سفر به ایلام در تابستان

سفر به ایلام در تابستان

امکان ندارد توصیفی مناسب تر از عروس زاگرس برای ایلام پیدا کنید؛ چرا که زیبایی های استان ایلام را نمی توان حتی در خواب هم دید!

در ادامه، ما قصد داریم تا با معرفی چند مکان دیدنی از این استان، به شما ثابت کنیم که این لقب، درخور و شایسته شهر کوهستان های سرسبز، یعنی ایلام است.

همچنین، هرآنچه که نیاز است قبل از سفر به ایلام را بدانید، از معرفی هتل تا نحوه اجاره خودرو در این استان را بررسی می کنیم. پس اگر قصد دارید به ایلام سفر کنید، در این مقاله، با ما همراه شوید.

چرا در تابستان به ایلام سفرکنیم؟

سفر به ایلام

ایلام، با داشتن طبیعتی بکر و قدمتی دیرینه، مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان است. این سرزمین باستانی، به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوه های سر به فلک کشیده اش، در هر فصلی زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد.

در فصل تابستان، طبیعت ایلام همچون تکه ای از بهشت است و سر شار از حس زندگی و شوق می باشد. همچنین، معمولا، تا اواسط این فصل، ایلام آب و هوای گرمی دارد؛ بنابراین میزان توریست ها و درنتیجه شلوغی شهر کاهش می یابد.

اگر می خواهید در آب و هوای خنک و بی نظیرعروس زاگرس، طبیعت گردی کنید، اواسط شهریور و بهار، زمان مناسبی برای سفر شما است. همچنین، مردم خون گرم و مهمان نواز ایلام، به گرمی از شما استقبال خواهند کرد؛ بنابراین مطمئن باشید، تجربه سفر شما به ایلام، رویایی و به یاد ماندنی خواهد بود.

موقعیت جغرافیایی ایلام و راه دسترسی به آن

ایلام، با وسعت 19680 کیلومتر، در غرب و جنوب غربی ایران و میان کوه های کبیر کوه واقع شده است. این استان یکی از منطقه های باستانی کشور محسوب می شود و قدمت آن به زمان سومر، بابل، آشور و اکاد می رسد. این استان، از غرب با کشورعراق هم مرز است واز شمال به استان کرمانشاه،از جنوب به خوزستان و از شرق به استان لرستان منتهی می شود.

مرکز این استان نیز ایلام نام دارد که با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی فروان، تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری ایران شده است.

از دیگر شهر های مهم این استان، می توان به ایوان، دهلران، مهروان و شیروان اشاره کرد. مردم این منطقه نیز اصالت کردی دارند و به زبان کردی ایلامی صحبت می کنند. کلهری، سنایی و لکی از گویش های کردی زیبای این ناحیه هستند.

ایلام، در فاصله 687 کیلومتری از تهران قرار دارد. اگر قصد سفر به این استان را با استفاده از خودرو شخصی دارید، می توانید از مسیر آزادراه ساوه-همدان به سمت ایلام حرکت کنید.

همچنین با استفاده از اتوبوس یا هواپیما نیز می توانید خود را به ایلام برسانید. اگر دسترسی به خودرو شخصی خودتان را ندارید، و سفر زمینی را ترجیح می دهید، می توانید از موسسه های معتبر، اقدام به اجاره خودرو بدون راننده، کنید. همچنین، شما می توانید برای طبیعت گردی در ایلام از خودرو های آفرودی اجاره ای استفاده کنید و تجربه سفر خود را هیجان انگیزتر کنید.

معرفی 16 جاذبه ی دیدنی ایلام

ایلام همچون تابلویی نقاشی، در جای جای خود دارای طبیعتی بکر و چشم انداز های تماشایی است. همچنین، با داشتن قدمتی دیرینه، دارای جاذبه های تاریخی فروانی نیز است. در این بخش از مقاله، به معرفی محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایلام می پردازیم:

1. منطقه جنگلی ششدار

در مسیر جاده کرمانشاه به ایلام، کوهی به نام کوه قلاقیران قرار دارد. در نزدیکی این کوه، منطقه جنگلی ششدار دیده می شود. زیبایی این منطقه باعث شده است که اکثر گردشگران خارجی که به ایلام می آیند، آن را اروپایی کوچک در دل خاورمیانه بنامند.

