بهترین مناطق ایران برای آفرود کجا هستند؟

بهترین مناطق ایران برای آفرود کجا هستند

امروزه، یکی از هیجان انگیزترین تفریحاتی که می توان تجربه کرد و طرفداران زیادی نیز دارد، آفرود است. عده ای آن را یک ورزش می دانند و برخی دیگر معتقدند که صرفا یک تفریح به شمار می رود.

برخلاف تصور عموم مردم، آفرود ترسناک نیست بلکه تجربه ای لذت بخش با هیجانی مضاعف محسوب می شود که نیازمند رعایت تمام مسائل ایمنی، آشنایی با مسیرها و توانایی مدیریت کردن شرایط است.

خودروهای آفرودی و دو دیفرانسیل، ویژگی های مخصوص به خود را دارند و برای موقعیت های سخت طراحی شده اند؛ آفرود بدون خودرویی مجهز و عدم آگاهی کافی در مورد آن، خطرناک خواهد بود.

علاقه مندان به این تفریح، دائما به دنبال کشف مسیرها و پستی و بلندی های جدید هستند تا بتوانند مهارت خود را به چالش بکشند و خاطره ای هیجان انگیز رقم بزنند.

اگر خودرو مخصوص برای آفرود را در اختیار ندارید، می توانید بهترین و باکیفیت ترین آن ها را در فهرست اتومبیل های اجاره ای مجموعه کافه رنت ببینید.

در ادامه، به معرفی بهترین مناطق ایران برای آفرود، شرایط آب وهوایی، پوشش گیاهی و جانوری، امکانات و تفریحات موجود در آن ها می پردازیم. چنانچه قصد دارید با این مناطق آشنا شوید، همراه ما باشید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب، از جاذبه های استان اصفهان محسوب می شود و در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

این کویر که یکی از قطب های اصلی کویرگردی ایران به شمار می رود، مقصد خوبی برای تجربه آفرود است که هرساله گروه های مختلف از آن دیدن می کنند.

تپه های شنی بلند، دریاچه های نمک و جنگل های تاغ از جذابیت های کویر مرنجاب به شمار می روند. در سمت شمالی این کویر، دریاچه نمک مسیله با 650 کیلومترمربع وسعت قرار گرفته است.

پوشش گیاهی کویر مرنجاب شامل گیاهانی مانند تاغ، قیچ، گز، دم گاوی و ارته است که به همراه تپه های ماسه ای روان، این کویر را به یکی از بهترین مکان ها برای آفرود تبدیل کرده است.

همچنین در کویر مرنجاب حیواناتی نظیر کفتار و شغال، انواع مار، مارمولک، روباه، پرندگان شکاری، گرگ، آفتاب پرست وجود دارند؛ بنابراین لازم است در هنگام سفر به این منطقه، تدابیر لازم جهت ایمنی بیشتر را در نظر بگیرید.

آفرود در کویر مرنجاب

کویر مرنجاب، در فصل پاییز و بهار، آب وهوای معتدلی دارد.

بنابراین به شما این فرصت را می دهد تا در شن های روان این کویر و در کنار تجربه هیجان انگیز آفرود، از تفریحاتی مانند شترسواری و موتور چهارچرخ نیز استفاده کنید؛ اگر قصد کمپینگ و شب نشینی دارید، لذت تماشای ستارگان را از دست ندهید.

این کویر، در فاصله 270 کیلومتری با پایتخت قرار دارد و به یکی از مکان های محبوب برای ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن تبدیل شده است.

از شهر آران و بیدگل نیز مسیرهای متفاوتی به کویر مرنجاب وجود دارد که می توانید متناسب با منطقه ورود خود به استان اصفهان آن ها را انتخاب کنید.

این شهر، در فاصله 40 کیلومتری از کویر قرار دارد که ابتدای آن، جاده خاکی است. پس از آن، از سمت شمال آران و بیدگل و در بلوار ارتش وارد میدانی بزرگ می شوید. اکنون راه را به صورت مستقیم در جاده مرنجاب ادامه دهید.

پس از آنکه به دوراهی دریاچه نمک رسیدید، به سمت راست بروید. با پیمودن مسیر کوتاهی به کویر مرنجاب می رسید. لازم به ذکر است برای تردد در کویر باید از خودروهای آفرودی استفاده کنید.

