «ماسال» بوده و بعد در گذشت زمان به ماسوله تبدیل شده است.
طبق روایتی دیگر، کلمه ماسوله را از دو واژه «ماس» به معنای «کوه و مانع» و «اوله» به معنای «بلند» و به عبارتی «کوه بلند» و یا «کوه مانند» معنا کرده اند.
یافته های باستان شناسان از معادن آهن و کوره های ذوب فلزات در این شهر، نشان از قدمتی به قرن پنجم تا هشتم هجری می دهد. در زمینه فلزکاری از منطقه های مهم ایران محسوب می شد. باستان شناسان سفال های آبدار با رنگ های متنوع متعلق به دوره سلجوقی را در این منطقه کشف کرده اند که نشان از اهمیت و اعتبار تاریخی این شهر درخشان و خوش آب و هوا می دهد.

تحولات تاریخی شهر ماسوله

تأسیس کتابخانه عمومی ماسوله با هزار جلد کتاب خطی به سال 1289
تأسیس نخستین مدرسه دولتی به سال 1293
تأسیس اداره پست به سال 1295
تأسیس شهرداری در سال 1311
تعطیلی شهرداری در سال 1318 ، شروع مجدد در سال 1341
راه اندازی تلفن در سال 1316
رویارویی قوای جنگل با قوای روس در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی اول به سال 1294

مردم ماسوله نقش بسیار مهمی در جنبش جنگل در برابر تهاجم روسیه و بریتانیا داشته اند و به میرزاکوچک خان و قوای جنگل کمک فراوانی کرده اند. شهر ماسوله زمانی نقطه اتصال زنجان، گیلان و آذربایجان، بازار داد و ستد صنایع فلزی و چرم بود اما بعد از جنگ جهانی دوم، هرج و مرج ناشی از آن و قحطی 1320 از رونق افتاد.

معماری ماسوله

معماری ماسوله به دوران زندیه برمی گردد. مدل ساخت این منطقه شبیه چند روستای پلکانی دیگر در کشور است مانند: روستای کنگ در خراسان رضوی، اورامان در کردستان، کزج در اردبیل و وفس در استان مرکزی.

معماری ماسوله، عجیب و خاص است. شیب زمین و زنجیروار بودن بناها این منطقه را در گذشته از دست غارتگران و متجاوزان در امان نگاه می داشت. کار معماری این بنای زنجیروار تبحر و مهارت سازندگان آن را نشان می دهد.

مصالح ساخت خانه های پلکانی ماسوله از چوب، سنگ و خشت است. این خانه ها از دو قسمت زمستانی و تابستانی تشکیل شده اند. قسمت زمستانی«سومه» گفته می شود. اتاق کوچکی در عقب خانه که کم نور و دنج است. قسمت تابستانی «اتاق پیشخوان» پنجره های ارسی چوبی مزین به شیشه های زیبا و رنگارنگ دارد.
مردم ماسوله سلیقه خاصی برای تزئین بیرون خانه هایشان دارند. از نقش و نگار در و پنجره گرفته تا چیدمان گل های شمعدانی جلوی پنجره ها، روحیه ی طبیعت دوستی شان را نمایان می کند.
قابل توجه گردشگران، سازمان میراث فرهنگی بعد از ثبت این شهر به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی، دیگر اجازه ساخت و ساز و توسعه شهر را نداده است. و این شهر تاریخی به همان شکل گذشته باقی مانده است.
اما این شهر درخشان در برابر ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زمین لرزه، سلاحی ندارد و همیشه نگران حادثه است.

معماری ماسوله

آب و هوای ماسوله

این الماس درخشان بیشترِ سال در مه ای رازآلود پنهان است. آب و هوایی کوهستانی دارد، بهاری سرسبز، تابستانی خنک و معتدل، پاییزی هفت رنگ، زمستانی که برفی چشم هر بیننده را خیره می کند. متوسط دمای سالانه آن حدود 12 درجه سانتی گراد است.

جنگلهای ماسوله

یک تیر و چند نشان

با توجه به قرارگیری شهر ماسوله در میان چندین منطقه دیدنی، شما می توانید برای یک سفر چند روزه جذاب، برنامه ریزی داشته باشید. ماسال یکی از همین مناطق است که با ماسوله 40 کیلومتر فاصه دارد. ییلاق ماسال، یکی از بکرترین و زیباترین ییلاقات استان گیلان است که در تمام فصول گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند، برای اطلاعات دقیق و کامل درباره ی ماسال می توانید مطلب ماسال، تجربه ی رانندگی روی ابرها را مطالعه کنید.