این منطقه گردشگری که در 5 کیلومتری ایلام قرار گرفته است، به پارک جنگلی ششدار هم معروف است که طبیعتی بکر در جای جای آن قابل مشاهده است.

اگر در فصل بهار به بازدید از این تکه ی بهشتی بروید، عطر شکوفه های تازه جوانه زده، هوش از سر شما می برد. اگر می خواهید که از فرط لذت، گذر دقایق را احساس نکنید، حتما به پارک جنگلی ششدار سری بزنید.

2. دره ارغوان

دره ارغوان

کلمات قدرت توصیف این حجم از زیبایی را ندارند!

در سه کیلومتری از شمال شرق ایلام، یکی از رویایی ترین مکان های دیدنی ایران قرار دارد؛ دره ارغوان!

علاوه بر نقاشی خارق العاده خدا با درختان ارغوان در این دره، عطر و بویی که از این درختان تولید می شود، تا کیلومترها دورتر و دل دل کوه ها جریان دارد و شما را دیوانه می کند.

نهایت زیبایی دره ارغوان در فصل بهار قابل مشاهده است. در این فصل، دره ارغوان به طور یک دست صورتی و بنفش می شود. متاسفانه، اکثر مسافران، به علت عدم آگاهی نسبت به وجود داشتن چنین دره خیره کننده ای، بدون بازدید از آن، ایلام گردی خود را به پایان می رسانند.

در صورتی که در فصل تابستان می خواهید از این دره زیبا بازدید کنید، بهتر است اوایل تابستان که هنوز درختان ارغوان دارای روح و زندگی هستند، این کار را انجام دهید، زیرا هرچه به میانه تابستان نزدیک می شویم، از زیبایی و تعدد شکوفه های آن ها کاسته می شود.

3. قلعه والی

قلعه والی

قلعه والی در سال 1385 به یکی از بزرگ ترین موزه های مردم شناسی ایلام تبدیل شد.

این بنای زیبا به دستور فردی بانفوذ، به نام غلامرضا خان والی احداث شد و به همین خاطر، نام ایشان را روی این عمارت گذاشته اند. این عمارت در محله ای از ایلام بنا نهاده شده است که به آن ده بالا می گویند.

مساحت این قلعه، نزدیک به 4687 متر مربع است و ازآجر، کاشی، چوب و کچ ساخته شده است. در صورتی که به خیابان پاسداران ایلام مراجعه کنید، روی تپه ای به نام تپه چغامیرگ، این عمارت قاجاری را خواهید دید.

4. مسجد صاحب الزمان ایلام

مسجد صاحب الزمان ایلام

این مسجد عظیم که در سال 51 ساخته شد، پس از جمکران، جزو پرزائرترین مسجدهای ایران به شمار می رود. اوج شلوغی این مسجد، در چهارشنبه ها اتفاق می افتد که مردم پس از اقامه نماز، دست به دعا برای تعجیل ظهور امام زمان (عج) برمی دارند. این مسجد، در میدان مخابرات شهر ایلام واقع شده است.

5. تنگ رازیانه

تنگ رازیانه

تنگ رازیانه از دیدنی ترین پدیده های طبیعی در استان ایلام است که در 50 کیلومتری مرکز ایلام و در مسیر ایلام-بدره واقع شده است.

در میان این تنگه، رودی خروشان جریان دارد. در کناره های آن نیز محیطی سرسبز و رویایی را مشاهده می کنید. این تنگه، از بهترین مقصدهای شما برای سفر تابستانی به ایلام محسوب می شود.

باتوجه به این که در این تنگه، آثار متعددی از دوران های زمین شناسی مختلف دیده شده است، در سال 1388 به عنوان یکی از آثار طبیعی و ملی کشور عزیزمان به ثبت رسید.