کویر ورزنه

کویر ورزنه

کویر ورزنه، یکی از جاذبه های طبیعی ایران است که در آن، بزرگترین سایت تفریحی کویری کشور قرار دارد.

وجه تمایز کویر ورزنه با دیگر کویرها، فرم های دیدنی تپه های ماسه ای آن است که به علت وزش بادهای متفاوت ایجاد شده اند.

در بلندترین نقاط این کویر، ارتفاع تلماسه ها به 100 متر نیز می رسد و به فرم های طولی، هلالی و هرم های ماسه ای دیده می شوند.

این تپه ها، طولی نزدیک به 45 کیلومتر دارند و عرض آن ها از 1 تا 10 کیلومتر متغیر است.

تالاب گاوخونی در نزدیکی این کویر قرار دارد و به همین علت پوشش گیاهی غنی، یکی دیگر از جذابیت های کویر ورزنه محسوب می شود.

در این منطقه، گیاهانی مانند تاغ، نسی (Stipagrostis plumose)و اسکنبیل (Calligonum) رشد می کنند.

همچنین طبیعت بی نظیر این کویر زیستگاه حیواناتی مانند روباه شنی، پامسواکی(یک نوع موش)، سارگپه پابلند(یک نوع پرنده شکاری)، شترمار، افعی شاخدار، شغال، خرگوش و شاهین است.

آفرود سواری در کویر ورزنه

به منظور تجربه هیجان انگیز آفرود در این کویر می توانید در نیمه دوم سال به این منطقه سفر کنید. کویر ورزنه در فصل پاییز آب وهوای معتدلی دارد و در زمستان، با روزهایی فوق العاده خنک و شب هایی سرد همراه است.

فاصله کویر ورزنه با تهران، 530 کیلومتر است و برای رسیدن به آن، نیاز است تا از بزرگراه خلیج فارس در جنوب تهران به سمت قم حرکت کنید. پس از عبور از کاشان و اردستان به نائین می رسید.

اکنون باید جاده کمربندی را به سمت تنگستان ادامه دهید. پس از طی مسیری کوتاه، در سمت چپ جاده، ورودی جاده ورزنه را خواهید دید که با پیمودن آن، به روستای ورزنه می رسید.

در جنوب این روستا، کویر ورزنه قرار دارد.

اگر از شهرهای دیگر ایران قصد عزیمت دارید، برای دسترسی به این کویر، از مبدا خود به شرق استان اصفهان بروید.

در این صورت می توانید از شهرهای انارک، اصفهان، شهرضا و اردستان به کویر ورزنه برسید.

ذکر این نکته ضروری است، برای تردد در قسمت های جنوبی و شرقی کویر نیاز به راهنماهای حرفه ای و ماشین های دو دیفرانسیل دارید.

کویر مصر

کویر مصر

از جمله محبوب ترین کویرهای مرکزی کشور می توان از کویر مصر نام برد که در استان اصفهان واقع شده است.

کویر مصر با بخشی از سلسله کوه های فلات مرکزی ایران احاطه شده است که در کوهپایه های آن ها و در گودال هایی طبیعی، تپه های ماسه ای زیبایی نیز وجود دارد.

این کویر، به «دریای شنی» مصر نیز شهرت دارد که به دلیل وجود تپه های شنی روان و وسیع، زمین های تفتیده و مناطقی با خاک سخت، یک مقصد عالی برای آفرودسواران به شمار می رود.

پوشش گیاهی این منطقه نیز مانند دیگر کویرها است و شامل درختچه های گز، تاغ، نخل، رمنه و... می شود.

در کویر مصر گونه های مختلف جانوری مانند مار جعفری، خرگوش، کاراکارال، روباه شنی، جانوران کانگورویی، شاهین، رطیل و عقرب وجود دارند.

آفرود در کویر مصر

نیمه دوم سال تا اوایل اردیبهشت ماه را برای بازدید از کویر مصر و جاذبه های آن مناسب است.

عکاسی، شترسواری، موتور چهارچرخ و سندبوردینگ(شن سواری) از دیگر تفریحاتی هستند که می توانید در کنار سافاری آن ها را تجربه کنید.

فاصله تهران تا کویر مصر، 642 کیلومتر است و دو مسیر مختلف برای رسیدن به آن پیش روی شما قرار دارد.

