10 جاذبه گردشگری شیراز در نوروز

شیراز یکی از شهرهای زیبا و قدیمی ایران و البته شهری تاریخی است. سفر به شیراز در نوروز یکی از انتخاب های افراد برای تعطیلات نوروز است تا با دیدن مکان های تاریخی و زیبای شهر شیراز لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند. شما می توانید با دوستان و یا خانواده خود، سفری گروهی به شیراز داشته باشید. این شهر پنجمین شهر بزرگ ایران محسوب می شود که دارای مکان های تاریخی و فرهنگی فراوانی است. همچنین دارای باغ های زیبایی است که در دل هرکدام از آن ها عمارت و خانه ای دیدنی وجود دارد. به همین منظور می خواهیم10 جاذبه گردشگری شیراز را به شما معرفی کنیم تا با بازدید از آن ها در سفر خود، با تاریخ و فرهنگ و هنر کشورمان بیشتر آشنا شوید.

حافظیه

حافظیه

همه ما می دانیم که آرامگاه شاعر بلندآوازه ایران، در شیراز قرار دارد. حافظ شیرازی یکی از بزرگ ترین شاعران غزل سرای ایرانی است. آرامگاه حافظ با نام حافظیه، از محبوب ترین مکان های دیدنی و جزو 10 جاذبه گردشگری شیراز در نوروز است که هرساله تعداد زیادی بازدیدکننده دارد. محال است به شیراز سفر کنید و به دیدار حافظ نروید. مردم ایران هنگام بازدید از حافظیه، بر سر مقبره او می روند، اشعارش را از روی دیوان او می خوانند، فال می گیرند و ساعاتی را کنار حافظ می گذرانند و لذت می برند. حافظیه در شب بسیار دیدنی و زیباست. معماری بنای این مقبره مربوط به دوران هخامنشیان و زندیه می شود که شامل طاقی هشت ضلعی است. آرامگاه حافظ با سنگ مرمری ساخته شده که روی آن اشعار او کنده کاری شده است. حافظیه در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته و مساحتی حدود 2 هکتار دارد.
آدرس حافظیه: شهر شیراز، میدان حافظیه، آرامگاه حافظ

سعدیه

یکی از 10 جاذبه توریستی شیراز در نوروز، سعدیه است. سعدیه آرامگاه شاعر بزرگ ایران، خالق گلستان و بوستان، سعدی شیرین سخن است. این آرامگاه زیبا در سال 1330 ساخته و در سال 1353 به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد. مکانی که امروزه آرامگاه سعدی نام دارد، زمانی محل عبادت او بوده که به آن خانقاه هم گفته می شود. به همین دلیل پس از فوتش، او را در این محل به خاک سپردند. یکی از زیبایی های این آرامگاه، وجود حوض و درختان فراوانی است که اطراف خود دارد. گنبد فیروزه رنگ این آرامگاه جلوه زیبایی به این مکان دیدنی داده است. سعدیه هم یکی از همان جاذبه های دیدنی شیراز است که مانند حافظیه، محال است به شیراز بروید و از آن بازدید نکنید. سعدی و حافظ از مهم ترین و بزرگ ترین شاعران ایران و آرامگاه آن ها در شیراز، محبوب ترین مکان دیدنی این شهر و ایران است.
آدرس سعدیه: انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا

سعدیه

باغ دلگشا

حالا که نام باغ دلگشا را در آدرس سعدیه آوردیم، خوب است که این جاذبه دیدنی شیراز را به شما معرفی کنیم. باغ دلگشا یکی از باغ های زیبایی است که هنگام سفر به شیراز در نوروز برای بازدید و لذت بردن در یک فضای تاریخی بسیار گزینه مناسبی است.


این باغ یکی از باغ های قدیمی شهر شیراز و نزدیک به سعدیه است که می توانید پس از بازدید از سعدیه، سری هم به باغ دلگشا بزنید و از این باغ تاریخی و اصیل ایرانی در شهر شیراز دیدن کنید. درختان این باغ درختان میوه هستند و همچنان میوه می دهند. داخل باغ دلگشا عمارت بزرگی قرار دارد و روبروی این عمارت حوضی بزرگ وجود دارد که زیبایی عمارت و باغ را دوچندان کرده است. باغ دلگشا از طریق آب قنات سعدیه آبیاری می شود. باغ دلگشا به زمان ساسانیان برمی گردد و در زمان های دیگر هم محبوب بوده است. این باغ در زمان تیمور گورکانی بهترین وضعیت خود را داشت و آن قدر زیبا و آباد بود که تیمور گورکانی دستور داد تا در سمرقند همچنین باغی بنا کنند. مساحت باغ دلگشا 7/5 هکتار و دارای درختان فراوانی است که اواسط فصل بهار شکوفه می دهند.
آدرس باغ دلگشا: شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