از دیگر مناطق دیدنی نزدیک به ماسال می توان به سفید رود، دیلمان و ماکلوان اشاره نمود.

جاهای دیدنی شهر ماسوله

آبشار کوشم

در انتهای دره جنگلی ماسوله آبشاری با ارتفاع 30 متری قرار دارد. بی شک بلندترین آبشار ماسوله می باشد. افراد علاقه مند به کوهنوردی و جاذبه های گردشگری حتما سری به این آبشار زیبا می زنند. حدود یک ساعت پیاده روی دارد. ولی در انتهای تنگه و یک دیواره سنگی به آبشار می رسند. مسیر زیبای دسترسی به آبشار کوشم، شیبی ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب است.

رودخانه و آبشار ماسوله روخان

این رودخانه در نزدیکی پارکینگ ماسوله قرار دارد و از مرکز شهر ماسوله عبور می کند. در منطقه سرایان به دو رود زیگل و لیکوند تغییر نام می دهد و در منطقه چومثقال وارد تالاب انزلی می شود. این رودخانه به دلیل پرآب بودن برای مصارف شالیکاری و آبیاری استفاده می شود و آبشار زیبایی با ارتفاع بیش از 20 متر روی رودخانه می ریزد.

آبشار خرم بو

آبشار «خرم بو» یکی از بکرترین و جذاب ترین جاذبه های طبیعی ماسوله به حساب می آید. برای دیدن این آبشار باید کفش راحت و مناسب کوهپیمایی بپوشید تا برای رسیدن به آن، حدود دو کیلومتر در ارتفاع کوه های ماسوله کوهپیمایی کنید. برای رفتن به این آبشار زیبا حتما به یک راهنمای محلی راه بلد نیاز دارید.
در مسیر رسیدن به آبشار می توانید از منطقه سنگ نوردی، آبشار کوچک خربو و بقعه امازاده هاشم دیدن کنید.
آب های خروشان با ارتفاع 20 متری منتظر شماست، تا وقتی پُر شتاب از لای تخته سنگ ها و سراشیبی کوه پایین می آید را تماشا کنید و لذت ببرید.

آبشار خرم بو

پارک جنگلی ماسوله

پارک ماسوله را از دست ندهید. این پارک در دل جنگل پلکانی مارپیچ انتظارتان را می کشد. این منطقه حدود 800 تا 188 متر از سطح آب دریا فاصله دارد. در غرب فومن و 35 کیلومتری آن واقع شده است. در این پارک زیبا شاهد گونه های مختلف گیاهان و انواع درختان فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد خواهید بود.
امکانات رفاهی پارک جنگلی ماسوله: آلاچیق، رستوران و دکه ها می باشد. آش دوغ های خوشمزه پارک جنگلی را فراموش نکنید که می توانند خستگی راه را از تن بیرون می کند.

قلٌه شاه معلم

این قلٌه ارتفاعی در حدود سه هزار متر دارد که بسیاری از کوهنوردان به قصد گذر از طبیعت بکر کوهستانی که در انتهای این قله خودنمایی می کند، سختی راه را به تن می خرند و راهی آن می شوند. هرچه در این منطقه کوهستانی پیش بروید حیرت می کنید به زیبایی های طبیعی و بی نظیرش که چشم هر بیننده را سحر می کند افزوده می شود.

ییلاق کوربار ماسوله

از تماشای این ییلاق رویایی زنده به زندگی می شوید. کوهستانی جنگلی که سرسبز با آغوشی باز انتظارتان را می کشد تا در هوایش نفس بکشید و ریه هاتان را جلا بدهید. این ییلاق خواستنی و جذاب برای گردشگران و بخصوص کوهنوردان انتخاب خوبی می باشد.

بازارچه ماسوله

جاذبه های گردشگری ماسوله

1. موزه های شهر ماسوله

موزه مردم شناسی

این موزه تنها موزه شخصی ایران در سال 1381 بنا شده و قدمت بعضی از اشیاء به بیش از چهار قرن هم می رسد.
کوزه ها، جام ها، کفش های سنتی، پول های قدیمی، چینه های گلی، کتیبه، انواع داس، ابزارآلات کشاورزی و غیره در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده، متاسفانه مدتی است که موزه تعطیل می باشد.

موزه های دیگر ماسوله

موزه حیات وحش، موزه مجاور بقعه «عون بن علی» و موزه میراث فرهنگی از دیگر موزه های شهر ماسوله می باشد. بازدید از این موزه ها حدود یک ساعت زمان نیاز دارد و حیف است به ماسوله بیایید و از موزه هایش دیدن نکنید.