در مسیر اول، از تهران راه را به سمت سمنان و دامغان ادامه دهید. پس از آن، به سمت معلمان و جندق بروید و از طریق جاده ای خاکی، راهی روستای مصر شوید.

برای رفتن از مسیر دوم نیاز است تا به سمت قم و کاشان حرکت کنید. پس از آن، با گذر کردن از شهرهای نایین و اردکان به روستای چوپانان می رسید.

اکنون نیاز است مسیر را از چاه ملک و فرخی ادامه دهید تا به روستای مصر برسید.

جزیره کیش

جزیره کیش

جزیره زیبای کیش، از دیگر مقاصد محبوب برای آفرود در ایران به شمار می رود.

به موجب اینکه این جزیره، منطقه آزاد محسوب می شود شما می توانید با هزینه ای مقرون به صرفه بهترین خودروها را برای آفرود انتخاب و اجاره کنید.

در کیش، با وجود سواحل و دشت های ماسه ای، محیط مناسبی برای آفرود فراهم شده است.

همچنین مراکز و تیم های مختلفی در این جزیره مستقر هستند که در این زمینه فعالیت می کنند؛ شما می توانید با پرداخت مبلغی با آن ها همراه شده و لذت آفرود در تپه های شنی را لمس کنید.

این جزیره آب وهوای نیمه استوایی، بسیار خشک و شرجی دارد، بنابراین بهترین زمان سفر به کیش نیمه دوم سال است؛ اگر گرمای زیاد برای شما آزاردهنده نیست، در فصل تابستان به این جزیره بروید و از جشنواره های تخفیف آن استفاده کنید.

جزیره کیش دارای تفریحات متنوع و هیجان انگیزی است که می توانید پس از آفرود، از آن ها نیز استفاده کنید. جت اسکی، فلای بورد، پاراسل، غواصی، پارک های آبی، بانجی جامپینگ، موتورسواری و... از جمله این موارد هستند.

راه های مختلفی برای سفر به کیش اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو شخصی وجود دارد که می توانید متناسب با شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب کنید؛ در این میان، ساده ترین روش، استفاده از هواپیما است.

کویر ریگ زرین

کویر ریگ زرین

از دیگر مناطق مناسب برای آفرود در نزدیکی شهرستان اردکان یزد، کویر ریگ زرین با شن های ریز و روان است؛ این کویر جذاب را با نام مغستان نیز می شناسند.

ریگ زرین، به واسطه ارتفاعاتی که از میانه آن می گذرد به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود. همچنین در این منطقه، کوهی به رنگ سیاه، با ارتفاع 2000 متر وجود دارد.

کویر ریگ زرین، یکی از زیباترین ریگزارهای ایران است که به هیچ وجه نباید بازدید از آن را از دست دهید. تپه های شنی مرتفع با سطحی هموار که به زیبایی به وسیله باد شکل گرفته اند، این کویر را به مکانی مناسب برای آفرود تبدیل کرده اند.

این منطقه، عاری از پوشش گیاهی است و تنها در اطراف آن، درختچه های گز و گیاهان دارویی دیده می شوند. با این وجود، زیستگاه جانورانی مانند عقاب، کبک، تیهو، عقرب، مار، گرگ و روباه است.

پاترول در کویر ریگ زرین

کمپی با نام ریگ زرین در همین کویر برپا شده است که امکانات گوناگونی را در جهت رفاه گردشگران ارائه می دهد.

علاوه بر رصد ستارگان و شب نشینی می توانید از شترسواری و موتورهای چهار چرخ نیز لذت ببرید.

در استان های کویری، آب وهوای گرم و خشک حاکم است بنابراین برای لذت بردن از هوای متعادل می توانید در فصل پاییز به این منطقه سفر کنید.

با توجه به موقعیت جغرافیایی کویر ریگ زرین، دسترسی به آن از چهار جهت امکان پذیر است. جاده ای که در شمال این کویر وجود دارد، خاکی است و از طریق آن مستقیما به کمپ می رسید.

جاده جنوبی که از روستای تاریخی خرانق می گذرد، انتخاب بعدی شما است.