6. آبشار گچان

در ابتدای مسیر ایلام-سرابه، یکی از شگفت انگیزترین آبشارهای ایلام به نام آبشار گچان قرار دارد. این آبشار، برای مردم محلی برکت های فراوانی از جمله آب یاری باغات و زمین های کشاورزی و مصرف شخصی دارد. در اطراف این آبشار، درختان متعددی از جمله بلوط و گردو دیده می شود که گردوها در فصل تابستان و پاییز، استفاده می شوند. باوجود اینکه در ایلام آبشارهای متعددی وجود دارد، بازدید از آبشار گچان نیز خالی از لطف نیست

7. کوه قلاقیران

کوه قلاقیران

این کوه زیبا، در 3 کیلومتری شمال ایلام واقع شده است. چشم اندازی که این کوه در دوردست به شما می دهد، قطعا چیزی نیست که هر روز با آن مواجه شوید.

همان طور که در ابتدای این مقاله صحبت کردیم، در نزدیکی این کوه، پارک جنگلی ششدار واقع شده است. از این رو با بازدید از این کوه، می توانید از این پارک جنگلی نیز دیدن کنید و در کنار همراهانتان، اوقات خوشی را سپری کنید.

جالب است بدانید که طرح میدان آزادی تهران نیز از این کوه زیبا الهام گرفته شده است.

8. طبیعت روستای بانقلان

طبیعت روستای بانقلان

کوچه باغ های این روستا، روح زندگی را در شما زنده می کند!

بانقلان، یکی از روستاهای خوش آب وهوای بخش مرکزی ایلام است که در دهستانی به نام ده پایین و روی تپه قلعه تاریخی توت واقع شده است. شغل بیشتر مردم این روستا، کشاورزی و دام پروری است و از این رو، باغ های متعددی در این روستا دیده‎ می شود.

از باغ های این روستا می توان به باغ بادام، گردو، انار، توت و ... اشاره کرد. در صورتی که برای سفر تابستانی خود در حال برنامه ریزی هستید، به هیچ وجه روستای بانقلان را فراموش نکنید.

9. منطقه تفریحی گل انار ایلام

شاید برای شما جالب به نظر برسد که بدانید در ایلام کوهی وجود دارد به نام کوه انار! در دامنه این کوه، سه تخته سنگ بزرگ به طرز عجیبی روی یک دیگر قرار گرفته اند. افراد محلی معتقدند که این تخته سنگ ها، شتر حضرت صالح هستند. به همین خاطر، این مکان به عنوان زیارت گاهی برای شفای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد!

10. غار کناتاریکه

غار کناتاریکه

در ارتفاعات سیوان کوه و در 35 کیلومتری مسیر ایلام به دره شهر، یکی دیگر از دیدنی های بی انتهای ایلام به نام غار کناتاریکه وجود دارد. با توجه به این که دهانه ورودی این غار بسیار تنگ است و دمای داخلی آن به شدت پایین است، می توان گفت که تقریبا هیچ موجود زنده ای نمی تواند در آن زندگی کند؛ مگر موجودات ذره بینی و آب زی در درون چاه های عمیق و تاریک آن!

در صورتی که از علاقه مندان به طبیعت گردی و غارگردی هستید، به هیچ عنوان بازدید از غار کناتاریکه را فراموش نکنید.

11. رودخانه سیمره

رودخانه سیمره

این رودخانه 350 کیلومتری، از تلاقی دو رودخانه دیگر به نام های قره سو و گاماسیاب در مرز ایلام و لرستان ایجاد شده است و تا انتهای کرخه ادامه می یابد. رودخانه سیمره، سدی نیز دارد که از سال 98 تاسیس شده است و تا به امروز جزو بزرگ ترین سدهای ایران به شمار می رود.

12. دریاچه دو قلو

دریاچه دو قلو

اگر شنا بلد نیستید، به هیچ وجه فکر شنا در این درچه ها به سرتان نزند زیرا عمق هرکدام از این دریاچه ها به بیش از 20 متر می رسد.