2. رستوران ها و سفره خانه های سنتی شهر ماسوله

رستوران بامداد، برادران روحی، هزار پله، ماه سالار کوه و غیره...
سفره خانه سنتی بام، سفره خانه طلوع وغیره ...

3.غذاهای سنتی ماسوله

غذاهای محلی شمال کشور، متنوع و در اکثر شهرها مشترک اند. غذاهایی مثل کباب ترش، باقالا قاتق، میرزاقاسمی و شامی کباب و غیره... نمونه هایی از پرطرفدارترین غذاهای محلی این شهر هستند.

عروسکهای ماسوله

4. سوغات شهر ماسوله

وقتی وارد بازار شهر می شوید، عروسک های رنگی و لباس های محلی رنگ وارنگ، چشم هایتان را خیره می کند. سوغاتی های پرطرفدار برای گردشگران، جوراب پشمی، چموش، عروسک های کاموایی، گلیم، لباس محلی، کلاه پشمی و غیره است.
همچنین خوراکی های این منطقه سوغاتی قابل توجه ای برای گردشگران خوش ذوق است. خوراکی هایی از جمله از جمله: رب انار، لواشک، گلپر و غیره...

9 نمونه از امکانات رفاهی شهر ماسوله

  1. سرویس بهداشتی
  2. آب آشامیدنی
  3. پارکینگ
  4. آنتن دهی تلفن و اینترنت
  5. عابربانک
  6. رستوران
  7. اقامتگاه
  8. فروشگاه مواد غذایی
  9. پمپ بنزین در 35 کیلومتری واقع در شهر فومن

شغل مردم ماسوله

شغل مردم ماسوله

مردم ماسوله از گذشته، چموش دوز و آهنگر بوده اند و در دوخت چموش (پاپوش گیلکی)، ساخت چاقو و ابزارهای آهنی مهارت دارند. هنر دست زنان این شهر گلیم بافی، جوراب، لباس های محلی، دستکش و روفرشی (نوعی جوراب ساق کوتاه) نخی و پشمی، لیف حمام، کلاه پشمی، عروسک های کاموایی، شال یا چادرهای سیاه برای چادرنشینان است و برخی از اهالی ماسوله هم دامدار و چوپان هستند.

5 توصیه مهم برای راهنمای گردشگران

  1. ماسوله بر روی کوه و ارتفاع است، حتما کفش راحت و خوبی به پا کنید. برای رفتن به آبشارهای در دل جنگل کوهپیمایی و پیاده روی زیاد دارید. حتما برای رفتن به آبشارهای ماسوله راهنما با خود ببرید.
  2. با لباس های محلی آنجا عکس بیندازید.
  3. از سوغاتی های سنتی اش حتما به شهر خود ببرید.
  4. خودروی مناسب در این سفر را فراموش نکنید، ماسوله بر روی ارتفاعات کوه است و اگر خودروی مناسبی نداشته باشید. شما را به مقصد نمی رساند. اگر خودروی مناسبی ندارید نگران نباشید.
  5. خواندن مقاله ی بهترین ماشین ها برای مسافرت

شهر ماسوله

سفر گروهی به ماسوله

ماسوله از جمله مناطقی است که بسیاری از افراد به صورت گروهی به این منطقه سفر می کنند اما این امکان معمولا توسط تورهای گردشگری ارائه می شوند و بسیاری از افراد در داشتن ابتکار عمل در سفر اصرار دارند. اگر شما هم علاقه مند به سفر گروهی به ماسوله و دیگر نقاط استان گیلان هستید، می توانید اقدام به اجاره ون از کافه رنت نمایید. اجاره ون و اتوبوس به صورت بدون راننده و با راننده امکان پذیر است. قبل از سفر کافی است تماسی با کافه رنت بگیرید و تاریخ سفرتان را به تیم فروش اعلام نمایید.

و در آخر

اگر یکبار سری به این الماس درخشان بزنید. دلباخته زیبایی های منحصربه فردش می شوید. ماسوله با آن معماری عجیب و حیرت انگیزش، پلکان مارپیچ و بناهایی زنجیره وار و در هم تنیده، دیگر از ذهنتان بیرون نمی رود و در سفرهای بعدی تان محال است به گیلان سفر کنید و به سراغش نروید. اگر گردشگری برایتان تجربه کردن دیدنی های طبیعی و تاریخی است.

دیدگاه شما

فرمول: 39 - 27
02149934