زمانی که به نزدیکی روستای ساغند رسیدید به سمت جاده خاکی مسیر را ادامه دهید؛ پس از طی مسافت 18 کیلومتری به کویر ریگ زرین می رسید.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

در منطقه مرز بین استان های اصفهان و سمنان و در جنوب غربی و غرب دشت کویر، ریگ جن، یکی از صعب العبورترین مناطق دنیا قرار دارد.

این منطقه کویری به لحاظ وسعت، سومین ریگزار ایران است و از جاذبه های دیدنی استان سمنان به شمار می رود.

کویر ریگ جن، به لحاظ زیبایی نیز شهرت دارد و سالانه مقصد اکوتوریست های بسیاری است.

به دلیل نبود پوشش گیاهی در این کویر، شن ها تحت تاثیر باد قرار گرفته و دائما جابه جا می شوند؛ به همین علت در این کویر تپه های برخان، تپه های ماسه ای هرمی، رسوبات و باتلاق های نمکی به چشم می خورد.

بسیاری از آفرودسواران برای مسیریابی از تپه ها و کوه ها کمک می گیرند و در مواردی از رد لاستیک خودروها استفاده می کنند اما ریگ جن برای این موضوع مناسب نیست؛ به لطف وزش دائمی بادها در این کویر، شنزارهای آن دائما در حال تغییر هستند.

به طور کلی بهترین زمان سفر به کویرها، نیمه دوم سال است و کویر ریگ جن نیز از این قضیه مستثنی نیست. فصل پاییز و به ویژه مهرماه، بهترین زمان سفر به ریگ جن و کویرنوردی است.

اگر در کنار آفرود قصد دارید در این منطقه کمپ بزنید، همراه داشتن لباس کافی، راحت و با رنگ روشن و دیگر تجهیزات مانند کیسه خواب، چادر مسافرتی، جعبه کمک های اولیه، ظروف و وسایل لازم برای پخت و پز از ملزومات سفر محسوب می شوند.

آفرودسواری در کویر ریگ جن

شب نشینی و تماشای ستارگان به همراه آفرود، موتور کراس و چهارچرخ، سند بوردینگ بر روی شیب های تند این کویر از جمله تفریحات لذت بخش هستند.

دسترسی به یکی از مرموزترین کویرهای ایران از راه های مختلف امکان پذیر است اما در این میان، مسیر جندق به ریگ جن که مورد استفاده بسیاری از کویرنوردان است، پیشنهاد می شود.

جندق، در فاصله 170 کیلومتری از تهران واقع شده است. پس از اینکه خود را به جندق رساندید، از غرب این منطقه به سمت ریگ جن حرکت کنید.

پس از طی مسیری پرپیچ وخم، یک رودخانه عریض نمایان می شود. از آن گذر کنید تا به تپه ها برسید. با عبور از این منطقه، به بخش باتلاقی ریگ جن که در جنوب آن واقع شده است، می رسید.

تلاش برای عبور از مناطق باتلاقی، خطرآفرین است، بنابراین نیاز است تا آن را دور بزنید و به سمت شمال غربی مسیر خود را ادامه دهید. از بخش شمالی این کویر، کوه دماوند دیده می شود.

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، ریگ جن به عنوان یکی از ترسناک ترین کویرهای ایران شناخته می شود که افراد کمی به آن سفر می کنند؛ بنابراین اگر قصد بازدید و آفرود در این منطقه را دارید، پیشنهاد می کنیم با راهنماهای حرفه ای و تجهیزات کامل به این منطقه سفر کنید.

طبیعت سرسبز شهرستان تالش

آفرودسواری در شهرستان تالش

تالش، یکی از وسیع ترین مناطق کوهستانی و سرسبز در استان گیلان است که هرساله توجه آفرودسواران و علاقه مندان به طبیعت را به خود جلب می کند.

در این میان، مسیر بین دریاچه نئور و سوباتان بهترین انتخاب برای یک آفرود هیجان انگیز است. تماشای چشم انداز خیره کننده کوه ها و دشت های سرسبز که در طول راه پیش روی شما قرار دارند، لذت بخش است.

روستای ییلاقی سوباتان را می توان به عنوان «بهشت گمشده ایران» معرفی کرد. دشت های وسیع با تپه های بزرگ و گلی که در آن قرار دارند، این بخش را به یکی از گزینه های مناسب برای آفرود تبدیل کرده است.