دریاچه دوقلو از دو دریاچه با نام های سیاه گاو و آبدانان تشکیل شده است. در میان این دو دریاچه، کانالی به طول ده متر وجود دارد که آن ها را به هم وصل می کند. به دلیل وجود طبیعتی بکر در اطراف این دو دریاچه، آخر هفته ها افراد زیادی به همراه دوستان و خانواده خود برای تفریح به این نقطه از ایلام می آیند.

13. کبیر کوه

کبیر کوه

بهتر است به جای کوه، نام رشته کوه را بر آن بگذاریم؛ زیرا با طولی حدود 160 کیلومتر، از جنوب شرق تا شمال غرب ایلام امتداد دارد.

طبق بررسی هایی که انجام شده است، بالاترین نقطه این کوه، در حدود 3 کیلومتر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین خاطر، با یکی از بلندترین کوه های ایران رو به رو هستیم. در جای جای این کوه، گیاهان دارویی و خوردنی یافت می شود که می توانید از آن ها استفاده کنید.

در صورتی که در فصل تابستان قصد ایلام گردی داشتید، ارتفاعات کبیر کوه، بدون شک ساعات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

14. کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی ایلام

اگر دوست دارید با تاریخ ایلام در زمان قاجار آشنا شوید، یکی از آپشن های پیش روی شما، کاخ فلاحتی است که دارای تزئینات بی نظیری است. برای بازدید از این کاخ زیبا، باید به خیابان آیت الله حیدری ایلام مراجعه کنید. سپس درون محوطه سازمان جهاد کشاورزی، این کاخ زیبا را خواهید دید.

15. پارک ملت

در پنج کیلومتری جاده دره شهر به آبدانان، پارکی جذاب و خیره کننده به نام پارک ملت دیده می شود. نام دیگر این پارک، پارک سراب است.

این پارک بزرگ، چیزی حدود 5 هکتار را به خود اختصاص داده است و دارای پوشش گیاهی بسیار زیادی است. این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید اوج کمال و زیبایی این پارک در فصل بهار و تابستان است، زیرا درختان این پارک در این دو فصل، نهایت سرزندگی و شادابی خود را دارند.

علاوه بر این موارد، چون این پارک در دامنه کبیرکوه واقع شده است، شما می توانید یک کوه نوردی لذت بخش را با افراد خانواده خود تجربه کنید.

16. آبشار وه ریز

این آبشار زیبا در نزدیکی روستای چشمه کبود و در 7 کیلومتری جنوب ایلام واقع شده است. سعی کنید در طول روز به این آبشار زیبا سر بزنید؛ زیرا صخره های هلالی شکل زیبایی در کنار این آبشار به چشم می خورد که در شب ها به خوبی قابل مشاهده نیستند.

هتل های ایلام

برای اقامت در ایلام، می توانید در هتل های متنوع آن از قبیل هتل زاگرس (3 ستاره)، هتل خلاش (2 ستاره)، هتل دالاهو (2 ستاره)، هتل لاله (2 ستاره) و ... اتاق دلخوه خود را رزرو کنید. همچنین، می توانید در طبیعت بکر این منطقه کمپ بزنید و از هوای تازه و دل انگیز آن لذت ببرید.

غذاهای محلی ایلام

غذاهای محلی ایلام

ترخینه

این آش خوشمزه، بیشتر در فصل های زمستان و پاییز پخت می شود و بسیار مقوی است.

قله ماسوا

برای تهیه این غذا، پس از پخت کامل کله پاچه گوسفندی یا بز، به آن دوغ، ادویه، سبزیجات محلی و ... اضافه می کنند. این غذای مقوی اما سنگین، بیشتر توسط عشایر ایلام تهیه می شود.

دنده پلو

اگر به ایلام سفر کردید، حتما دنده پلو را امتحان کنید؛ چراکه این غذای محلی از خوشمزه ترین غذاهای منطقه محسوب می شود. برای تهیه این غذا، ابتدا گوشت دنده را با ادویه های مخصوص طعم دار و سرخ می کنند. سپس، گوشت را در ته قابلمه می چینند و برنج را روی آن می ریزند تا دم بکشد. این غذای لذیذ، معمولا در دورهمی ها و جشن ها سرو می شود.

