گوردخمه روانسر کجاست؟

گوردخمه روانسر کجاست؟

گوردخمه به فضایی گفته می شود که در گذشته و در صخره ها یا کوه ها، برای خاکسپاری متوفیان ساخته می شد. گوردخمه روانسر یا کوشک فرهاد، از جاهای دیدنی شهرستان روانسر در استان کرمانشاه است.

گوردخمه روانسر، از لحاظ تاریخی، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بررسی گوردخمه روانسر می پردازیم، اگر علاقه زیادی به تاریخ دارید حتماً با ما همراه باشید تا با این مکان تاریخی بیشتر آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی و شرایط گوردخمه روانسر

گوردخمه روانسر در شمال شرقی شهرستان روانسر و در دیواره کوه یره ول (در زبان گورانی به معنی "سه سوراخ")، در نزدیکی گورستانی در این محل، قرار دارد. این گوردخمه در ارتفاع 35 متری از سطح زمین واقع شده است و دسترسی به آن بسیار راحت است.

اتاق درون گوردخمه روانسر، مستطیل شکل است و سقفی گنبدی شکل دارد. در داخل مقبره و در سمت راست آن، تصویری بر روی سنگ حجاری شده که متأسفانه تا حدودی از بین رفته است؛ ولی به نظر این تصویر، تصویر انسانی بالدار یا همان اهورامزدا است. اگر قصد بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید، استفاده از خودرو شخصی بهترین گزینه برای سفر خواهد بود.

در صورت نبود خودرو شخصی، پیشنهاد می کنیم به فکر اجاره خودرو باشید زیرا یک راه کم هزینه و ایمن است.

قدمت گوردخمه روانسر

گوردخمه روانسر از نمای پایین

گوردخمه روانسر ابتدا توسط باستان شناس ایرانی، یعنی مسعود گلزاری در کتاب "کرمانشاهان باستان" معرفی شد. مسعود گلزاری، این گوردخمه را متعلق به دوره مادها می دانست ولی پس از بازدید پیتر کالمایر این زمان تغییر پیدا کرد.

این باستان شناس آلمانی در سال 1355 پس از بازدید گوردخمه، قدمت آن را در حدود عهد هخامنشی تشخیص داد. که البته این قدمت نیز بعدها توسط یک باستان شناسی تغییر پیدا کرد و براساس تحقیقات وی گوردخمه متعلق به دوره سلوکی دانست.

بهترین زمان سفر به گوردخمه روانسر

گوردخمه روانسر طبیعتی سرد و کوهستانی دارد، بهترین زمان سفر به گوردخمه روانسر، فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان است.

در این زمان ها شما می توانید علاوه بر بازدید از این مکان تاریخی، از طبیعت زیبای اطراف آن نیز بهره مند شوید. امکان بازدید از این محل تاریخی به راحتی مهیاست؛ البته سوءاستفاده از همین دسترسی آسان، خرابی هایی را در گوردخمه روانسر به بار آورده است.

مکان های دیدنی اطراف گوردخمه روانسر

مکان های دیدنی اطراف گوردخمه روانسر

روانسر علاوه بر گوردخمه مکان های دیدنی و جاذبه های طبیعی زیادی دارد. به دلیل آب و هوای این منطقه طبیعتی بکر و تماشایی در این مکان به وجود آمده است که بازدید از آن ها برای گردشگران خالی از لطف نیست.

برخی از جاذبه های طبیعی شهرستان روانسر، شامل موارد زیر است:

• غار قوری قلعه: شاید مهم ترین مکانی که در روانسر پیدا می کنید، همین غار قوری قلعه باشد. این غار در بخش شاهو و در 25 کیلومتری روانسر قرار دارد. غار قوری قلعه از غارهای کارستی است و این یعنی از فرایند انحلال شکل گرفته است. قدمت این غار به 65 میلیون سال می رسد.

• غار کاوات: این غار در نزدیکی روستای شبانکاره در 2 کیلومتری غار قوری قلعه قرار دارد.

• ارتفاعات مهم: ارتفاعات مهم روانسر شامل ماه زرد، انجیره یا هنجیره، شور و طاقه چرمه است.

• چشمه های مهم: 3 چشمه مهم روانسر شامل چشمه بزرگ سراب گنی (سرچشمه اصلی رودخانه "قره سو")، سراب جاوری و سراب بروارین است.

• رودخانه های مهم روانسر: از میان رودخانه های روانسر می توان به رودخانه قره سو، گراب یا آوی خر و وشکه رو اشاره کرد.

• تپه موسایی: تپه موسایی به همراه دو تپه کوچک تر در کنار آن، در حاشیه شهر روانسر قرار دارد و از مهم ترین آثار باستانی اورامانات هستند.

صنایع دستی روانسر

صنایع دستی این منطقه شامل گلیم، گیوه، جاجیم، سازهای سنتی، ابزار آلات فلزی، زیور آلات سنتی، مس های قلم زده شده، معرق، منبت، چاقو، نمد، مصنوعات چرمی، لباس محلی، سفال، مجسمه و... است.

کافه رنت و خودروهای اجاره ای

شرکت کافه رنت، یاری رسان شما در سفرهای داخلی و خارجی است. در کافه رنت رضایت مشتری حرف اول را می زند و تمام سعی این مجموعه، ایجاد فضایی آسوده و ایمن برای سفرهای شماست.

می توانید با جستجو در سایت، خودرویی مطابق سلیقه خودتان، انتخاب و اجاره کنید. تنوع خودرو در کافه رنت بسیار بالا است از این رو شما می توانید با شرایط بسیار راحت لذت رانندگی با خودرو مورد علاقه خود را تجربه کنید.

دیدگاه شما

فرمول: 29 - 5
02149934