فصل بهار و تابستان، بهترین زمان سفر به شمال کشور است و به شما این فرصت را می دهد تا در آب وهوای مطبوع به تفریح بپردازید و از تمام زیبایی های این منطقه دیدن کنید.

این دریاچه، در 5 کیلومتری روستای عباس آباد قرار دارد و دسترسی به آن از دو سمت استان اردبیل و گیلان امکان پذیر است؛ شما می توانید متناسب با موقعیت مکانی خود، بهترین راه را انتخاب کنید.

برای رسیدن به آن کافی است از اردبیل به سمت خلخال حرکت کنید؛ مسیر را به سمت روستای بودالالو و سپس عباس آباد ادامه دهید.

گردنه الماس، جاده زیبا و رویایی اسالم به خلخال، جنگل لیسار، آبشار ورزان، کوهستان های سرسبز و... از جمله دیدنی هایی هستند که در این منطقه قرار دارند.


همان طور که گفتیم دومین راه برای دسترسی به دریاچه نئور از استان گیلان و تالش است. مسیر دریاچه نئور به سوباتان، از جمله مسیرهای پرطرفداری است که گردشگران و آفرودسواران زیادی آن را انتخاب می کنند.

اگر مبدا حرکت شما استان تهران است می توانید جاده تهران-رشت را انتخاب کرده و با طی کردن 327 کیلومتر به شهر رشت برسید.

سپس، راه را به سمت شهرستان تالش و پس از آن، دریاچه نئور ادامه دهید. منطقه سوباتان در 19 کیلومتری این دریاچه واقع شده و برای رسیدن به آن نیاز است تا وارد جاده شمال شرقی نئور شوید.

در طول مسیر اسب های وحشی، طبیعت بکر و سرسبز و چادرهای عشایری دیده می شوند. شقایق ها و آلاله های وحشی بر روی دامنه کوه های تالش خودنمایی می کنند و همچنین می توانید شاهد اقیانوسی از ابرها باشید.

راه دسترسی به این منطقه خاکی است و دست اندازهای زیادی در آن وجود دارد، بنابراین بهترین انتخاب، استفاده از ماشین های آفرودی و دو دیفرانسیل است.

منطقه ییلاقی مازیچال

منطقه ییلاقی مازیچال

یکی از زیباترین دیدنی های خطه سرسبز شمال کشور، ییلاق تماشایی مازیچال است که در کلاردشت استان مازندران قرار دارد.

مازیچال با جنگل های انبوه و پوشش گیاهی خود به «همیشه بهار» شهرت دارد. این دهکده دیدنی، در ارتفاع 2600 متری قرار دارد و به شما این فرصت را می دهد که از اقیانوس ابرها لذت ببرید.

طبیعت بکر، جنگل های سرسبز، مسیر خاکی و پرپیچ وخم این منطقه، فضای مناسبی برای کمپینگ و آفرود را به وجود آورده اند.

قدمت جنگل های انبوه مازیچال به دوره سوم زمین شناسی برمی گردد و جزو جنگل های با ارزش هیرکانی محسوب می شوند. درختان بلوط، توت، آلوجنگلی، فندق، زغال اخته، افرا، زالزالک و... از جمله درختانی هستند که در این منطقه وجود دارند.

فصل بهار، بهترین زمان برای تماشای بنفشه، سوسن چلچراغ و پامچال همراه با اقیانوسی از ابرها است که در زیر پای شما قرار گرفته اند.

آفرودسواری در مازیچال

برای رسیدن به مازیچال نیاز است تا به کلاردشت و سپس روستای طویدره بروید. در انتهای این روستا به جاده ای پرپیچ وخم و ناهموار می رسید.

سپس مسیری به طول 14 کیلومتر، که جنگلی و خاکی است، پیش روی شما قرار می گیرد؛ در طول این مسیر، درختان سر به فلک کشیده جای خود را به درختچه ها می دهند.

در نهایت، به مرتعی سرسبز با چشم اندازی خیره کننده خواهید رسید.

ذکر این نکته ضروری است، ییلاق تماشایی مازیچال، منطقه ای حفاظت شده است و برای آفرود به مجوز مراجع گردشگری نیاز دارید.