خورش تره کوهی

این غذای خوشمزه، معمولا در فصل بهار پخت می شود؛ زیرا در تهیه آن از یک نوع گیاه محلی استفاده می شود که فقط در این فصل می روید. تره کوهی، خواص فروانی نیز دارد.
از دیگر غذاهای محلی این منطقه می توان به گوجه پلو، شله امیری، کوفته سیرابی و ... اشاره کرد.

سوغات ایلام

سوغات ایلام

محال است به ایلام سفر کنید و جذب سوغاتی های متنوع این منطقه نشوید. بخشی از سوغاتی های ایلام، به خوراکی های محلی آن اختصاص می یابد که بسیار خوش طعم و لذیذ هستند.

همچنین، صنایع دستی این ناحیه نیز زبانزد است. شما می توانید، با خرید این سوغاتی ها، خاطره سفر خود را ماندگار کنید. در ادامه، به برخی از سوغاتی های محبوب ایلام اشاره می کنیم.

کوکی های سنتی ایلام

شیرنی ها و نان های سنتی ایلام، طعم و عطر بی نظیری دارند. از جمله این کوکی ها می توان موارد زیر را نام برد:

• کاک
• نان پیگ
• بژی برساق
• کله کنجی
• گمکه
• شل کین
• نان ساجی
• سقز
• نان پنجه کِش
• نان پیگ
• حلوا بَگل

روغن حیوانی و عسل کوهی

عسل کوهی و روغن حیوانی ایلام، بسیار با کیفیت و مرغوب است؛ از این رو از مهم ترین سوغاتی های این منطقه محسوب می شوند.

برنج عنبربو

برنج عنبربو، در ایلام و خوزستان کشت می شود و طعم و عطر بی نظیری دارد. جالب است بدانید که این برنج برای پخت، به آب کم تری نیاز دارد.

گلیم برجسته

گلیم برجسته، یکی از محبوب ترین سوغاتی های ایلام در بین گردشگران است. این محصول، ترکیبی از فرش و گلیم است که دارای طرح های متنوع و رنگ های جذاب است.

چپق

یکی دیگر از صنایع دستی ایلام، چپق است که از نی ساخته می شود.

گیوه

مردم ایلام، در ساخت گیوه های با کیفیت در طرح و رنگ های مختلف بسیار مهارت دارند.

خرید در ایلام

خرید در ایلام

یک از بخش های جذاب سفر، خرید و پاساژگردی است. ایلام، دارای بازارهای سنتی و مراکز خرید متنوعی است. می توان گفت بهترین زمان برای خرید در ایلام، آخر هر فصل است؛ زیرا در این ایام، اکثر مراکز خرید دارای جشنواره های تخفیف هستند. از جمله این مراکز خرید می توان به پاساژ ارغوان، مرکز خرید رازان، نمایندگی زارا، مجتمع تجاری تفریحی آفتاب و ... اشاره کرد.

سفری آرام با کافه رنت

در این مقاله، 16 جاذبه گردشگری برتر ایلام را معرفی کردیم و همچنین هر آنچه که نیاز است قبل از سفر به ایلام در تابستان را بدانید، مورد بررسی قرار دادیم. ایلام با داشتن جاذبه های بکر طبیعی و آب وهوای بی نظیر، مقصد بسیاری از طبیعت گردان است.

در صورتی که برای سفر خود به ایلام و دیگر نقاط ایران و حتی خارج از کشور نیاز به کرایه ماشین دارید، مجموعه بزرگ کافه رنت با بیش از ده سال سابقه در این زمینه در خدمت شماست.

این شرکت علاوه بر شهرهای بزرگ ایران، در کشورهای همسایه از جمله ترکیه و کشورهای عربی نیز نمایندگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاه شما

فرمول: 43 + 25
02149934