باغ دلگشا

باغ ارم

باغ ارم، نمونه دیگری از باغ های زیبای شیراز است که مساحت آن 110380 مترمربع است. این باغ پر از درختان مرکبات و درخت سرو است که زیبایی باغ را دوچندان کرده اند. این باغ در سال 1353 به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد. در یکی از غزلیات حافظ نام این باغ برده شده است به طوری که با توجه به این غزل می توان گفت زمانی این باغ در اختیار شخصی به نام آل اینجو بوده است. تاریخ دقیقی برای زمان ساخت این باغ وجود ندارد؛ اما می توان گفت در زمان های صفویه، سلجوقیان و زندیه این باغ وجود داشته و در زمان زندیه نیز توسط کریم خان زند به آن رسیدگی و مرمت شده است. عمارتی که در این باغ قرار دارد به دستور شخصی به نام حاج نصیرالملک شیرازی در زمان قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه ساخته شد که باغ ارم را خریده بود. خانه و مسجد نصیرالملک هم مربوط به همین شخص است. باغ ارم جزو 9 باغ ایرانی است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در این باغ می توانید لباس محلی و سنتی اجاره کرده، بپوشید و عکس بگیرید. وقتی وارد باغ ارم می شوید، بوی بهارنارنج اولین چیزی است که حس خواهید کرد. این باغ در نزدیکی دانشگاه شیراز است. برای دیدن این باغ زیبا فرصت را از دست ندهید.
آدرس: شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم، باغ ارم

باغ ارم

باغ عفیف آباد

شیراز باغ های فراوانی دارد که تا اینجا دوتا از زیباترین باغ های این شهر تاریخی را معرفی کردیم. حال نوبت به باغ عفیف آباد رسیده است که در زیبایی همانند دو باغ دیگر در شیراز می درخشد. مساحت این باغ حدود 127 هزار مترمربع است که در سال 1284 توسط میرزاعلی محمد خان قوام الملک بنا شد. باغ عفیف آباد پر است از درختان سرو که زیبایی خیره کننده ای به این باغ بخشیده اند. این باغ درگذشته تفریحگاه پادشاهان بوده است. در این باغ هم مثل باغ های دیگر عمارت بزرگ و باشکوهی وجود دارد که مقابل آن یک حوض قرار دارد. علاوه بر این، یک موزه از اسلحه ی قدیمی هم در این باغ است.
آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد، باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان به دستور کریم خان زند در سال 1180 قمری بنا شد. نام دیگر ارگ کریم خان، زندان کریم خان است. در هر زمان، از این بنا استفاده های متفاوتی شده است. در ابتدا این بنا محل سکونت کریم خان بود اما پس از آن که آقا محمد خان قاجار فارس را فتح کرد، از این بنا به عنوان دارالحکومه استفاده می شد. درواقع این بنا، در مقابل حکم تخریبی که توسط آقا محمد خان برای از بین بردن بناهای زندیه، جان سالم به در برده بود. آقا محمد خان قاجار به دلیل اینکه با کریم خان خصومت داشت دستور تخریب تمام بناهای زمان کریم خان را داده بود. ارگ کریم خان یک بنای تاریخی مهم و ارزشمند برای ایران است که در شیراز، شهر هنر و ادب قرار دارد. این بنا می تواند جزو 10 جاذبه گردشگری شیراز در نوروز به حساب بیاید، پس بازدید از آن را از دست ندهید.
آدرس: شیراز، خیابان کریم خان زند، نبش میدان شهدا

ارگ کریم خان

آرامگاه شاه چراغ

همه ما شهر شیراز را به شهر شعر و ادب و هنر می شناسیم. علاوه بر مکان های تاریخی و باغ ها، شیراز دارای مکان های مذهبی و تاریخی هم هست؛ مانند آرامگاه شاه چراغ.
محمد بن موسی یا شاه چراغ، فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) بود که مقبره ایشان با همین نام یعنی شاه چراغ، در شیراز واقع شده است. این آرامگاه، آینه کاری های زیبایی دارد که هنگام سفر به شیراز در نوروز، می توانید به این مسجد رفته و از حال و هوای آرام آن لذت ببرید.
آدرس: شیراز، جنب میدان احمدی

آرامگاه شاه چراغ

مسجد و بازار وکیل

مسجد وکیل در قسمت غربی بازار وکیل در شیراز واقع شده است. این مسجد دارای 48 ستون و بنای محکمی است. معماری این مسجد بسیار ساده اما چشم نواز و زیباست و علاوه بر مکانی مذهبی، یک بنای تاریخی زیبا در شیراز محسوب می شود. علاوه بر بازار وکیل که می توانید به آن سر بزنید، حمام وکیل نیز در نزدیکی این مسجد قرار دارد. بازار وکیل، بازاری سنتی در شیراز و دارای حجره های زیادی است. بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شد. در این بازار فرش، صنایع دستی، طلا و لوازم مختلفی به فروش می رسد. به دلیل معماری تاریخی این بنا، کسانی که به شیراز سفر می کنند هم برای خرید و هم برای بازدید به بازار وکیل می روند. این بازار قدیمی ترین و بزرگ ترین بازار واقع در شیراز است.
آدرس مسجد وکیل: شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، ضلع غربی بازار وکیل
آدرس بازار وکیل: شیراز، خیابان زند