همچنین به دلیل بکر بودن این ییلاق و مشخص نبودن مسیرها، حضور افراد با تجربه از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

ارتفاعات جواهردشت

ارتفاعات جواهردشت

از دیگر ییلاقات زیبای استان گیلان که در فهرست بهترین مناطق برای آفرود نیز قرار دارد، جواهردشت است. این روستا، در ارتفاعات شهرستان رودسر قرار دارد.

ارتفاع این ییلاق در بلندترین قسمت به 2500 متر می رسد که در اغلب اوقات با انبوهی از ابر پوشیده شده است.

مسیر آفرودی و پرپیچ وخم جواهردشت از سیاهکلرود آغاز می شود که راهی نسبتا دشوار است و برای عبور از آن، به خودروهای دو دیفرانسیل مقاوم و قدرتمند نیاز دارید.

چشمه های فراوان، رودهای پرآب، مراتع سرسبز، کوهستان ها، جنگل های انبوه و آب وهوای پاکیزه از جمله دلایلی هستند که افراد زیادی را به این منطقه جذب می کنند.

پوشش گیاهی این منطقه در ارتفاعات مختلف، متفاوت است، به گونه ای که در بین گردشگران به «عروس دشت های ایران» شهرت دارد.

در بخش های پایینی این ارتفاعات، گونه با ارزشی از شمشاد به چشم می خورد. جنگ های این بخش شامل درختان توسکا، خرمندی، ممرز، افرا، توسکا و بلوط است.

آفرودسواری در ارتفاعات جواهر دشت

در قسمت های مختلف این مرتع سرسبز، اسب های آزاد را می بینید. همچنین در جنگل های جواهردشت حیواناتی مانند مرال، بز، خرس قهوه ای، پلنگ، شغال، گراز، سارگپه و قرقاول وجود دارند.

بهترین زمان برای آفرود در این منطقه و لذت بردن از زیبایی های آن، اواسط بهار تا پاییز است. این دشت مرتفع در استان گیلان واقع شده است و مسیرهای مختلفی برای دسترسی به آن وجود دارد.

اگر از سمت شرق و شمال شرق راهی این ییلاق می شوید، به سمت گرگان حرکت کرده و سپس راه را در مسیر ساحلی ادامه دهید.

ساکنان پایتخت و همچنین استان های مرکزی ایران می توانند از جاده های چالوس، فیروزکوه، هراز یا اتوبان کرج-قزوین استفاده کنند.

اگر مبدا حرکت شما از غرب یا جنوب کشور است، نیاز است از میانه جاده قزوین-رشت، به بزرگراه آن وارد شوید.

طبیعت سرسبز سوادکوه

طبیعت سرسبز سوادکوه

در لیست بهترین مکان ها برای آفرود، بدون شک نام سوادکوه به چشم می خورد.

این منطقه کوهستانی با آب وهوایی خارق العاده و طبیعت سرسبز و بکر یکی از مقاصد مورد توجه آفرودسواران و گردشگران محسوب می شود.

این شهر، در کوهپایه های البرز مرکزی و در جاده فیروزکوه قرار دارد و با طبیعتی چشم گیر احاطه شده است. بخش وسیعی از سوادکوه را جنگل ها تشکیل داده اند که شامل درخت های افرا، راش، توسکا و سرخدار هستند.

این منطقه، با توجه به شرایط اقلیمی خاصی که دارد، زیستگاه حیوانات گوناگونی مانند خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، گراز، شاهین، تیهو، کبک و... است.

از جمله جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به دریاچه لفور اشاره کرد که سالانه افراد زیادی از آن بازدید می کنند؛ پوشش گیاهی انبوه در اطراف آن و آب وهوای معتدل از جمله دلایلی هستند که گردشگران را به دیدن این دریاچه تشویق می کنند.

دریاچه لفور تنها دیدنی این منطقه نیست و شما می توانید به جنگل های سرسبز لفور نیز سر بزنید. در دل این جنگل، آبشار گزو با ارتفاع 48 متر وجود دارد که هوای اطراف خود را مطبوع کرده است.

آفرودسواری در سوادکوه

آبشار ورسک، غارهای زنگیان و کیجاک چال، جنگل های اوریم و هلی دار از دیگر مکان هایی هستند که می توانید در تور آفرود خود از آن ها نیز دیدن کنید.

با توجه به قرارگیری این منطقه در یک دره وسیع و طولانی و همجواری با دریای خزر، در بخش های مختلف آن شاهد تنوع پوشش گیاهی و تفاوت دمایی هستیم؛ نیمه اول سال، بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

سوادکوه در فاصله کمی از تهران قرار دارد و برای دسترسی به آن نیاز است که از جاده تهران-قائمشهر استفاده کنید.

با طی کردن مسیری 152 کیلومتری و عبور از رودهن، دماوند و فیروزکوه به «دروازه بهشتی استان مازندران» خواهید رسید.

ییلاق و قله درفک

ییلاق و قله درفک

گیلان، با انبوهی از جنگل های سرسبز همراه با آب وهوای مطبوع، نگین سبز شمال کشور محسوب می شود. این منطقه، یک مقصد عالی برای آفرود و کوهنوردی است.

درفک در واقع، نام قله 2700 متری در رشته کوه های البرز مرکزی است که در استان گیلان و شهرستان رودبار قرار دارد.

این کوه آتشفشانی، اکنون خاموش است و خبری از فوران مواد مذاب در آن نیست.

منطقه ییلاقی دامنه این کوه، که با درختان و پوشش گیاهی سبز پوشیده شده است، به شما این فرصت را می دهد که در دل طبیعت کمپ کنید و لذت ببرید؛ فراموش نکنید، تجهیزات ایمنی و کمپینگ را همراه خود داشته باشید.

آفرودسواری در ییلاق درفک

در طول مسیر آفرود، مجموعه ای از جاذبه های تماشایی پیش روی شما قرار می گیرد؛ دیواره ای 500 متری در قسمت شمالی، یخچال طبیعی و غار درفک از جمله دیدنی هایی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

بنابر شرایط اقلیمی این منطقه، بهترین زمان برای آفرود و طبیعت گردی نیمه اول سال است.

چراکه با شروع فصل های سرد، دمای کاهش پیدا کرده و امکان بارش برف و باران وجود دارد؛ در این صورت شرایط برای سفر به ییلاق درفک مناسب و ایمن نیست.

درفک، در 100 کیلومتری گیلان و در میان روبار و دیلمان واقع شده است.

مسیر دسترسی به این منطقه، پوشش جنگلی دارد و در فصول سرد سال، صعب العبور و خطرناک می شود؛ بنابراین بهتر است پیش از سفر، از شرایط جوی اطمینان حاصل کنید و بدون نگرانی به آفرود بپردازید.

سخن پایانی

هر نقطه از ایران، از جاذبه های دیدنی و طبیعی گرفته تا تنوع در اقلیم و پوشش گیاهی، زیبایی منحصربه فرد خود را دارد.

جنگل های انبوه، دشت های سرسبز با گیاهان گوناگون، رودهای خروشان، چشمه هایی با آب های زلال، آبشارها، کویرهای وسیع و خیره کننده و... از جمله زیبایی هایی هستند که می توان به آن ها اشاره کرد.

به همین دلیل، هرساله شاهد گردشگران و طبیعت گردان خارجی بسیاری هستیم که ایران را برای سفرهای خود انتخاب می کنند.

در این میان، عده ای تمایل دارند با یک تیر دو نشان بزنند؛ آن ها می خواهند در دل طبیعت به تفریح بپردازند و دوچندان لذت ببرند.

آفرود، یکی از تفریحات هیجان انگیزی است که برای تجربه آن، می توانید به مناطق مناسب برای آن سفر کنید و خاطره ای خوش برای خود رقم بزنید.

در این مقاله، با بهترین مناطق ایران برای آفرود، شرایط و جاذبه های آن ها آشنا شدیم.

آفرودسواری نیاز به خودرو مناسب و آگاهی کافی دارد اما شما می توانید با افراد حرفه ای همراه شده و این تجربه هیجان انگیز را از دست ندهید.

کافه رنت، ارائه دهنده انواع خودروهای اجاره ای باکیفیت، لیستی از بهترین ماشین های مناسب برای آفرود را پیش روی شما قرار داده است.

اکنون می توانید اتومبیل مدنظر خود را رزرو و اجاره کنید. مشاوران این مجموعه، پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.

دیدگاه شما

فرمول: 39 - 2
02149934