مسجد و بازار وکیل

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک، نه تنها یکی از زیباترین مساجد شیراز، بلکه یکی از زیباترین مساجد ایران است. این مسجد دارای کاشی ها و شیشه های رنگی است که وقتی نور خورشید به آن ها می تابد بسیار خوش رنگ و تماشایی می شوند. این مسجد خوش رنگ و صورتی، شاهکار معماری ایران است. به دلیل رنگ صورتی صحن این مسجد، در میان مردم به مسجد صورتی معروف است. ساخت این بنای فوق العاده 12 سال به طول انجامیده است یعنی از سال 1293 تا 1305 هجری شمسی. کاشی کاری ها، شیشه ها و تمام آنچه در ساخت این مسجد به کاررفته اند، به زیبایی هر چه تمام در کنار یکدیگر قرار گرفته و مسجد نصیرالملک را بنا کرده اند. برای دیدن این مسجد سفر به شیراز در نوروز را برای خود برنامه ریزی کنید.
آدرس مسجد نصیرالملک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله گود عربان، کوچه نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

تخت جمشید

و در آخرین جاذبه گردشگری شیراز که قصد داشتیم به شما معرفی کنیم، شکوه و عظمت هنر ایرانیان را در جای جای این بنا می توان دید. تخت جمشید زیبا، یکی از ارزشمندترین آثار باقی مانده از دوران هخامنشیان است. این بنا باوجودآنکه بخش اعظمی از خود را در آتش اسکندر از دست داد، اما همچنان باشکوه و تماشایی است. مگر می شود به شیراز سفر کرد و به تخت جمشید نرفت؟
تخت جمشید در 57 کیلومتری قسمت شمال شرق شیراز است و خارج از شهر به حساب می آید اما کسانی که به شیراز سفر می کنند در اکثر مواقع برای بازدید آن به خارج از شهر می روند. اگر به صورت گروهی و با خودرویی مانند ون یا اتوبوس به شیراز سفرکرده باشید، به راحتی می توانید با همان خودرو، خودتان را به تخت جمشید برسانید. سفر به شیراز در نوروز فرصت مناسبی است تا از این بنای مهم و تاریخی ایران دیدن کنید. ستون ها و کتیبه های باقی مانده از تخت جمشید تاریخ کشور ما را نشان می دهند. اگر به تخت جمشید رفتید، حتماً سری هم به پاسارگاد در همان نزدیکی بزنید. جنس بناهای تخت جمشید از خشت خام، چوب سدر و سنگ آهک است. قدمت تخت جمشید به داریوش اول برمی گردد. سنگ نوشته ها، ستون ها، باقی مانده ای از کاخ ها، دروازه ملل و هنر حکاکی ایرانی را می توانید در تخت جمشید به وضوح مشاهده کنید. در تعطیلات نوروز به این مکان تاریخی رفته و از دیدن بناها شگفت زده شوید.
آدرس: استان فارس، مرودشت، 57 کیلومتری شمال شیراز

تخت جمشید

سفر به شیراز با اجاره خودرو

برای سفر به شیراز در نوروز می توانید ون اجاره کرده و به صورت گروهی، سفر کنید و شیراز را بگردید و لذت ببرید. شرکت کافه رنت این شرایط را برای شما فراهم کرده است تا خودتان با اجاره یک ون، تور گروهی و خانوادگی خود را برنامه ریزی کنید و به سفر بروید. ما 10 جاذبه توریستی شیراز در نوروز را نام بردیم و به شما معرفی کردیم. هرکدام از این مکان ها می توانند برای بازدید انتخاب بسیار خوبی باشند. معمولاً اکثر این بناها فضای بسیار بزرگی دارند که می توانید پس از بازدید جایی را پیدا کرده و با خانواده یا دوستان خود بنشینید و فالوده شیرازی بخورید. فاصله تهران تا شیراز به صورت زمینی 900 کیلومتر است که می توانید با ون مسافرتی همراه با خانواده یا دوستان خود در مسیر تهران تا شیراز از کنار هم بودن لذت ببرید.
همچنین اگر تعدادتان کمتر است اما خودرو شخصی ندارید می توانید به جای ون، خودرو سواری اجاره کرده و به شیراز سفر کنید. دیدن 10 جاذبه گردشگری شیراز در نوروز پیشنهاد ما به شماست تا در این ایام بتوانید استراحت کنید و خستگی یک سال کار را درکنید. برای اجاره ون به شیراز یا هرکجای ایران، می توانید ون با راننده و یا بدون راننده کرایه کنید که قیمت ها متفاوت است. همچنین برای اجاره خودرو بدون راننده باید مدارکی را آماده و به شرکت کافه رنت تحویل دهید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درزمینه اجاره خودرو و مدارک موردنیاز، به بخش موردنظر در سایت مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید.

در آخر

ما سعی کردیم بخشی از جاذبه های گردشگری شیراز زیبا را به شما معرفی کنیم. نوروز زمان مناسبی برای سفر و گشت وگذار در شیراز است. ما به شما کمک می کنیم تا با بهترین شرایط و قیمت، سفری دلپذیر در هوای فوق العاده بهاری داشته باشید.

دیدگاه شما

فرمول: 38 - 24
02149934